Hoe buigproef zelf uitvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Hoe buigproef zelf uitvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 23:25

Ik heb nog nooit een keuring meegemaakt, maar zou toch graag zelf eens een buigproef uitvoeren.
Hoe gaat dat nu precies in zijn werk?


Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:41

Lijkt mij niet echt iets om zelf even uit te proberen Scheve mond Je moet het been met een bepaalde spanning een bepaalde tijd vasthouden.
Het resultaat staat of valt met het kunnen van de uitvoerder.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:44

Wat schiet je ermee op?
Als je niet weet waar je mee bezig bent, heb je grote kans dat je wat verkeerd doet en misschien wel iets beschadigt.
Zelfs veeartsen die er voor opgeleid zijn kunnen deze proef soms al niet goed uitvoeren, laat staan een leek.

Goedgekeurd onderschrift :)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 00:00

Rustig rustig, wat een dierenarts doet zal ik echt niet zelf gaan lopen doen hoor.
Het gaat er mij om dat ik dat ik een paardje heb waarbij ik het vermoeden heb dat hij niet 100% zuiver loopt achter. Niemand ziet er wat aan, maar toch heb ik ergens het idee dat het rechterachterbeen niet even soepel beweegt als het andere achterbeen.
Nu zou ik dus willen weten wat ik zelf zou kunnen doen om er achter te komen of ik me het verbeeld of niet.
Nu is een complete buigproef wel erg overdreven, maar ik neem aan dat ik het wel op de een of andere manier zou kunnen testen.
Dus mijn vraag is hoe test ik zoiets.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:06

Laten draven op het harde, een korte volte op beide kanten.
Loopt die dan niet zuiver, zou ik er de dierenarts bij halen of het paard een paar dagen op rust zetten.

Goedgekeurd onderschrift :)

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:06

Longeren op een harde bodem?
Edit: zie dat Billy dat ook gelijk zegt Lachen

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:16

idd longeren op het harde bodem.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 00:29

Het gaat om een jong paard.
Hij loopt zoals hij altijd al gelopen heeft.
Zo los zie je er helemaal niks aan, maar hij lijkt mij op de rechterhand niet zo soepel en los te bewegen als op de linkerhand.
Aan de longe loopt hij linksom ook altijd fijner. Rechtsom is het af en toe net een plank, maar niet onregelmatig. Gewoon niet soepel.
Mijn gevoel zegt dat het rechtsachter te zoeken is.
Op het harde kan ik niet, want ik heb geen verharding in de buurt.
Dus vandaar mijn vraag hoe anders.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:37

Gut, woon jij in het laatste stuk bush in Nederland? Haha!
Het hoeft geen volte van 20 meter te zijn, het kan gewoon op straat. Hoe korter de volte, hoe meer hij z'n binnenbeen belast, dus hoe eerder een aandoening naar buiten zal komen.
Trouwens, zeker met zo'n jong paard zou ik niet zelf gaan klooien. Omdat de botten en gewrichten nog niet uitgegroeid zijn, is hij kwetsbaarder dan een ouder paard.
Ik zou er persoonlijk gewoon de veearts bijhalen, die heeft er meer ervaring mee en meer kijk op dan ik ooit zal hebben denk ik dan
Succes met het paard

Goedgekeurd onderschrift :)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 01:01

Billy schreef:
Gut, woon jij in het laatste stuk bush in Nederland? Haha!


Haha nee, maar ik kan mij weide niet af, omdat meteen daarvoor alles openligt. En een gat induiken welke bedoelt is voor een rioleringsbuis zie ik nog niet zo zitten. Bloos!

