Welke hengst de meeste veulens dit jaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Welke hengst de meeste veulens dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:37

Ook dit jaar zullen er weer vele veulentjes worden voorgesteld in de voorrondes van de veilingen.
Als ik zo rondkijk dan krijg ik het idee dat er een aantal hengsten zijn waar echt veel veulentjes van zijn geboren.
Neem bv gribaldi, naar mijn idee zijn er echt veel mensen weg van hem.
OOseven heb ik ook al meerdere malen voorbij zien komen.
Ook nieuwe hengsten doen het redelijk goed.
Als je een veulen hebt van een hengst waar dit jaar vele veulens van zijn zit je natuurlijk echt te duimen, want ze kunnen niet allemaal door.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie denken dat de top 5 van de hengsten is waarvan er dit jaar vele veulens zullen worden voorgesteld op alleend e voorrondes al.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:07

Alleen KWPN?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:44

Wij hebben een Ooseven, Orame, Olivi en een Future. Van de laatste zullen er wel niet zo heel veel van zijn. Die anderen, allemaal uit de O jaargang zijn natuurlijk wat ouder en zullen wel meer dekkingen op hun naam hebben.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 22:29

Tuurlijk zullen die wat meer dekkingen op hun naam staan, maar de vraag is eigenlijk welke hengsten zullen de meeste veulens aanleveren.
Ik denk zelf dat Gribaldi er een van is, omdat ik echt mega veel veulens van hem voorbij heb zien komen.
Om daarnaast nog een gokje te wagen, denk ik aan Chin Chin, puur omdat er vorig jaar zo'n hoge prijs werd gegeven voor een veulen.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:03

Trento wordt de Topper (qua dekaantallen) mijns inziens, bij de springers
Oklund (Franskes trots)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:54

Voor de vermeerderaars is kwantiteit altijd de voornaamste indicator en verreweg de gemakkelijkste indicator. Vervolgens wordt de kwantiteit omgezet in al dan niet bewezen vererving en daar krijg je dan ook nog fatsoenlijk papiertje bij. Voor fokkers speelt alleen de totale kwaliteit een rol. Dat is veel moeilijker te meten dus vertaalt de massa (inclusief de stamboeken) de kwantiteit in kwaliteit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:57

Hier in de buurt is het vooral rousseau en tuschinsky.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:10

Anna42, waarom moeten jouw antwoorden altijd buitenaards. De helft van bokt kan echt niet ontcijferen wat je nu schreef. En dan daarbij vroeg ik alleen maar wat jij denkt wat de top 5 van hengsten is die bij de voorrondes van de veilingen de meeste veulens zal hebben. Verward

Desiree,mm heb ik nog niet veel gehoord Scheve mond

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:22

Dennis iig niet Knipoog. Hij heeft vorig jaar 1 merrie gedekt. Dit jaar worden het er hoogst waarschijnlijk 7 Lachen.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:24

Citaat:
Trento wordt de Topper (qua dekaantallen) mijns inziens, bij de springers
Oklund (Franskes trots)


Trento dekt er zeker veel!! Maar aantallen zijn altijd moeilijk aan te geven en het hoogseizoen komt er nu eigenlijk aan.
En een beetje trots mag ik toch wel zijn ? Tong uitsteken

Citaat:
Geplaatst: 11-05-04 09:54

--------------------------------------------------------------------------------

Voor de vermeerderaars is kwantiteit altijd de voornaamste indicator en verreweg de gemakkelijkste indicator. Vervolgens wordt de kwantiteit omgezet in al dan niet bewezen vererving en daar krijg je dan ook nog fatsoenlijk papiertje bij. Voor fokkers speelt alleen de totale kwaliteit een rol. Dat is veel moeilijker te meten dus vertaalt de massa (inclusief de stamboeken) de kwantiteit in kwaliteit.


Ik zal het even proberen te vertalen, zoals ik denk dat Anna het bedoelt Haha!

Voor een hengst is het belangrijk dat ie zeker als jong paard veel dekt, krijgt ie veel nakomelingen , als er daar een paar van het goed doen krijgen die de standaard van kwaliteit van de nakomelingen van die hengst. MAar uit de massa komt al gauw een goede.
Dus het is beter te kijken uit hoeveel dekkingen hoeveel goeden komen, maar dat is moeilijk te meten Knipoog

Zoiets ? Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 15:31

Ja maar Franske, is dat relevant op de eigenlijke vraag in het topic?
Het gaat er toch niet om welke hengst het meeste dekt en waarom precies en bladie bla.

Het is toch heel simpel dat een fokker zijn keus met een reden maakt.
Ik zat gewoon na te denken over van welke hengst veulens zullen worden aangeboden voor een kansje op de veiling.
Als ik zo rond luister hebben vele mensen Gribaldi gekozen en ik heb zo ook het idee dat men dit jaar overspoeld zal worden met gribaldi aanbiedingen.
Idd lijkt Oklund me er ook eentje te zijn.

Het is natuurlijk altijd een gok, maar ik zie het al gaan. Gribaldi, Ooseven, Chin Chin, Oklund en ???
De vraag is dus heel simpel, welke hengsten denken jullie dat de meeste veulens zullen voorstellen op de veilingselectie.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:12

Citaat:
Ja maar Franske, is dat relevant op de eigenlijke vraag in het topic?
Het gaat er toch niet om welke hengst het meeste dekt en waarom precies en bladie bla.


Hoho ik vertaal alleen even wat Anna42 zei he Haha!

Verder denk ik dat er nog wel wat van Prestige zich voor zullen stellen op de veiling.
Je hebt natuurlijk een hoop mensen die met speciaal doel als ogen hebben de veiling bij het fokken, niet echt een goed fokdoel mijns inziens!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:40

Nee precies en daarom noem ik ook Chin Chin als een van de.
Puur omdat een chin chin veulen vorig jaar zo veel opleverde.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:58

Het hoogtepunt van Chin Chin was denk ik vorig jaar, toen was hij nieuw en gewild.
Er komen dit jaar wel veel Chin Chin veulens (bij mensen dan die het kunnen betalen) maar ik geloof niet dat ze weer zoveel gaan opbrengen als vorig jaar.
Volgend jaar krijgt waarschijnlijk de oma van het dure veulen een Chin Chin aan de voet, daar ben ik wel heel erg benieuwd naar, hoe dat gaat uitpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:28

Dus als je een beetje exclusief wil fokken, neem je bovenstaande hengsten niet Haha!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:56

OO Seven verwacht ik niet in de top.
Denk meer aan Obelisk, Rousseau, Scandic, Special D voor de dressuur & off course Gribaldi.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 18:09

Om de vraag wat anders te maken, hoe denken jullie dat er geboden word.
Zal dat zijn op de veulens van de wat bekendere hengsten,
of zal dat zijn op de nieuwe en in feite nog niet veel zeggende hengsten.(heb eigenlijk geen idee welke vrij nieuwe hengst in trek zal zijn, iemand anders wel?)

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:03

Dat weet je nooit, net wat ze graag zien, en 70% is toch nix van waar dus ja, veilingen dat zegt me nogal weinig Haha!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:11

Ik denk dat van de nieuwkomers Turbo Magic wel wat klantjes krijgt, ook in verband met de aandacht rondom Cabochon nu hij net overleden is. Zeker weet ik het natuurlijk niet.
Verder is Florestan-bloed hier in de omgeving blijkbaar erg geliefd; ik ken er twee die met Future gaan fokken en Florencio wordt ook vaak genoemd.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:22

Volgens mij lopen er ook aardig wat Scandicjes rond, maar ik weet niet of die ook op de veiling verschijnen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:26

Op veilingen is het papier belangrijk, de conditie van het veulen, de manier waarop het zich toont en de merrie + eventuele sportprestaties van zowel de vader en de moeder. Ook heb je het punt van wat de gek ervoor wilt geven. Heb je het geluk dat er twee tegen elkaar opbieden en de een de ander het licht in de ogen niet gunt dan heb je een duur veulen verkocht. Anders niet. Je had je vraag beter kunnen stellen welke hengsten zullen veel veulens op de keuringen brengen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:28

Hmmm gribaldi weet ik zo net nog niet die zal idd wel weer een heel aantal merries dekken zoals gewoonlijk maar dat zullen jazz en ferro etc ook doen denk ik.

Ik denk dat Trento b hoog eindigt want die ie echt populair. Zoiezo denk ik dat een aantal jonge hengsten het goed gaan doen van de t jaargang. Ik geloof dat Tuschinsky ook een heel aantal gaat dekken. Het is denk ik ook een beetje regio verbonden.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:44

Dit jaar hoor ik vooral Special D. Bij mij in de buurt lopen er al 4 op dezelfde stal..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:25

Het aantal dekking is alleen deels een maat voor de populariteit. Overigens is het zo dat populariteit niet direct een maat is voor de kwaliteit, een hengstenkeuze hangt van heel veel factoren af.

Overigens, in sommige rassen is het heel gewoon dat het aantal dekkingen per hengst gelimiteerd wordt door de eigenaar. Twee redenen:

- te veel nakomelingen van een hengst is heel slecht voor de marktwaarde van zijn nakomelingen.
- als de hengstenhouder andere hengsten heeft, wil hij dat die andere hengsten ook de kans krijgen

een heel extreem geval was Coed Coch Madog. Merries mochten daar alleen maar gedekt worden op uitnodiging van de hengstenhouder. Het paste niet om om een dekking te vragen en om de dekking te weigeren was niet direct het slimste om te doen. Maar goed, die hengst was ook 8 jaar hengstenkampioen van Wales.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:41

ik hoor erg veel 007