[MH] Tik geven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:46

Wat dealer zegt klopt helemaal: de "echte" kuddeleider slaat praktisch nooit, dat hoeft-ie niet, want hij geniet zoveel respect van de rest dat de rest niet eens probeert naar hem te slaan of te bijten. Ik sla mijn eigen paarden ook nooit: het is niet nodig want ze slaan of bijten mij ook niet, en dáár moet je naar toe.

Dat kan op twee manieren, door het paard bang van je te maken (dan luistert hij wel naar je en probeert hij niks, maar leuk vindt hij je ook niet - en het is puur onderdrukken van de neiging tot bijvoorbeeld bijten, hij wil je nog wel bijten maar durft het niet meer) en op een wat vriendelijkere manier, zodat hij je niet eens meer wíl bijten en slaan omdat hij je een prettige leider vindt.

Ik kies voor de laatste methode Lachen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:53

Ik geef zelden een tik. En als ik 'm geef voelt Baduh 'm amper en voel ik me 3 dagen schuldig. Knipoog Vind trouwens dat Natural Horsemanship inmiddels veel te veel methodes overkoepelt. Compleet tegenstrijdige methodes worden NH genoemd.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:00

promptertje schreef:
Dat kan op twee manieren, door het paard bang van je te maken (dan luistert hij wel naar je en probeert hij niks, maar leuk vindt hij je ook niet - en het is puur onderdrukken van de neiging tot bijvoorbeeld bijten, hij wil je nog wel bijten maar durft het niet meer) en op een wat vriendelijkere manier, zodat hij je niet eens meer wíl bijten en slaan omdat hij je een prettige leider vindt.

Ik kies voor de laatste methode Lachen.


Mijn pony is echt niet doodsbenauwd voor mij nadat ik hem een tik heb verkocht. En ik heb ook niet echt het idee dat mijn ponies het bij mij niet leuk vinden. Ik blijf erbij dat als je duidelijk grenzen stelt en een paard gaat daar overheen en hij negeert een waarschuwing dan moet je op dat moment hem een tik verkopen. Een paard weet dan precies waar hij aan toe is en zal de volgende keer die fout niet weer maken en dus zal ik hem niet meer hoeven slaan. Sorry hoor maar je kunt (na mijn idee) een paard sommige dingen niet alleen maar door beloning wat leren. Soms dan moet een paard gewoon even duidelijk laten merken dat je boven hem staat. En volgens mij kun je in sommige situaties alleen maar oplossen door hem een tik te geven, daar los je het niet op door vriendelijk met het paard om te gaan.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:02

Waarom open je een topic als je zo zeker bent van je eigen antwoord. Knipoog

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:05

kim16 schreef:
Mijn pony is echt niet doodsbenauwd voor mij nadat ik hem een tik heb verkocht. En ik heb ook niet echt het idee dat mijn ponies het bij mij niet leuk vinden. Ik blijf erbij dat als je duidelijk grenzen stelt en een paard gaat daar overheen en hij negeert een waarschuwing dan moet je op dat moment hem een tik verkopen. Een paard weet dan precies waar hij aan toe is en zal de volgende keer die fout niet weer maken en dus zal ik hem niet meer hoeven slaan. Sorry hoor maar je kunt (na mijn idee) een paard sommige dingen niet alleen maar door beloning wat leren. Soms dan moet een paard gewoon even duidelijk laten merken dat je boven hem staat. En volgens mij kun je in sommige situaties alleen maar oplossen door hem een tik te geven, daar los je het niet op door vriendelijk met het paard om te gaan.


Met dat laatste ga je de mist in - NH is niet alleen maar vriendelijk zijn, dan zouden er een hoop vervelende paarden rond gaan lopen in NH-land...

NH is wel: respect verdíenen, niet afdwingen, en dat hoeft niet met tikken uit te delen. Tuurlijk werken die tikken ook, dat ontken ik niet, en een paard dat niet van mij is en me omver probeert te lopen, geef ik ook net zo makkelijk een tik. Maar bij mijn eigen paarden (o.a. een zesjarige hengst met een groot machogehalte) is het niet nodig, ze accepteren me als leider, ik hoef me niet constant als leider te bewijzen. Ze zoeken de grenzen niet op Lachen.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:07

Ik vroeg geen antwoord op een probleem. Ik vroeg me af waarom het volgens NH het zo slecht is om een paard te slaan. En ik vroeg me af hoe NH-ers de situaties waarvan ik denk, nu moet ik hem toch echt een tik geven, oplossen.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:13

Ik ben het ook wel met jullie eens dat je sommige paarden geen tik hoeft te geven. Mijn ene pony heb ik nog nooit geslagen. Die is nl. best snel bang en ik heb ook het idee dat hij bij zijn vorige eigenaar best streng is aangepakt (toen ik hem kreeg was hij doodsbenauwd voor de zweep). Maar als een pony de grens overschrijdt dan ga ik niet zitten toekijken. Prompertje jij zegt dat ze de grenzen niet op zoeken maar als een pony dat wel doet wat doe je dan?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:14

kim16 schreef:
Ik vroeg me af waarom het volgens NH het zo slecht is om een paard te slaan


Dan heb ik je hier in ieder geval antwoord op gegeven; de echte leider hoeft niet te slaan. Als er nog steeds geslagen moet worden, is de relatie tussen mens en paard nog niet 100%.

En verder geloof ik direct dat jouw pony's het goed bij je hebben; het feit dat je over deze dingen nadenkt en er hier iets over plaatst, geeft al aan dat je het beste met je pony's voor hebt .

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:16

In wat voor situaties denk jij dan dat een tik noodzakelijk is?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:18

kim16 schreef:
Prompertje jij zegt dat ze de grenzen niet op zoeken maar als een pony dat wel doet wat doe je dan?


Nou, hou je vast Haha!: de enige keer dat mijn hengst in zijn enthousiasme de box uit wilde denderen toen ik de deur ervan open deed, heb ik hem streng aangekeken en met mijn wijsvinger naar de hoek gewezen Haha!. Dat is géén grapje, en hij begreep de boodschap prima, hij vloog de hoek in...

Dat kan alleen maar het resultaat zijn van een langdurige opvoeding, en ik heb beide paarden van veulen af aan, dat maakt het een stuk makkelijker.

Is het het paard van iemand anders: die zijn meestal wat minder subtiel opgevoed, ik kan wijzen wat ik wil maar wordt alsnog onder de voet gelopen, dus die verkoop ik een niet mis te verstane klap, dat is het enige wat zo'n dier begrijpt. Maar het zou niet moeten hóeven, snap je Lachen?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:18

Ik snap best dat je een paard zo weinig mogelijk slaat (en inderdaad op een gegeven moment is dat nooit meer nodig) maar soms zoeken (vooral jonge) ponies de grens op en volgens mij is de enige manier om ze dan een tik te geven. Want hoe los jij die conflicten op?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:11

Weer ben ik het helemaal met kim16 eens.
Ik geef liever 1 keer een goede tik dan dat ik 30 keer vraag: Stop je nu

Ik sla mijn paard (verzorg) ook liefst zo min mogelijk, maar Iris is, zoals ik al eerder zei, een hele dominante merrie, en die moet gewoon zo nu en dan terug worden gezet op hun plaats in rangorde.

En Prompertje: wat je zelf al zei, je hebt je paarden van veulen af aan, en Iris is vroeger (toen hij nog niet van Debby, de huidige eigenaresse van Iris was) niet goed opgevoed.
Ze viel aan in het weiland, en toen heeft Debby haar 1 keer met een bezem haar zo`n pak op haar donder gegeven, en het is nooit meer gebeurt.
Ik heb liever dat het paard een keer (goed) op zijn donder krijgt dan dat ik de binnenkant van de hoef van dichtbij tezien krijg, of de tanden van het paard voel.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:30

Precies wat ik zei:

Dealer schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat de werkelijke 'grote' leider van een kudde vrijwel nooit slaat of bijt. Die leider is leider door zijn/haar persoonlijkheid en misschien heeft 'ie ooit eens een mindere een enorme lel of beet verkocht maar dat was dan om een heel duidelijke reden, die de mindere op dat moment heel goed begreep: eens en nooit meer nodig.


En wat Promptertje ook zei Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:34

Ben er bijna mee eens. Beter een keer goed dan tien keer geen reactie.

Over het terug zetten in rangorde is geweld van een tik juist niet op zijn plaats. Zoals al eerder gzegt, die gene die hoog in rangorde staat heeft geen tot bijna geen geweld nodig. Persoonlijkheid en haar positie maken dat dit kan. Ga je slaan om het paard terug te zetten in rangorde laat je zien dat je niet de baas bent, maar door geweld dit wil verkrijgen. Mijn paard zou dit zeker niet pikken en dan kun je je bergen.

Daarbij moet altijd wel de oorzaak van het probleem worden gezien. Een paard dat aanvalt in de wei heeft daar een grondige reden voor. Een paard van zich zelf is niet agressief eerder te sosiaal.
Dit betekend natuurlijk niet dat je hem moet toe staan jouw aan te vallen. Begin dan bij de basis dan is dat hele gevecht niet nodig.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:42

josien schreef:
Daarbij moet altijd wel de oorzaak van het probleem worden gezien. Een paard dat aanvalt in de wei heeft daar een grondige reden voor. Een paard van zich zelf is niet agressief eerder te sosiaal.
Dit betekend natuurlijk niet dat je hem moet toe staan jouw aan te vallen. Begin dan bij de basis dan is dat hele gevecht niet nodig.


Reden:
Vroeger als klein veulentje werd het maar gewoon toegestaan dat ze dreigend op je afkwam en gewoon hapte (door de vorige eigenaar)
Want ach, het was maar een veulentje, maar ook kleintjes werden groot, en ook Iris, en die werd steeds gemener zodat de mensen echt bang van haar werden en Iris bovenaan in rangorde lieten staan.
En Debby was juist niet bang van haar, en daar wilde Iris een eind aan maken door met oren in de nek aan te komen galopperen en proberen te bijten.
En voor de duidelijkheid, het gebeurt nu allang niet meer, Iris is 16, dus het is ruim 12 jaar geleden toen dat gebeurde. En het is in al die jaren niet eens meer in haar opgekomen om aan te vallen of te bijten.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:16

josien schreef:
Over het terug zetten in rangorde is geweld van een tik juist niet op zijn plaats.


Josien, bij het terugzetten in rangorde niet maar in het omhoogkomen misschien wel.

Ik kan me voorstellen dat een leider een keer die leidersplek heeft moeten bevechten, dus niet zo maar een tik maar een stevig allesofniets gevecht, een beetje zoals Ikkah beschrijft.

Dat zal niet altijd voorkomen en zeker niet als je als veulen opvoedt, maar ik kan het me in bepaalde gevallen wel voorstellen. En daarna is zijn leiderschap idd bevestigd.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:17

Wat ik vervelend vindt is dat mijn twenter vervelend doet tegen anderen(zoals mijn bijrijder). Als ik er bij ben dan is ze zo mak als een lammetje. Ze doet alleen maar vervelend tegen mensen die haar niet zo streng aanpakken. Ze maakt gewoon een beetje misbruik van de situatie. Dus ik kan daar niks veranderen(je kunt een paard natuurlijk niet slaan omdat hij een half uur geleden gemeen tegen iemand heeft gedaan). En dus ben ik bang dat mijn twenter steeds vervelender gaat tegen Alieta. Want zoals ze al schreef durft zij hem niet aan te pakken. En ik ben bang dat dat van kwaad naar erger gaat. (want zoals Ilkkah al schreef- ik ben het ook helemaal met jou eens) het begint altijd onschuldig, een beetje happen, oren in de nek maar voor je het weet heb je een paard dat echt gevaarlijk is. Dus ik ben een beetje bang (want nu doet ze altijd de oren in de nek als Alieta er is) dat mijn twenter echt gaat kijken hoever ze kan gaan als ik er niet bij ben.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:22

Dealer"]
[quote="josien schreef:
Over het terug zetten in rangorde is geweld van een tik juist niet op zijn plaats.


Josien, bij het terugzetten in rangorde niet maar in het omhoogkomen misschien wel.
[/quote]

geweld word gebruikt in de laagste ranorde. paarden/mensen met veel gezach gebruiken geen geweld, zo ja, dan bevestigen ze dat ze lager in rangorde staan.

komt er op neer dat je wilt bewijzen dat hje hoger in rangorde wil zijn. Het is voor jou nog niet logisch dus. Het is veel beter om iets uit te stralen "Ik leid en daar is geen discussie over mogelijk" dan is slaan dus helemaal niet nodig en kan de zweep als aanwijsmiddel gebruikt worden. Ook bij jonge paardn, tenzij je ze wilt lerebn dat de zweep gevaarlijk is en pijn kan doen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:32

Kim16:
Zulke situaties zijn idd erg naar, vooral omdat jij er niets aan kan doen.
Misschien is een idee om met je bijrijder het erover te hebben?

Duncan:
Ben het ook met jou eens, qua de uitstraling, maar je hebt altijd paarden die het steeds weer opnieuw proberen, zoals Iris.
En dan is een tik vind ik gewoon netjes op zijn plaats, maar ik sla echt nooit met zweep, ik heb niet eens een zweep, dat vind ik echt niet nodig, als ik aan het rijden ben heb ik aan mijn handen en benen genoeg en desnoods een klap met het uiteinde van de teugels en dit ook zo als we niet aan het rijden ben.
Ik vind met een zweep slaan erg laf want een mep met een zweep is 10 keer harder en gemener dan met je hand of been.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:35

Dat je een paard niet mag en zou moeten slaan, betekent niet dat je hem niet hoeft aan te pakken.

Problemen beginnen bijna altijd bij kleine dingen. Problemen door pijn zijn problemen die je vaak niet ziet aan komen.
De kunst is dus direct de hele kleine dingetjes recht te zetten. Doe je dit consequent en blijf je in alles zeer conseuqent, dan is slaan niet nodig.

Zoals een paard dat nooit word aangepakt en gevaarlijk gedrag gaat vertonen is consequent zijn en jouw persoonlijkheid genoeg om dit voor je zelf op te lossen. Voor anderen bij wie het probleem is ontstaan is dit veel en veel moeilijker. Het paard kent jouw en weet je wakke plekken. Krijgt hij niet zijn zin, dan pakt hij je op juist die zwakke plekken.
Oplossing is les en les en nog is les. Deze persoon komt er niet uit zonder iemand die weet hoe hij dit moet oplossen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:45

Ik sla heel zelden, echt heel zelden.......... ik heb een ijzeren geduld, kan me goed verplaatsen in de gedachtengang van een paard en daardoor bij het ene paard in een bepaalde situatie minder aangenaam gedrag accepteren terwijl het andere paard er wel voor op zn nummer gezet wordt........ dat " gevoel " ontwikkel je door observeren en leren, leren van je paard. Paarden geven hele subtiele tekens door, leer die subtiele tekens lezen en dan weet je ook hoe je in moet grijpen.

Het is overigens wel zo dat als ik een paard sla dat ik dat dan ook gelijk goed doe, vaak met mn voet Haha! Haha! ........... gek genoeg weten paarden waar bij mij de grens ligt, zonder dat ik daar enige moeite voor hoef te doen. Op een of andere manier begrijpt bijna elk paard dat ik enorm respect voor ze heb, mits ze dat ietsiepietsie meer voor mij hebben...... en dat werkt, voor mij tenminste

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:52

Ik ben het deze keer helemaal met Ilkkah eens. Voor sommige paarden is de uitstraling niet genoeg. Wat sommige paarden zijn gewoon heel dominant(en zullen proberen om hoger dan jou in de rangorde te komen), en andere juist heel onderdanig. Heleboel dominante paarden hebben soms een tik nodig om te weten dat jij hoger dan jou in de rangorde staat.
En Josien ik vindt ook dat je heel duidelijk tegen paarden moet zijn: dit mag wel en dit mag niet.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:25

Ik ga helemaal met prompertje mee!
Die van mij krijgt zelden een tik, maar hij weet dan ook wel dat hij echt veel te ver is gegaan. Aan het moment dat ik een tik geef zijn daar al een heleboel waarschuwingen aan vooraf gegaan.
Kim16: over je laatste stukje, je verkrijgt geen hogere positie door een paard te slaan! Je kan je rangorde op veel betere manieren oplossen, zonder daarbij geweld te gebruiken.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:28

Gijsenkim:
Waar jij het nu over hebt zijn paarden waar jij al een heel lange tijd mee opschiet, die weten dus jou grens, maar lang niet alle paarden kunnen met jou regels leven, er zijn er nog zat die het altijd nog zullen blijven proberen, want nee heb je ja kan je krijgen. (weer heel goed voorbeeld, Iris) En hebben dus wel af en toe een flinke tik of schop nodig.

Kim16:
OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:33

nee hoor, echt niet......... bij een eerste kennismaking is het al duidelijk Haha!....

neemt overigens niet weg dat als een paard over mn grens heen gaat dat ie m dan ook mag ontvangen en dan staan de verhoudingen vaak weer recht.

Mijn " regels" zijn ook niet zo moeilijk, ik stel geen hoge eisen aan een paard...