Wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 19:56

Ik twijfelde of ik t hier neer moest zetten of bij rijtechnischeproblemen. Ik zet het maar hier neer. Mijn pony is de laatste tijd heel vel. vooral als ik aan de linkerteugel kom. Dus ik denk dat het haken zijn en er komt ook een tandarts bij. Morgen.
Wat ze doet: steigeren, bokken, hele enge bokkesprongen en het bit vastpakken. Zal dit alleen aan de haken liggen? of zou t ook gewoon puberteit kunnen zijn ( ze is 6). Ik vin het best eng. Maar ik ben nog niet gevallen. wel steeds bijna. Als ze zo door gaat denk ik eraan om haar weg te doen, maar ik vind het heel moeilijk omdat ik haar al ken sinds ze onder het zadel is. Toen ik haar net had deed ze het nog niet zo erg. wel een klein beetje maar het word steeds erger. Zouden jullie haar wegdoen als het zo doorgaat of toch houden?


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:58

Nou na zoiets zou ik haar niet meteen weg doen! Heb je les? Je instructrice moet je ook wel kunnen helpen!

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

jep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 20:06

Ik heb een instructrice. Die vind het ook moeilijk. Het is echt heel erg en ik ben er nu al een half jaar mee bezig. Bang zijn voor je paard is toch ook nie leuk?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:12

Bang zijn voor je paard is inderdaad niet leuk
Als ik jou was, zou ik beginnen met evt. medische oorzaken uit te sluiten.
De tandarts is een goed begin.
Mocht die niets kunnen vinden dan zou ik de dierenarts even langs laten komen om je paard eens goed te bekijken.
Heb je ook al aan je zadel gedacht ?
Een slecht passend zadel kan ook veel ellende veroorzaken.
Dit soort gedrag kan ontzettend veel oorzaken hebben, voordat je besluit je paard te verkopen zou ik in elk geval eerst goed laten onderzoeken wat er precies aan de hand is.
Verkopen kan altijd nog, en misschien is er wel een "simpele" oorzaak aan te wijzen Knipoog
Heel veel sterkte / succes !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:14

Weg doen omdat ie zo doet? Als je m helemaal hebt laten onderzoeken door een dierenarts, en er is dus geen medische reden voor zn gedrag dan zou je daar pas over na kunnen gaan denken vind ik..

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:20

ben je gek.. niet weg doen.. wacht eerst of wat de tandarts er over te zeggen heeft.. zie dan misschien het probleem

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:47

Ik ben het er mee eens. Ik zou niet zomaar mijn pony wegdoen!! Wacht eerst idd de tand en dierenarts maar eens af. Als ie dan nog zo vreemd doet, zou ik mijn instructice om advies vragen en misschien een paar prvelesjes nemen.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

tandarts&dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 20:47

de tandarts komt dus morgen langs en ik wacht zeker op wat hij zegt. Aan het zadel ligt het niet dat is al gecontroleerd. als het zn tanden niet zijn, laat ik dr rug nakijken. Ik probeer er alles aan te doen om haar te houden want ik wil haar niet kwijt... dan maar iets meer geld kwijt deze maand

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

priveles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 20:48

ik heb wel al priveles. mn instructrice heeft er zelf al opgezeten, puur omdat ze wou wete of hij bij iedereen zo is.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:52

Laat haar eerst even goed nakijken voordat je zulke drastische maatregelen neemt.
Het kan zijn dat ze haken aan haar tanden heeft, maar ze kan ook een zwevend verhemelte hebben.
Een paard bij mij op sal heeft dat ook, die werd ook ineens vervelend.
Bij hem bleek zijn gehemelte "los" te zitten, eigenlijk is het een soort van hele grote blaar.
En dan heeft een paard heel veel pijn als er een bit in de mond komt.
Dus laat haar even goed nakijken om uit te sluiten dat er medisch niks mis met haar is, neem goed les, en neem dan pas een besluit.
Succes!

Jaike, wat ben je toch een topper!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:57

Idd eerst even afwachten wat de tandarts zegt.
Kun je dan niet eerst longeren, dat je d'r een beetje 'moe' maakt, voordat je er zelf opstapt. Dat is misschien niet altijd leuk, maar dan heeft ze wel minder energie om allerlei bokkesprongen te maken.

Ben je al echt bang voor haar? Dat kan ze natuurlijk ook voelen. Als ze steigert en ze voelt dat jij dit eng vindt, dan heeft ze haar zin gekregen om onder het werk uit te komen.

Oja, deed ie bij je instructrice ook zo?

