Vrolijk tijdens het losrijden, leeg in de proef...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Vrolijk tijdens het losrijden, leeg in de proef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 14:37

Romanoff is op wedstrijden vaak best gespannen en vrolijk tijdens het losrijden. Hij ziet alle vogels vliegen en wil nog wel eens een bokje geven of een sprintje trekken. In de proef gaat het meestal wel goed, maar dan is de meeste energie eruit, tenzij hij weer iets spannends ziet. Vaak kan ik hem moeilijk voorwaarts houden tijdens de proef, het cijfer voor de impuls is daardoor vaak een 5. Romanoff is inmiddels 6 en we moeten bijna over naar het M2, hoe leer ik hem zijn energie beter te verdelen zodat het er in de proef ook eens wat meer "spetterend" uitziet (maar wel zonder spetterende bokken)?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:51

Het eerste wat er in mij opkomt is iets korter gaan losrijden.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:57

eveline_B schreef:
Het eerste wat er in mij opkomt is iets korter gaan losrijden.


Dan kun je weer meer sprintjes verwachte of een vreugdebok Haha!
En het korter losrijden kan ook weer nadelig werken voor de ontspanning.
Misschien kun je hem met je stem iets meer attenderen op wat hij aan het doen is, misschien klinkt het wat vaag maar bij mij helpt het wel ene beetje. Maar een echte goede oplossing weet ik niet.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:05

Toch zou ik zeggen: korter losrijden, want als je geen puf meer hebt in de proef, lijkt het me niet goed.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:04

Ik ben nog nooit tot de M2 gekomen, maar heb het wel meegemaakt dat en paard in de ring niet meer vooruit te branden was. Totdat ik 'em een paar keer in de ring giga vooruit heb geschopt - en toen was het probleem eigenlijk over. Ik wilde in de ring eigenlijk te netjes rijden en omdat ik haar toch niet aanpakte deed ze ook niet echt d'r best.

Check of ze de puf uit heeft: is ze na je proef echt moe, of kan ze dan nog wel weer een keer overnieuw beginnen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:03

Heb je weleens geprobeerd om op een wat andere manier los te rijden ?
Bij gespannen paarden wil het weleens helpen om niet zozeer korter los te rijden, maar wel wat minder intensief.
Bijv. kijkerigheid kun je ook "verhelpen" door langs een bepaald object te stappen, dat hoeft niet perse in draf of galop.
Zo spaar je zijn krachten voor de proef en kun je voorkomen dat hij zijn kruid verschoten heeft zodra het echt moet gebeuren.

Je zou ook nog kunnen overwegen om kort voor vertrek thuis even te longeren.
Dan is hij wat energie kwijt, maar hij heeft wel weer de tijd om (op de trailer) op adem te komen.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 18:12

Een keer vooruit schoppen in de proef is misschien wel een goed idee.

Met losrijden rijd ik hem op zich niet erg intensief. Thuis longeer ik hem altijd even om de grootste frisheid te laten verdwijnen en om hem te laten uitbokken, als dat nodig is. Als hij op het losrijterrein erg vrolijk is laat ik hem een poosje galopperen. Met aanspringen wil hij nog wel eens een gilletje en een bokje geven, dat doe ik dus ook meerdere keren. Na de proeven is hij niet echt helemaal uitgeblust. Als hij weer iets spannends ziet, dan is hij er weer. Cool
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 09-05-04 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:14

Zie mijn vraag bij [RT]: voorwaarts op wedstrijd!

Ik denk dat je, zoals ik ook doe, jezelf teveel spant, doordat je het allemaal zo netjes wil doen!!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:38

Ik heb mijn paard vandaag tijdens de travers een por bijgegeven. Deze ging, doordat ze te traag was, al niet erg goed. Dit was vrijwel aan het begin van de proef en de rest van de proef hebben we lekker door kunnen rijden.
Net voor de proef rijd ik vaak nog even vanuit stap in een middengalop weg en schakel ik weer terug. Even extra wakker maken voordat we de ring in gaan.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:06

Sommige paarden weten precies dat je ze niet meer aanpakt als je de ring ingaat. Toch maar een keer doen en niet te netjes willen rijden.... kost je misschien wat punten, maar daarna gaat het beter. Succes!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:14

Ik denk dat consequent zijn toch de oplossing is,
hij is gewoon niet gehoorzaam als hij in een proef achter het been komt. Het lijkt mij iets wat toch uit de training voortvloeit, dus wellicht een aandachtspuntje om op te letten.

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:19

Ik had eerst hetzelfde probleem met mijn paard, die op zich zo gek is als een deur, maar ook ineens in kon zakken, in de proef, vooral bij indoorwedstrijden (buiten is er nog teveel te zien). Toen kwam ik er op een gegeven moment achter dat wanneer zij tijdens de training inzakte, ongeveer na een uur rijden, ik het ook wel best vond en ging uitstappen. Nu rijd ik haar juist op dat punt nog ff door (wat wel zwaar is), en het lukt al veel beter om haar scherp te houden zolang en wanneer ik het wil. Dus ook in de proef, zelfs als het een half uur is uitgelopen en ik al een uur aan het losrijden ben.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:55

het eerste wat in mij opkomt is ook: ga iets korter losrijden.
Ik weet niet of jij wedstrijden buitenaf rijd of gewoon bij jezelf waar je staat, maar als je buitenaf rijd kan dat voor je paard spannend zijn en dat vreet ontzettend veel energie. (daar heeft mijn vosje ook last van Haha! )
Ik heb het ook met dat jonge paardje van ons, in het begin had hij natuurlijk niet supergoed conditie, en toen ben ik gewoon wat korter gaan inrijden en dat ging prima

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:59

hoe oud is jou paardje trouwens?
als hij jong is kan er namelijk net als bij die van mij nog bijkomen dat hij/zij gewoon nog niet genoeg conditie heeft. maar dat zal dan vanzelf komen