[NH] Elk paard gebaat bij NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

[NH] Elk paard gebaat bij NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 18:10

Zou Nh voor elk paard werken, of zijn er paarden die meer gebaat zijn bij een traditionele opvoeding?


Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:13

Volgens mij ligt het er meer aan of het bij de ruiter past dan bij het paard.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:15

Ik denk dat niet ieder paard daar bij gebaat is.

Zodra het bij Dennis op NH uit komt vind hij het grappige spelletjes en gaat ook echt brutaal spellen. Dat komt niet door mij omdat mijn houding het ook 'wel grappig' vind of zo is dat het niet serieus genomen hoeft te worden omdat het bij andere pony's wel werkt.

Ik gebruik dus hier en daar wat NH en ook de 'traditionele' aanpak. Alles een beetje door elkaar en gebruik net wat ik waar nodig heb.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 18:16

Biepmiep schreef:
Volgens mij ligt het er meer aan of het bij de ruiter past dan bij het paard.

explain *LOL*

fury_hymne

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Provincie Groningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:28

Ik denk ook dat het als het jou helemaal ligt, dat het dan wel lukt, maar dan nog niet bij ieder peerd Knipoog

Ik gebruik van alles wat Knipoog *LOL* Van NH, maar ook van de traditionele manier Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:27

marina"]
[quote="Biepmiep schreef:
Volgens mij ligt het er meer aan of het bij de ruiter past dan bij het paard.

explain *LOL*
[/quote]


Niet ieder mens snapt en kan met NH omgaan bedoel ik.
Sommigen snappen of kunnen het niet.
Zelf reageer ik bijv. nooit snel genoeg.....
Ik vindt NH errug moeilijk.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:08

kan ik me voorstellen, was vandaag ook weer bezig, zo'n half uur gewacht en gewacht en gewacht en toen kwam m'n paardje eindel;ijk, dan heb je opeens een hoop overwonnen.

mensen, als je het niet helemaal snapt..neem les! Je kunt er namelijk ook een boel mee verpesten...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:11

Ben het idd met Biepmiep eens.
je hebt ruiters die het geduld er niet voor nemen.
Die er na 1 keer tthouch mee stoppen omdat het paard "het niet lekker vind"
Onzin, niet alles kan direct de eerste keer goedgaan.
Bij Iris lukte het na ongeveer 10 keer pas echt, zodat ze zich ging ontspannen.

Maar ik denk dat NH wel bij elk paard gebaat is, maar niet alle paarden zich er even makkelijk voor geven als andere.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:04

Je hebt heel veel verschillende methode's van NH. Elk paard heeft zeker baad aan NH, maar dat wel de juiste methode.

Veel mensen vinden NH onnodig of zelfs raar. Wie gaat er nu grondwerk doen als je lekker kunt gaan rijden. Zelf merk ik in mijn lessen dat mensen er eerst negatief er tegen over staan, maar na enkele keren heel leuk vinden, vak nog leuker dan het rijden.

Je leert het paard van een andere kant kennen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 07:55

In principe is een 'traditionele' opvoeding ook NH
Een paard wat bijt geef je een goeie tik, een paard wat een schop geeft geef je een goeie trap onder zijn hol terug,
zo lossen paarden het in de natuur onderling ook op.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:04

misschien werkt het inderdaad zo, maar begrijpt je paard jou precies zoals hij andere paarden begrijpt?? vertrouwt hij je 100% net als een ander paard?? ik denk het niet, dus je kan niet zomaar iets eruit pakken en dat toepassen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:20

Er wordt niet voor niets door Pat Parelli op gewezen dat je, als je NH wilt doen met een paard, hem eerst klassiek op laat leiden vooraleer met NH te beginnen. Dit is dus voor de mensen die NH willen gaan doen met hun paard, en daar verder nog niet zoveel ervaring mee hebben.

Dus NH voor ieder paard? Dat denk ik wel, maar je moet wel de nodige ervaring meebrengen om eventuele problemen op NH manier op te lossen. Pat Parelli zegt niet voor niets dat je op zijn minst level 4 moet hebben om met hengsten om te gaan. En een paard die je leert dat de carrot stick geen zweep is, zal ook niet weten wat hem gebeurt als je noodgedwongen hem wel een keertje als zweep gaat gebruiken, puur uit zelfverdediging.

Dus NH voor elk paard? Ja. Maar het ligt aan de kennis van de persoon op de grond of je er het gewenste resultaat mee bereikt.

Je suis Charlie.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:55

Cassidy schreef:
Er wordt niet voor niets door Pat Parelli op gewezen dat je, als je NH wilt doen met een paard, hem eerst klassiek op laat leiden vooraleer met NH te beginnen. .


Goh nooit geweten dat hij dat zegt....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:18

nee, ik ook niet, waar heb je dat vandaan??


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:19

Stond op zijn website. En ik ben gaan kijken, blijkt dat ze de site hebben veranderd. Dus ik moet even verder spitten.
Ziet er trouwens wel hip uit, die nieuwe site van Parelli. Hebben jullie het al gezien?

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:27

Ik heb de nieuwe site toevallig gezien dit weekend - maar ook op de oude site ben ik de uitspraak die jij hier aan Pat toeschrijft nooit tegen gekomen Cassidy Haha!. Hij heeft denk ik ook niet voor niks een DVD gemaakt voor het PNH-opvoeden van veulens Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:33


Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:35

Misschien net in een andere context gezegd? Uiteraard kan NH in onwetende handen monsters van paarden opleveren, dan maar "klassiek" opvoeden als je niet weet waar je mee bezig bent... Zoiets zal het ook wel geweest zijn (kan me er iets bij voorstellen Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:42

promptertje"]
Misschien net in een andere context gezegd? Uiteraard kan NH in onwetende handen monsters van paarden opleveren, dan maar "klassiek" opvoeden als je niet weet waar je mee bezig bent... Zoiets zal het ook wel geweest zijn (kan me er iets bij voorstellen Haha!)
[/quote]

[quote="Cassidy schreef:
Er wordt niet voor niets door Pat Parelli op gewezen dat je, als je NH wilt doen met een paard, hem eerst klassiek op laat leiden vooraleer met NH te beginnen. Dit is dus voor de mensen die NH willen gaan doen met hun paard, en daar verder nog niet zoveel ervaring mee hebben.


Dat zeg ik toch?

Je suis Charlie.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:50

Biepmiep"]
[quote="Cassidy schreef:
Er wordt niet voor niets door Pat Parelli op gewezen dat je, als je NH wilt doen met een paard, hem eerst klassiek op laat leiden vooraleer met NH te beginnen. .


Goh nooit geweten dat hij dat zegt....
[/quote]

Haha, ik reageerde hierop *LOL*. Hier was je volgende zin niet meegenomen Haha!.

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:44

Aha. Dat noem ik selectief quoten. Maar goed, on-topic graag. Heb je de link gelezen die ik in een van mijn antwoorden heb gegeven?

"One of the most exciting events in owning horses is the birth of a foal. The next responsibility of the new 'parent' is introducing the foal to humans. Do the right thing and you have a valued companion, take the wrong advice and get a worthless hayburner or worse, a scared, dangerous animal. "

Je suis Charlie.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:28

Cassidy schreef:
Er wordt niet voor niets door Pat Parelli op gewezen dat je, als je NH wilt doen met een paard, hem eerst klassiek op laat leiden vooraleer met NH te beginnen. Dit is dus voor de mensen die NH willen gaan doen met hun paard, en daar verder nog niet zoveel ervaring mee hebben.


Dat woordje 'klassiek' kan je denk ik gewoon vervangen voor 'goed' oid. Natuurlijk is het zeker waar wat er staat, maar dan wil ik wel even aanvullen dat het óók geldt voor paarden die 'klassiek' opgeleid gaan worden, dat kunnen beter ook ervaren personen doen, komt dus eigenlijk op hetzelfde neer.

Om op de vraag van dit topic terug te komen. Ik denk dat ieder mens baat bij NH heeft... een paard gedraagt zich zoals hij is, als wij dat nu eens allemaal zouden begrijpen Knipoog

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 19:15

mmm Toch denk ik dat sommige paarden meer gebaat zijn bij een traditionele opleiding.
Tuurlijk kan alles beter door een ervaren persoon gedaan worden, maar iedereen meot ergens beginnen toch?
Ergens werd gezegt dat je aan NH ook heel veel kan verkloten, hoe dan?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:04

marina schreef:
Ergens werd gezegt dat je aan NH ook heel veel kan verkloten, hoe dan?

Het niet correct uitvoeren/niet afmaken van een join-up bijv.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:16

Denk dat het voor de discussie misschien wel handig is als je uit zou leggen wat volgens jouw het verschil is tussen een traditionele opvoeding of één op "NH basis"

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers