[LO] longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

[LO] longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 15:43

Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje..(misschien wel een hele domme mjr)
is het beter om een een paard best wel diep te longeren dan zeg maar normaal..?
Gebruikt ie dan beter zun rug? IK dagt namelijk dat TE DIEP ook niej goed was...

kan iemand het misschien even uitleggen please?? Knipoog

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:49

Er bestaan geen domme vragen Knipoog

zelf longeer ik niet met allemaal frutsels en dingen.
Maar wat ik hier van sanne (sjonniej @bokt) heb begrepen, is dat met diep lopen het paard zijn rug wel beter gaat gebruiken, maar dat je er dan wel extra op moet letten dat het paard niet te diep gaat lopen.
Dat is alles wat ik erover kan zeggen.
Denk wel dat er meer bokkers zijn die het beter weten Knipoog

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:01

Hou er rekening mee dat een paard diep ineens andere spieren moet gaan gebruiken, en zeker met hulpteugels gedwongen wordt in die houding. Dat kan gepaard gaan met kramp en spierpijn. Wat zwaarder zand om in te longeren en veel overgangen zorgen ook wel dat ie netjes gaat lopen en zijn rug zal gebruiken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:25

Ilkkah schreef:
Maar wat ik hier van sanne (sjonniej @bokt) heb begrepen, is dat met diep lopen het paard zijn rug wel beter gaat gebruiken,

??hmm...vreemd!

Wij proberen juist om het paard zelf het bit op te laten zoeken. Als hij achter de loodlijn komt, opdrijven zodat hij er weer voor looopt. Maar dieper als dat moet

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:19

Sjonniej"]
[quote="Ilkkah schreef:
Maar wat ik hier van sanne (sjonniej @bokt) heb begrepen, is dat met diep lopen het paard zijn rug wel beter gaat gebruiken,

??hmm...vreemd!

Wij proberen juist om het paard zelf het bit op te laten zoeken. Als hij achter de loodlijn komt, opdrijven zodat hij er weer voor looopt. Maar dieper als dat moet
[/quote]
Dan heb je het dus verkeerd uitgelegd aan mij

surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 16:44

is het nou beter of niej?

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L

surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 16:44

omdat veel mensen dat wel doen.. of gewoon gewone stand?

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:37

Gewone stand dan maar. Als je niet helemaal zeker bent van je zaak moet je niet een paard met pijn in zijn rug riskeren.


elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:40

bij een paard is longeren eigelijk een stuk ontspanning (als je er geen bijzetteugel bij zet)

een paard moet zelf z'n bitje vinden (wat sjonnie dus zegt) en op een gegeven moment zal hij ontspannen en dan z'n rug ook ontspannen.
ik zeg niet dat het beter is, met je koppiej in de lucht lopen is toch ook leuk , maar wij mensen zien de paarden graag netjes en gecontroleerd lopen, dus daarom proberen we dat een paardje z'n rug ontspant, zodat hij voor hem ook "fijner"is. Snapje het nog Verward

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:17

Dit moet je langzaam opbouwen, dus niet teveel vragen in het begin. Juist niet in te zwaar zand gaan longeren want dit is zeer slecht voor de benen. Is het zand wel wat zwaarder maak dan de cirkel wat groter als je toch wilt longeren. Ik zelf longeer nooit in een zware bak. Wat ik een fijn hulptuig vind om mee te longeren is het pessoatuig, deze kun je zelf verstellen, van laag naar hoog e.d.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 15:57

op dit moment longeer ik gewoon met bijzetteugels..
gewoon normale stand... hijs nog best wel jong...en heb hem ook nog niej zo heel lang... mare...omdat veel mesen dat doen..wou ik ff wten of het nou egt veel beter is of niej..
maar dat si dus niej so..?

thanks

Surcas: Dressuur: M1 & Springen: L

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:54

Ik zou zonder bijzetteugels, touwtjes enz longeren, mijn verzorgpaarden gebruiken hun rug dan super, en brengen hun achterhand ook nog eens onder, en gebruiken hem dan ook echt.

PB me maar even voor uitleg, en iedereen die dat ok wil, want als ik dat hier neer zou zetten, krijg ik nogal wat banketstaaf reacties...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:39

Ik heb eens een paard gezien die zijn rug stuk had gelopen omdat ie te diep was gelongeert!
Ik zou wel oppassen met bijzet teugels enzo, je dwingt een paard in een houding die je paard soms kan maar soms ook niet kan.
Wat ik doe ik dubbel longeren dan kun je je paard op dezelfde manier naarbeneden vragen als je doet onder het zadel. dan dwing je je paard niet in een houding maar vraag je het met je buitenlijn, dan doet je paard hem zover naar beneden als ie kan.
Je kan je paard wel iets dieper vragen als dat ie kan onder het zadel
Of het beter is? een paard strekt dan mooi zijn rugspieren en word ie leniger en kan ie ook beter achterwaarts en beter zijn achterhand er onder zetten bij het rijden
Maar ik denk niet dat het slecht is als je het niet doet.

Groetjes lconline

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 00:01

Ik longeer mijn paard met chambron, zodat hij niet met zijn kop in de lucht loopt, hij heeft een hoge halsaanzet en een onderhals van nature, en verder mag hij lopen zoals hij wil.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers