Ik ben ook zo'n muts....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 07:37

Zit ik hier op school om 8.30 terwijl ik om 9.30 mn mondeling pas heb.... kan jij ff klokkijken...

En nou ben ik die gedichten aan t overlezen en denk ik ineens dat het over iets heel anders gaat... dat schiet op Boos! een poem over een meisje dat misbruikt is of over een meisje dat stiekum het met haar vriendje doet.... dat verschil is toch wel eventjes essentieel om te weten. Moet ik alles wat ik ingestudeerd heb veranderen, dammit. Maargoed, ik heb in ieder geval nog een uur... Party!!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 07:51

plaats het eens hier anders, kunnen we ff meekijken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 07:55

Fear
We were afraid of everything: earthquakes,
strangers, smoke above the canyon, the fire
that would come running and eat up our house,
the Claymore girls, big-boned, rough, razor blades
tucked in their ratted hair. We were terrified

of polio, tuberculosis, being found out, the tent
full of boys two blocks over, the kick ball, the asphalt,
the pain-filled rocks, the glass-littered canyon, the deep
cave gouged in its side, the wheelbarrow crammed
with dirty magazines, beer cans, spit-laced butts.

We were afraid of hands, screen doors slammed
by angry mothers, abandoned cars, their slumped
back seats, the chain-link fence we couldn't climb
fast enough, electrical storms, blackouts, girlfights
behind the pancake house, Original Sin, sidewalk
cracks and the corner crematorium, loose brakes
on the handlebars of our bikes. It came alive

behind our eyes: ant mounds, wasp nests, the bird
half-eaten on the scratchy grass, chained dogs,
the boggy creekbed, the sewer main that fed it,
the game where you had to hold your breath
until you passed out. We were afraid of being

poor, dumb, yelled at, ignored, invisible
as the nuclear dust we were told to wipe from lids
before we opened them in the kitchen,
the fat roll of meat that slid into the pot, sleep,
dreams, the soundless swing of the father's
ringed fist, the mother's face turned away, the wet
bed, anything red, the slow leak, the stain
on the driveway, oily gears
soaking in a shallow pan, busted chairs stuffed
in the rafters of the neighbor's garage, the Chevy's
twisted undersides jacked up on blocks, wrenches
left scattered in the dirt.

It was what we knew best, understood least,
it whipped through our bodies like fire or sleet.
We were lured by the Dumpster behind the liquor store,
fissures in the baked earth, the smell of singed hair,
the brassy hum of high-tension towers, train tracks,
buzzards over a ditch, black widows, the cat
with one eye, the red spot on the back of the skirt,
the fallout shelter's metal door hinged to the rusty
grass, the back way, the wrong path, the night's
wide back, the coiled bedsprings of the sister's
top bunk, the wheezing, the cousin in the next room
tapping on the wall, anything small.

We were afraid of clothesline, curtain rods, the worn
hairbrush, the good-for-nothings we were about to become,
reform school, the long ride to the ocean on the bus,
the man at the back of the bus, the underpass.

We were afraid of fingers of pickleweed crawling
over the embankment, the French Kiss, the profound
silence of dead fish, burning sand, rotting elastic
in the waistbands of our underpants, jellyfish, riptides,
eucalyptus bark unraveling, the pink flesh beneath,
the stink of seaweed, seagulls landing near our feet,
their hateful eyes, their orange-tipped beaks stabbing
the sand, the crumbling edge of the continent we stood on,
waiting to be saved, the endless, wind-driven waves.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 08:00

Ok, mijn eerste gedachte was dat het een meisje was die met haar vriendje stiekum seks heeft in oude auto's en in verlaten plekken... Ze is bang om te worden gesnapt (vandaar dat fence) want haar ouders keuren het natuurlijk af. (Original Sin is dus de seks) Haar ouders keuren het vriendje af en sturen haar naar reform school maar ze neemt de bus naar het strand en daar heeft ze een laatste French Kiss en dan gaan ze bij de branding staan om' gered' te worden.. Dit kan betekenen dat ze zlefmoord door verdrinking wil plegen.

Tweede gedachte... Het meisje wordt misbruikt door dr vader. De ' We' is dan zij en een zusje? Daarom zijn ze bang voor seks. De plaatsen waar ze het over heeft daar probeert ze zichzelf voor hem te verstoppen. (Original Sin is dan dus de incest, zeg maar) Moeder weet het maar doet niks.

...Maar dan weet ik niet wat ik met de French Kiss op het strand aanmoet..
Iemand ideeen?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:04

Nou ja, kun je met je mondeling inderdaad een echtgesprek/discussie aangaan over die poem. Is ien niet behandeld in de les? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:07

en what about the 'being found out'in het begin??
Ik lees t zo nog eens

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:20

Sorry, heb geen tijd meer gehad om te reageren. Mijn eerste beeld was van kinderen die en slechte jeugd hebben (gehad?) en dus voor alles schrik is aangejaagd (door de kerk?). Dat klopt met de mishandeling, het negeren door de moeder, de original sin, en dan imo ook de french kiss. Leuk trouwens voor je SO! Had ik ook wel willen hebben.

