Bobbels !?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Bobbels !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 20:16

heey
mijn merrie heeft vandaag twee dikke bobbels (ong. 3 à 4 cm breed) gekregen.
Ter hoogt van haar lies (ietsje ervoor)en op haar bil.
ze heeft er blijkbaar geen last van.
Maar ze zijn wel redelijk hard.
Voor de rest is ze kerngezond en ik zie niet dat haar eetgewoonten of dergelijke veranderen...
Kan iemand mij vertellen wat het probleem is ?
En wat ik ertegen kan doen.
Miss. heb je het zelf al voorgehad met je paard Verward
Ik hoop in ieder geval de oorzaak te kunnen weten.
En het is beter om de dierenarts niet meteen te bellen maar te wachten wat anderen erover zeggen...
Xxx salto xxX

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:19

Misschien door een raar soort insect gestoken met als gevolg een allergische reactie? heb dit bij mijn paard ook wel eens gehad en die kreeg dan echt flinke schijven van wel 4 cm rond. Gelukkig trok het ook wel weer weg. Zou het even aankijken.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:26

idd een insectensteek..komen dazen veel voor bij jullie in de buurt? Een steek van die krengen levert Ascot ook zulke bulten op.

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 00:00

meestal zijn het idd dazen, horzels of hoe je die beesten ook wilt noemen. het kan natuurlijk ook een ander insect zijn.. mare ik zou het nog even aankijken..

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:59

idd insectenbeet kan een verdikking veroorzaken. Wat ik ook wel eens heb gezien is dat een ander paard/pony hem een trap heeft verkocht en dat op die plaats een bult is gekomen. (weet natuurlijk niet of er andere pony's paarden bij jou merrie in de wei hebben gelopen?)

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:38

waarschrijnlijk idd een insecten steek, mijn paard had gisteren ook een 4 cm bult iets achter de flank. Als ze er in de winter last van hebben (geen isnecten) kan het ook zijn dat ze hard door een stro'tje zijn geprikt, maar dat lijkt me nu minder logisch.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:01

Al eens gedacht aan eiwit?
Ik weet van enkele paarden die na het eten van gras in het voorjaar (eerste keren de wei op) bulten hadden. Die verdwenen later ook weer vanzelf.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:09

Komt er witte pus achtig iets uit? dan is het wel eiwit vergiftigingen..Dit zijn namelijk dode cellen.
Mijn haflinger kreeg te eiwitrijk kuilgras..En dat heb je dus ook met vet gras.
Uierzalf of laurierzalf maakt het zacht en dan kriebelt het wat minder.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:03

volgens mij gewoon een steek van een horzel.insmeren met insectenbeten spul voor mensen en je paard is er zo vanaf

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:27

Kiara schreef:
Al eens gedacht aan eiwit?
Ik weet van enkele paarden die na het eten van gras in het voorjaar (eerste keren de wei op) bulten hadden. Die verdwenen later ook weer vanzelf.


Mijn paardje heeft er sinds kort ook weer last van, vorig jaar had ze hier ook last van. Bij haar bleef het redelijk lang zitten, gedurende de zomermaanden verdween het. Ze heeft er nu ook een paar zitten in de liesstreek.

Clio
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:28

het paard van mijn zus die heeft er ook last van, die is superallergisch voor insecten, maar bij haar is het zo erg dat ze open springen en dan komt er allemaal geel/groene drap uit.


Mijn zus heeft toen geinformeerd bij een kliniek en zei zeiden dat het met foreensuspensie wel weg ging....en idd, het is superspul. OK dan!
Het nadeel ervan is dat je het zelf om de 3 dagen moet injecteren, maar het helpt wel *LOL*