Cavia's, fokker of dierenwinkel?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Cavia's, fokker of dierenwinkel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:00

Over een paar maanden (augustus) krijgen mijn vriend en ik de sleutel van het huis.
Nu wil ik 2 cavia's, ik heb al een mooi hok e.d. gezien! Iig groot genoeg want ik vind het belangrijk dat een dier de ruimte heeft Lachen

Nu is mijn vraag kan ik cavia's beter bij een fokker kopen of bij een dierenwinkel?! Wat raden jullie mij aan en waarom?

Bvd voor de info. Gr Marrie

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:04

Bij een fokker, in veel dierenwinkels worden ze te jong en vaker met ziektes verkocht. Dit geldt natuurlijk niet voor alle dierenwinkels maar de cavia's die ik ken van fokkers zijn gemiddeld gezonder, vaak ook nog mooier en niet eens veel duurder.

Kijk eens hier of er iets voor je bijzit:

http://www.nhdp.nl/caviaforum/portal.php
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 10-05-04 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:06

Meestal hebben de beestjes bij diernwinkels ziektes, omdat ze zomaar bij elkaar gezet worden zonder dat er eerst goed naar ze gekeken wordt. Zo hebben bijna alle cavias die wij van de dierenwinkel hebben gekocht, schurft meegenomen vanuit de dierenwinkel.
Bij een fokker heb je dnek ik ook betere beestjes, omdat er goed word gekeken wie met wie wordt gekruist en dat de beestjes niet te vroeg nestjes krijgen. Maar aan de andere kant heb je bij de fokker duiderde beestjes dan bij de dierenwinkel en heb je bij de dierenwinkel soms ook al goed opgevoede tamme cavias die al wat ouder zijn, dus ik denk dat je gewoon moet kijken naar wat voor een cavias je zoekt. Wat je belangrijk vind.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:07

bij een goede hobbyfokker die het niet als broodwinning ziet. Vaak zijn de diertjes nog goedkoper dan in de dierenwinkel daar vragen ze er schofterig veel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:16

Bij een fokker, absoluut! Bij een dierenwinkel verkeren de dieren niet altijd in goede gezondheid, en inteelt is ook niet uitgesloten. Dat wil niet zeggen dat dat bij een fokker niet zo is natuurlijk!
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een goede fokker, succes! Lachen

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:35

Dank jullie wel allemaal Haha!
Ik ga dus zeker op zoek naar een goede fokker!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:37

Goede beslissing. Hopelijk mag je lang plezier hebben van de diertjes. Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:38

Wij haalden ze bij de kinderboerderij geloof ik, waren altijd behoorlijk sterk (voor cavia's dan)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:40

veel plezier met uitzoeken het zijn coole diertjes

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:41

Ja zeker wat kan je trouwens beter bij elkaar nemen, 2 vrouwen of 2 mannen?! Geen idee eigenlijk!

Voor zover ik weet is mijn broers collega een fokker, geen broodfokker puur voor de hobby! En heeft ook regelmatig jonkies dus denk dat ik daar maar eens ga informeren. Vind het echt grappige diertjes Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:45

Wij hebben altijd vrouwtjes bij elkaar gehad, mannetjes samen gaat volgens mij niet altijd goed. Een gecastreerd mannetje kan ook bij een vrouwtje. Mannetjes verspreiden alleen soms wel een onaangename geur uit een klier bij hun kont, dat is een van de redenen waarom wij na dat ene mannetje altijd vrouwtjes hebben gehad.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:48

Waarom wil je de dieren bij een fokker halen? Haal ze uit de knaagdierenopvang of het asiel. Die diertjes verdienen een tweede kans.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:49

Sorry maar wist niet dat er ook cavia's bij een asiel zaten Verward
Wel konijnen e.d. katten natuurlijk en honden maar knaafjes?

Of ben ik nou blonT?

Ja ik d8 zelf ook al aan 2 vrouwen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:54

Waarom een konijn wel in een asiel en een Cavia niet? Je komt er ook Gerbils tegen, en ratten....

In Kattendijke zit een Knaagdierenopvang, de eigenaar zit ook op Bokt.
Mail Horse Pleasure maar, misschien heeft die nog Cavia's in de opvang zitten.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:56

Ik zou echt wel naar fokker gaan maar dat ga je dus ook al doen maar ik ga ook echt met cassidy mee, op naar asiel, knaagdierenopvang.. ze verdienen tuurlijk 2e kans!
en ik zou echt wel 2 vrouwtjes nemen
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 10-05-04 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:57

Okej zal ik eens doen dan Lachen
Echt gewoon nooit geweten hoor....

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:21


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:09

Ja de knaagdieren opvang!! OK dan!

Ik heb er vorig jaar ook een cavia vandaan gehaald , echt super daar.
Zieke dieren apart en die gingen echt niet eerder weg dan dat ze beter waren.
Alle hokken keurig schoon .

Volgende keer doe ik dat weer.

En ik heb netjes een vrijwillige bijdrage geleverd.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:18

Een asiel of hobbyfokker is zeker de beste optie.
Ik heb het helemaal niet op dieren uit de dierenwinkel, je weet nooit wat ermee gedaan is, en hebt best een risico op inteelt. Dat risico loop je altijd als je ze niet zelf gefokt hebt, maar een hobbyfokker probeert toch zo mooi en gezond mogelijke cavia's te fokken. Ik ken echter ook een fokker die het als broodwinning doet, en dat was de meest afschuwelijke caviafokkerij die ik ooit gezien heb. Dat ging echt alleen maar om geld, die cavia's zaten met tientallen in vieze hokjes opgepropt zonder fatsoenlijk eten en drinken. In een dierenwinkel zitten ook wel cavia's bij hobbyfokkers weg, en hobbyfokkers kunnen ook wel eens 'verkeerde' cavia's hebben, maar bij een dierenwinkel zitten zoveel meer 'verkeerde' dieren. Cavia's zijn van zichzelf al geen sterke dieren, het is dus erg belangrijk een goede cavia te kopen, die wat kan hebben.

Ik fok al jaren cavia's, maar niet meer uit dierenwinkels. Ik haal ze bij andere fokkers weg, en ik heb mijn eigen gefokte cavia's. Die ik dan soms laat dekken door een cavia van een andere fokker, om inteelt te voorkomen, als mijn mannetjes al ergens in de stamboom voorkomen.
Maar geen dierenwinkels meer voor mij.

Als je 2 wilt zou ik je 2 vrouwtjes aanraden, of een paartje waarvan er 1 is geholpen. Twee mannen (uit hetzelfde nest bijvoorbeeld) kunnen het soms lang goed met elkaar vinden, maar later toch nog flink gaan vechten. Maar meestal gaat het in het begin al niet goed. Ik heb wel eens een groepje mannen bij elkaar gehad, dat ging wel goed. Maar nadat ze gedekt hadden zagen ze elkaar als concurrentie, en was het mis.

En bij een asiel/opvang langsgaan is zeker ook een goede optie! OK dan!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:53

Het Knagertje in Den Haag vangt ook cavia's op
Zitten altijd boordevol, dus denk dat je met open armen ontvangen wordt Haha!

Je kan trouwens ook gewoon bij een dierenwinkl vragen waar ze hun cavia's vandaan halen
Wij halen ze bv alleen nog maar bij hobbyfokkers vandaan omdat de dieren uit de groothandel gewoon te snel ziek waren of wat dan ook...is ook als verkoper helemaal niet leuk om mee te maken.

Nu hebben we lekker alle knagers en konijnen bij fokkers vandaan en hebben we zelden tot nooit problemen, zalig.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:25

Ik zou voor
1) De cavia-opvang gaan. Deze diertjes zijn vaak afgedankt en verdienen echt een tweede kans! (Er zit er ook eentje bij ons in de buurt: stichting cavia afdeling hellevoetsluis en www.diereninformatie.nl ---> met foto's, in Dordrecht en HI Ambacht.)
2) De fokker. Ik heb een paar keer een cavia uit de dierenwinkel gehad, en allemaal zijn ze heel snel doodgegaan, terwijl ik er echt heel goed voor zorgde en op tijd naar de dierenarts ben gegaan...

Veel plezier alvast, het zijn zulke leuke diertjes!!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 01:29

Waarom niet uit de winkel? Niet alle winkels verkopen zieke en te jonge diertjes hoor . Ik heb hier twee pracht cavia's thuis lopen. En daarnaast, als ze ziek zijn, moet iedereen ze dan maar gewoon daar in de vitrine laten zitten tot ze daar misschien wel dood gaan omdat er niet genoeg naar omgekeken zou worden?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:45

Cavia-opvang is een goed idee!

Verder kun je ook gewoon bij iemand particulier een cavia nemen. Dan weet je zeker dat hij veel in mensenhanden is geweest.
Een fokker is ook een goed idee, vanwege gezondheid.
Kinderboerderij zou ik niet doen, omdat ze vaak ziektes zoals schurft hebben. En door de hoeveelheid dieren het niet onder controle hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:33

idd kan je gewoon particulier nemen (bij mij Tong uitsteken ben hobbyfokker)
In dierenwinkels zijn ze idd niet altijd te jong en met ziektes, maar het komt voor. Ik verkoop ook aan dierenwinkels omdat hun de handelaren zat zijn (waar ze wel altijd te jonge beestjes hebben met schurft enzo)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:36

Schurft komt idd veel voor maar is heel gemakkelijk te behandelen Lachen.