zijn paarden nou alleen hengstig in de zomer ofzo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

zijn paarden nou alleen hengstig in de zomer ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 12:47

Evita is in de lente/zomer altijd heel erg hengstig, om de 3 of 4 weken wel. Ik kan me herrinneren dat ze vorige winter ook minder hengstig was maar nu is ze al ongeveer 2 maanden niet hengstig geweest! eigenlijk ben ik er wel blij mee want ze is dan een enorme klier.. Is een paard nou altijd alleen in de lente en zomer hengstig? want sommige andere merries zijn wel hengstig rond deze tijd. hoe kan dat? ligt dat gewoon aan evita?


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 13:34

Waar ik reed hadden we 2 merries die ook alleen in de zomer hengstig waren Lachen Ze was dan ook heeeeel vervelend en afgeleid...zoekend naar een knap hengstje Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 13:43

Als het goed is wel.
Ook wel logisch. Een paard is 11 maanden drachtig en een veulen hoort eigenlijk in de lente of zomer geboren te worden.
Je hebt altijd uitzonderingen maar dat is weer een verhaal apart.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 13:47

Yep, zoals Dennis het zegt klopt het

De natuur heeft weer eens heel slim uitgevonden dat de veulentjes niet midden in de winter geboren worden maar als het weer wat beter weer is.
Wat zit de natuur toch mooi in elkaar he!


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 14:17

Normaal wel ja, die van mij is een uitzondering, als in de winter een paar dagen de zon schijnt, is ze hengstig Haha! dan "denkt" ze waarschijnlijk dat het al voorjaar is ofzo. De rest van de merries bij ons op stal zijn alleen in de zomer/voorjaar hengstig.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 14:21

Dat komt omdast wij onze paarden onder dekens en in warme verlichte stallen hebben staan,
dan raakt die hormoonhuishouding van in de war.

Vergelijk het maar met kippen in een legbatterij,
daar spelen ze ook met het licht waardoor ze meer eieren leggen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 14:21

Ik wil het even iets genuanceerder zeggen

Merries kunnen echter wel in de winter veulenen in sommige landen is dit zelfs normaal.

In de regel wordt een merrie in de winter niet hengstig omdat een hormoon gnrh Gonadotrofine releasing hormone gestimuleerd wordt door daglicht wat langer wordt, warmte en temperatuursinvloeden. Dit hormoon is belangrijk voor de stimulering van de hengstigheidscyclus.
Als je je merrie onder deken houdt en lang onder licht laat staan kan het zijn dat deze cyclus vervroegd in werking wordt gezet.

Het kan wel dus! gr gabrycha Knipoog

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 16:25

Ja ik vond het ook wel raar want ik zie dat sommige merries wel hengstig zijn rond deze tijd. benjamin is ook in november geboren! Evita is dus (bijna) nooit hengstig in de winter.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:38

runningkawa schreef:
Yep, zoals Dennis het zegt klopt het

De natuur heeft weer eens heel slim uitgevonden dat de veulentjes niet midden in de winter geboren worden maar als het weer wat beter weer is.
Wat zit de natuur toch mooi in elkaar he!


ehm spoort mijn pony dan niet ze is heel toevallig NU hengstig en het is toch echt geen zomer.

het kan dus wel in de winter!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:52

Om de reproductieve cyclus van een paard aan te slingeren is het nodig dat je paard of pony 16 uur per dag licht ziet. En dan maakt het in dit geval niet uit, of het 16 uur per dag licht is ( dus als het gewoon dag is) of dat die 16 uur licht bereikt worden door kunstlicht.

Bij een heleboel stamboeken is het zo dat per 1 Januari alle paarden officieel een jaar oud worden. Dus een veulen wat in Maart geboren wordt is op 1 Januari dat jaar daarop 1 jaar oud, maar ook een veulen dat in Juli geboren wordt is op 1 Januari 1 jaar oud. Bij een heleboel rassen (zoals de Engelse Volbloeds en de Quarter Horses, moet er op heel jonge leeftijd gepresteerd worden. Dus hoe vroeger een veulen geboren wordt, hoe verder hij is in zijn ontwikkeling, hoe meer voorsprong hij heeft op zijn soortgenootjes van de zelfde leeftijd.

Een heleboel fokkers maken van het feit gebruik dat de cyclus van een merrie door de hoeveelheid licht te beinvloeden is, en zorgen ervoor dat niet alleen de merries, maar ook de hengsten het hele jaar minstens 16 uur per dag licht hebben. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat de veulentjes vroeg geboren worden. Of het in dit geval wijs is om een veulen midden in de winter geboren te laten worden, en hem de eerste paar maanden alleen op stal te kunnen houden of met een deken op, is vraag twee.

Als jouw merrie nu hengstig wordt, of het de hele winter door is geweest, durf ik ervan uit te gaan dat er minstens 16 uur per dag bij jullie op stal het licht brandt....

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:54

heb je de andere antwoorden over dekens enzo ook al gelezen?

Dit komt dus door toe doen van ons mensen
wij brengen de natuur in de war.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:55

runningkawa schreef:
heb je de andere antwoorden over dekens enzo ook al gelezen?

Dit komt dus door toe doen van ons mensen
wij brengen de natuur in de war.


Dekens hebben daarbij niet half zoveel invloed als de hoeveelheid licht die de paarden krijgen. Maar het is inderdaad de mens die hier weer hand in het spel heeft...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 18:00

ok dat ben ik met je eens.
Maar ik bedoelde het feit dat wij mensen de natuur in de war sturen.
In een wilde kudde worden er geen veulens in de winter geboren.
Daar heeft moeder natuur voor gezorgd.
Maar dat wij van die kloothommels zijn... Frusty

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 18:15

Oh? In principe zijn paarden het hele jaar door hengstig. Alleen merken we daar in de winter meestal niet veel van. Licht en dekens zullen best een rol spelen, maar ik weet van diverse mensen dat hun merrie ook in de winter gewoon hengstig was. Ook die paarden die geen 16 uur licht op een dag hadden.
Wel is het zo dat de kans op drachtigheid in de winter veel kleiner is en de risico's op complicaties wat groter.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 18:24

Gewoonlijk worden paarden in de wintermaanden niet hengstig, echter de hengstigheid kan worden ingeschakeld door een aantal dagen het licht tot ca. 22 uur aan te laten.

Na een succesvolle paring wordt de merrie niet meer hengstig tot ca. een week nadat het veulen is geboren.

Een merrie wordt voor het eerst hengstig tussen de zesde en achttiende levensmaand. Meestal blijft een dekking bij zo’n vroege hengstigheid zonder gevolgen, maar er zijn uitzonderingen bekend.

_________________
FF opgezocht

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:42

merries hebben een cyclus van ongeveer 3 weken (een aantal dagen hengstig en dan 16 tot 18 dagen niet). Normaal gesproken zijn merries seizoensgebonden hengstig, echter bij ons op stal (warm. langer licht) kunnen ze ook in de winter hengstig worden. Ook de aanwezigheid van een actieve hengst (of zelfs ruin) kan een hengtigheid stimuleren.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 14:07

Hm.... Paddy is ook in de winter 1x per maand HARDSTIKKE hengstig. Niet dat ik daar last bij heb met rijden, maar wel als ik een ruin of hengst passeert. Ze plast namelijk alles onder en ik zit met de troep te kijken. Nu is ze ook weer flink hengstig en als ik haar uit de stal haal, moet ze hengsten passeren (ze staat op een hengstenhouderij) en dan paradeert ze met haar hengstige kont, kauwend voorbij.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 15:26

runningkawa schreef:

De natuur heeft weer eens heel slim uitgevonden dat de veulentjes niet midden in de winter geboren worden maar als het weer wat beter weer is.
Wat zit de natuur toch mooi in elkaar he!

Moet je maar eens in Polen kijken. Ik krijg nu al weer berichten van kenissen die veulens hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 15:54

Yootha"]
[quote="runningkawa schreef:

De natuur heeft weer eens heel slim uitgevonden dat de veulentjes niet midden in de winter geboren worden maar als het weer wat beter weer is.
Wat zit de natuur toch mooi in elkaar he!

Moet je maar eens in Polen kijken. Ik krijg nu al weer berichten van kenissen die veulens hebben.
[/quote]

Als mensen zich ermee gaan bemoeien (en ik kan me niet voorstellen dat de paarden van jouw kenissen in Polen de hele winter buiten lopen, zonder dek, niet geschoren en niet in een stal met kunstlicht) dan kun je de natuur zo belazeren dat er in de winter veulentjes geboren kunnen worden. Maar in dit geval heeft (weer) de mens invloed gehad...In het wild gebeurt dit niet, of toch wel heel weinig...Een paard maakt nu eenmaal geen kans als het buiten bij vriestemperaturen geboren wordt en vastgevroren aan de grond blijft liggen...

Je suis Charlie.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:28

hmmm nou volgens mij niet, maar misschien dat je het minder merkt omdat ze opgefokt is? ik weet het ook niet, maar bij Geisha was het altijd het zelfde ieder jaar ongeacht het seizoen! om de 2 weken en dan was ze het een dikke week! En vervelend..... niet echt maar wel ontzettend heet maar ze was wel heel fijn te rijden, behalve als de Jet (de hengst, was al 3 maanden ruin, maar denkt dat hij nog hengst is!)stond te hinniken naast de bak! Haha!

....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 17:28

Mijn merrie is in deze winter nog hengstiger dan in de zomer. En nee dat komt niet door de dekens of licht aan op stal (ja daar kun je het wel mee opwekken).
Mijn pony wordt in de winter hetzelfde behandeld als in de zomer, staat net zo lang buiten en staat nu ipv een dikke vacht met dun dekentje op en is geschoren.

Het geval is gewoon dat het buiten veel te warm is voor de tijd van het jaar en alweer langer licht begint te worden. Sommige merries zijn hier extreem gevoelig voor.

In normale gevallen zijn ze idd van maart tot september/oktober hengstig, dit komt omdat de temperatuur en zonlicht bepaalde hormonen opwekken die voor de ovulatie zorgen. Als het dus winter wordt werken deze factoren niet meer en stopt de ovulatie tot het volgend voorjaar.

Dus het is niet gek hoor dat je merrie nu hengstig is.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 45 bezoekers