Ik hoopte eigenlijk op dingetjes die ik zelf zou kunnen testen.
Zoals je bv zelf kunt testen op A.. (gut wat was het ook alweer) door de benen te kruisen, waarna het paard de voeten zelf terug moet zetten wil het goed zitten.
Of zoals je door je paard te laten buigen voor een snoepje, de hals kunt testen.
Zoiets zoek ik dus om te kijken of ik het mij verbeeld dat hij rechtsachter misschien niet zo goed uit de weg kan.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 01:26

Vergeet in elk geval die buigproef. Dit staat of valt met de persoonlijke ervaring van degene die de proef uitvoert (uitgevoerd heeft) bij een groot aantal dieren en daaruit een vergelijk kan trekken. Dit verschilt van persoon tot persoon.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 06:38

Als jij twijfelt gewoon een goede paardenarts of paardenfysio laten komen, die zien het zo (als ze er een beetje goed oog voor hebben). Maar niet zelf gaan lopen aanrommelen, zeker met zo'n jong paard. Succes!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 06:48



luxx

Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 07:32

holly schreef:
Zo los zie je er helemaal niks aan, maar hij lijkt mij op de rechterhand niet zo soepel en los te bewegen als op de linkerhand.
Aan de longe loopt hij linksom ook altijd fijner. Rechtsom is het af en toe net een plank, maar niet onregelmatig.
Gewoon niet soepel
.

lijkt mij dat daar het probleem gewoon zit; "gewoon niet soepel".
veel paarden zitten aan één kant vast, dit is te verhelpen door goed en concequent dressuurmatige oefeningen te doen, waardoor het paard 'los' word.
je zegt het is een jong paard, rijd je er wel op of ook nog niet?
mijn paard zat aan één kant volkomen vast toen ik met hem begon, nu is het een elastiekje, hij is zo soepel als wat.
ik rijd alleen maar buiten [heb geen bak], maar ik doe altijd trouw mijn [zijn] oefeningetjes.
ik ben begonnen met volte, die kleiner maken, hals inbuigen links rechts, slangenvolte's nu ook schouder binnenwaarts, overschenkelen en travers.
doe hem nu zelfs heen en weer tölten [zijwaarts].
als je er een kwartier á twintig minuten per rit aan besteed is dat voldoende, na korte tijd merk je al een groot verschil.
mijn vriendin heeft een stijve ijslander, die was zelfs al haar gangen kwijt, nu ze met mij meerijdt en wat oefeningen doet komt langzaam alles terug.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:40

Wat luxx zegt, dacht ik Knipoog

Vooral bij jonge paarden merk je dat ze op één kant stijver zijn. Ik weet niet of hij al bereden is, maar anders lijkt het mij eerder een rijtechnisch dan een medisch probleem te zijn. Als je het paard kunt rechtrichten zal de stijfheid meteen afnemen waarschijnlijk. En als je het niet vertrouwt kun je beter een veearts bellen, toch?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:01

Bij een goede buigproef heb je ook een harde bodem nodig om een goede conclusie te trekken...

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:28

luxx"]
[quote="holly schreef:
Zo los zie je er helemaal niks aan, maar hij lijkt mij op de rechterhand niet zo soepel en los te bewegen als op de linkerhand.
Aan de longe loopt hij linksom ook altijd fijner. Rechtsom is het af en toe net een plank, maar niet onregelmatig. Gewoon niet soepel.

lijkt mij dat daar het probleem gewoon zit; "gewoon niet soepel".
veel paarden zitten aan één kant vast, dit is te verhelpen door goed en concequent dressuurmatige oefeningen te doen, waardoor het paard 'los' word.
je zegt het is een jong paard, rijd je er wel op of ook nog niet?
mijn paard zat aan één kant volkomen vast toen ik met hem begon, nu is het een elastiekje, hij is zo soepel als wat.
ik rijd alleen maar buiten [heb geen bak], maar ik doe altijd trouw mijn [zijn] oefeningetjes.
ik ben begonnen met volte, die kleiner maken, hals inbuigen links rechts, slangenvolte's nu ook schouder binnenwaarts, overschenkelen en travers.
doe hem nu zelfs heen en weer tölten [zijwaarts].
als je er een kwartier á twintig minuten per rit aan besteed is dat voldoende, na korte tijd merk je al een groot verschil.
mijn vriendin heeft een stijve ijslander, die was zelfs al haar gangen kwijt, nu ze met mij meerijdt en wat oefeningen doet komt langzaam alles terug.
[/quote]
mee eens OK dan!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 12:30

Hij wordt niet bereden, dus het is geen rijtechnisch probleem.
Ik ken hem niet anders dan dat hij rechtsom wat plankerig loopt.
In feite zie je het verschil niet echt, maar als je gaat longeren merk je dat hij niet naar binnen wil buigen door zijn hele lijf.

Zijn er dingen die ik kan doen om hem soepeler te krijgen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:51

Met longeren (als je juist longeert lukt het je het paard net zo te laten lopen als onder het zadel) kun je het paard al een stuk soepeler krijgen. Maar dat is erg belastend voor vooral de benen van een jong paard. Als hij zadelmak was kon je hem beter rechtrichten.

Maar ik snap niet waarom je geen dierenarts er naar laat kijken als je het niet vertrouwt?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 13:02

Ik vertrouw het wel hoor, dat is het niet.
Er is helemaal niks aan hem te zien, maar mijn gevoel zegt dat hij op dat ene been wat minder van elastiek is.
Het is echt haast niet te zien, ikzelf moet er ook echt goed voor gaan zitten wil het mij opvallen.

Qua longeren ben ik ook heel veelzijdig.
De ene keer longeer ik normaal en niet te lang.
De andere keer met veel tempowisselingen en wat zijdes.
Ook af en toe eens over een balkje of 3 a 4.
Soms met halsverlenger.

Aan de hand stappen is ook met oefeningen, zoals achterwaarts, netjes stilstaan, zijwaarts, inbuigen voor een snoepje enz.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:39

Met een buigproef kun je een heleboel verzieken, dat is niet 1-2-3 uit te leggen van achter je pc. En inderdaad, zoals Tyrza al zei, voor een goede buigproef moet je het paard over het harde weg laten draven.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:45

Als je het weiland niet af kunt voor het geval dat er wat gevonden wordt, dan heeft het testen nog geen nut. Als je denkt aan Ataxie, of aan OCD, zal er toch een DA bij moeten komen en zullen er toch foto's gemaakt moeten worden. Mocht de stijvigheid dan komen door het feit dat het paard van nature scheef is, dan ben je een hoop geld kwijt omdat je onnodig foto's hebt lopen maken. Als het paard wel onregelmatig is door de OCD, zou ik hem niet te lang laten doorlopen. (Doorgaans is een paard met OCD wel degelijk echt kreupel)
Kan Ataxie zijn, kan een knie zijn dat op slot schiet, kan ook de eenzijdige voorkeur zijn van een paard. Hoe oud is het paard? Ik zou niet longeren, laat hem lekker zijn gang gaan, op het moment dat het paard onder het zadel komt en vaker in handen is/conditie opgebouwd heeft en ingereden is kun je dingen gaan uitsluiten.

Je suis Charlie.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:00

Als jij denkt dat er iets mis is met je paard haal dan gewoon de DA erbij en niet zelf dingen gaan bedenken jij en bijna niemand hier op bokt is een DA dus mogen en kunnen geen goed conclusie trekken..

Dus zeker weten DA erbij halen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 15:36

Er is helemaal niks mis met hem.
Als dat wel zo was, had er metteen een dierenarts op de stoep gestaan, don't worry.
Leg ik het dan echt zo ingewikkeld uit?

Ik heb gewoon het gevoel dat hij rechtsachter wat minder soepel beweegt. Nogmaals hij loopt gewoon goed.
Ieder paard heeft zo zijn kant waarop hij iets minder is als de andere kant.
Alleen ik wil daarmee aan het werk wat de normaalste zaak van de wereld is toch.
Doormiddel van met hem bezig zijn, kom ik er toch niet achter welk deel van zijn lichaam ik wat meer moet helpen. Daar zal ik toch eerst even achter moeten komen, wil ik de oefeningen daarop kunnen aanpassen.
Ook dat is heel normaal.
Het punt is alleen, welke oefeningen kan ik doen om uit te vinden of hij idd rechtsachter wat minder soepel is, en welke oefeningen kan ik verder nog doen om hem soepeler te krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:44

Hoe oud is je paard? Ik weet wat oefeningen om hem soepel te krijgen, echter zijn deze misschien wel te belastend voor een jong paard. En het beste effect krijg je toch echt onder het zadel. Want op een gegeven moment kom je op een punt dat je hem door een beperking heen moet werken, soms met zachte dwang.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers