checklist nieuwe pensionstalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

checklist nieuwe pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:03

Ik ben nu al een ruime tijd opzoek naar "de perfecte" pensionstalling, voor mijn (nog te komen) paard en mij Lachen.
Nu had ik al een checklist/a la vragenlijst in elkaar geknutseld, maar ben ik iets vergeten? nog meer dingen waar ik specifiek naar kan kijken, als je naar een pensionstal aan het kijken bent..?

Hier totzover mijn checklist:
1) Hoelang en hoevaak komen de paarden naar buiten.
2) hoe groot zijn uw stallen
3) Wat zijn de uitrijmogelijkheden
4) hoeveel pensionklanten heeft u en hoeveel mensen kunt u kwijt
5) Beschikt u over een wasplaats?
6) beschikt u over buitenstallen
7) Bestaat er een mogelijkheid om een eigen instructeur mee te nemen?
8) Wat zijn uw openingstijden
9) Komen de paarden in groepjes naar buiten, of apart
10) kunt u ook een hengst plaatsen, of uitsluitend merries en ruinen.

11) Wat voor soort afrastering wordt er gebruikt voor de weides.
12) Voldoende licht aanwezig in de stallen
13) warm en koud water op de wasplaats
14) wordt de bak door andere mensen (behalve pensionklanten gebruikt)
15) hoe verlicht is de buitenbak
16) Wat voor soort brok/hooi/muslie wordt er gevoerd
17) hoevaak wordt er gevoerd
18) Dierenarts en hoefsmid, mogelijk om eigen mee te nemen
19)Wat voor soort stalbedekking wordt er gebruikt
20) Hoe staat het met het toezicht en de toegankelijkheid naar de paarden (voor eventuele buitenstaanders)

Ik weet het de vragen/punten staan door elkaar, maar dat doet er even niet toe Tong uitsteken.
Iemand nog suggesties? Lachen


duikpaardje

Berichten: 1473
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:54

de prijs Haha! Haha!

is misschien ook wel fijn om te weten en wat er voor die prijs gebeurd.
uitmesten, binnen/buitenzetten enz.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 13:58

Of je de rijbaan altijd tot je beschikking hebt, of deze goed wordt bijgehouden.
Maar vooral let op de sfeer op stal, is er veel verloop onder de huurders?
Ik zou mensen aanspreken die daar een stal huren, en vragen of het ze allemaal bevalt.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:03

Tja het belangrijkste vind ik hoe betrokken de pension houder is bij de paarden... Kent hij/zij de paarden en worden veranderingen in het gedrag gemerkt, zodat een dier wat extra in de gaten wordt gehouden als ie niet lekker is. En zeker niet onbelangrijk of je de eigenaar gewoon mag! Maar ja dat zijn geen vragen die je door de telefoon stelt Haha! Haha!

Verder binnen of buiten stallen. Helemaal dichte stallen of hoofd over de deur.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:03

Geen aanvulling, maar wel een opmerking: Ga niet op zoek naar dé perfecte stal, want die bestaat niet... Het is overal wel wat, echt waar.
Zoek gewoon een plekje waar je denkt dat je het naar je zin gaat hebben, als je je prettig voelt op een stal, dan wegen de mindere punten minder zwaar.

Nulla tenaci invia est via

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:06

Of het Half-pension of Vol-pension betreft. En de prijs natuurlijk Haha!

» Never give up on the things that make you smile..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:28

Margreet schreef:
Geen aanvulling, maar wel een opmerking: Ga niet op zoek naar dé perfecte stal, want die bestaat niet... Het is overal wel wat, echt waar.
Zoek gewoon een plekje waar je denkt dat je het naar je zin gaat hebben, als je je prettig voelt op een stal, dan wegen de mindere punten minder zwaar.

Doet ze ook niet hoor Knipoog Ik ben samen met sabrina opzoek voor haar. aar wat valt dat tegen zeg! Er is idd wel atijd wat, maar het is al heel moeilijk om hier in de omgeving een pensionstal te vinden waarbij de paarden meer dan 1,5 a 2 uur per dag naar buiten gaan, zomer en winter, en dat is toch wel een minste vereiste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:34

Ik heb een paar aanvullingen bij jouw eigen punten getypt, misschien kun je er wat mee.




[***] schreef:
Hier totzover mijn checklist:
1) Hoelang en hoevaak komen de paarden naar buiten.
** En belangrijk: worden ze buitengezet en weer binnengehaald? Dekens gewisseld indien nodig (bv regen)?

2) hoe groot zijn uw stallen
** En indien verschillende maten: prijsverschillen? En hoeveel strooisel gaat daar in? Zit dat bij de prijs in? Krijg je bv 2 balen stro per week of pakt ieder wat nodig is? Of wordt er gemest en zo ja hoe vaak?

3) Wat zijn de uitrijmogelijkheden
** Kijk uit; sommige stalhouders vinden drukke dijken prima uitrijmogelijkheden...

4) hoeveel pensionklanten heeft u en hoeveel mensen kunt u kwijt
** Hoe is de verhouding klanten/aantal paarden? Is er 1 klant die 10 paarden heeft staan, of zijn er 10 klanten met ieder 1 paard?

5) Beschikt u over een wasplaats?
** Warm en koud water? Gratis, of met muntjesautomaat voor warm water?

6) beschikt u over buitenstallen
** Instinker dus kijk uit! Zijn de luiken van de buitenstallen ook altijd open?!?

7) Bestaat er een mogelijkheid om een eigen instructeur mee te nemen?
** En kun je dan de bak afhuren, of kunnen er 20 mensen bij jouw les in komen rijden? En wie coordineert wie wanneer les heeft? Anders staan er straks 3 instructeurs in de bak te brullen.... Haha!

8) Wat zijn uw openingstijden
** En kan daar van afgeweken worden bij bv dierenartsbezoek, wedstrijden, boktmeetings Knipoog etc?

9) Komen de paarden in groepjes naar buiten, of apart
** En wie bepaalt welke paarden bij elkaar in de groep gaan? Kijk uit voor experimenterende stalhouders!!! Been there, done that and never do it again!

10) kunt u ook een hengst plaatsen, of uitsluitend merries en ruinen.
** Indien er ook hengsten zijn; hoe garandeert de stalhouder dat deze niet bij mijn paard kan komen? En hoe is betreffende hengst in de bak met meerdere paarden?

11) Wat voor soort afrastering wordt er gebruikt voor de weides.
-

12) Voldoende licht aanwezig in de stallen
** Checken of het in de winter om 16 uur aangaat...

13) warm en koud water op de wasplaats
** Sorry had ik niet gezien dat je die al had Haha!

14) wordt de bak door andere mensen (behalve pensionklanten gebruikt)
** En zo ja, hoe kun jij als klant zien wanneer men komt?

15) hoe verlicht is de buitenbak
** Tip: vraag ook even tot hoe laat het licht in de buitenbak 's avonds aan mag zijn. Ben wel eens ergens geweest waar de stalhouder na 20 uur 's avonds geen baklicht meer wilde zien buiten.... Scheve mond

16) Wat voor soort brok/hooi/muslie wordt er gevoerd
** En indien er kuil is, kun je dan ook voor hooi kiezen als je paard bv bultjes van kuil krijgt?

17) hoevaak wordt er gevoerd
** En wie doet dat? (Pennymeisjes die je paard een paar beste scheppen haver geven.... Bloos! )

18) Dierenarts en hoefsmid, mogelijk om eigen mee te nemen
-

19)Wat voor soort stalbedekking wordt er gebruikt
** zie boven

20) Hoe staat het met het toezicht en de toegankelijkheid naar de paarden (voor eventuele buitenstaanders)
** Goeie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:39

O ja en wat ik ook wel heel belangrijk vind en wat er niet bij staat: wat is de achtergrond van de stalhouder zelf?
Is het bv een kippenboer die z'n kippenfarm gestopt is en die nu de ruimte noodgedwongen gebruikt als paardenpension? Of is het iemand die "professioneel" in de paarden zit?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:56

Op zich zijn er voldoende pensionstallen in Veenendaal en omgeving waar je paard ook in de winter langer dan 2 uur naar buiten gaat. Mocht je nog adressen willen weten, dan kan ik je waarschijnlijk wel helpen, ken heel veel stallen in de omgeving van Veenendaal.

Ik heb nog een paar aanvullingen (nou ja, paar Tong uitsteken ).
- Is er een zadelkast of moet je er zelf voor zorgen?
- Is er 's avonds nog een avondcontrole rondje?
- Wordt er bij een medisch probleem eerst een DA gebeld en dan de eigenaar??
- Hoe zit het met ontwormen en entingen, iedereen tegelijk of allemaal apart?
- Mag je overal rijden en/of longeren of zijn er aparte regels voor??
- Zijn er plaatselijke regels (heb op een stal gestaan waar je niet met je paard aan de hand de straat op mocht, al was dat niet in Veenendaal)
- Mag je op zondag in de bak rijden en mag er dan ook familie komen. (We hebben in omgeving veenendaal op een stal gestaan waar je op zondag niet in de bak mocht maar wel in het bos, en familie en vrienden mochten op zondag niet komen)
- Wordt er vaak van voer gewisseld?? Ook dat komt nogal eens voor dat er aanbiedingen gekocht worden, waardoor brok steeds wisselde.
- Mag je ook zelf je paard binnen/buiten zetten
- Mag je je paard zelf op stal een hapje geven als de rest er ook staat (soms mag je je eigen paard niet voeren ivm onrust)
- Wie is verantwoordelijk voor het vegen van het erf. Moet je dat zelf doen, of wordt het gedaan.
- Moet je de poep uit de bak halen als je paard gemest heeft of hoeft dat niet? (geloof me het komt voor)
- Moet je de bak zelf aanharken na gebruik (ook dit komt voor)
- Mag je altijd water pakken of alleen op bepaalde tijden?
- Gelden er beperkingen voor het gebruik van chemische middelen (bij een eco boer mag je bv niet alles gebruiken)
- Mag je er een bijrijder/verzorger bij hebben?? En zo ja moet deze dan een apart contract tekenen??

Verder kan ik niet meer verzinnen. Al deze vragen zijn bij mij in de practijk ontstaan, je komt soms de gekste dingen tegen bij stalhouders.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:11

Ik zou gewoon gaan kijken en op het algemene plaatje afgaan... elke stal heeft een hoop voor- en nadelen. Gewoon langsgaan, heb je meteen een idee van de sfeer daar!

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:22

He [***], wat leuk dat je zelf een paardje gaat kopen!!
Nog misschien kleine aanvulling, wat wordt er van jou verwacht qua verzorging, moet je zelf uitmesten/buitenzetten enz.
Wel je (toekomstige) paardje laten zien hè :p

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:36

Ga je die vragen lijst helemaal door de telefoon afvuren? Bloos! Wat een werk, ik zou gewoon gaan kijken, weet je ook meteen of het klopt.
Ik vind het ook belangrijk dat er beschutting/schaduw in de wei is, bijv bomen voor felle zon en regen...

mysweety
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:50

leuk dat je je eigen paard krijgt, maar al deze vragen
Ik snap best dat je het allemaal belangrijk vind, maar dit vind ik toch wel een beetje overdreven(sorry, zal nu wel boze reacties krijgen) ik zou gewoon eens een keertje gaan kijken, en een beetje rond spieken enzo...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:57

mysweety schreef:
leuk dat je je eigen paard krijgt, maar al deze vragen
Ik snap best dat je het allemaal belangrijk vind, maar dit vind ik toch wel een beetje overdreven(sorry, zal nu wel boze reacties krijgen) ik zou gewoon eens een keertje gaan kijken, en een beetje rond spieken enzo...

Ik reageer even voor sabrien
Haha! We gaan ook gewoon kijken hoor, deze vragen worden niet door de telefoon afgevuurd. Maar het is wel heel erg handig als je ook daadwerkelijk wat te vragen heb op stal, dus vandaar deze lijst. Het is ook niet fijn als je daar je paardje heb staan en voor allerlei verassingen komt te staan.
Ps vandaag wel een hele leuke stal gezien

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:26

Laat die man/vrouw gewoon zelf eens vertellen.
Kom je vaak achter de "leukste" dingen Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

natasja
Berichten: 237
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:43

je moet gewoon een gepaste stal voor jou en je pony/paard zoeken! maar je hebt goede punten op papier staan (nou ja papier, op bokt.nl dan haha)

groetjes elise en natasja

Haha! WELLNESS STABLES Haha!
viewtopic.php?f=29&t=368150

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:47

karuna schreef:
- Zijn er plaatselijke regels (heb op een stal gestaan waar je niet met je paard aan de hand de straat op mocht, al was dat niet in Veenendaal)


Sorry maar hier moest ik toch wel even om lachen. Dan zie ik mezelf al zonder cap, zonder zadel met alleen een halster op mn paard de weg op lopen. Even zwaaien , bochtje om en wandelen maar! Knipoog

Maar ontopic: ik zou goed kijken naar de andere mensen die daar staan. Zitten er mensen bij waar je nu al van kan zien dat die zich overal mee gaan bemoeien? Hoe is het contact onderling op stal?

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:49

Ik mis nog een belangrijke: Hoeveel weiland is er en hoe wordt het beheerd. Moet je poep uit de wei scheppen of wordt dat gedaan; wordt het eigenlijk wel gedaan. Zondagsrust geldt best wel in deze omgeving, ben er dus op bedacht dat er stallen zijn die domweg gesloten zijn op zondag.
De ideale stal bestaat inderdaad niet, maar op deze manier voorkom je redelijk dat je voor onaangename verassingen komt te staan. Het belangrijkste is echter dat je je thuis voelt op een stal. Wij staan nu ergens waar de meesten absoluut het licht nog niet hebben gezien, sommigen weten vrij goed waar het over gaat maar vooral ieder wordt in zijn waarde gelaten, heeft plezier aan zijn/haar paard en komt graag op stal. Dat vind ik veel prettiger dan een stal vol met wijsneuzen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:54

Myra1 schreef
Citaat:
Sorry maar hier moest ik toch wel even om lachen. Dan zie ik mezelf al zonder cap, zonder zadel met alleen een halster op mn paard de weg op lopen. Even zwaaien , bochtje om en wandelen maar!


Zelfs dat is daar niet toegestaan. Alleen met een hoofdstel en bit mag je de weg op. En dan moet je nog een 700 meter lopen voordat je met je paard aan de hand het bosje in kunt. Een gemeentelijke regel die is ontstaan nadat een paard er met zijn begeleider van door was gegaan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 01:47

ikke schreef:
Ik mis nog een belangrijke: Hoeveel weiland is er en hoe wordt het beheerd. Moet je poep uit de wei scheppen of wordt dat gedaan; wordt het eigenlijk wel gedaan. Zondagsrust geldt best wel in deze omgeving, ben er dus op bedacht dat er stallen zijn die domweg gesloten zijn op zondag.
De ideale stal bestaat inderdaad niet, maar op deze manier voorkom je redelijk dat je voor onaangename verassingen komt te staan. Het belangrijkste is echter dat je je thuis voelt op een stal. Wij staan nu ergens waar de meesten absoluut het licht nog niet hebben gezien, sommigen weten vrij goed waar het over gaat maar vooral ieder wordt in zijn waarde gelaten, heeft plezier aan zijn/haar paard en komt graag op stal. Dat vind ik veel prettiger dan een stal vol met wijsneuzen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.


Ja dat was eigenlijk een beetje vanzelfspreken (zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens op mijn lijstje heb staan Bloos! ) Dit is ook het allereerste waar ik naar kijk.
Volgorde:
-wei (en alle vragen omtrend de wei zoals: hoelang staan ze in de wei en hoegroot is de wei en wordt deze bijgehouden enz enz)
- stal (en alle vragen omtrend de stal zoals : hoe groot is de stal, veiligheid, hoeveelheid licht, of er een wasplaats is enz enz)
- uitrijmogelijkheden (zoals: bos, hei, of gewoon leuke routes die je af kunt leggen op je paard)
- faciliteiten (zoals: binnenbak, buitenbak, stapmolen enz enz )

Welzijn van het paard staat voorop. Mijn motto is: paard kiest nergens voor, hij zal het allemaal maar 'moeten' ondergaan. Vanuit daar zeg ik dan weer, zorg dat je paard er goed bijstaat en dat zijn welzijn prioritei nr 1 is! Het liefst 24/7 naar buiten met een lekkere uitloopstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 01:48

Sonja"]
Ik heb een paar aanvullingen bij jouw eigen punten getypt, misschien kun je er wat mee.




[quote="[***] schreef:
Hier totzover mijn checklist:
1) Hoelang en hoevaak komen de paarden naar buiten.
** En belangrijk: worden ze buitengezet en weer binnengehaald? Dekens gewisseld indien nodig (bv regen)?

2) hoe groot zijn uw stallen
** En indien verschillende maten: prijsverschillen? En hoeveel strooisel gaat daar in? Zit dat bij de prijs in? Krijg je bv 2 balen stro per week of pakt ieder wat nodig is? Of wordt er gemest en zo ja hoe vaak?

3) Wat zijn de uitrijmogelijkheden
** Kijk uit; sommige stalhouders vinden drukke dijken prima uitrijmogelijkheden...

4) hoeveel pensionklanten heeft u en hoeveel mensen kunt u kwijt
** Hoe is de verhouding klanten/aantal paarden? Is er 1 klant die 10 paarden heeft staan, of zijn er 10 klanten met ieder 1 paard?

5) Beschikt u over een wasplaats?
** Warm en koud water? Gratis, of met muntjesautomaat voor warm water?

6) beschikt u over buitenstallen
** Instinker dus kijk uit! Zijn de luiken van de buitenstallen ook altijd open?!?

7) Bestaat er een mogelijkheid om een eigen instructeur mee te nemen?
** En kun je dan de bak afhuren, of kunnen er 20 mensen bij jouw les in komen rijden? En wie coordineert wie wanneer les heeft? Anders staan er straks 3 instructeurs in de bak te brullen.... Haha!

8) Wat zijn uw openingstijden
** En kan daar van afgeweken worden bij bv dierenartsbezoek, wedstrijden, boktmeetings Knipoog etc?

9) Komen de paarden in groepjes naar buiten, of apart
** En wie bepaalt welke paarden bij elkaar in de groep gaan? Kijk uit voor experimenterende stalhouders!!! Been there, done that and never do it again!

10) kunt u ook een hengst plaatsen, of uitsluitend merries en ruinen.
** Indien er ook hengsten zijn; hoe garandeert de stalhouder dat deze niet bij mijn paard kan komen? En hoe is betreffende hengst in de bak met meerdere paarden?

11) Wat voor soort afrastering wordt er gebruikt voor de weides.
-

12) Voldoende licht aanwezig in de stallen
** Checken of het in de winter om 16 uur aangaat...

13) warm en koud water op de wasplaats
** Sorry had ik niet gezien dat je die al had Haha!

14) wordt de bak door andere mensen (behalve pensionklanten gebruikt)
** En zo ja, hoe kun jij als klant zien wanneer men komt?

15) hoe verlicht is de buitenbak
** Tip: vraag ook even tot hoe laat het licht in de buitenbak 's avonds aan mag zijn. Ben wel eens ergens geweest waar de stalhouder na 20 uur 's avonds geen baklicht meer wilde zien buiten.... Scheve mond

16) Wat voor soort brok/hooi/muslie wordt er gevoerd
** En indien er kuil is, kun je dan ook voor hooi kiezen als je paard bv bultjes van kuil krijgt?

17) hoevaak wordt er gevoerd
** En wie doet dat? (Pennymeisjes die je paard een paar beste scheppen haver geven.... Bloos! )

18) Dierenarts en hoefsmid, mogelijk om eigen mee te nemen
-

19)Wat voor soort stalbedekking wordt er gebruikt
** zie boven

20) Hoe staat het met het toezicht en de toegankelijkheid naar de paarden (voor eventuele buitenstaanders)
** Goeie!

[/quote]

OK dan! Heel erg bedankt, toch weer extra punten waar ik goed op kan letten! Lachen

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:10

manege Nijhuis.. maar ook verhuur van pension stallen: in Eibergen (gelderland)

zie ook www.manege-nijhuis.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:27

Nog even over het voer. Vraag of er standaard gevoerd wordt, waar alle paarden aan moeten voldoen, of dat je een eigen voerschema kan opgeven mbt hoeveelheden. Andere punten zijn reeds al opgenoemd, dus zal ik niet herhalen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:20

llleoni schreef:
manege Nijhuis.. maar ook verhuur van pension stallen: in Eibergen (gelderland)

zie ook www.manege-nijhuis.nl


Bedankt , maar denk toch wel dat dit iets te ver uit mijn riching zit. Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frieke84 en 111 bezoekers