[NH] Leiderschap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

[NH] Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 18:01

Ik denk dat leiderschap vaak onderschat word. Mensen denken al heel snel dat ze leider zijn, maar op het moment dat het paard nog beslist in welke situatie je de leider bent, beslist hij en niet jij, en is dus het paard de leider. Ik had ook altijd het idee leider te zijn over mijn verzorgpaard. Zij luisterde naar mij en was mijn beste vriendin (dacht ik…) maar nu ik echt leidershap oefeningen ga doen…het wegdrijven, het besturen in de ‘picadero’ , stoppen en komen, merk ik dat ze daar wel moeite mee heeft om het te accepteren dat ik op haar plek wil staan. Zij is de leider van de andere 2 en ik denk dat het voor haar dus ook moeilijker is om mij als haar leider te zien.

Zo merkte ik zondag dat ik haar prima kon wegsturen, stoppen, om laten draaien enz. maar dat ze helemaal niet naar mij toe wilde komen. Het was net of ze iets had van “O, jij wilt leider over mij zijn? Vergeet je vriendschap met mij dan maar!” dus als ik haar vroeg om te komen, kwam ze niet. Ik heb ontzettend gebaald, maar heb doorgezet. Ik kon nl. wel bij haar komen en haar overal aanraken, maar naar mij komen, ho maar. Ik heb daar ongeveer een half uur in de rondte gelopen…haar geroepen…geaaid…verder gelopen….haar negeert…en i de wanhoop dat ze me nooit meer aardig zou vinden, heb ik naar haar benen gestaard, met een uitnodigend handje. Maar nee hoor…het enige wat mevrouw deed, was een pas in mijn richting zetten en gaan staan slapen… Toen heb ik het halster en de longeerlijn maar gepakt en bij haar om gedaan. Ik ben door de bak gaan lopen (ik voorop, dat doen de ‘paardenleiders’ ook), en ze volgde, zonder dat er maar een klein beetje druk op het touw kwam. Ik kon haar zelfs naast het ‘opstapkrukje’ zetten en haar stil laten staan. Ben er toen heel voorzichtig op geklommen (normaal deed ze 3 passen naar voren…ik moest van het krukje af, hem een stuk naar voren zetten en er weer opklimmen, en dan stond zij weer 2 passen verderop Haha!) en ze bleef staan! Jippie. Toen ben ik een paar rondjes zonder zadel gestapt en ben er weer afgegaan. Ik heb het halster afgedaan en ze kwam. Hèhè, madame had eindelijk door dat ik geen vervelende dingen deed, ook niet als ik leider wil zijn. Ze volgde me nog niet, maar dat heeft ook tijd nodig…dat komt nog wel…

Nu is voor mij leiderschap meer gaan betekenen. Een leider zijn is nl. meer dan alleen de baas zijn over je paard. Een leider heeft namelijk ook een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel nodig. Mocht er ooit een kwaaie bloedhond aankomen, dan moet jij tussen je paard en die hond gaan staan (als je een goede leider wilt zijn tenminste…) en dat is nou niet de sterkste kant van het mensenras. Mensen zijn in hun instinct nl. zo dat als het nog redelijk gevaarlijk is, willen ze een vriend beschermen, maar mochten zij in levensgevaar verkeren, zullen ze voor zichzelf gaan vechten (ga nu niet zeggen “dat doe ik nooit”, dit is namelijk wetenschappelijk bewezen en dat hoort gewoon bij de mens. Ook bij mij.), paardenleiders daarentegen zijn heel anders ingesteld, zij zouden hun leven geven voor de kudde, eerst de leidmerrie en als die gedood is, de drijfhengst. De kudde moet verder. Paarden kijken niet nar individuen, de kudde is een geheel. Een hele lastige taak dus voor de mens. Hetgeen dat je ervoor terugkrijgt is volledige medewerking van het paard, maar als jij je op een eerlijke manier leider hebt gemaakt, dus naar mijn idee in ieder geval geen join-up, zal het paard ook zelf wat in brengen en zich ontzettend op zijn gemak voelen. En dat is denk ik wat iedereen zou willen. Als je deze band met een paard hebt, zal je nooit meer dingen als sporen, zweep, slofteugels en de hele reutemeteut aan hulpteugels nodig hebben. Als je zelf ook nog een onafhankelijke zit hebt, is het paard zelfs helemaal naked te rijden. Piaff, passage, wijken, schouder voor, travers, steigeren, levade (of hoe je dat ook maar schrijft ) een peulenschilletje.

Droombeeld?????? Kost wel heeeeeel veel tijd… maar is dus haalbaar voor een mens.


memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:19

Citaat:
paardenleiders daarentegen zijn heel anders ingesteld, zij zouden hun leven geven voor de kudde, eerst de leidmerrie en als die gedood is, de drijfhengst. De kudde moet verder.


Sorry hoor, maar als er gevaar dreigt, zeker in het voorbeeld die je gebruikt van een hond, dan is de hengst het die de kudde beschermd. De hengst drijft de kudde de veielige richting op (de merrie neemt het dan over) en gaat tussen de kudde en het gevaar instaan. Hoe kom je erop dat eerst de leidende merrie er aan zou gaan?

Wat is trouwens het moraal van dit verhaal???

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 18:28

In een paardenkudde heb je de drijvende hengst en de leidende merrie, De merrie leid de kudde (loopt voorop) en de hengst drijft. Waar de hond het dichtst bij is, zal tussen de kudde en de vijand gaan staan. de ander leid of druijft de kudde weg.

moraal van het verhaal: veel mensen zeggen dat ze leider zijn maar nemen niet de verantwoordelijkheid die bij zo'n leidende positie hoort.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:33

Je ontwikkeld je elke dag meer, maar dat betekent nog niet dat je voorheen geen goede leider was.
Mijn paard wil ook niet altijd komen na het loswerken, volgen doet hij meestal wel. Ik maak daar niet zo'n punt van.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:37

Ik vind leiderschap zelf een belangrijk gegeven die bij paarden hoort, en je hebt gelijk met wat je zei over dat mensen niet de verantwoordelijkheid nemen erbij, maar ik denk dat een beetje paardenmens dat toch altijd wel probeert.
Maar welk voorbeeld jij nam van die bloedhond, wij mensen kunnen niet beginnen tegen zoiets.
Maar we zullen altijd wel proberen het paard te redden, al is het door op zijn rug te springen en het aan te sporen en zo snel je kan weg te rijden.

Maar wij kunnen niet net zoals in een kudde het paard echt beschermen tegen het "kwaad" (om het zo maar even te noemen) daar zijn wij mensen niet op gebouwd


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 20:09

Ilkkah schreef:
Ik vind leiderschap zelf een belangrijk gegeven die bij paarden hoort, en je hebt gelijk met wat je zei over dat mensen niet de verantwoordelijkheid nemen erbij, maar ik denk dat een beetje paardenmens dat toch altijd wel probeert.
Maar welk voorbeeld jij nam van die bloedhond, wij mensen kunnen niet beginnen tegen zoiets.
Maar we zullen altijd wel proberen het paard te redden, al is het door op zijn rug te springen en het aan te sporen en zo snel je kan weg te rijden.

Maar wij kunnen niet net zoals in een kudde het paard echt beschermen tegen het "kwaad" (om het zo maar even te noemen) daar zijn wij mensen niet op gebouwd


helemaal mee eens, maar ik kan me vaak zo irriteren aan mensen die denken dat ze de leider zijn terwijl ze die verantwoordelijkheid niet nemen. Hoe je een paard red van die bloedhond maakt niet uit, mar als je wegrent zonder je paard is dat een hele menselijke, en voor mensen acceoptabele, reactie maar dan ben je voor het paard gewoon geen leider.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:11

Duncan ooit weleens in zo'n situatie gestaan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:12

Volgens mij was het promptertje die het volgende tegen me zei ........

stel je loopt in een oerwoud, met overal wilde beesten om je heen die jou willen eten......... je weet helemaal niet hoe je in hemelsnaam moet overleven.....

zo voelt een paard zich, dagelijks!!!

heeft me aan het denken gezet.......... en mij verbeterd!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 20:22

gijsenkim schreef:
Volgens mij was het promptertje die het volgende tegen me zei ........

stel je loopt in een oerwoud, met overal wilde beesten om je heen die jou willen eten......... je weet helemaal niet hoe je in hemelsnaam moet overleven.....

zo voelt een paard zich, dagelijks!!!

heeft me aan het denken gezet.......... en mij verbeterd!


ben ik het voor de helft mee eens, sommige paarden zullen dit voelen, mar dat zijn de paarden van mensen die zich niet als leider opstellen, maar het paard op zijn kop geeft zodra die dan voor zichzelf gaat zorgen.

bv. je rijd en gaat heel passief zitten, je doet gewoon helemaal niets, zijn mensen die dat als ontspanning zien Boos! , je paard "denkt" : 'o gut, leider is weggevallen, dan moet ik zelf maar zorgen dat ik blijf overlevemn en loopt precies de andere kant op dan dat jou bedoeling was (bv. op de hoefslagblijven), maaar HOOOO, zegt de ruiter, dat wilde ik bniet en hij stuurt het paard weer terug, om vervolgens weer verder te gaan met zijn ontspanning. Paard denkt weer, he.. monsters in de bosjes en loopt weer naar binnen, ruiter boos: *geeft een paard een tik* en zegt: 'ik zei toch dat je op de hoefslag moest blijven, luister dan ook!' *en gaat weer rustig verder met ontspannen*

Blijf dus ook met uitstappen, je paard begeleiden! Dan zal hij zich niet bedrijgd voelen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:25

huh............ ik snap werkelijk niet wat je zegt........ of je hebt mijn post niet gesnapt......

mijn post gaat niet alleen over rijden, maar over alles, alles wat je met je paard doet.......... als mens zijnde moet je duidelijk zijn in wat je wil....... met de grootst mogelijke ontspanning voor paard en ruiter

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 20:29

'k snap je wel, maar geef als voorbeeld het rijden...

maar ik ben het er niet mee eens dat ELK paard zich zo voelt.
Snap je het nu?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:30

als je dat als uitgangspunt neemt kom je een heel eind

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 20:37

bedoel je met wat je zei over dat oerwoud?

daar ben ik het mee eens, alleen zul je er dan op een gegeven moment wel van het idee dat het overal levensgevaarlijk is, afmoeten.

Leiderschap is niet af te dwingen, je paard moet het je geven, en je krijgt het alleen door je op een manier op te stellen, en je aan te bieden. Wel bv. een ruimte van 2 m om je heen claimen, maar meer ook niet doen. Als het paard je 'gevraagd' heeft hem/haar leider te zijn, is het niet mer gevaarlijk voor het paard, immers, de leider weet er wel raad mee.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:44

Duncan schreef:
bv. je rijd en gaat heel passief zitten, je doet gewoon helemaal niets, zijn mensen die dat als ontspanning zien Boos! , je paard "denkt" : 'o gut, leider is weggevallen, dan moet ik zelf maar zorgen dat ik blijf overlevemn en loopt precies de andere kant op dan dat jou bedoeling was (bv. op de hoefslagblijven), maaar HOOOO, zegt de ruiter, dat wilde ik bniet en hij stuurt het paard weer terug, om vervolgens weer verder te gaan met zijn ontspanning. Paard denkt weer, he.. monsters in de bosjes en loopt weer naar binnen, ruiter boos: *geeft een paard een tik* en zegt: 'ik zei toch dat je op de hoefslag moest blijven, luister dan ook!' *en gaat weer rustig verder met ontspannen*

Blijf dus ook met uitstappen, je paard begeleiden! Dan zal hij zich niet bedrijgd voelen.

bedreigd Knipoog

wat versta je onder begeleiden? Als ik zelf constant ga zitten opletten of er niet toevallig iets potentieel engs in de buurt is, weet ik zeker dat Pablo alle kanten opvliegt. Ik zit er gewoon op en hij vertrouwt erop dat ik iets engs heus wel op tijd zie. Leiderschap is zelfverzekerdheid, rust, consequentie en duidelijkheid, en dat uitstralen naar je paard.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:55

Lielle:
Als ik op Ilkkah rij (bommetje) móét ik wel opletten of er niets engs is, want als ik dat niet doe schiet Ilkkah alle kanten op juist omdat ik me neit heb aangepast aan de dingen die eng zijn.
En wat beterft je laatste regel, ben ik helemaal met je eens OK dan!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:58

Ilkkah schreef:
Lielle:
Als ik op Ilkkah rij (bommetje) móét ik wel opletten of er niets engs is, want als ik dat niet doe schiet Ilkkah alle kanten op juist omdat ik me neit heb aangepast aan de dingen die eng zijn.
En wat beterft je laatste regel, ben ik helemaal met je eens OK dan!

Je moet het zelf wel in de gaten houden, maar niet aan je paard laten merken. Als hij merkt dat je gespannen de enge dingen in de gaten houdt, wordt hem alleen maar bevestigd dat het ENG is. Pablo is een vergelijkbaar exemplaar, stond als 3-jarige zadelmak in een fractie achterstevoren omdat mijn moeder - jawel - een videocamrea bij zich had en die loopt nu sgw wedstrijden.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:02

Lielle:
Ja dat doe ik idd niet nee, maar altijd wel de dingen in de gaten houden waar ze event. van zou kunnen schrikken. (heb ik wel geleerd na val van Praal Prinses Bloos )

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:10

Wat jij niet ziet, ziet je paard ook niet Haha! Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:13

Nou gijsenkim, daar wil ik nog wel even over doordiscuseren Tong uitsteken
Ilkkah ziet namelijk hele speciale dingen, nl. dingen die er niet zijn!
Das ook een kunst hoor

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:15

als jij dan gewoon doorrijd en niet reageert op zijn aanwijzing dan gaat ie er (desnoods scheef) langs.... zolang als jij doortastend bent zal een "normaal" paard je volgen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:15

Ja en nee. het hangt er vanaf hoe je iets ziet denk ik.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:19

Gijsenkim:
Dat is een klein probleempje bij Ilkkah en mij, ik heb niet zoveel met arabierachtige, die zijn te tuttig en als Ilkkah gaat dribbelen en druk doen krijg ik zelf zonder dat ik daar eigenlijk rede voor zie omdat ik heus wel blijf zitten op dat paard kriebels in mijn buik, en dat krijg ik er niet uit als ik op Ilkkah rij, ben ik al een hele tijd mee bezig.

Lielle:
Leg is uit?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:22

kwestie van zitten op je kont, diep ademhalen en zelf ontspannen, hand naar voren en doortastend zijn in de wensen die je van haar hebt Haha!:D

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:22

je zegt al precies wat ik bedoel. Jij ziet iets engs, je krijgt kriebels in je buik, dat merkt je paard en die denkt dus "zie je, het is echt eng". Als ik iets engs zie met Pablo, blijf ik op mijn gemak zitten en ga door alsof er niets aan de hand is. Bij voorkeur aan een lang teugeltje (als dat verantwoord is tenminste, aan een drukke weg is dat een minder goed idee) en lekker simpel zitten zelf.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:23

Kim, anders geformuleerd, precies hetzelfde antwoord.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers