anti-stotter-apparaatje :-)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

anti-stotter-apparaatje :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 22:39

Onlangs had mijn stottertherapeut/logpediste het over een een apparaatje ter grote van een kleine gsm dat net op markt was waardoor de eigenaar hiervan 90 tot 95% niet meer stottert ... Het is wel heel erg duur (500€ ofzo)

Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt...


annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:50

Ja toevallig een keer op Oprah gezien en daar werkte het echt heel goed de mensen konden door stotteren eerst niet praten en daarna kon hij zonder problemen praten.....

Als iedereen aan zich zelf denkt....word er aan iedereen gedacht.
Kom kijken naar mijn website!!!!!, en help mijn carriere een stukje verder.
http://www.annefloorrutte.nl

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:57

Ja dat heb ik ook gezien bij Oprah. Die man stotterde echt verschrikkelijk wanneer 'ie dat ding niet in had, hij deed 5 minuten over zijn naam. Met dat apparaatje in had ie nergens problemen mee! Praatte hij gewoon vlot zonder ook maar een heel klein beetje te stotteren.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:01


Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:45

Ik denk dat zo'n apparaatje best kan helpen. Ik zou alleen zo bang zijn om afhankelijk van zo'n apparaatje te worden.

Ik stotter zelf ook maat ik zou denk ik niet meer het huis uit kunnen zonder. Ik denk toch dat iemand met logopedie het voor zichtzelf zou kunnen controleren er uiteindelijk veel beter af is.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 07:50

Ik ga denk ik dat topic maar eens opzoeken... Heb de aflevering van Oprah niet gezien, maar als ik de berichten lees dan heb ik het idee dat de werking van dat apparaat tussen de oren zit...

*edit* Volgens mij bedoelen jullie dit? http://www.demosthenes.nl/phpBB2/viewto ... raat+oprah In dat geval neem ik bovenstaande terug Lachen

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:06

Robyn schreef:
Ik denk dat zo'n apparaatje best kan helpen. Ik zou alleen zo bang zijn om afhankelijk van zo'n apparaatje te worden.

Ik stotter zelf ook maat ik zou denk ik niet meer het huis uit kunnen zonder. Ik denk toch dat iemand met logopedie het voor zichtzelf zou kunnen controleren er uiteindelijk veel beter af is.


Ik denk het ook. Stotteren is over het algemeen heel goed te behandelen met logopedie. Stotteren heeft vaak niet alleen te maken met het 'stotterprobleem' zelf, maar vaak ook psychische dingen die er omheen hangen (bijvoorbeeld pesten in de klas). Als je dat psychische gedeelte weg kunt nemen zou het stotteren bijvoorbeeld al een stuk minder worden.
Ik denk dat je met dat apparaatje ook heel erg moet oppassen dat je er niet te afhankelijk van wordt, mij lijkt het maar een raar ding.

groetjes

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:11

Interessant topic Lachen

Het zou ideaal zijn als dit zou werken zoals het omschreven wordt in dat andere topic Lachen

Ik denk dat mensen die stotteren er erg mee geholpen zijn als het bij hun werkt. Vaak zorgt het stotteren JUIST voor de bijkomende problemen (onzekerheid, gepest worden, geen contact kunnen/durven leggen). Als de onzekerheid van het niet goed kunnen spreken weggenomen kan worden is de persoon in kwestie vaak al heel erg geholpen Lachen Ik zie dit wel zitten dussssss.... Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:19

Maarten schreef:
Interessant topic Lachen

Het zou ideaal zijn als dit zou werken zoals het omschreven wordt in dat andere topic Lachen

Ik denk dat mensen die stotteren er erg mee geholpen zijn als het bij hun werkt. Vaak zorgt het stotteren JUIST voor de bijkomende problemen (onzekerheid, gepest worden, geen contact kunnen/durven leggen). Als de onzekerheid van het niet goed kunnen spreken weggenomen kan worden is de persoon in kwestie vaak al heel erg geholpen Lachen Ik zie dit wel zitten dussssss.... Haha!


Zo'm apparaatje kan leuk zijn, maar het idee om er van afhankelijk te zijn vind ik minder. Ik stotter zelf ook, en heb veel baat gehad bij een therapie (paradoxale intentie) die je van de stotterangst afhelpt. Het is een soortgelijke therapie als bij fobiën. Ik ben bij die therapie juist de confrontatie aangegaan met het stotteren en toen het eenmaal beter ging heb ik zelfs express stotters moeten toegevoegen. Door die therapie ben ik niet bang meer van wat mensen ervan zeggen, daardoor spreek ik meer ontspannen en stotter ik weer minder. Ik heb verder geen trucjes aangeleerd om minder te stotteren.


michiel
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:21

Dat kleinste DAF apparaatje kost inderdaad $4000,- .. maar het is wel een coole James-Bond device OK dan!

Wat ook een aanrader is, is om deze site eens te bekijken:
http://www.natuurlijkspreken.nl/pages/page0205.html
http://www.natuurlijkspreken.nl/
http://www.stichtingnatuurlijkspreken.nl/index.htm

Dit is de Hausdorfer methode, en in het kort werkt het net als dat DAF apparaatje, namelijk "gericht luisteren naar je eigen stemgeluid".

Bij Hausdorfer leer je dus te letten op je eigen stem, en je 'klanken' te sturen. Klanken sturen is net als bij zingen (iets wat bijna alle stotteraars wél goed kunnen). Maar de gedachte achter het klanksturen is de "ik KAN" gedachte/gevoel..

Ik heb er best heel veel baat bij gehad, het meest moeilijke is om jezelf te trainen om te spreken volgens de Hausdorfer methode... Ik heb zo ook mijn ups en downs, dat is ook "het gevaar van succes" want als het goed gaat (up) dan verslapt je aandacht gemakkelijk (down)...

Het meest opmerkelijke is dat Hausdorfer de techniek al méér dan 100 jaar geleden heeft ontdekt...

Meer weten? Boek bestellen: http://www.natuurlijkspreken.nl/pages/page0506.html

Mij wat vragen stellen kan natuurlijk ook...

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:25

Wat mij doorgaans tegenvalt is dat veel stottertherapiën zijn gespitst op het vooral niet mogen stotteren en dat werkt bij mij juist averechts. Hoe meer commentaar, hoe meer ik stotter(de). Juist omdat ik heb geleerd wel te mogen stotteren, stotter ik juist weer minder. Ik heb tegenwoordig dan ook geen problemen meer met het spreken in het openbaar, zoals presentaties. Kort geleden heb ik mijn afstudeerpresentatie moeten houden en dat ging echt prima/vloeiend.
Ik heb ook wel 's m'n downs, maar dan voel ik me ook echt rot (ziek ed)

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:32

Cathelijne schreef:
Wat mij doorgaans tegenvalt is dat veel stottertherapiën zijn gespitst op het vooral niet mogen stotteren en dat werkt bij mij juist averechts. Hoe meer commentaar, hoe meer ik stotter(de). Juist omdat ik heb geleerd wel te mogen stotteren, stotter ik juist weer minder.


idd, daar ben ik het helemaal mee eens.
Het niet mogen stotteren vormt een visuele cirkel. Ja wordt gespannen omdat je niet mag stotteren en daardoor ga je weer stotteren.

Die del-ferro (of hoe je het ook schrijft) methode zou ik echt vreselijk vinden.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

michiel
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:45

Robyn schreef:
Die del-ferro (of hoe je het ook schrijft) methode zou ik echt vreselijk vinden.


Del Ferro is Boos!

Máár dit is Hausdorfer... het 'niet mogen stotteren' is bij HD niet aan de orde, je werkt ook niet aan het stotteren an-sich. Je besteed aandacht aan de klanken die je bij spreken maakt, en het hoorbare effect is dat je minder gaat stotteren. En dat levert weer het gevoel op dat je het wel kan, waardoor je je zekerder voelt...

Als je de ervaring hebt dat je:
- niet stottert als je alleen bent
- niet stottert als je je op je gemak voelt
- niet stottert als je tegen dieren praat
- niet stottert als je aan het zingen bent
Dan sluit Hausdorfer daar op aan...

Citaat:
In vroegere therapieën probeerde men de stotteraar voornamelijk aan te leren, de juiste mondstanden te vormen bij bepaalde letters of woorden. Hausdörfer nam als uitgangspunt dat iemand die stottert in feite gewoon vloeiend kan spreken, bijv. als hij alleen is of als hij zingt. Daarom zijn spreekoefeningen - in welke vorm dan ook - vergeefse moeite. De spraakklank wordt in de keel geproduceerd en de benodigde mondstanden worden automatisch gevormd. Daaruit definieerde Oscar Hausdörfer in 1894 de natuurlijke spreekwet: ‘willekeurig de spraakklank en onwillekeurig de mondstanden maken’. Iemand die stottert heeft zich aangeleerd, mondstanden en/of ademhaling bewust te sturen. Daardoor houdt hij/zij zich niet aan de spreekwet met als gevolg de nodige problemen bij het spreken.

Feiten en uitgangspunten

Vrijwel iedere stotteraar kan probleemloos zingen

Iemand die stottert hoeft niet te leren ademhalen, want dat kan hij/zij immers al

Iemand die stottert hoeft niet te leren praten, want dat kan hij/zij immers goed

Vrijwel iedere mens die (wel eens) stottert, kan ook probleemloos praten … als er maar niemand luistert (bijv. tegen dieren en/of kleine kinderen)

Iedere stotteraar kan in principe natuurlijk spreken, d.w.z. spreken zoals iemand, die nooit heeft gestotterd, dus zonder angst, haperingen of enige controle. Alleen de ANGST om te stotteren, die uiteraard is gebaseerd op ervaringen, weerhoudt hem/haar er vaak van

Vrijwel alle therapeuten en onderzoekers gaan (ook tegenwoordig nog) uit van de verschillen tussen stotteraars en niet-stotteraars. Dit leidt echter uitsluitend tot symptomen van stotteren, waardoor de kern onaangeroerd kan blijven!

Hausdörfer nam zijn eigen gevoelsleven als stotteraar tot uitgangspunt: als hij stotterde, was hij angstvallig gespannen en daardoor bewust met zijn praten bezig. Als hij natuurlijk sprak (= spreken zonder er bij na te denken) was hij kalm, gelaten en dan ging het spreken vanzelf goed. Daardoor kon hij doordringen tot de kern van het probleem.

De beste aangrijpingspunten voor onderzoek en therapie lijken vaak voort te komen uit de hoor- en zichtbare verschillen tussen stotteraars en natuurlijke sprekers. Dat heeft tot gevolg, dat onderzoekers en wetenschappers zich vrijwel altijd richten op ‘symptomen’ van stotteren in hun pogingen om tot tot de kern van het probleem door te dringen.

Werkelijke verschillen tussen stotteraars en natuurlijke sprekers werden tot op heden niet aangetoond. Misschien bestaan die helemaal niet. Dan zou een zogenaamde 'stotteraar’ in feite niet anders zijn dan een ‘normaal mens’. Wel zijn er verschillen gemeten in de hersenactiviteiten, maar men heeft niet aangetoond of dit een oorzaak is van stotteren of juist een gevolg.

Oscar Hausdörfer trad buiten het beperkende en misleidende denkkader door zich niet op de verschillen tussen stotteraars en natuurlijke sprekers te richten, maar door te onderzoeken, waarin een stotteraar van zichzelf verschilt in verschillende situaties:
In situaties, waarin hij geen (dreigende) moeilijkheden ondervindt (dus kan) is hij kalm, waardoor het natuurlijke spreekautomatisme in werking treedt. ‘Natuurlijk spreken’ is daarvan een gevolg. Een voorbeeld hiervan is, als hij spreekt als hij alleen is of als hij zingt.

In situaties, waarin hij moeilijkheden ondervindt (niet kan), is hij niet kalm, waardoor het natuurlijke spreekautomatisme verzaakt en het aangeleerde, niet natuurlijke spreekautomatisme in werking treedt. Allerlei symptomen en ‘vechtgedrag bij het praten’ zijn het gevolg.
Hausdörfer geeft een stotteraar het vertrouwen in zijn spreken terug, waardoor hij onder alle omstandigheden kalm kan blijven met betrekking tot spreken. Als gevolg daarvan verkeert hij in het normale, natuurlijke spreekautomatisme. Er wordt dus uitsluitend gewerkt aan het verkrijgen van het specifieke ‘gevoel’, dat bij spreken hoort en niet aan ‘spreken’ zelf of aan ‘symptomen’ van stotteren, waarop vrijwel alle andere therapieën zich richten.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:18

michiel schreef:

- niet stottert als je aan het zingen bent

Vrijwel iedere stotteraar kan probleemloos zingen



Dat komt omdat het zingen door een andere functie in de hersens wordt geregeld als de praat-functie.

Ik heb zelf de Doetinchemse methode gedaan.

Daar leer je ook eerst dat stotteren mag.
Daarna leer je je spreken zodanig te controlleren dat er geen overmatige spanning meer is, dus vloeiende spraak.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:35

michiel"]
[quote="Robyn schreef:
Die del-ferro (of hoe je het ook schrijft) methode zou ik echt vreselijk vinden.


Del Ferro is Boos!

Máár dit is Hausdorfer... het 'niet mogen stotteren' is bij HD niet aan de orde, je werkt ook niet aan het stotteren an-sich. Je besteed aandacht aan de klanken die je bij spreken maakt, en het hoorbare effect is dat je minder gaat stotteren. En dat levert weer het gevoel op dat je het wel kan, waardoor je je zekerder voelt...

Als je de ervaring hebt dat je:
- niet stottert als je alleen bent
- niet stottert als je je op je gemak voelt
- niet stottert als je tegen dieren praat
- niet stottert als je aan het zingen bent
Dan sluit Hausdorfer daar op aan...
[/quote]

Dit klopt in mijn profiel van vroeger. Nu ben ik zover dat ik juist de neiging heb meer te stotteren/slordiger te spreken als ik op m'n gemak voel. Ja, ik ben een rare Clown
Er zijn namelijk ook verschillende vormen van stotteren.
Namelijk het "echte" stotteren in stress situaties en en broddelen (zoals mijn therapeute het noemde) in bv de thuissituatie. Bij de meeste stotteraars is er sprake van een mix van beide.

O ja, ik heb ook een korte tijd Del Ferro gedaan en mijn ervaringen zijn ook niet zo best... Boos! Was ik gedaan heb, was denk ik ook de Doetinchemse methode (maar dan in Middelburg Knipoog )

michiel
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:40

Robyn"]
[quote="michiel schreef:

- niet stottert als je aan het zingen bent

Vrijwel iedere stotteraar kan probleemloos zingen



Dat komt omdat het zingen door een andere functie in de hersens wordt geregeld als de praat-functie.

[/quote]

Hier zou ik best wat meer van willen weten, want als dat zo is dan vind ik dat reuse interessant...

Maar persoonlijk denk ik niet dat er twee verschillende functies zijn voor praten en zingen, ik heb het natuurlijk nooit zelf onderzocht maar als dat waar zou zijn dan kan ik me voorstellen dat er ook een apparte "loop" en "ren" functie in de hersennen is...

Goed dat de Doetinchemse methode bij jou aansloeg... Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:54

Is zingen niet met je linkerhersenhelft en praten met je rechter? Zoiets vaags staat me nl bij...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:55

Ik heb dat ook bij Oprah gezien Lachen Echt apart om te zien hoe goed het werkte!

Ikzelf stotter niet, maar ik begrijp dat het wel heel vervelend is. Hopelijk worden die apparaatjes goedkoper Lachen

michiel
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:10

Pervinco schreef:
Is zingen niet met je linkerhersenhelft en praten met je rechter? Zoiets vaags staat me nl bij...


Zover ik weet zit links het spreekcentrum, en rechts de motoriek.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:21

kennen jullie ook de cooper-kit... of cooper methode?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:59

Ik heb het zelf niet gezien. Maar het lijkt me verschrikkelijk . Ik hoop dus ook dat deze apparaatjes snel voor iedereen te verkrijgen zijn. Je word er dan miss wel afhankelijk van,. Maar als het helpt!!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:10

Suleika schreef:
kennen jullie ook de cooper-kit... of cooper methode?


Ik heb er even wat over Gegoogled en het komt me bekend voor van wat mijn therapeute ook deed, als ik het goed heb heeft 't te maken met een cirkel waar je uit moet breken. Je bent bang om te stotteren, dus spreek je minder. Als je 't dan weer probeert, lukt het weer niet om vloeiend te spreken waardoor het zelfvertrouwen verder daalt enz. Am I right?

Rataplie
Berichten: 147
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 05:46

Ik had niet zoveel reacties verwacht.
Enerzijds zou ik ook bang zijn om afhankelijk te worden van zo'n apparaatje maar anderzijds: voor mensen in nood (met veel geld)?...

Ik hoor hier zoveel negatieve reacties van therapie? Ik start vandaag met mijn therapie en hoop toch echt dat het bij mij wel moge helpen...

Ik heb inderdaad ook al veel gelezen over het feot dat zingen, fluisteren, tegen de muren praten,... normaal gesproken nooit een probleem zijn voor een stotteraar lmaar ik heb er dan eigenlijk soms wel last van...

Iedereen duimen voor mij vandaag! Schijnheilig Bloos *LOL*

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:31

michiel"]
[quote="Pervinco schreef:
Is zingen niet met je linkerhersenhelft en praten met je rechter? Zoiets vaags staat me nl bij...


Zover ik weet zit links het spreekcentrum, en rechts de motoriek.
[/quote]

Het is niet dat het aan de hele andere kant van de hersenen ligt. Bij een stotteraar is de spraakfunctie verstoort. Met de zingfunctie is daarintegen niks mis mee. Dit ligt vlak bij elkaar maar net niet hetzelfde stukje. Knipoog

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:43

Cathelijne"]
[quote="Suleika schreef:
kennen jullie ook de cooper-kit... of cooper methode?


Ik heb er even wat over Gegoogled en het komt me bekend voor van wat mijn therapeute ook deed, als ik het goed heb heeft 't te maken met een cirkel waar je uit moet breken. Je bent bang om te stotteren, dus spreek je minder. Als je 't dan weer probeert, lukt het weer niet om vloeiend te spreken waardoor het zelfvertrouwen verder daalt enz. Am I right?
[/quote]

Ja zo ongeveer wel ja. Werkte het bij jou wel goed?
Hier ben ik benieuwd naar, omdat we op school ook bezig zijn met deze methode. Altijd goed om echt praktische ervaringen te horen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Beauuum, IASCrawler, Lalidan en 106 bezoekers