Hoefbevangenheid kun je dat aan zien komen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Hoefbevangenheid kun je dat aan zien komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 15:30

Ik weet dat hoefbevangenheid een acute ontsteking van de hoeflederhuid is maar ik vraag me af of er vooraf toch aanwijzingen zichtbaar zijn? (b.v. harde manenkam, warme kroonranden)

Mijn paard is binnen één week opgebouwd van een strookje gras naar 24/7 op de wei. Normaal zou ik er langer over doen maar het liep even anders.

Natuurlijk hou ik haar in de gaten maar ik vraag me af of je het uberhaupt wel aan kan zien komen. En wanneer weet ik dat ze uit de 'gevarenzone' is? Kun je zeggen dat als het 1 of 2 weken goed gaat, het ook wel goed zal blijven gaan (tot de volgende groeispurt van het gras dan, rond aug/sep).

Uiteraard krijgt ze niks bijgevoerd, is ze 15+ en nooit eerder bevangen geweest, maar helaas al wel te dik.

Ik kan hier verder geen info over vinden.

There is no reality, only perception.


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:24

Je kunt het soms aan zien komen, als je weet waar je op moet letten. Voorafgaand aan de echte bevangenheid loopt een paard al wat stijver dan anders. Onze DA zegt dat je dan al meteen het voer moet minderen.
De gevoeligheid ervoor is grotendeels rasafhankelijk, maar ieder paard/pony kan het krijgen. Pas vooral op in het voorjaar, nu dus. Het gras bevat dan veel suikers (het gaat dus niet om de eiwitten zoals vaak wordt gedacht) en dat lokt hoefbevangenheid uit. Geef je paard voldoende beweging en zet een strook af voor hem, dan eet hij tenminste niet in een keer al het beste gras.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:34

ik ben het er niet helemaal mee eens mijn paard is ook twee keer hoefbevangen geweest en daarvoor liep ze niet stijver hoefbevangenheid kan de hele zomer door komen en als een paard veel te dik is heb je meer kans maar ik ken ook paarden die veel te dik zijn en nog nooit hoefbevangen zijn geweest mijn paard heeft er ook nooit last van gehad en was zestien toen ze het kreeg genoeg beweging en niet te veel gras daarkan je het mee voorkomen

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 18:44

Misschien moet ik haar gewoon maar even binnen zetten. Ik ben er toch niet gerust op. Maar dan moeten ze haar natuurlijk geen kuil gaan voeren en hooi is er niet, zucht.

Nog meer ervaringen?

There is no reality, only perception.

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:27

Hoi,

Ik zit waarschijnlijk al met het probleem Huilen . Mijn paard heeft het hele jaar door buiten gelopen ('s nachts binnen) en nu ben ik twee weken met vakantie geweest...... (en het gras heeft me toch lekker gegroeid in die periode...)

Ja hoor, haal ik hem vanavond uit zijn stal, loopt hij toch een partij stijf. Voor het eerst in 12 jaar dat hij dit heeft. Ik heb 'm meteen laten bewegen en toen ging het iets beter. Maar ik ben er niet gerust op. Morgenochtend kijkt de staleigenaar of hij nog steeds zo stijf is en dan moet ik maar de dierenarts laten komen. Want vanavond was het niet nodig volgens zijn assistente. Ziek
Ik zweet in ieder geval peentjes en hoop dat het allemaal wel meevalt....

Oftewel, beter iets te voorzichtig, dan straks een paard kapot Nagelbijten / Gniffelen

Groetjes en succes

En mocht iemand tips hebben.... ik hou me aanbevolen, mag ook per pb.

Dat je teweegbrengt is van meer belang dan wat je teweegbrengt (J.A. Deelder)
Neem het leven niet al te serieus. Je overleeft het toch niet. (E. Hubbard)
Don't waste time, or time will waste you (MUSE)


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:35

Onze pony is twee keer hoefbevangen geweest. Ik heb er weleens eerder over geschreven. De eerste keer was ze 8: toen liep ze na lang wennen 1 uur per dag in het voorjaarsgras, nog teveel helaas.
De tweede keer was afgelopen winter van te energierijk hooi. Ze kreeg niet eens veel hooi en helemaal geen krachtvoer.

Voorafgaand aan beide bevangenheden liep ze stijver dan anders, vooral korter. Dat viel me op. De DA zei dat het meestal niet wordt onderkend. Zelf dacht ik ook aan spierpijn, maar hij zei dat het echt een teken van naderende bevangenheid kan zijn. We waren altijd al voorzichtig vanwege haar aanleg (Welsh pony, komt uit karig begroeid bergachtig gebied, hier en daar een plukje ruw gras) en zetten haar nooit lang in de wei, krachtvoer kreeg ze eigenliojk nooit. Toch heel jammer.

Als je bevangenheid vermoed: meteen op rantsoen, voeten paar keer met koud water afspuiten en goed op gang en houding letten. Een zwaar bevangen paard kan en wil niet lopen en draaien is hartverschuerend om naar te kijken. Niet op harde grond laten lopen. DA laten komen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:59

Soms wel, soms niet. Hoefbevangen kan door verschillende oorzaken komen, maar meestal door overgewicht.
Er staan ook heel veel oorzaken op http://www.hoofcare.nl

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:31

Mijn paard is ook 2x bevangen geweest en liep de 1e keer ook wat stijf van te voren. De 2e keer was dat niet het geval.

Ik denk dat het vaak toch erg moeilijk te voorkomen is. Beide keren dat mijn paard bevangen werd kon het eigenlijk niet aan het voer liggen. Ook gaf ik hem altijd, iedere dag genoeg beweging.

Wat ik zelf doe om herhaling te voorkomen is zorgen dat ze op niet te rijk grasland staan en in de periode van opbouwen naar weidegang zorgen dat het paard voldoende beweging krijgt.

Maar aan de andere kant, ik ken ook bagger vette paarden die zonder noemenswaardige opbouw 24/7 het land op gaan in het voorjaar en er niets van hebben...

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:10

Bestaat er niet de mogelijkheid om het land af te zetten met schrikdraad? zodat ze niet teveel gras tot haar beschikking heeft? . Als ze het gras nu aardig bij eet is de kans dat ze nu nog bevangen word vrij klein.
Groeispurten van het gras krijg je als de temperatuur snel stijgt en het land (bodem )lekker vochtig is . Dan groeit het gras supersnel ,maar in de maanden mei en juni zitten de meeste eiwitten in het gras ,daarna word het steeds minder .In augustus en september heeft het gras niet zoveel voedingswaarde meer als in het voorjaar.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:13

Ik weet nog dat vlak voordat we duidelijk bij mijn verzorgpony zagen dat ie hoefbevangen was (en hij dus 'kreupel' begon te lopen), hij niet lekker door wilde lopen met rijden. Ik kon aandrijven wat ik wilde, maar hij wilde echt niet lekker lopen
Die pony (shetlander) was totaaal niet te dik toen, dus een pony hoeft echt niet dik te zijn. Hij stond ook bij een andere pony die heel erg gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar die pony bleef gewoon gezond!
Ik denk dat je het moeilijk aan kunt zien komen helaas... maar je kunt als je het in de gaten houd wel gelijk ingrijpen als je iets ziet wat op bevangenheid lijkt. En natuurlijk beter voorkomen dan genezen Knipoog maarja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan denk ik.

Romeo Lovers

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:39

MIjn merrie is 3 jaar geleden bevangen geweest en liep voorafgaand ook wat stijver. Haar moeder daarentegen was het ineens en ook zo ernstig dat ik haar na 2 maanden intensieve behandeling alsnog in moest laten slapen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 13:01

Hm blijft moeilijk. Het gras was inmiddels al aardig kort geworden dus ik heb haar buiten laten staan. Ze is nu ook kreupel aan één voorbeen maar ze belast dit been gewoon en de hoef is ook niet warm of gevoelig.
Nu moet ik er bij vertellen dat ze aan dit been een onbekende blessure heeft die af en toe opspeelt (lang verhaal) maar het ziet er nu wel iets anders uit. Helaas zit ik nu met griep/koorts thuis maar de stalhouder zou het goed in de gaten houden. Waarschijnlijk ga ik vanavond toch maar even kijken en als het niet beter is even de da laten komen.

There is no reality, only perception.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:40

Je kan het wel zien aankomen, ze gaan dan stijver lopen en worden wat slomer.

Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:04

belangrijk om te weten als een paard erg bevangen is altijd op nat zand zetten oook in de stal

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:09

Ik merkte aan die van mij ook dat ze wat stijver liep, heb haar gelijk overdag op een heel kaal stuk gezet, zodat z eniet te veel binnenkrijgt.

Maar is op zo'n moment veel beweging goed(voor de verbranding van de suikers?)

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:13

Wij hebben al 2 ponys hoefbevangen gehad, bij de ene was het acute bevangheid en ook heel ernstig......dus van de een op andere dag bijna niet meer kunnen lopen.......gelukkig is het bij hem weer helemaal goed gekomen, wel moeten we er nu heel veel rekening mee houden omdat ze er daarna extra gevoellig voor blijven.

De andere pony hebben we het aan zien komen (weten we nu achteraf) de ene dag had ze een enorme manenkam en ik heb er nog over staan praten dat ik dat niet meer normaal vond......de volgende dag liep ze al behoorlijk kort van voren.......weer een dag later werd er hoefbevangheid geconstateerd....het is dus inderdaad aan de kam te merken.......dik, stug, bijna niet meer te bewegen.

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:35

Aan de kroonrand van de hoeven kan je inderdaad iets merken. Mijn pony is drie jaar geleden richting van hoefbevangen uitgegaan. Bij hem was het kenmerk gezwollen kroonranden en er een beetje naar gaan staan. Ik heb ze twee keer per dag gaan afspuiten met koud water en telkens ingevet met cornucrescine.
Wat ik nou dit weekend hoorde bij ons op de club. Zijn merrie had net een veulen en stond ook hoefbevangen daarna. Ze hebben bij die merrie tien liter bloed afgelaten en de merrie was er weer door Verward
Weet iemand het doel ervan?

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:06

klinkt als een vooroorlogse aderlating .....voorzichtig natasten en naspoelen was beter geweest. Dat is namelijk vaak de reden voor hoefbevangenheid na bevalling: resten van de placenta in de baarmoeder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Dieyar, dust, Earth, Ellen_ov, GrapeshotBot, greendragon, jannekespr, NinaCharlie, ratzel, SentiBot, Trendiction en 36 bezoekers