Hooi laten kneuzen of niet tijdens maaien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Hooi laten kneuzen of niet tijdens maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 15:10

Hoi,

Over vier weken hopen wij weer te hooien voor de eerste keer dit jaar.
Nou weet ik dat lang, grof hooi de voorkeur heeft voor paarden en pony's, maar wij hebben het eigenlijk altijd laten kneuzen, dan wordt het gebroken of zoiets
Nu vroeg mijn vader, wil je het weer laten kneuzen dit jaar?
Ik weet dus niet wat het beste is.
Wat doen jullie altijd, wat zijn de voor en nadelen?
Ons gekneusde hooi is altijd redelijk van lengte, maar er vallen inderdaad kort stukjes uit hier en daar.


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:20

Mijn paard krijgt bij ons altijd het lange groffe hooi! Wat een lieve vader heb jij btw, mijn paard krijgt gewoon te eten wat er is en ik heb daar niet zoveel over te zeggen Knipoog

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:52

Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Wij hebben vaak het lange hooi op stal (50 paarden) omdat dit veel makkelijker voert. Met dat gesneden hooi, verlies je gauwer hooi tijdens het voeren (op de grond).

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:00

dat kneuzen doen ze overigens niet om iets aan de lengte te veranderen, maar omdat het dan sneller droogt. en bij kuil omdat de kuil (door de vrijgekomen suikers) dan beter bewaart.
de lengte van het eenmaal gedroogde hooi maakt voor het paard niet veel meer uit (ok, we hebben het hier dan niet over hooi van 2cm bv. Haha! ). wat wel uitmaakt is de lengte waarop het wordt afgemaaid : gras dat voor paarden wordt gehooid moet lang zijn bij het maaien, omdat het dan minder sterk ik qua voedingsstoffen.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:06

ingeo schreef:
dat kneuzen doen ze overigens niet om iets aan de lengte te veranderen, maar omdat het dan sneller droogt. en bij kuil omdat de kuil (door de vrijgekomen suikers) dan beter bewaart.
de lengte van het eenmaal gedroogde hooi maakt voor het paard niet veel meer uit (ok, we hebben het hier dan niet over hooi van 2cm bv. Haha! ). wat wel uitmaakt is de lengte waarop het wordt afgemaaid : gras dat voor paarden wordt gehooid moet lang zijn bij het maaien, omdat het dan minder sterk ik qua voedingsstoffen.


Om aan te vullen, het gras moet eigenlijk juist in de bloei staan als het gemaaid wordt.

Kneuzen heeft idd. enkel tot doel dat het gras sneller droogt, niet om het korter te maken Knipoog

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 12:39

YvonneS schreef:
Mijn paard krijgt bij ons altijd het lange groffe hooi! Wat een lieve vader heb jij btw, mijn paard krijgt gewoon te eten wat er is en ik heb daar niet zoveel over te zeggen Knipoog


Hahaha ja dat is wel zo af en toe.
Maar mijn zusje en ik bekostigen het maaien en pakken enzo hoor, en het is tenslotte voor onze paarden, dus ben wel blij dat ik er wat over te zeggen heb OK dan!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 12:44

Ow, mijn vader zegt dat als het gekneust wordt, dat het tijdens het maaien dan 1 keer door de midden wordt afgebroken, of dubbel geslagen en daarbij afgebroken als ik het goed heb begrepen.....
En als het niet gekneusd wordt, blijft het zo lang als dat je het afmaait...

Wat is dan het beste????
Als het erg lang is, krijgen paarden het dan wel goed weg gekauwd?
En wanneer maaien jullie voor het eerst?

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:37

Anita_D schreef:
Ow, mijn vader zegt dat als het gekneust wordt, dat het tijdens het maaien dan 1 keer door de midden wordt afgebroken, of dubbel geslagen en daarbij afgebroken als ik het goed heb begrepen.....
En als het niet gekneusd wordt, blijft het zo lang als dat je het afmaait...

Wat is dan het beste????
Als het erg lang is, krijgen paarden het dan wel goed weg gekauwd?
En wanneer maaien jullie voor het eerst?


Als het gras in de bloei staat (juni, juli) Knipoog

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 34 bezoekers