Nederlandse soldaat in oorlogsgebied dood...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Nederlandse soldaat in oorlogsgebied dood...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 09:05

Bah, ik hoorde op de radio dat een sergeant van de luchtmobiele brigade dood is door een granaat o.i.d
In een bekend oorlogsgebied om zo maar even te zeggen.
Ik moet zeggen dat ik hier nogal van schrik, ik weet dat het een risico is dat wij als nederlands leger daar zitten, maar het voelt me toch raar in de maag.

En ik moet zeggen dat ik heel erg blij ben dat mijn vriend uit het leger is, hij heeft 5 jaar in het leger gezeten, de laatste jaren ook bij de luchtmobiele brigade...
Als hij nu nog in het leger had gezeten had hij daar ook heen gemoeten, en had hem hetzelfde kunnen overkomen. Daar stond ik nu weer even extra bij stil, dat ik heel blij ben dat hij nu bijna 2 jaar uit het leger is.
Hij zegt het zelf erg te missen, maar denk dat hij nu ook wel zoiets heeft van : Pfjieuw.

Ik vind die oorlog echt walgelijk, alle oorlogen natuurlijk maar dit komt steeds dichterbij zo, nu dus een Nederlander dood.

Ik wil de familie en nabestaanden van de sergeant veel sterkte wensen


favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:41

en hoeveel mensen zijn er niet gedood door nederlanders al dan niet terecht?
Als militair weet je dat dat het kan gebeuren, zij kiezen er voor o oorlog te voeren. De mensen die in een oorlogsgebied wonen meestal niet.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 09:45

Ja daar heb je zeker gelijk in, dat ben ik ook geheel met je eens.
Maar ik ben het niet mee eens dat ze ervoor kiezen oorlog te voeren, mijn vriend was er zeker niet blij mee om naar oorlogsgebieden te gaan, het is niet voor de fun ofzo, even lekker knallen, het is hun plicht. En hoe vaak gaan ze nou echt naar zulke oorlogen toe ? Meestal alleen maar om wapens in te nemen e.d, niet zoals dit.
Maar ik ben wel met je eens dat er daar ookal veel mensen onterecht gedood zijn.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:45

Tja...favorietje heeft wel een punt, maar goed... Oorlog is zinloos en oorlogsdoden al helemaal. Het lijkt me erg moeilijk voor de nabestaanden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:50

maar het blijft erg, vooral voor nabestaanden, ook al weet je dat zoiets kan gebeuren!

alleen vond ik die toespraak een beetje te. op tv bedoel ik, was het een persconferentie ofzoiets?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:53

Mijn vriend zit helaas bij de luchtmobiele brigade, maar dan in Assen.
Schaarsnergen zit nu in Irak, maar omdat de 2 onderdelen vaak samen oefenen, kende hij de omgekomen militair wel.
Mijn steun gaat uit naar alle nabestaanden, en alle mensen die op wat voor manier dan ook door dit vreselijke berocht geraakt zijn.
Mijn vriend vertrekt in juni naar Irak, als alles volgens plan blijft verlopen.
Ik zie er zo tegenop!

En Favorietje
Wat een belachelijke en kortzichtige opmerking.
Sorry hoor, maar dit zijn dingen waar ik me zo vreselijk kwaad om maak!
Allereerst lekker voor de nabestaanden, dat jij een dergelijk zwaar verlies afdoet als een risico van het vak.
Ja, de militairen weten dat ze risico's lopen als ze op uitzending gaan, en wij als thuisfront weten dat ook heel goed.
Maar aangezien NL altijd in relatief veilige gebieden zit, ga je er niet vanuit dat er iets dergelijks gebeurt.
Ze kiezen er niet voor om oorlog te voeren, ik weet niet hoe jou historische kennis is, maar NL is al heel wat jaartjes niet meer in oorlog geweest.
Die jongens doen mee aan vredesmissies.
Zij gaan daarheen met het doel om de bevolking te helpen met het opbouwen van hun land, om de bevolking veiligheid en stabiliteit te geven.
Dat is de taak van onze mannen in het leger.
Daar zijn ze ook goed in, de Nederlandse provincie is het veiligste gebied in irak, en de normale burgers waarderen dat ook zeer.
Alleen heb je altijd gekken die het voor de rest moeten verpesten.
Want als de vredesmacht nu teruggetrokken zou worden, wat waaschijnlijk niet gebeurt, wat denk je danm dat er met die burgers gebeurt?
Die worden meteen weer aan een dictatuur onderworpen.
Is dat dan wat we moeten doen?
Die mensen maar aan hun lot overlaten?
Lijkt me erg makkelijk.
En hoeveel mensen er al dan niet terecht door de Nl's gedood zijn?
Er zijn er 2 bekend, waarvan niet eens vaststaat dat die door een kogel van een Nl militair gedood zijn.
Daarbij, als jij beschoten wordt, of ziet dat jouw collega's beschoten worden, moet je dan maar gewoon lachend toekijken?
Btje realiteitszin zou leuk zijn.
Sorry dat ik zo fel reageer, maar dit soort reacties vind ik ecth ongelooflijk.
Ik wil de familie nogmaals sterkte wensen, en ook de militairen die nu in Irak achterblijven, die moeten werken met deze druk op hun schouders.
Want die jongens doen goed werk daar!

Jaike, wat ben je toch een topper!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:00

Alle oorlogen zijn verschrikkelijk en zinloos.
Maar idd het komt dichtbij nu...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:02

MissJ, mijn vriend zat dus in schaarsbergen, ben benieuwd of het een van zijn sergeanten was... de man had 2 jonge kinderen die hij nu achterlaat met zijn vrouw... verschrikkelijk.

Ook is een soldaat van 20 jaar zwaar gewond hoorde ik net

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:03

favorietje schreef:
en hoeveel mensen zijn er niet gedood door nederlanders al dan niet terecht?
Als militair weet je dat dat het kan gebeuren, zij kiezen er voor o oorlog te voeren. De mensen die in een oorlogsgebied wonen meestal niet.

dit schiet mij ook een beetje in het verkeerde keelgat. De nederlanders zitten daar helemaal niet om daar oorlog te voeren, sterker nog; ze mogen niemand neerknallen.

Dit was een man van slechts 36 jaar, en laat waarschijnlijk een gezin achter. Als het zo moet, dan haal die nederlanders daar maar weg. IK heb het er niet voor over, voor dat land, om daar onze goedwillende mensen aan op te offeren...

De hond is de betere mens

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:05

Ik ook niet Desiree.
Maar aan de andere kant, moet je toegeven aan terrorisme?
Ik vind het moeilijk.

Sanx, mijn vriend kende de sergeant, terwijl hij in Assen zit, ipv Schaarsbergen, dus ik denk haats dat jouw vriend hem dan ook wel gekend heeft.

Jaike, wat ben je toch een topper!

mickey77
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:07

Ja joh Favorietje we gaan lekker met Saddam praten en lossen het zo op. Makkelijk hoor om zo een oordeel te vellen. Je zit in het leger om oorlog te voeren, wat kortzichtig zeg.
Ja sorry voor de felle reactie, mijn vriend is ook millitair en zeker geen oorlogsgek of wat dan ook.
Lekker makkelijk om het neer te zetten zonder dat je enig idee hebt waar je heb over hebt.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:07

Ik bern bang dat ik zelfs die sergeant wel ken, niet persoonlijk maar was altijd met al die lui aan het ouwehoeren via de telefoon als mijn vriend belde als hij op de kazerne zat of op oefening was...

Er was een sergeant die hem naar huis heeft laten gaan omdat ik thuis problemen had, hij hoefde eigenlijk niet eens te vragen, die man zei : Wat doe je hier nog ?! ga naar je vriendin!

Ik weet niet hoveel sergeanten er op zo'n kazerne rondlopen, maar ik kende veel van stem om zo maar te zeggen.

Kan mn vriend nou niet bereiken, maar zal hem vanavond vragen, ben benieuwd wat hij ervan zegt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:08

MissJ schreef:
Ik ook niet Desiree.
Maar aan de andere kant, moet je toegeven aan terrorisme?
Ik vind het moeilijk.

Ik weet niet of terrorisme er iets mee te maken heeft in Irak. Ik geloof dat ze eerder willen helpen bij de opbouw van het land, en het opzetten van een nieuwe regering. En olie zal er ook iets mee te maken hebben.

De hond is de betere mens

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:17

Ik bedoelde met toegeven aan terrrorisme, of je als regering toe moet geven aan druk van een paar terroristen en je militairen weer naar huis moet halen.
Die mensen die deze aanslagen plegen willen de soldaten namelijk erg graag naar huis hebben.
Maar onze militairen zorgen juist voor de stabiliteit in die regio, ze zorgen ervoor dat de normale burgers daar relatief veilig kunnen leven, beschermd tegen dit soort eikels.
Moet je daar daan aan toegeven of niet?
Ttot welke prijs laat je je militairen daar?

Jaike, wat ben je toch een topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:20

Het is natuurlijk heel erg voor het gezin dat achterblijft, maar op het moment dat je tekent voor een baan bij het leger weet je dat de kans op uitzending bestaat.
Dat het om vredesmissis gaat zegt niet zoveel, als er militairen heen moeten om de vrede te bewaren weet je dat het niet om een schoolpleinruzie gaat.
Het feit dat ze dit keer naar aanleiding van een Amerikaans/Britse oorlog tegen Irak (zo zie ik het iig) uitgezonden zijn is veel erger.
Toen eindelijk officieel bekend was gemaakt dat er onder valse voorwendselen binnengevallen was in Irak had Nederland direct zijn troepen moeten terugtrekken...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:25

Tja, vreselijk dat het gebeurt is.... Heel veel sterkte voor familie en nabestaanden. Als het een man, een vriend of een vader was is het vreselijk om iemand te verliezen...

Maar het was wel te verwachten. Er hadden nooit Nederlandse soldaten heengestuurd moeten worden. Amerika had z'n eigen fouten moeten oplossen.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:33

Favorietje ik heb eigenlijk 1 vraag, hoe had je gereageerd als de topictitel was geweest : "Nederlandse doodgeschoten militair was mijn vriend" ?
Want als hij nog in het leger had gezeten had dat ook de topititel kunnen zijn...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:33

Tja, vind ik toch makkelijk zeggen.
Draai het eens om.
Als wij hier nou jarenlang onderdrukt en gemarteld waren, zou je dan niet willen dat iemand je dictator weg zou halen?
Enm zou je het dan niet heel prettig vinden als er militairen kwamen die jou en je gezin tegen andere machtsgeile dictatoriale gekken zouden beschermen?
Amerika is op een verkeerde manier binnengevallen daar, maar feit blijft gewoon dat onze jongens daar goed werk doen.

En trouwens, tuurlijk is het een risico van het vak, maar er gaat niemand in het leger om gedood te worden.
Als jouw vriend omkomt in een auto ongeluk, zeggen mensen toch ook niet?
He, banketstaaf voor je, maar dan had hij maar niet in de auto moeten stappen.
Zulke dingen doe je niet en zeg je niet.
Wat dat betreft zou er wel wat meer begrip en respect voor deze mensen en hun families mogen zijn in Nederland.

Jaike, wat ben je toch een topper!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:38

Ik betwijfel of met de ontzetting van Saddam Hoessein Irak geholpen is... volgens mij zijn ze van de regen in de drup beland. Vooral de vrouwen. Saddam was tenminste niet fanatiek gelovig, vrouwen hadden er meer gelegenheid om zich te ontplooien. DAt gaat ze nu afgenomen worden als die sji-ieten aan de macht komen. En dat zullen ze zeker proberen, met geweld!

De hond is de betere mens

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:43

Tja, het is waarschijnlijk ook Al Sadr die erachter zit, en da's idd een Sji-iet.
Maar waar het mij om gaat is het volgende.
Als ik zo in de auto stap om naar Iwan te gaan, en ik krijg een dodelijk ongeluk, is dat dan mijn keuze?
Dacht het niet, en dan zal er ook niemand zijn die zoiets zal denken.
Als ik van Iwan val en mijn nek breek, is dat mijn keuze?
Had ik dan maar niet op een paard moeten klimmen?
Ook dat zal niemand zeggen.
Dus waarom is dit dan wel zo"acceptabel" voor veel mensen?

Jaike, wat ben je toch een topper!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:44

Ik vind het meer bij de regering liggen dan bij de soldaten zelf. Ik vind niet dat ze naar zulke landen gezonden moeten worden om als schietvlees gebruikt te moeten worden. Hun aanwezigheid wordt er toch niet gewaardeerd, hun hulp wordt eerder beschouwd als bemoeienis. Dit is toch niet dankbaar? moet je DAAR je mensen voor riskeren?

De hond is de betere mens

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:46

MissJ: ik denk dat mensen het niet zeggen, maar wel denken. Als ik doodgereden wordt door iemand met teveel drank op, is dat niet mijn schuld. Als ik op een onbetrouwbaar paard kruip en gelanceerd wordt, wel.

Én, vergeet nou alsjeblieft niet: Amerika heeft die dictator aan de macht geholpen, niet Nederland. En daar gaat het wat m ij betreft fout.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:48

Dat vind ik dus ook het moeilijke aan het verhaal.
Mijn vriend heeft van november 2002- februari 2003 in Kabul gezeten.
Daar zijn ook meerdere aanslagen op die jongens geweest, alleen is iedereen daar weer goed van terug gekomen.
De beovlking daar was erg dankbaar, de militairen bouwden en scholen, patrouileerden veel om de veiligheid te vegroten en de economie kreeg weer een impuls, omdat mensen weer konden handelen dankzij de verbeterde veiligheid.
Kabul is nu, 2 jaar later, een tamelijk veilige regio.
Ik denk dat de opzet was om dit in Irak ook te bewerkstelligen.
Maar of dat gaat lukken?

Jaike, wat ben je toch een topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:50

Het is vreselijk. Net zo vreselijk als alle amerikaanse militairen die zijn omgekomen. En alle irakezen.
Toch is het wel een beetje het risico van het vak, hoe banketstaaf het ook klinkt. Ik zou het ook niet kunnen verdragen als mijn man militair zou zijn.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:52

Maar helaas kun je niet kiezen op wie je verliefd wordt...

Jaike, wat ben je toch een topper!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Besje, ComscoreBot, Cubone, Eapy, fjordwijk, IASCrawler, Iselda, Josien_, Julimy, MagicBullet, MariekeR, Merel___, muzzy17, ontherun, Piekosjj, Schuur_, Serena_Milco, Sky_As, Steppe, Thorn2006, weslyjune, xLauLaUx, xSannee, Zuidpool29 en 69 bezoekers