Laten jullie je paarden uit de sloot drinken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Laten jullie je paarden uit de sloot drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 10:22

Vorig jaar heb ik tijdens het weideseizoen een speciekuip met water in het weiland gezet. Omdat ze op dat stukje met zijn zessen staan en het nogal gesleep is met water (met 6 a 7 emmers een stuk lopen) en de rest van de eigenaren niet echt mee helpt met sjouwen heb ik de kuip dit jaar niet in het land gezet. Nu moeten de oudjes bukken om uit de sloot te drinken. Naast deze sloot zit een kweker en af en toe denk ik wel eens substanties te zien in de sloot maar dat kan ook blauwalg geweest zijn (blauwgrijs).

Drinken jullie paarden uit de sloot en is dit nu echt zo gevaarlijk? Ook qua er invallen en dergelijke.


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:30

Wij hebben hier geen sloot maar anders zou ik ook zorgen voor fatsoendelijk drink water, vooral met de argumenten die je zelf ook al aangeeft in mijn achterhoofd. Misschien is een jerrycan een idee, zo doen wij dat hier ook. Werkt prima.


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 10:37

ja dat is wel een goede tip die kun je gewoon in een kruiwagen zetten. Op zich vind ik de moeite van het sjouwen niet zo erg maar meer het idee dat de anderen weigeren te helpen of slechts 1 x per week water halen. Loop ik iedere dag die emmers te sjouwen voor die andere paarden maar goed. Voor in het land is ook een badkuipje ingegraven daar zit ook regenwater in waar ze van drinken maar die word binnenkort afgezet doordat 1 paard apart word gezet. Dan word het nog verder (ook door het land) sjouwen met water.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:55

sloot kan opzich wel, ik zal alleen de sloot even laten controleren of die niet erg smerig is(een monster laten nemen ofzo??) en ontworm dat wel steeds op tijd!(zo ie zo als ze op de wei staan!)
heb je al eens gedacht aan een drinkbak in de wei, of gewoon een slang door te trekken naar een badkuip die je in de wei zet?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:10

Ik sta in pension bij een boer. De andere willen al geeneens helpen water halen laat staan dat ze bij willen dragen aan waterleiding e.d. Slang door trekken gaat niet lukken het weiland licht te ver van de stal af. En straks nog verder als het land nog verder opgedeeld word en mijn paard achteraan komt te staan met 5 of 6 anderen.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:12

Hof enzo drinken wel altijd uit de sloot, er is nu een speciaal hoekje gemaakt waar ze nu kunnen drinken. Er is nog nooit 1 ingekukkeld of wat dan ook, en er is ook nog nooit 1 ziek van geworden oid.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:14

Moon drinkt niet uit de sloot, er wordt elke dag vers water gebracht in een grote bak. Lachen Vind ik persoonlijk ook wat veiliger dan uit de sloot drinken. Lachen

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:18

Timber drinkt wel uit de sloot, er staan bakken op het land en wij halen met een emmer water uit de sloot en doen dat in die bakken:j

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:19

mijn paarden krijgen ook water uit de sloot
ik heb zo'n handige water pomp
en dan vul ik speciekuipen met water

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:33

Okkie1 schreef:
Wij hebben hier geen sloot maar anders zou ik ook zorgen voor fatsoendelijk drink water, vooral met de argumenten die je zelf ook al aangeeft in mijn achterhoofd. Misschien is een jerrycan een idee, zo doen wij dat hier ook. Werkt prima.


Hier sluit ik me helemaal bij aan...Ik heb ook een specie kuip in de weide. Gelukkig kan ik hier gewoon met de tuinslang bij...Bij de drinkbak van de pony's komt de tuinslang niet,die vul ik door de (schoon gemaakte) kruiwagen met water vol te gieten en daarheen te rijden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:42

heb ik ook eens geprobeerd maar wij hebben van die gammele kruiwagens waar het water weer uitloopt. Zal eens kijken of er nog een hele bij zit.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:49

Mijn verzorgpaard drinkt ook gewoon uit de sloot, wat er overigens schoon uit ziet zo op het oog. Regelmatig ontwormen is in elk geval een goed idee en zo'n oppervlakte water test (wat je bij elk tuincentra kan laten doen) is ook een goed idee. Maar ehm... wat jammer dat je de medeeigenaren niet wat enthousiaster kan krijgen, dat lijkt me ook niet leuk... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:08

Nee, ik vertrouw dat water gewoon niet. Kan je het land niet bereiken met een auto of trekker? Je hebt van die grote watertanks die je achter een trekker kan hangen, en dan met een kraantje water uit laten lopen, en dan zo dat vullen. Of je gaat met een auto en van die mega jerrycans op en neer rijden.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:21

Aan mijn landje grenst een ondiepe heldere sloot.
Ik heb een hele grote water ton staan maar daar drinkt hij dus gewoon niet uit.
Hij drinkt liever uit de sloot, maar voor de sloot is er een verlaging van het landje dus hij kan er veilig bij.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 12:22

het land ligt gewoon aan het erf en je kunt erop met een trekker/auto op alleen dat zal de boer wel weer niet goed vinden. Nee denk dat het bij sjouwen blijft vind ik op zich niet erg om te doen maar vroeg mij af of het wel nodig is. Mijn andere (jongere) paarden dronken vroeger ook altijd uit sloten (andere stal naast woonwijk met bredere sloten). Vind het in dit geval moeilijker omdat er een kweker naast zit (vervuiling) en mijn paard bijna 32 is en niet meer zo'n sterke achterhand heeft bang dat hij erin kiept). Het is ook zo balen dat de anderen niet mee willen helpen. Red het wel alleen maar het kost mij veel energie en tijd en vind het idee zo vervelend dat de rest het geen bal interesseert terwijl ze weten dat de sloot er twijfelachtig uit ziet (en aan 1 kant smal en alleen modder) en de paarden allen 20+ zijn. Hun paarden drinken ook uit de kuip (sommige meer dan mijn paard) zij vinden het allemaal wel best zo. Ik vraag dan wel eens aan ze hebben jullie weleens in de sloten gekeken? Hun nee hoezo dan? Maar goed de een is wat moeilijker met zijn paarden dan de ander. Denk dat als er een goede drinkplek was en het water er op het oog altijd goed uit zag ik de twijfels niet zou hebben. Kijk het wel even aan hoop dat als het straks warmer word (=meer drinken) 1 van de eigenaren mee gaat helpen. Wil er niet weer een hele zomer alleen voro opdraaien vind het gewoon aso. Vorig jaar heb ik er een paar zo ver gekregen om ieder een dag te doen maar dan gingen ze met vakantie(vertelden ze ook niet) en gebeurde het gewoon niet en daarnaast vergaten ze het vaak nou daar heb je lekker veel aan. Maar goed kijk het even aan en anders zit er niets anders op dan zelf maar weer te gaan sjouwen.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:25

gouda schreef:
Hun paarden drinken ook uit de kuip (sommige meer dan mijn paard) zij vinden het allemaal wel best zo. Ik vraag dan wel eens aan ze hebben jullie weleens in de sloten gekeken? Hun nee hoezo dan? Maar goed de een is wat moeilijker met zijn paarden dan de ander. Denk dat als er een goede drinkplek was en het water er op het oog altijd goed uit zag ik de twijfels niet zou hebben. Kijk het wel even aan hoop dat als het straks warmer word (=meer drinken) 1 van de eigenaren mee gaat helpen. Wil er niet weer een hele zomer alleen voro opdraaien vind het gewoon aso. Vorig jaar heb ik er een paar zo ver gekregen om ieder een dag te doen maar dan gingen ze met vakantie(vertelden ze ook niet) en gebeurde het gewoon niet en daarnaast vergaten ze het vaak nou daar heb je lekker veel aan. Maar goed kijk het even aan en anders zit er niets anders op dan zelf maar weer te gaan sjouwen.


Het lijkt wel of de ander eigenaren het niet kan schelen hoe het met hun paard gaat en dat ze het wel makkelijk vinden dat jij het doet....

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:29

Mijn paard drinkt liever een dag niet dan dat ze uit de sloot moet drinken, alleen het idee al zo dicht bij het water te moeten komen Knipoog
daar staat een badkuip met een slang erin van 200m ofzo, die bij de kantine (buitenkant) op een rkaan is aangesloten en eens in de zoveel tijd zetten ze die kraan aan.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:52

Wij hebben een 600L en 1000L tank voor achter de auto en laten de tanks bij de weilanden staan en vullen daaruit dagelijks de waterbakken.
Als de tanks leeg zijn, halen we die op met de auto en vullen ze thuis met de brandslang en rijden ze daarna weer naar de weilanden.
Zeker met warm weer in de zomer is de 600L tank met 2 dagen leeg. Dan zal je maar met emmers moeten sjouwen... Wow!

Slootwater kan hier niet eens. De weilanden zijn afgezet met hout en de slootjes die er omheen liggen, staan bijna het hele jaar droog. Alleen in februari/maart staat er wat water in maar nog veel te weinig om een weidepomp op aan te sluiten.
We hebben wel plannen om de waterput bij huis weer open te laten maken en te kijken of we grondwater kunnen gaan gebruiken.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:56

Paarden bij ons op stal drinken ook uit de sloot, maar dat zijn vrij brede, heldere sloten.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:58

bij ons staat in ieder weiland een weidepomp, dan kunnen ze zelf water oppompen uit....de sloot!

Ik zie Morrie ook wel eens gewoon uit de sloot drinken, maar hij kent het kunstje met de pomp ook, zag ik toevallig gisteren!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:58

Het landje van mijn paardje grenst ook aan een sloot.
Heb wel een waterton in het land staan maar daar drinkt ze weinig uit. Toch blijf ik die ton bijvullen (haar weide maatje drinkt er wel uit) omdat ik dan zeker weet dat ze water tot beschikking heeft

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:00

Ja onze paarden drinken uit de sloot.
Vorig jaar is er 1 paard verdronken bij de buurman.
Maar we zetten het niet af, omdat het geen zin heeft, als ze daar willen drinken waar ze willen drinken gaan ze bij ons gewoon onder het draadje door Scheve mond

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:14

Bij ons hebben ze in de 2 grote weides grote langwerpige bakken staan die zichzelf weer vullen. In de kleinere afgezette stukjes staan andere bakjes die je zelf moet vullen. Vorig jaar dronk mn paard wel eens uit de sloot ookal was die drinkbak er toen ook wel, hij is er nooit ziek door geworden.

Gamble

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:15

Ze drinken gewoon uit de sloot. Naja t water uit de sloot want er staat zon pomp ofzo met een bak... Ze hoeven dus niet moeilijk te doen om erbij te komen.

Op mn vorig stal moesten ze wel gewoon uit de sloot drinken, maar de kanten liepen schuin af. Er was een paard wat zelf graag in het water ging staan als het erg warm was, ze kwam er ook altijd zelf weer uit. Lachen

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:20

Ik had eerst een ton met kraanwater staan, maar daar werd niet uitgedronken, ze drinken dus gewoon uit de sloot. Nu vul ik die ton ook gewoon met slootwater voor als ik ze opsluit in de paddoc en ze dus niet bij de sloot kunnen.

De grond is wel laag aan de slootkant dus ze kunnen er makkelijk bij


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers