Rond achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Rond achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 09:45

We zitten nu in het L2 en moeten goed achterwaarts gaan. De ene keer gaat dat beter als de andere keer. Als ze zich voor sterk maakt dan gaat haar hoofd de lucht in bij het halthouden en krijg ik haar bijna niet nageeflijk om daarna goed in te zetten, we krijgen dan ook te weinig impuls in het achterwaarts. Ze sleept dan meer dan dat ze echte passen neemt. Andere keer gaat dat super en kunnen we het achterwaarts ook goed inzetten, en met echte passen terug. Maar ze blijft voor niet rond. Hoe blijf ik haar rond houden met het achterwaarts?

Alvast bedankt



josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:17

ten eerste in de stap ontspannen nageefelijk paard hebben voordat je ontspannen kan gaan stoppen. In de achterwaarts niet gaan trekken aan de teugels, maar tegen houden en been erbij. Of nog mooier zonder teugels.

Een paard dat zijn hoofd omhoog gooit gebruikt zijn achterhand niet en gaat dus slepen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:55

Het belangrijkste is dat je 'voorwaarts' blijft denken. Halthouden met been erbij, zodat je de achterhand tijdens het halthouden er al bij hebt en je de aanleuning niet verliest. Van hieruit actief (!) naar achteren laten gaan, niet eerder de hulpen voor het achterwaarts geven dan wanneer ze nageeflijk stilstaat, en jij het gevoel hebt dat je meteen reactie kunt verwachten.

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:33

het paard moet eerst gewoon goed voorwaarts zijn!
je moet "actief" naar het halthouden toe rijden (los dit op met je zit en niet je handen) daarna moet je inderdaad "voorwaarts" stilstaan. denk naar voren en leg je kuit iets naar achter. soms helpt het je evenwicht wat naar voren te brengen. met lichte druk op twee teugels achterwaarts laten gaan. lukt dit niet , rij je weer (actief) naar voren en probeer je het weer. als je voelt dat ie vastpakt, kun je ook even je hand naar voren doen, ontspan zelf dus mee. je hoeft nu niet meteen tien passen naar achter maar begin met twee en bouw het uit!
succes *LOL*

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:32

Hoe actiever het paard loopt hoe makkelijker het gaat. Je moet hem goed scherp hebben, been is voorwaarts, ophouding is terug komen.
Zo kan je in ieder geval makkelijk naar halt.
Daarna doe ik gewoon ophoudingen blijven maken en teruguit zeggen (doe ik aan de hand en met mennen ook) De 3-jarige snapt het nu ook al!! Na 2x oefenen!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:16

willem loopt in alles nageeflijk. gaat al beter met de achterhand eronder zetten.. loopt al ruimer enzo. maar met achterwaarts doet hij het gewoon niet. eerst kreeg ik hem al niet achterwaarts. nu lukt me dat zelfs als ik de teugels niet vast hebt. maar nageeflijk doetie gewoon niet.
hij doet het wel als er iemand helpt. die dan ophoudingen maakt terwijl ik been geef voor het achterwaarts gaan. maar dat gaat dus niet in een proef Haha!
ookal maak ik een actieve overgang, zodra ik achterwaarts in zet druk hij ook meteen die rug weg.
op den duur wordt hij er gewoon pissig van wat weer tot steigeren leid(mijn fout doordat ik ik weer teveel van voren zit te klungelen)

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:08

Oke bedankt Lachen
Ik ga het morgen meteen proberen

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 23:09

Ik heb het vandaag geprobeerd, maar het wilde niet lukken

We hadden les en ze was kijkerig in 2 hoeken.. pff die hals ging erop en mega sterk was ze. En ze gooide me zo hoog op in draf, dat ik haar amper kon uitzitten. Het halthouden was dus ook nogal bagger. Telkens gooide ze haar hoofd in de lucht en als ik haar eenmaal naar onder had en achterwaarts vroeg kwam er geen reactie..

Als ze eenmaal achterwaarts ging, dan ging haar hoofd weer omhoog en kwam ze uit haar nageeflijkheid...

Morgen thuis nog maar eens proberen? Hoe lang denk je dat ze nodig heeft om dit te trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:29


noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 16:20

Dank je wel.Had het topic niet gelezen. Ben eraan begonnen (veel pagina's zeg Haha! )
maar ik snap wel de bedoeling.

Die vraag stel ik me maar al te vaak.
Oke zal ik de vraag anders verwoorden Lachen
Enig idee waar ik blokkeer?

De instructrice zegt dat ik haar erdoor heen moet vragen. Bij haar lukt het wel (zij aan de hand, en ik met mijn benen) ze is sterker (zegt ze zelf ook) en bij haar gaat ze rond en met genoeg impuls achterwaarts. Bij mij is er dus amper een reactie.
Misschien heeft iemand hier zelf het meegemaakt en gemerkt waar hij/zij het zelf fout deed? Dan ben ik erg benieuwd naar het antwoord
Ik rij het liefste op benen en zit en probeer zo min mogelijk in haar mond te zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:53

Ik ben van mening dat je de nageeflijkheid gewoon nog niet voldoende voor elkaar hebt om proefgericht AW te gaan oefenen.
Ga eerst maar ens goed oefenen op de overgangen, draf stap halt en dan weer wegrijden. Als je je paard daar altijd nageeflijk kunt houden kun je pas een redelijke AW met behoud van nageeflijkheid verwachten.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:19

Nageefelijk heeft niks met kracht van je hand, arm te maken. Ga je met kracht werken dan kan het paard niet nagefelijk lopen en gebruikt daardoor zijn lichaam niet juist.

Zoals Juppie zegt, eerst aan de nagefelijkheid met ligte druk werken en dan pas moeilijker oefeningen nagefelijk proberen te rijden.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 19:45

nee dat weet ik..
Nageeflijkheid komt vanzelf en kun je eventueel licht vragen.
In alle 3 de gangen blijft ze wel mooi nageeflijk lopen, alleen in de overgangen terug komt ze inderdaad soms omhoog.

Dank je wel Ik ga daar dan eerst hard op oefenen komende tijd.
En gewoon met mijn instructrice v.d pc-les overleggen hierin? Dat we eerst hieraan werken ipv alle L2-oefeningen?

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:00

wel vreemd dat je instructrice zelf toegeeft dat ze sterker is als jij, rijden heeft niets met kracht te maken!!!
En idd veel overgangen en tempo-wisselingen rijden. Naar het halthouden toe en ook tijdens het halthouden blijven drijven, als je paard daarin rond blijft, probeer dan rustig iets meer te drijven tot het punt waar je voelt dat je paard weg wilt stappen, daar kun je dan je hand iets sluiten en idd evt. iets lichter gaan zitten. Succes!!

You're immortal until proven otherwise

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 00:07

Ik heb vandaag les gehad bij ons thuis en het ging al stukken beter
Ze loopt nu al vlotter achterwaarts zonder eraan te sjorren zeg maar.
Maar we blijven dooroefenen.. zo dat we donderdag die oefening iig kunnen laten zien als het gevraagd wordt, want dat trekken ben ik ook niet voor

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 01:42

noekie123 schreef:
Die vraag stel ik me maar al te vaak.
Oke zal ik de vraag anders verwoorden Lachen
Enig idee waar ik blokkeer?

.

Hoi:
Ik heb ook dit stukje zitten lezen.....
Inderdaad, veel mensen kijken niet naar zichzelf maar geven direct het paard de schult.....
Ten eerste moet je je eerst afvragen of je paard je wel begrijpt...
Kent hij/zij de singalen al voor het achteruitrijden? zoniet dan moet je het hem/haar eerst leren.....Misschien zelfs zonder dat je op je paard zit en hoofdzakelijk met je stem....
Ik rijd persoonlijk mijn paard hoofdzakelijk op mijn stem en met maar heel weinig been hulp en zonder teugelhulp.....Als hij het woord ACHTERUIT of TERRUG bv. kent hoef je het ook alleen maar te zeggen..
Als je kunt stoppen met je paard in buiging zal hij/zij dan ook met buiging achteruitgaan en STAPPEN maken MET achterhand....
Dan nog iets waar je misschien veel meer uit kan halen.....als je paard het wel zou moeten kunnen (hij/zij heeft het dus al geleerd..) .....
Laat eens iemand filmen als je aan het rijden bent en kijk daar thuis eens op je gemak na....zo zie je jezelf rijden en misschien(hoogstwaarschijnlijk) ook wat je evt. fout doet....
Misschien nog wel het aller belangrijkste.....wordt niet meteen boos op je paard als het niet lukken wil....een paard die voor ANGST achteruit loopt kan hele rare dingen gaan doen dus ook hier weer......geduld is een schone zaak .....Het gaat je zeker lukken.
Groeten Nick

Ons nieuwe paarden forum http://www.paardenwetenschap.nl/,ons motto is:
Een paardenforum over ethiek en welzijn. U mag hier rustig wat rondhangen, maar wordt geacht hier niet te zweven
Hij is al in de lucht, dus kom eens langs
http://www.Giftigeplant.nl
Al is de alternatieve fabel nog zo snel, de feiten achterhalen hem wel...

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 01:47

Nog even een aanvulling;
Achteruitlopen is voor een paard niet echt prettig en geestelijk ook zeer vermoeiend....ga er du niet een kwartier aan werken maar hou dus de oefeningen kort.....
Groetjes Nick

Ons nieuwe paarden forum http://www.paardenwetenschap.nl/,ons motto is:
Een paardenforum over ethiek en welzijn. U mag hier rustig wat rondhangen, maar wordt geacht hier niet te zweven
Hij is al in de lucht, dus kom eens langs
http://www.Giftigeplant.nl
Al is de alternatieve fabel nog zo snel, de feiten achterhalen hem wel...

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:46

als de hierboven gegeven tips niet werken, kan je eerst op de grond achterwaarts vragen. Als dat goed gaat iemand erop, en jij hem nog steeds vanaf de grond achterwaarts vragen, en dan langzaamaan de ruiter de hulpen over laten nemen.
Succes!

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:47

ennuh, wat Nick zegt klopt helemaal!! Hou daar dus wel rekening mee!

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 19:15

Dank je wel voor de reacties.
En ja ze kan achterwaarts, ook voor de wagen.

Ze heeft 1x toen ze niet met me naar buiten wilde 250 meter in de achteruit gelopen Scheve mond Het woord terug op de stem kent ze aan de hand prima.
Maar als ik het onder het zadel gebruik (zeg ik er ook altijd bij) dan komt er vaak geen reactie.

Ik oefen voort en hou jullie op de hoogte (ook als het even niet gaat)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:38

Als het niet lukt onder het zadel en aan de hand wel, dan kan een helper je heel goed helpen. Dit is waarschijnlijk maar enkele keren nodig.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:06

Een "truc" die bij mij heel goed werkt om de juiste zitpositie om achterwaarts te gaan aan te nemen: beeld je in dat er iemand aan de achterkant van je rijbroek trekt. Als ik dat doe, dan gaat hij keurig op m'n zit en been achterwaarts, hand kan gewoon voor en luchtig blijven. Mijn instructrice heeft ook wel eens echt aan m'n rijbroek getrokken Haha!

Nulla tenaci invia est via

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 13:10

Echt waar?! Wat grappig!

Ik heb gisteren iig geoefend en ze wilde al niet meer vanuit het rond voorwaarts rond halthouden. Als ik haar rond wou vragen, dan begon ze onder me te wiebelen. Zo van naar voor naar achteren, maar geen pas verzetten. Dus daar heb ik eerst op geoefend en het achterwaarts even gelaten voor wat het was.

Zou het kunnen dat de hulp voor haar niet duidelijk is van rond staan en achterwaarts?

Als ik haar rondvraag, geef ik gelijke druk op beide teugels, tegelijk met beendruk. Als ze rond is ontspan ik.
Bij het achterwaarts leg ik mijn benen wat verder naar achteren en vraag ook gelijke druk. Ik ga iets verlicht zitten..

Eigenlijk toch lastig als je het zo bekijkt.
Ohja heb aan de hand van te voren nog achterwaarts gevraagd en dat doet ze super! Beide teugels lichte druk en met het woord terug loopt ze flinke stappen achterwaarts.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers