veluwe trail

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amerigo
Berichten: 76
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: vledder

veluwe trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 20:56

Heeft iemand ervaring met een meerdaagse vakantie via de Veluwe trail? Ik heb begrepen dat je zelf je overnachtingen moet regelen enzo, maar het lijkt me nogal moeilijk vantevoren in te schatten hoeveel km je kan afleggen. En hoe zit het met je bagage? En met het eten onderweg? Eigenlijk zou ik gewoon alles geregeld willen hebben, maar dat doen zij niet als ik het goed heb begrepen.
Of weten jullie nog een ander leuk vakantieadres (ik met eigen paard en vriendin zonder) die dag- of trektochten organiseren?

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:15


jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:25

Wij (Anya en ik) hebben vorig jaar een stukje van de Veluwe trail gereden. We zijn er een week geweest. Hadden de paarden op stal staan bij een camping in de buurt van Nunspeet. We hebben eigenlijk alleen maar dagtochten gemaakt vanaf die camping.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:47

En wat ons is opgevallen (los van dat het prachtig is op de Veluwe) is dat op onze paarden de voorgeschreven dagtochten te lang zouden zijn geweest. De Veluwe is een grote zandbak en dat is behoorlijk zwaar voor paarden die kleigrond gewend zijn...Dus als je besluit echt de trail te gaan rijden, moet je wel stevig trainen.

Onze paarden hadden het echt gehad na een toch van een uur of vier met pauzes erin.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 07:42

Ja, ik heb een paar dagen een trektocht gemaakt. Ik vond de afstand eigenlijk prima te doen, wij deden ong 25 km per dag dus peanuts. We zijn begonnen met het meenemen van de bagage maar de tassen van mij stalgenote gingen kapot dus lieten we telkens de bagage nabezorgen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:10

Anya schreef:
De Veluwe is een grote zandbak en dat is behoorlijk zwaar voor paarden die kleigrond gewend zijn...Dus als je besluit echt de trail te gaan rijden, moet je wel stevig trainen..
Vandaar dat die van mij zo'n konditie hebben *LOL*

amerigo
Berichten: 76
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 21:25

Allemaal bedankt voor jullie reaktie! OK dan!
Nog een vraagje aan Cornelie: Kun je me vertellen door wie je je bagage hebt laten doorsturen en wat je overnachtingsplaatsen zijn geweest?

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:29

kijk op www.veluwetrail.nl

ik heb een paar jaar geleden een week de onderste helft vd veluwetrail gereden en regelmatig weekenden met enkele dagtochten. Deze zomer ga ik em helemaal rijden. Je moet goed voorbereid ziijn wat betreft de bagage, zorg voor goede zadeltassen of laat het nabezorgen, zie de informatie in de routegids, ook te bestellen op de site. Je moet goed voorbereid op pad gaan dus goede conditie, goed trainen dus zoiezo elke dag rijden en rijd in de weken ervoor al meerdere uren achter elkaar. Ik rijd per dag ong. 30 tot 50 km, als je rustig aan doet met zeker om de 3 uur pauzeren is dat goed te doen met een paard wat elke dag bereden wordt. In stap leg je ong. 5km per uur af dus als je op tijd vertrekt kom je een heel eind.
succes! De veluwetrail is een geweldige tocht met leuke overnachtingen, ik kan het je zeker aanraden.
Denk wel aan kentekenplaatjes voor je ruiterbewijs op de veluwezoom, op tijd bestellen want het kan erg lang duren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 07:37

Zo uit mijn blote bolletje zijn wij o.a. geweest bij www.henriettehoeve.nl Echt een superplek!!! Toen we verdwaald waren zijn ze ons ook diverse keren wezen halen. In de map van de veluwe trail staan alle adressen, of ze bagage nabezorgen en wat daarvan de kosten zijn etc.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:00

Sugarmiss"]
[quote="Anya schreef:
De Veluwe is een grote zandbak en dat is behoorlijk zwaar voor paarden die kleigrond gewend zijn...Dus als je besluit echt de trail te gaan rijden, moet je wel stevig trainen..
Vandaar dat die van mij zo'n konditie hebben *LOL*
[/quote]

Dat is echt zo SM. Onze toch best wel wat gewende sportpaarden lagen na twee dagen op apegapen in die zandbak. Klei veert een beetje, zand niet.

Overigens: bedenk dat je voor sommige stukken een ruiterbewijs nodig hebt!
Je kunt het boekje van de veluwetrail kopen. Daar staan alle akkommodaties in en of ze bijvoorbeeld bagage doorsturen e.d.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:12

De paarden moeten een goede conditie hebben, maar de ruiter ook. De meeste achterwerken zijn wel gewend om een uurtje in het zadel te zitten, maar dat is toch wel even wat anders dan een hele dag in het zadel zitten.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:25

Wij zijn het afgelopen weekend met de paarden naar de veluwe geweest. We hebben alleen dagtochten gemaakt en zijn ook vaak afgeweken van de officiƫle route, gewild en ongewild. Je kunt er ook super mooi rijden als je andere ruiterpaden volgt, dus wij hebben er voor gekozen om op 1 plaats te blijven en steeds een andere route uitgestippeld. Waar wij zaten was niet luxe, maar wel heel erg gezellig. Verder waren de boxen mooi ruim en we hadden land en een bak ter beschikking. Hooi, strooisel en voer waren aanwezig, persoonlijk geef ik liever eigen voer, maar het was dus niet beslist nodig. Veel plezier op de veluwe

amerigo
Berichten: 76
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:26

Hardstikke bedankt allemaal! Eerste grote obstakel waar ik niet aan heb gedacht is het ruiterrijbewijs. Dat heb ik dus niet. Op korte termijn even met mijn vriendin een weekje dit doen gaat dus niet door. Toch maar een keer dat stomme papiertje halen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:32

Als je in de buurt van Ede een vaste plek neemt, kun je 100 km ruiterpad af zonder ruiterbewijs Haha!

amerigo
Berichten: 76
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:46

Kijk, dat is leuk nieuws. Is dat omdat er nooit gecontroleerd wordt of is de Veluwe opgedeeld ofzo?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:33

De Veluwe is heel groot Haha! en het gedeelte waar ik zit is dus gewoon overal berijdbaar zonder papiertje. Pensionstallingen met B&B zijn er ook, of anders een 'normale' stal met een caravan in het bos dichtbij op de camping (waar er ook genoeg van zijn).

Lijkt me ook prettiger voor een paard om niet elke avond op een andere stal te staan en ander voer(kwaliteit) te krijgen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:34

amerigo schreef:
Hardstikke bedankt allemaal! Eerste grote obstakel waar ik niet aan heb gedacht is het ruiterrijbewijs. Dat heb ik dus niet. Op korte termijn even met mijn vriendin een weekje dit doen gaat dus niet door. Toch maar een keer dat stomme papiertje halen.


Er zijn gigantisch grote stukken waar je geen ruiterbewijs nodig hebt hoor. De ruiterbewijsroutes staan allemaal op www.veluwetrail.nl
Het is alleen als waarschuwing bedoeld dat je uit het ruiterbewijsgebied blijft als je dat niet hebt.

Gewoon lekker gaan. En veel plezier

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:18

amerigo schreef:
Kijk, dat is leuk nieuws. Is dat omdat er nooit gecontroleerd wordt of is de Veluwe opgedeeld ofzo?


Ik rij al jarenlang flinke buitenritten op de Veluwe (zonder ruiterbewijs) en ik ben nog NOOIT gecontroleerd daarop...
Veel plezier op de Veluwe! Erg mooi gebied, hoor!! Haha!