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

ja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 21:07

bij mn instructrice deed ze ook zo... oja.. wat ik vergeten was te zeggen.. de pony die ik heb is een leasepony.. hij is dus niet helemaal van mezelf en mag 6 uur gebruikt worden in de lessen op de manege.. Maar ze loopt dus ook bij begioners mee en daar doet ze nix bij alleen zodra je contact zoekt met de mond is het mis..
Telkens stap ik er zelf verzekerd op met de gedachte: Het kan vandaag minder zijn. Ik begin bang te worde maar ben het nog niet heel erg. ik denk dat ik maar afwacht als het inderdaad haken zijn als die eraf gevijlt zijn. Maar toen ik het vertelde aan iemand die nu ongeveer 12 jaar rijdt zei ze dat paarden niet vel reageren op haken omdat haar paard dat ook niet deed. Maar niet elk paard is hetzelfde toch?

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:11

ik heb ook een keer een pony gezien die heel erg bang was geworden voor een bit als dat in zn mond zat.... die ging er gewoon de hele tijd vandoor.....

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 21:17

nee ze gaat er niet vandoor... en als ze bang zou zijn voor het bit zou ze ook zo doen bij een beginner toch?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:03

Inderdaad eerst je paard even na laten kijken..Van pijn kunnen ze ook behoorlijk gek doen hoor!
De tandarts is een goed begin,als er niets met haar tanden aan de hand is,zou ik ook even de rug na laten kijken....In mijn zadel zat pas een hard stukje vulling,eerst had ik dat niet door,tot mijn paard steeds gekker ging doen..Vooral in de galop,zwaaien met haar hoofd,stuiteren etc..Toen ben ik alles gaan nakijken en ontdekte dat bultje in mijn zadel..Nu het eruit is gehaald,is ze weer de oude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:43

Oscar schreef:
Bang zijn voor je paard is inderdaad niet leuk
Als ik jou was, zou ik beginnen met evt. medische oorzaken uit te sluiten.
De tandarts is een goed begin.
Mocht die niets kunnen vinden dan zou ik de dierenarts even langs laten komen om je paard eens goed te bekijken.
Heb je ook al aan je zadel gedacht ?
Een slecht passend zadel kan ook veel ellende veroorzaken.
Dit soort gedrag kan ontzettend veel oorzaken hebben, voordat je besluit je paard te verkopen zou ik in elk geval eerst goed laten onderzoeken wat er precies aan de hand is.
Verkopen kan altijd nog, en misschien is er wel een "simpele" oorzaak aan te wijzen Knipoog
Heel veel sterkte / succes !


Helemaal mee eens!

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 17:21

volgens de DA zit het allemaal tussen zijn oren.. Hij heeft als advies gegeven toch op zoek te gaan naar een ander paardje. Ik vind het heel erg maar denk dat het advies van de da toch maar opvolg om ongelukken te voorkomen. Ik heb al gezocht naar een ander paardje en tis een schat. Met rijden en op stal. Tegenover andere paarden is hij ook heel lief en je kan er ook op naar buiten. Ik denk dat het dit paardje word. het klikte meteen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:24

Wat heeft die DA gedaan dan met hem?

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 17:26

ik ben er zelf niet bij geweest.. omdat het mijn eigen paard niet is.. hij is van de manege ik lease dr alleen ik zou het dus echt niet weten maar de menege houder zei dus dat het advies van de da dat was.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:26

Ik geloof niet in "pijn" tussen de oren hoor. Als hij zo raar doet moet er iets mis zijn.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:31

Ben benieuwd wat de dierenarts heeft gezegd.

Maar het kan ook heel goed een rijtechnisch probleem zijn. Als hij merkt dat het bij jou kan, gaat hij grenzen zoeken en als jij er niks aan doet zal hij altijd meer gaan proberen. Vind het raar dat je instructrice er geen raad mee weet?

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 17:37

hij had altijd een rustig leventje geen geschreeuw en goedoe.. gewoon rustig..,. opeens komtie op een manege rijd er jan en alleman op het zal ok wel frustratie zijn.. het zijn dus geen haken op zn kiezen en aangezien hij het nu bij echt iedereen doet wordt het TE gevaarlijk ik zelf durf er al niet meer op te stappen. Ik heb echt angst voor het paardje gekregen en dat heb ik nog nooit gehad in die 10 jaar. Ik heb de keuze gemaakt haar weg te doen zo dat ze lekker weer rust krijgt en bij de manege weg gaat.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:45

deed ze ook al zo toen je haar pas leasde? (of heb ik niet goed gelezen? :s)

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 17:57

wel een beetje maar lang niet zo erg als nu.. toen kon ik haar nog makkelijk aan maar aangezien het een pony was die aardig wat lessen heeft meegelopen werd ze niet altijd voor haar streken gestraft. En nu kan ik haar niet meer aan. Ik heb nu voor de 2e keer een lichtgekneusde borstbeen maar het doet behoorlijk zeer.


Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:25

wat jij zo vertelt klinkt alsof ze pijn in haar mond voelt!! ik raad je sterk aan haar mond eens na te kijken of een veearts te laten komen...!

Hallo??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, Sewri en 39 bezoekers