was het een luchtweginfectie of droes??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

was het een luchtweginfectie of droes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 21:59

mijn verzorgpony was vorige week ziek,hij had beetje opgezetten keel was heel erg verkouden en hoesten.
de veearts zij dat het een luchtweginfectie en ander paardje een rij achter hem had het zelfde,maar een week later werden er steeds meer ziek(inmiddels was mijn verzorgpony dr alweer vanaf)en bleek dr droes te heersen.
zou hij dat dan ook hebben gehad of kan het gewoon een luchtweginfectie zijn geweest??

en hebben jullie nog tips hoe ik er het beste voor kan zorgen dat het niet nog eens krijgt??

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:09

Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door bacteriën, de droesstreptococcen.
De bacteriën dringen binnen via de keel en veroorzaken abcessen in de lymfklieren van de keelgang en onderkaak.
Het paard heeft duidelijk keelpijn,krijgt hoge koorts, eet en drinkt niet en uit de neusgaten komt dik slijm.
Na ongeveer 4 dagen barsten de abcessen open en er komt een grote hoeveelheid stinkende pus vrij.

Bij droes kiest de dierenarts er vaak voor geen antibiotica te gebruiken om de bacterie te bestrijden.
Het gevaar is namelijk dat de infectie zich dan verplaatst naar een deel van het lichaam, waar zij moelijker te behandelen is.

Jonge paarden zijn over het algemeen vatbaarder voor droes dan oudere paarden.

Dus je paard hebt geen droes gehad maar een luchtweginfectie.

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 11:43

Machonito schreef:
Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door bacteriën, de droesstreptococcen.
De bacteriën dringen binnen via de keel en veroorzaken abcessen in de lymfklieren van de keelgang en onderkaak.
Het paard heeft duidelijk keelpijn,krijgt hoge koorts, eet en drinkt niet en uit de neusgaten komt dik slijm.
Na ongeveer 4 dagen barsten de abcessen open en er komt een grote hoeveelheid stinkende pus vrij.

Bij droes kiest de dierenarts er vaak voor geen antibiotica te gebruiken om de bacterie te bestrijden.
Het gevaar is namelijk dat de infectie zich dan verplaatst naar een deel van het lichaam, waar zij moelijker te behandelen is.

Jonge paarden zijn over het algemeen vatbaarder voor droes dan oudere paarden.

Dus je paard hebt geen droes gehad maar een luchtweginfectie.


bedankt ik dacht ook al dat het een luchtweginfectie was maar een meisje van de manege zij dat het droes was dus ik wist het even niet meer Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:48

Het breekt niet bij alle paarden open; zou even bij de dierenarts informeren. Misschien heeft hij het in milde vorm een beetje meegekregen?

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:29

Ik denk droes hor asje Tong uitsteken

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 21:32

aardbei schreef:
Ik denk droes hor asje Tong uitsteken


nou ik denk het niet want bij droes heeft hij een bult in ze keel of tussen de kaken en dat had dandy niet het was opgezet Knipoog

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:35

Hoeft geen bult te hebben, dit zijn de sympthomen:
- Opgezette klieren en eet daardoor slecht
- Niet zo vrolijk als normaal
- Van dat vieze slijm uit sn neus
- koorts
Dat had Dandy allemaal astrid.... Schijnheilig

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 21:36

aardbei schreef:
Hoeft geen bult te hebben, dit zijn de sympthomen:
- Opgezette klieren en eet daardoor slecht
- Niet zo vrolijk als normaal
- Van dat vieze slijm uit sn neus
- koorts
Dat had Dandy allemaal astrid.... Schijnheilig


hij at wel en hij was ook best wel vrolijk aan de hand wel minder dan normaal maar niet dood Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:18

Hoe lang (hoeveel dagen?) heeft hij koorts gehad en hoe hoog was de koorts? Had hij twee dagen heel hoge koorts en zwakte het daarna af, of werd de koorts gedurende een paar dagen steeds hoger en was ineens laag?

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:57

Ik heb het verhaal uit een boek gehaald wat ik voor school gebruikte tijdens me opleiding als Dierenarts assistente.
Daar stond dit in beschreven het hele verhaal over droes.
En voor meer zekerheid vraag het even duidelijk aan de dierenarts.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:56

Opgezette klieren, voel je dus wel!!! Hoeft idd geen bult te zijn maar een verdikking voel je wel degelijk.
Het kan namelijk ook zijn dat het abces naar binnen groeit/of open springt dan heb je een groter probleem dan als je een abces naar buiten hebt.
Ik hoop dan altijd als een pony droes heeft dat hij/zij een abces heeft (naar buiten) we smeren dan flink met kampfer en hopen dat het abces open gaat en de pus naar buiten komt...

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:06

Mijn pony heeft 4 jaar geleden ook droes gehad..Een paard had een bult in de nek normaal zit het tussen de kaken maar het was naar binnen geslagen het was gewoon een ontsteking zei de dierenarts.
Hij heeft toen een drain gekregen en heeft een ander paard besmet. Omdat het pus overal lag op de poetsplaats in de bak in de stal enz enz.
Na een paar weken had mijn pony het ook maar ze was zwanger Boos! Maar ze had hele erge hoge koorts Boos! en moest dus een prik krijgen met de kans dat het veulentje zou overlijden maar gelukkig was het sterk genoeg en is het levend eruit gekomen Haha! en gezond! En ze kan zelf natuurlijk geen droes krijgen omdat de moeder het heeft gehad Haha! Maar het is wel vervelend virus.
Volgens mij kan je droes haast niet tegen gaan alleen door uit de buurt te blijven van besmette paarden Lachen
En met droes krijgen ze ook koorts enzo weet niet of jou paard dat heeft gehad/heeft?

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:03

Marije_jiplover schreef:
Hoe lang (hoeveel dagen?) heeft hij koorts gehad en hoe hoog was de koorts? Had hij twee dagen heel hoge koorts en zwakte het daarna af, of werd de koorts gedurende een paar dagen steeds hoger en was ineens laag?

hij heeft 3 dagen koorts gehad de 1e dag 39.4 en daarna werd het stees minder

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:06

Smurfie schreef:
Mijn pony heeft 4 jaar geleden ook droes gehad..Een paard had een bult in de nek normaal zit het tussen de kaken maar het was naar binnen geslagen het was gewoon een ontsteking zei de dierenarts.
Hij heeft toen een drain gekregen en heeft een ander paard besmet. Omdat het pus overal lag op de poetsplaats in de bak in de stal enz enz.
Na een paar weken had mijn pony het ook maar ze was zwanger Boos! Maar ze had hele erge hoge koorts Boos! en moest dus een prik krijgen met de kans dat het veulentje zou overlijden maar gelukkig was het sterk genoeg en is het levend eruit gekomen Haha! en gezond! En ze kan zelf natuurlijk geen droes krijgen omdat de moeder het heeft gehad Haha! Maar het is wel vervelend virus.
Volgens mij kan je droes haast niet tegen gaan alleen door uit de buurt te blijven van besmette paarden Lachen
En met droes krijgen ze ook koorts enzo weet niet of jou paard dat heeft gehad/heeft?

ja hij heeft ook koorts gehad maar de veearts zij dat het een ontsteking was aan zijn luchtwegen dus maar een week later toen hij dr al weer vanaf was en het paardje dat schuin achter hem stond ook bleek er droes te heersen omdat er zoveel koorts kregen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:07

Dan was het waarschijnlijk geen droes, maar een luchtweginfectie veroorzaakt door een virus. Bij droes loopt de temperatuur gedurende enkele dagen steeds hoger op, op het moment dat de abcessen doorbreken zakt deze vrijwel meteen. Bij een virus infectie zie je meteen hoge koorts die meestal maar 2 of drie dagen duurt en dan weer daalt.

as_trid

Berichten: 2115
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:08

Marije_jiplover schreef:
Dan was het waarschijnlijk geen droes, maar een luchtweginfectie veroorzaakt door een virus. Bij droes loopt de temperatuur gedurende enkele dagen steeds hoger op, op het moment dat de abcessen doorbreken zakt deze vrijwel meteen. Bij een virus infectie zie je meteen hoge koorts die meestal maar 2 of drie dagen duurt en dan weer daalt.

ow ok thanks