paarden die licht in de mond zijn...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

paarden die licht in de mond zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-02 19:03

Bon is dat ook, het 1e paard dat zo lekker licht in de mond is. Marije zei het ook al dat ze lekker licht is in dr mond.
Terwijl ze dat helemaal niet was toen ik op dr begon te rijden, en nu wel.
Ik kan blijkbaar goed rijden Haha! Knipoog
Maar wat hebben jullie liever, licht in de mond of van die hangende paarden (hoe zeg je dat Verward )

Ikke dus licht in de mond.

-Maaike-

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:04

't Is toch zacht in de mond?
Het lijkt me logisch dat je een zachte mond fijner vind, maar ja.

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:14

Ik heb liever contact met de mond dan dat ik een paard heb dat zich zo licht maakt dat je geen contact meer hebt. Ik rijd er ook wel zo eentje, die loopt dan leuk in een krul, maar echt contact heb je niet. En lager instellen lukt niet. Dat vind ik ook niet fijn, dat is ahw een 'nepaanleuning'
Iwaldo is ook wel eens licht in de mond, maar dan heeft ie meestal z'n tong over het bit dus dan gaat er bij mij al een belletje rinkelen Haha! Dus bij Iwaldo heb ik liever dat ie iets zwaarder is, dan weet ik iig dat ik een echt aanleuning heb en geen tong over het bit-probnleem Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:17

Ik ga voor een zachte mond. Lekker kauwen op het bit en bij de kleinste ophouding halthouden (liever nog op de zit) en makkelijk aan de teugel te rijden Kwijl . Veel liever dan zo`n `hangbeest`.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-02 19:33

ja zachte mond, ik noem dat licht in de mond.
Maar zoals Laura beschrijft daar houd ik ook niet van, maar Bonanza zet zich neit in een nepkrul.
Maar ik heb tog liever een lichte/zachte mond dat een paard waar je 100kg op je handen gedrukt krijgt. Die op je hand gaan leunen, deed Jellie ook.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:46

Er zit verschil in een lichte en zachte mond.

Bij een zachte mond reageerd je paard gewoon op het minste en geringste teugel hulp, maar er is wel aanleuning.
Bij een lichte mond heb je geen aanleuning meer.
En zonder aanleunig kun je nooit van achter naar voor rijden.
Dit is dus ook een manier om het bit te ontwijken of zware oeffeningen te ontwijken.

Zo heb je ook een zware mond een een stugge mond.

Bij die zware heb je aan leuning en kun je nog wel gewoon naar de hand toe rijden.
Maar bij een stugge/harde mond kun je doen en laten wat je wilt maar er komt geen enkele reactie. En dat is natuurlijk helemaal niet fijn.

Persoonlijk vind ik een zachte mond heel fijn.
Maar ik geloof dat dat ook het doel van dressuur is om te proberen je paard aan zo licht mogelijke zit, gewicht, been en teugel hulpen te laten lopen. Zonder verder het contact te verliezen.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:31

Mijn pony heeft best wel een harde mond, hij knabbelt of zo ook niet aan het bit. Maar als k me teugels gewoon in aanleuning heb niet vast want dan krijg je inderdaad 200kg aan je handen kan k prima rijden. Toen ik cor kreeg was ik ook heel erg op m'n teugels aan het rijden duz dan had k ook 200kg aan me handen. Maar toen heb k een ander bitje genomen en sindsdien hang k niet meer in de mond (soms moet me instructrice me ff op m'n kop geven) en gaat het super natuurlijk kan het nog veel beter!

~Be as you are~

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:31

Ik heb het liefst een zachte mond. Als ik echt een X een lekker gevoel heb heeft Dien die ook. Maar soms wil het ook niet. Dan heb en krijg ik dat zachte gevoel niet maar dan houd ik de 10 tonner. Eigen schuld maar zo fantasties rijd ik niet.
Dennis rijd ik op stem en die is net zo zacht in zijn mond als hij wil. Heeft hij zin hoef ik helemaal niets te doen. Wil hij niet kan ik hem bijna niet stoppen. Klopt niet helemaal maar oke.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:21

Jullie verwarren hier een lichte aanleuning met totaal geen aanleuning.

Een paard kan super licht in de hand zijn met een fantastische aanleuning. Erger wordt het wanneer er geen sprake is van aanleuning. Die paarden zijn idd moeilijk te rijden, probeer daar maar weer eens contact mee te krijgen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:31

Ik heb een keertje onder controle (in de les dus) zo gereden dat Joop áchter de hand was. O wat wassie licht, maar we gingen alleen maar recht uit, er was verder niks mee te doen. Omdat hij dat normaal nooit doet (thank god), kon ik hem door hem weer naar de hand toe te rijden vrij simpel weer met contact rijden.
Contact moet eigenlijk niks wegen, maar er moet wel direct reactie komen als jij je pinken beweegt. Je hebt paarden die zwaar zijn, Joop ook als hij het moeilijk heeft, de kunst is dan om ze zo te rijden dat je gewoon contact hebt. En dat is wel ff moeilijk, ik kan leuk rijden, maar dat lukt me 9 van de 10 nog niet helemaal... Soms loopt hij lekker, maar da's nog niet met lichte aanleuning.
Dus een lichte mond hoeft nog niet goed te zijn... Joop is vrij gevoelig, dus daar heb ik sowieso weinig in mijn hand, maar reken maar dat hij flink kan hangen! Extreme duivel

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:38

Ik heb 2 paarden met een superzachte mond Lovers


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:57

Evita is best zacht in d'r mond.. maar niet te erg. Vroeger was dat niet, toen reageerde ze heel slecht maar dat kwam doordat ze bij de eigenaar daar weer voor voor de wagen had gelopen met zo'n stang erin. Nu is ze niet meer zo hard in haar mond. Af en toe als ze moe is gaat ze als protest een beetje hangen aan mijn handen, maar normaal gesproken niet. Gabber een andere pony hierzo is te licht in z'n mond.. die loopt dus eigenlijk al door de hals terwijl je bijna geen contact hebt, dat vind ik vervelender.

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:54

bij norbert is het maar net in wat voor bui hij is de ene keer wat moeilijker en de andere keer heel licht!
bon loopt lekker en is lekker licht in de mond das wel chillen! Cool

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:58

Oohh, ligt in de mond vind ik zo geweldig! Melano is ook super licht in de mond. Hoef je echt niks aan te doen om haar naar beneden te laten lopen. Tis geweldig! Hoef je daar tenminste niet meer op te letten! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 10:44

Ik sluit me aan bij Kawa. In de dresuur streven we toch naar een lichtheid van de hulpen?

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 10:58

Een paard "zonder" aanleuning niet te rijden? En die westernruiters dan? Dat is dus onzin.
Contact en aanleuning hebben geen biet met elkaar te maken, je kunt zelfs aanleuning hebben zonder een hoofdstel te gebruiken.
Licht in de mond en achter de teugel gaan wordt in de praktijk graag op een hoop gegooit, maar er is een wereld van verschil.
Een goed gereden paard is altijd licht in de mond, waarbij licht natuurlijk van paard tot paard verschillend is, alles is relatief. Zolang je niet uit het zadel getrokken wordt omdat je paard letterlijk op de hand hangt, mag je wel zeggen dat ie voldoende licht is, waarbij je natuurlijk altijd kunt werken aan het nog lichter in de hand, met wisselend succes voor iedereen.
Bij achter de teugel gaan onttrekt het paard zich aan het bit en dus aan de ruiter. meestal is dit goed op te lossen met voorwaarts rijden, soms is er meer aan de hand, zoals gebitsproblemen, te scherp bit in een te onrustige hand, onvoldoende scholing enz. enz.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 11:54

Voor mij is dit het ideale: een paard dat zacht in de mond is en vanuit achter beweegt zodat je het licht voelt 'trekken' aan de teugels, voorwaartse drang dus. Dus dat iets op te vangen (zonder daarbij te trekken of de voorwaartste drang te stoppen) krijg je dus de ideale aanleuning. Razinda liep in het begin ook achter de teugel zonder aanleuning. Ik zat erop en had de teugels nog niet op maat of ze liep in de krul. Dan heb je dus totaal niets meer te zeggen. Nu gaat het heel goed.
Jur heeft ook een zachte mond, maar haar probleem is dat ze moeite heeft met het buigen van de hals en nek. Als ik haar even gereden heb, dan laat ze meestal los en heb ik ook een fijne, super stille aanleuning.

Om echte goede aanleuning te hebben moet er wel druk zijn, je kunt niet op niets rijden. Ja westernruiters wel, maar die hebben een ander doel dan dressuurruiters.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 13:22

Prom is licht in de mond, maar omdat de eigenaresse (mn instruktrice) hem zelf heeft ingereden en weet hoe ze het meot doen, ij loopt super! Leo is zwar en hangt en is hard! Maar zn eigenaresse hangt zelf ook aan de teugels, ze legt heel veel druk en zit heel zwaar en hangt! Best lastig is dat! Het paard van mn nicht was hard maar uis heel zacht geworden (leeft helaas neit meer Huilen )

Ik vind het wel een uitdaging om je paard zacht te maken! Bij Leo heb het geen zin, want ik rij hem 2x in de week en op woensdag als ik les heb moet ik keihard werken en op vrijdag is hij zo makkelijk voor me, dat komt omda thij op donderdag niet gereden wordt en tussen vrijdag en woensdag wel, dus alles wat ik in 2 dagen op bouw wordt ik 4 dagen weer afgebroken!!! Das jammer!!! Maar het blijft een uitdaging!!!

....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 14:16

marije b schreef:
bon loopt lekker en is lekker licht in de mond das wel chillen! Cool


Ik heb getuigen Haha!
ja ze is idd erg zacht/licht Verward in dr mond, daarmee bedoel IK dan, als ik wat ga spelen dat ze aan de teugel gaat lopen, maar dan houd ik nog wel contact, en het is enit zo dat ze zo gaat lopen dat ik eigenlijks geen teugels nodig heb.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 14:58


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:03

haha
inderdaad.
Kon daar geen 1 foto vinden waar hij aan de teugel loopt
Niet banketstaaf bedoelt hoor maar sjuimpje heeft wel gelijk

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 17:59

whahahahaha, ik zal uitleggen:
ten eerste: dat is 4 weken geleden
ten 2e: het was dr 1e wedstrijd en dan verwachten jullie zker dat ze meteen zo mak als een lammetje is en aan de teugel loopt Verward
ten 3e: ze loopt nu veel beter en als jullie 1 of 2 weken w88 dan zijn de foto's ontwikkeld die Marije zaterdag gemaakt heeft.

nu goed genoeg???

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 18:22

Volgens mij snap jij er niets van. Aan de teugel lopen heeft niets te maken met 'zo mak als een lammetje'.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 18:49

nee dat weet ik ook nog net wel Verward
ik bedoel gewoon dat zij die foto's liet zien....
En nu weer graag ON-topic, het ging neit over bon

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, JPitty, Kashmino, Larislaatje, Mo_Noah, Piekosjj, Speirs, Vagabondo, xdesix en 129 bezoekers