Maar hoe is het gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 09:24

De opsomming van alles waar angst voor bestond geeft je het gevoel dat er naar een climax gewerkt wordt waar dan ineens blijkt waar men dus niet bang voor is, onvermoede moedigheden. Dat kan dus de zelfdoding zijn bijvoorbeeld.
Of men is bang voor van alles en nog wat maar niet bang waar je het meest bang voor had moeten zijn, ouders, kerk???

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 10:01

Dankjewel voor t meedenken... ben al klaar.
Het ging echt snel ik had het idee dat ik drie dingen gezegd had en toen was ik al klaar Verward Ik heb gewoon over t gedicht gezegd dat je het op verschillende manieren kan opvatten en dat dat juist de mystiek ervan is. Verder kende ik mn boeken hardstikke goed en was mn uitspraat bijna als een native, naar fouten moest je echt zoeken zei diegene die er bij zat. En wat heb je dan...?? Een 7,5 Verward . Was ik dus niet echt tevereden mee... hier gaat mn gemiddelde dus omlaag. Terwijl ze niet echt negatieve dingen konden zeggen en mn vriendin gisteren een 9 had. Maarja ik ben nu te laat om in beroep te gaan.. Zal gewoon morgen zorgen bij NL en Du dat ik het direct zeg als ik het er niet mee eens ben. Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:18

netjes hoor!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:27

proficiat! Echt heel erg leuk.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 10:45

Succes nog met je nl's en duits? Welke boeken heb je gelezen?
Bij Nederlands vroegen ze bij mij alleen naar symboliek en dat had ik dus ook goed geleerd, dacht al zoiets. Dus ik had iets diepzinnigs bedacht over Publieke werken en het lexicon eens goed doorgelezen over De ontdekking van de hemel. Toen moest ik nog wat vertellen over Het meesterstuk en waren we al klaar......ik had een 10. Nooit verwacht.....maar wel leuk.
Dus als je nog iets wilt weten? Lachen Ik heb vrij veel boeken gelezen.

Ik ben btw onwijs blij dat ik van die tentamens af ben.....

grtx, Rieja

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 13:26

Rieja; Congrats.. ik ga morgen ook voor de 10 maar weet niet of t gaat lukken Knipoog Mijn
boeken:
Siegried (mulisch)
Donkere Kamer v Damokles (Hermans)
Passievrucht (Glastra-v Loon)
Eilandgasten (Vonne vd Meer)
Zuiderkruis (Pauline Slot)
Figuranten (Grunberg)
en themaauteur: Lisette Lewin
Herfstreis naar Danzig
Hart v Prikkeldraad
Verliezers op zee
Voor bijna alles bang geweest

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:17

Gelukkig hoefden wij geen thema-auteur! Ik heb van alles wat gelezen zeg maar.

Ik maarropene dat ik zoveel boeken gelezen heb...ik heb van jouw lijst alleen Zuiderkruis gelezen (Niet voor m'n lijst)

Ik vond het eigenlijk net niks.
Echt veel diepzinnige info heb ik daar dus ook niet over.
Oftewel; ik kan je niet helpen. Heel veel suces morgen, ik denk aan je!

grtx, Rieja


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:19

Als je iets wilt weten over de Donkere kamer??? Mijn favo boek qua literatuur.
Dus vraag maar! had op school en 9 voor spreekbeurt over Doka.
(moet wel ff in mijn geheugen graven)

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:46

Ja, de donkere kamer van Damocles... die heb ik meerdere keren gelezen (duh... had je niks beters te doen?)
Dat vond ik echt een goed boek!

En 'het gouden ei' van ...eh... Tim Krabbe? ... is ook een goed boek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 14:58

Ja, die heb ik ok hier in de kast staan. ook gelezen voor mijn lijst vroeger maar dat is echt een leuk boekje. Vooral het einde, lekker spannend.

Laura succes hee!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 15:07

Over Doka:
Wat denken jullie... heeft dorbeck bestaan of niet? Als hij wel bestaan heeft, is Osewoudt een ten onrechte veroordeelde held. Maar zo niet, dan is ie eigenlijk een gek met waanideeen die de duitsers geholpen heeft onder het motto van 'ik deed het voor dorbeck' Ik denk zelf dat er misschien wel iemand is geweest die die foto's stuurde en die in de sigarenwinkel langskwam (Jagtman?) Maar dat Osewoudt daarna dus mental is geworden omdat hij zo'n mislukt leven had.. en toen die Jagtman is gaan idealiseren tot een perfecte versie van hemzelf. Er zitten een anatal raadsels in het boek die niet echt op te lossen zijn (wie hebben hem bevrijd uit het ziekenhuis??!) maar ik vind het ook een heel mooi boek. Was alleen zo ontevreden aan het einde.. ik kan niet zogoed tegen open eindes.. terwijl dat toch eigenlijk de kracht is van het hele boek.

FF iets anders... Mulisch moeten ze afschieten LOL wat een vage vent zeg... Bij ons op school heeft echt bijna iedereen als thema auteur genomen (knap stom, die is lekker ingewikkeld) Ik zat net ff Siegfried & recensies door te nemen... maar jeetjemina hoe kom je dr op zeg (beter gezegd hoe kom ik eraf? hihi) vage filosofische theologische arrogante ei* is dat. Tss.... Cool

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 15:10

Aaaaah... die namen zeggen me eerlijk gezegd niet zoveel meer. Het is toch al weer een paar jaar geleden dat ik het boek voor het laatst gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 16:33

Ik denk dat Dorbeck een fantasie was van Osewoudt. het kan echter een soort 2e ik zijn (meervoudige persoonlijkheid??) dat hij voor zichzelf een tweede persoon geschapen heeft (in zijn hoofdje) om met zijn eigen weerzinwekkende zelf te kunnen leven.
Zoals de titel al zegt: alles hangt af van de foto's.
Wellicht domme vraag: begrijp je de titel??

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 16:40

Jaha tenminste ik denk het.. hihi
De Donkere Kamer slaat op de ontwikkelruimte van foto's, de foto's zijn essentieel voor het verdere verloop van Osewouds leven (schuldig of niet? Waanidee of niet) een donkere kamer staat ook voor eenzaamheid en isolement in het leven van Osewoudt. Damokles slaat op de spreuk 'Het zwaard van Damokles boven je hoofd hebben hangen', wat ontstaan is door een verhaal over Damocles, hoveling van Dionysios, die in weelde mocht leven maar tevens een zwaard boven zijn hoofd kreeg aan een paardenhaar om hem te laten beseffen in welke gevaren iemand als hij leefde. Dit zwaard geeft dus een voortdurende dreiging aan.

Zoiets? hehe. Ik vond het bij engels trouwens best banketstaaf, ze stelde allemaal vragen die ik wist omdat de uittreksel boeken daarover gaan... En ik had de boeken dus wel allemaal gelezen. Maar als ik ze dus niet had gelezen had ik t ook wel kunnen beantwoorden. En het was zo snel voorbij.. Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-01 17:58

Hopen dat ze dit vragen!!!! Je hebt m helemaal goed!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-01 21:38

Whoohoo en we gaan door naar de magnetron.. hihihi... Ik hoop nu ook dat ie over Siegfried vraagt, daar kan ik me een partij symbolisch over L*llen... hehe Lang leve NRC recensies.
Moet vanavond nog De Figuranten uitlezen en Schlafes Bruder en Die Richter und sein Henker... ik ga wel voor de 10 natuurlijk Knipoog
Ik heb al een vooraadje Cola MET caffeine naast mn buro staan.. ben bang voor weinig slaap vanacht. Heb van mn pa een koffertje gebietst en heb net mn mantelpakje (jaja heb een mantelpakje) uitgehangen. Strax mn nagels knippen (moet van onze leraar.. Verward ) en dan LEts Go... Party!!

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 09:07

bleh!! ik ben blij dat ik die stomme boeken niet meer hoeft te lezen!! Boos!

Ik moest bijvb: Hersenschimmen lezen (wat een oliebol boek is dat zeg!!) gaat over dementie...

En Lijmen en het Been....

De enige die ik een beetje leuk vond om te lezen was: Vanwege een tere huid.

Dat gaat over een jongetje, dat bij een meisje gaat logeren in een prachtig landhuis aan de rivier. Dat meisje heeft lang geleden een paar otter/bever-achtige diertjes kado gekregen van der vader. Die diertjes kwamen geloof ik uit Egypte. (een warm land met veel water in elk geval) Maar na een paar dagen was de vader toch bang dat zijn dochter zich zou bezeren aan die lange scherpe nagels die die beestjes hadden, dus hij liet ze vrij bij de rivier achter hun huis...

Toen dat jongetje kwam logeren (was een paar jaar verder) leefden die diertjes daar nog steeds, ze aten vis...bouwden een dam en lieten zo het water weglopen en vielen aan op de vis!

Het jongetje wilde een bootje huren en met zijn 2en gaan roeien, maar het meisje wilde niet mee, dus ging ie alleen. Onderweg kwam ie over de rivier waar die beestjes woonden...dat werd hem fataal.

Nou zo gaat het verhaal ongeveer...dat vond ik dus nog wel gaan om te lezen...de rest is zulke zware kost!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-01 09:51

leuk he, smaken verschillen. Ik vond hersenschimmen prachtig om te lezen.