Moet je rijk zijn om een paard te kunnen hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Moet je rijk zijn om een paard te kunnen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-02 20:16

Ik hoor dat namelijk veel om me heen. Maar je hebt toch ook wel goedkopere paarden?

Never look back, because you can't change the past. Look forward with a smile, your future is bright, and everyday is a new beginning! Your you, and that's good enough.


Pluutje

Berichten: 5623
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:24

tja, ik denk dat ze niet alleen het aanschaffen bedoelen maar je moet toch maandelijks betalen voor stalling en vooral in de randstad is dat wel duur. maar echt rijk, nee, vind ik niet..

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:26

Paarden zijn nooit echt heel erg goedkoop, en in de winter moet je de stalling betalen als je die niet hebt en natuurlijk hooi, stro, biks e.d.
Je kan natuurlijk zuinig doen met een goedkoop paard en die altijd in de wei laten staan. Maar geld zal het altijd kosten.
Kortom een paard is niet goedkoop.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:26

Rijk hoef je niet te zijn, natuurlijk wel genoeg geld voor stalling, stro,voer, spullen,hoefsmid, veearts, etc, maar rijk niet nee..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:29

Rijk hoef je niet te zijn. Wij zijn thuis verre van rijk en hebben twee volwassen paarden en een veulen. Het is te doen, maar wij hebben de mogelijkheid om de paarden redelijk goedkoop te houden. Ik moet er ook wel eens iets voor laten.
Het is een keuze die je maakt. Maar paarden zullen nooit goedkoop zijn. Een goedkoop paard kun je kopen, maar in onderhoud zijn een goedkope en een dure even kostbaar!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:38

als ik rijk was zou ik niet in een rijtjeshuis wonen maar in een landhuis Haha! .
Het is idd niet de aanschaf maar meer het onderhoud waar het geld in gaat zitten en je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk.

Niets zo charmant als een paard in her land.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:40

je bent pas rijk als een paard hebt Haha!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:42

Je hoeft zeker niet rijk te zijn, tegenwoordig kan bijna iedereen wel een paard onderhouden. Als je niet veel geld hebt moet je alleen niet bij een luxe pensionstal gaan staan maar op een boerderij ofzo. En paarden zijn er in allerlei prijzen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Fitzroy

Berichten: 25071
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:58

Tja, als je 20.000,- per jaar een normaal bedrag vindt .....
dat is nl. wat mijn paard mij verleden jaar gekost heeft!

Ik vind dat toch een aardig bedrag, daar heb je ook een auto voor!
En dan heb ik het alleen nog maar over het onderhoud, dan heb ik het nog niet over de aanschaf.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:43

Ik sluit me aan bij de vorige meningen. Toen ik met mijn paardje op Bleiswijk stond, betaalde ik ruim 600 gulden in de maand. Nu ben ik verhuisd, huur ik boxen en land en ben ik al met al voor 500 gulden in de maand klaar voor 2 paarden! Oke zonder de hoefsmid e.d.

Het is idd niet de aanschaf, dat kan bijna iedereen, maar het onderhoud. En je moet je prioriteiten stellen, ik kan er ook voor kiezen om dure kleren te dragen, of een dikke auto te rijden, maarja, kheb paarden, dan gaat dat niet! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:44

nee niet echt rijk, het gaat meer om de keuze die je maakt. veel mensen kunnen wel een paard onderhouden, maar daar staat tegenover dat er minder vakanties inzitten, minder vaak uit eten, minder snel iets nieuws kopen, noem maar op . dit geld niet voor iedereen, maar wel voor mensen die een 'normaal'inkomen hebben. als je een (aantal) paarden hebt en wel alles kan blijven kopen wat je wil, vind ik dat rijk.

je moet dus (meestal) kiesen wat je ervoor over hebt! *LOL*

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:47

mensen met paarden hebben een hemel op aarde,maar als ze sterven valt er niks te erven.

dit zegt m'n stal eigenaar altijd en ik denk dat het wel klopt.

Wodan en ik onderweg in de M2

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:58

Als wij rijk waren geweest...hadden wij niet in een rijtjeshuis gewoont.
Paarden zijn net zo duur als je ze zelf wilt maken...Wil je bijv. een heel duur zadel,en heel duur ander stuff,en een hele dure stal...Ja dan moet je wel rijk zijn ja...maar ik sta op een simpele boerderij met 2 paarden in de kost voor 300 p/m (gulden)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:59

hmm je moet wel wat geld hebben ja... zo zie ik het.. Ik en een vriendin dachten eraan een paard te kopen maar kwamen erachter dat we het dus niet konden betalen.... Maar dan moesten we ook wel alles zelf betalen...
hmm als je goedkoop kan staan en echt het minste van het minste uitgeeft kan je rond de 5, 600 pm kwijt zijn.. maar ik bedoel dan ook echt het minsten.. wij hadden uitgerekend dat we dan biks, hooi, stro, bakgeld, stalling, hoefsmid, wormenspuiten gebruikten... dat was het geloof iik.. Kan best izjn dat ik iets ben vergeten maar weet ff niet meer wat....

Onderschriftloos :Y)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:06

Je hoeft er niet rijk voor te zijn, maar je moet wel bereid zijn om er een heleboel voor te laten. Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:35

Ik denk als je een stal kunt vinden voor ongeveer 125 Euro (of ietsje meer, bij ons is het 136 Euro) dat je dan in totaal per maand zo'n 210 Euro kwijt bent. Incl. hoefsmid en 1x verenigingsles per week, alles wel zo goedkoop mogelijk, dingen tweedehands kopen, etc.
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Bijv. een zadel nieuw of tweedehands kopen. Wil je je paard wassen, doe je dit dan met vloeibare zeep (goedkope) of met speciale paardenshampoo?
Gebruik je veel antiklit bij het borstelen van manen en staart, of alleen bij speciale gelegenheden... 'Maak' je zelf een soort anti-vliegenspray van citroen en nog wat ingredienten, of koop je die...
Verder, wat voor soort pony/paard heb je: eentje die aardig wat brokken nodig heeft, of eentje die met hooi en daarnaast een klein beetje brokken al genoeg heeft? Ligt er ook aan hoe vaak en hoe intensief je er mee traint?
Ik ben zo'n 230 Euro per maand kwijt voor Cerise, tenminste de eerste periode. Later wil ik ook nog wedstrijden gaan rijden, wat het al weer duurder maakt, en ik weet niet of ze ook nog terzijnertijd ijzers moet. Even bekijken hoe ze het met dit voer doet, of ze moet worden bijgevoerd enzo.
Maar verder: een paard is altijd duur, en veel mensen vergeten van tevoren te berekenen hoeveel ze kwijt zijn aan dierenarts bijv.
Niet alleen het enten en het ontwormen, maar ook andere dingen (bezoekje van de dierenarts als paard een keer kreupel is enz.), dan kan het aardig oplopen.
Hoe wil je dit kunnen betalen, ga je het paard verzekeren of zet je zelf elke maand een bedrag apart?
Veel succes als je een paardje wilt kopen, en ik hoop dat je wat steun van je omgeving krijgt, zoals paardenspullen op je verjaardag, ouders die mee willen betalen etc.
Familie of partner is dan ineens wel handig... Ik heb gelukkig een partner die mij in alle opzichten steunde!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:52

wat is rijk?
Ik woon hier in de randstad, alles is dus vrij duur. Maar we kunnen Evita makkelijk onderhouden. We zijn niet echt heel erg rijk, maar laat ik zeggen.. mijn vader wordt wel redelijk goed betaald! daarbij werkt mijn moeder ook dus ik heb 2 werkende ouders. mocht het niet lukken om Evita hiervan te kunnen betalen (lukt wel hoor) dan is mijn opa ook wel bereid om er aan mee te betalen zegt ie, ik heb echt een lieve opa Lovers

maar mijn opa heeft veel te veel geld om op te kunnen maken nu ze oud zijn, hij is vroeger directeur geweest van het ziekenhuis en hij heeft heel hard gewerkt vroeger.. ik heb ook mijn nieuwe zadel van hem gekregen..

maargoed ik denk dus niet dat je echt rijk moet zijn, maar van een uitkering lukt het waarschijnlijk niet als je dus in de randstad woont..

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:01

Je hoeft niet rijk te zijn, maar het is wel makkelijk!! *LOL* In een paardenwinkel zijn namelijk te veel leuke dingen te koop.

Maar ja, ik ben student en met mijn bijbaantje erbij kan ik het betalen en af en toe leuke dingen kopen voor mijn paard.

Maar al mijn geld gaat dan ook richting paard, mijn ouders betalen de kosten voor school en mijn "levensonderhoud".

Huisje, boompje, beestje...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:04

Nou rijk niet, maar je moet wel aardig wat geld hebben, aanschaf, onderhoud, stalling, hoefsmid, spullen (paardespullen zijn duur, zadel, deken etc) en ook de veeartsrekening kan aardig hoog oplopen!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:13

Je hoeft inderdaad niet rijk te zijn, maar het hangt ervan af welke prioriteiten je stelt. Ik zeg altijd, als ik moet bezuinigen, bezuinig ik op mezelf, maar beslist niet op mijn paard. Als je op een niet luxe manege staat en als je niet speciaal allerlei dure spullen hoeft te hebben, maar ook genoegen neemt met wat goedkopere/tweedehands spullen, dan is het best te doen. Je moet er wel wat voor laten, maar daar krijg je een hoop voor terug. Voordat ik jerai had, ging ik twee keer in het jaar op vakantie en kocht ik veel vaker nieuwe kleren en ging ik twee keer in de week uit, dat redt ik nu niet meer. Maar om te zeggen dat ik het echt mis?? Nee, niet als ik zie wat ik er via Jerai allemaal voor terug krijg. Je hoeft er niet echt rijk voor te zijn, maar het ligt eraan wat je ervoor wilt laten.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:16

Nee want wij zijn ook niet rijk helemaal niet zelfs en wij hebben ook een paard. We hebben het dan op een pensionstal staan en ik moet eerlijk toegeven dat het wel duur is. Maar rijk zal ik het niet noemen. En sommige mensen nemen ook bijrijders die meebetalen in de kosten. Je hoeft niet rijk te zijn....

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Ineke2

Berichten: 33073
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:55

Nee ik ben niet rijk, maar heb sinds afgelopen dinsdag dan toch eindelijk mijn paardje Lovers Ik moet er veel andere dingen voor laten, maar dat heb ik er graag voor over als ik dat lieve koppie weer zie Lachen

Ik leg buiten het stalgeld om iedere maand wat geld opzij voor onverwachte kosten en ga hem ook verzekeren. Het hoeft allemaal niet zo duur, dan koop je maar een shabrakje minder of een goedkoper hoofdstel in plaats van die hele mooie maar ook erg dure.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Miran

Berichten: 4441
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:13

Wat is rijk?
Wij hebben mazzel, verdienen met zijn tweeen, dus we kunnen het goed betalen, en ook nog op vakantie, uit eten enzo. Maar ik zit nu ook in mijn eentje thuis, terwijl mijn vriend op wintersport is. Je moet toch dingen opzij zetten voor het hebben van een paard. Ik zou zelf nooit afhankelijk willen zijn van een bijrijder om de kosten op te kunnen brengen, maar als een ander dat wel wil, mij best. Zolang het paard er maar niet onder lijdt omdat je eigenlijk niet de dierenarts of de hoefsmid kunt betalen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:23

rijk volgens mij niet
dit betaal ik per maand (ong) kan je zelf kijken of je vind dat je daar rijk voor moet zijn

stalling-gratis Haha!
hooi-gratis Haha!
water,stroom,weiland-ook gratis Haha!
stro,gebruik ik alleen als ze niet op zaagsel staat-4,50 per baal(tje)1 per 3 dagen
zaagsel 7,50- 1.5 per week
hoefsmid- 30,- per 8 weken

omdat ik een hoop gratis heb is het voor mij makkelijk te betalen, maar daarnaast hebben we zelf een bak aangelegd en moeten er veel spullen gekocht worden, dekens, zalfjes, wormenkuur, halstertouw enz enz enz
kost me wel veel geld en ik moet er wel het een en ander voor laten, ( werk 1 dag in de week..dus voor mij best veel geld)
maar aan de andere kant ik ben supergelukkig met mijn paardje dus ik heb het er voor over.
en zoals de andere al zeiden het is een keuze die je maakt.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:29

Ben t eens met oa tante Vik en grassie.

Het zijn de keuzes die je maakt.
Ik (samen met nog meer die ik ken) zijn student en die zijn echt niet rijk maar hebben toch een paard.
(die ze zelf betalen)
Maar tegenover staat gewoon minder uitgaan, minder kleren kopen, dit jaar misschien nie op vakantie..

..... leeg .....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Anouk_H, Fling, jaap_2005, Larissajulia, Sigge, Tess1, Tijn8, Trendiction, xsurfdiary en 89 bezoekers