Vraagje over het beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Vraagje over het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 22:40

hallo allemaal

Morgen beginnen mijn vriendin en ik anouk te beleren, alleen deze haflinger merrie is overal heel erg bang voor, wie heeft er tips voor mij hoe we haar het beste kunnen beleren??

Alvast bedankt!

Groetjes Geartsje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:41

Voor ervaren begeleiding zorgen.

Green and green makes black en blue.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:45

Sonja schreef:
Voor ervaren begeleiding zorgen.

Green and green makes black en blue.


Een beter tip dan dit kan ik je ook niet geven...

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:51

ehh beleren voor onder het zadel? In alle rust, alles langzaam opbouwen. Als je geen ervaring erin heb en je paard vindt alles eng. PB eens met nameless, ze is een kei in zadelmak maken, wel moet je paard dan daar naartoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:56

Vooral geduld hebben, rustig en consequent blijven.
Bange paarden zijn vaak lastig te beleren omdat ze een stuk vertrouwen missen, hierdoor kunnen ze erg onberekenbaar zijn.
Neem er alle tijd voor en zorg voor goede ervaren hulp.

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 22:56

BlueStar schreef:
ehh beleren voor onder het zadel? In alle rust, alles langzaam opbouwen. Als je geen ervaring erin heb en je paard vindt alles eng. PB eens met nameless, ze is een kei in zadelmak maken, wel moet je paard dan daar naartoe


Dankje wel! Heb wel ervaring in het beleren, alleen dat waren niet zulke bange paarden. ja beleren onder het zadel.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:58

hoe oud is het paard?
ik zou persoonlijk eerst zorgen dat het paard wat meer onder handen komt,dus wat makker word met alles,
verkeer,enge dingen,zadeldekje,
en het belangrijkste,
een ervaren persoon..

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 23:08

het paard is 3 jaar

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:10

Ik zou sowieso zoals geadviseerd hulp zoeken van iemand die wel ervaring heeft met angstige paarden

En ik weet verder niet hoe de situatie en achtergrond van eht dier is, maar ik zou eerst de tijd nemen het dier wat minder bang te maken, voordat ik er op zou stappen.

Naar mijn idee meot je eerst vertrouwen en rust op de grond hebben voordat je erop stapt.

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 23:23

Sily schreef:
Ik zou sowieso zoals geadviseerd hulp zoeken van iemand die wel ervaring heeft met angstige paarden

En ik weet verder niet hoe de situatie en achtergrond van eht dier is, maar ik zou eerst de tijd nemen het dier wat minder bang te maken, voordat ik er op zou stappen.

Naar mijn idee meot je eerst vertrouwen en rust op de grond hebben voordat je erop stapt.


Oke dankje wel! Het paardje is gewoon niet veel door de handen geweest, daarom is ze zo bang.

Maar k had in gedachten, om eerst met longeren te beginnen en als dat goed gaat, dan een sjabrakje er op met een longeer band, is ze dan niet bang meer het zadel er op en gaat dat goed het zadel er op en als dat super gaat er zelf.

Gewoon alles met rust doen en niet te over haasten..

wat vinden jullie daarvan??

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:30

Par was in het begin ook bang door die reden
Niet vaak in handen geweest, voordeel was wel dat zij 2 jaar en 5 maanden was toen ik haar van het land afplukte, dus heb ruim een half jaar de tijd gehad haar aan alles te laten wennen.

Moet zeggen dat mevrouw heel snel praatjes kreeg Haha!

Ik heb haar eerst losgegooid, haar naar mij toe laten komen en dan belonen, achter me aan laten lopen, leuke dingen doen, veel belonen voor die simpele dingen.
Daarna ben ik idd ook gaan longeren, maar toen was ze al zo vertrouwd met me dat eigenlijk alles al goed was.

Zij was vrij onzeker en had gewoon een zeker persoon nodig...zolang ik duidelijk laat merken wat ik wil en wat ze goed doet is er geen angst of onzekerheid bij haar...
Ben ik onduidelijk of wordt ik boos wordt zij angstig en opstandig.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:57

Je moet idd wel een ervaren iemand hebben die je goed kan helpen. *LOL*
Je moet ook zelf zeker ervan zijn dat je het aandurft, zodat je ook 100% vertrouwen over kan brengen op je paard. Begin rustig en neem de tijd!
Succes OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 11:42

Bedankt voor jullie reacties, we zijn zonet met haar bezig geweest, eerst uit het land gehaald daarna lekker gepeots en toen aan de longe gezet..

Het ging super, ze was heel braaf en niet eens zo heel bang! morgen weer we zullen zien hoe ze het dan doet!

Groetjes Geartsje

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:17

Ja he viel ons niets tegen he. Maar ja wie weet hoe het morgen gaat. Maar was ze niet al 4 jaar Geart??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:20

Hoe je het opnoemt is zeker de manier.
Alleen wel met ervaren hulp, niet iemand die toevallig eens 3 paardjes gedaan heeft, dat noem ik niet ervaren. Lachen
heb je die hulp, komt alles met rust goed.
niet verwennen dat is weer wat anders.
Duidelijkheid maar rust.

succes.

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:23

runningkawa schreef:
Hoe je het opnoemt is zeker de manier.
Alleen wel met ervaren hulp, niet iemand die toevallig eens 3 paardjes gedaan heeft, dat noem ik niet ervaren. Lachen
heb je die hulp, komt alles met rust goed.
niet verwennen dat is weer wat anders.
Duidelijkheid maar rust.

succes.

Wij zijn niet heel erg ervaren maar we gaan het wel zelf proberen.
En vandaag met alle rust en liefde hebben we al heel veel kunnen doen wat we niet hadden verwacht.
En als we al in de probleempjes komen vragen we sjoukje zij geeft ons les ja het komt goed

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:28

Vaak zijn paarden die niet in handen zijn geweest de fijnste paarden om in te rijden........... alleen is het aan jou om ervoor te zorgen dat ze zelfverzekerd wordt. Wees een duidelijke leider voor haar, wees consequent en duidelijk, duidelijk in wat je van haar wil..... als het niet lukt gewoon heel rustig doorgaan net zolang tot dat het wel lukt, dan uitbundig belonen en klaar zijn. Dominant gedrag gelijk de kop indrukken en probeer zo goed als je kan dominant gedrag van het niet begrijpen te onderscheiden...... een paard kan namelijk ook jou gewoon niet begrijpen. Wees geduldig, consequent en eerlijk, wordt niet inwendig boos, ga geen kracht meting aan......... moet je het paard straffen, straf dan direct en duidelijk en ga gelijk over tot waar je mee bezig was zonder dat je boos blijft.......... ga niet schreeuwen tegen je paard (snapt ie niks van) een brul is genoeg........... bouw zoveel mogelijk rust in waar je mee bezig bent.........

zo das wel even genoeg nadenk spul Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:29

Of toch een ervaren mens zoeken? Haha!

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:04

Thnz voor het advies vandaag heb ik haar voor de 2e keer gelongeerd en ze snapt het al aardig ze snap het alleen nog niet om de volte groter te maken ik zet er miss. zo nog wel even wat foto's op.

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:50

DE FOTO"S STAAN BIJ HORSE @ WORK Haha!