Lintworm!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Lintworm!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 17:19

Hallo,

Een pony bij mij op stal heeft lintworm ofzo? Verward is dit heel erg of niet?
dat paard is ook drachtig
alle paarden krijgen vanavond zon lintworm kuur ofzo.
is lintworm ernstig of niet?

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:06

Dit vond ik erover

Lintwormen
Lintwormen bij paarden worden overgebracht door grasmijten. Een paard neemt deze mijten op tijdens het grazen en wordt zo met lintwormen besmet. Is de weide flink besmet dan wordt ook na behandeling het paard opnieuw besmet met lintwormen. Soms ontstaat dan de indruk dat het middel niet effectief genoeg is. Een weide die besmet is met lintwormen is niet te ontsmetten.
Juist op zo'n weide is het van belang om uw paarden regelmatig tegen lintwormen te behandelen. (Gelukkig leiden lintworen maar sporadisch tot hevige koliek.)

Paarden worden met name tijdens weidegang besmet met wormen. Het is een bijzonder vervelende waarneming als u lintwormfragmenten in de mest van uw paard ontdekt. Lintwormen zijn zeer moeilijk te bestrijden. Er zijn slechts weinig middelen die effectief zijn tegen lintwormen.
Het is daarom zeer belangrijk uw paard regelmatig een ontwormingsmiddel toe te dienen.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 08:50

Oke thnx..!! Lachen

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:57

Dien wel een ontwormingsmiddel toe dat ook tegen lintwormen werkt (dan doen niet alle middelen). Equimax is duur maar bestrijdt ook lintwormen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:00

Ik geef 2 x per jaar een kuur tegen lintworm (laatste x hippotwin) gewoon voor de zekerheid.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:59

Ik geloof hippotwin niet tegen lintworm beschermt hoor (weet ik niet zeker Bloos ). Strongid P (in dubbele dosering) en Equimax in ieder geval wel. Je moet kijken of de wormenkuur pyrantelpanthoaat bevat, alleen ivermectine werkt namelijk niet tegen lintworm.

marfries

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: bij Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:45

Ik weet dat het een oude topic is, maar een van onze paarden bleek vorig jaar bij de dierenarts (tijdens insemineren) lintworm te hebben.
we hebben haar toen met pyrantel ontwormd (de hele groep wordt ± elke twee maanden ontwormd) maar een paar week terug vonden we weer lintworm stukjes bij haar in de mest.
We hebben haar toen een dubbele dosering pyrantel gegeven zodat dit tegen lintwormen zou moeten helpen.

Maar nu vinden we het weer (of nog) in de mest, ongeveer een week na het ontwormen. Weet iemand of dit ook een effect van het ontwormen kan zijn (dat de wormen loslaten en nog levend in de mest komen)?

Hoe krijgen we die lintworm eruit?
We zijn bang voor besmetting van de kudde.