Omheining/ Prikkeldraad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Omheining/ Prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 22:22

Ik lees wel eens: Aaarggghhh... Heb jij PRIKKELDRAAD als omheining????
Een tijdje geleden werd dit bij foto's van Udinde geantwoord en nu las ik ergens ook iets erover.
Ik las ook nog een stuk in de vorige Bit, in Duitsland heeft een rechter prikkeldraad verboden.

Wat ik me afvraag waar staan jullie paarden achter? Grote dure houten hekken?? Om alle weilanden?

Ik weet, ik kom nu een beetje cru over. Ik weet heus dat je van prikkeldraad nare wonden krijgt. Maar dan komt er weer een vraagteken boven mijn hoofd, hebben jullie paarden weleens grote prikkeldraadwonden gehad? De mijne niet. Het paard wat we voor Berber hadden ook niet, de ponies daar weer voor ook niet en als ik alle paarden naga die ik gekend heb op de manege enop de rijstal waar ik werkte, was er maar 1 paardje dat een prikkeldraadwond had.

Ik ben een beetje verbaasd over het stuk uit de bit, dan een rechter het gebruik van prikkeldraad verbied. Ik begrijp het ergens wel, prikkeldraad geeft echt nare wonden, het schiet los van het paaltje met wat kracht, dan krult het om het been heen met alle gevolgen van dien.
Maar hout rondom is wel erg kostbaar. Wij hebben twee weitjes van ons zelf, maar lenen vaak weides van de gemeente of bevriende boeren. Wat staat daaromheen? Juist prikkeldraad.

Soms heb ik het gevoel dat ik erg vreemd ben. Ik mishandel mijn paarden door ze achter prikkeldraad te zetten, zo komt het soms over van bepaalde mensen. Hoe zit dat bij jullie?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:27

prikkeldraad voor de helft, de andere helft is sloot...leuk is het niet, maar het is nou eenmaal niet anders Tong uitsteken

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:29

glad draad... 30 hectare grond met hout omheinen is onbetaal baar..
wij hebben glad draad wel met een flinke dot stroom erop.ervaring leert dat ze vaak voorzichtig kennis maken met het draad en daarna een eind uit de buurt blijven *LOL*
De keren dat ik paarden door dit draad heb zien gaan knalde het kapot.

Wij hadden eerst ook prikkeldraad al reed ik toen nog niet op deze stal.
todat er een veulen in het prikkeldraad is verongelukt.
Laatst bijgewerkt door Nimber op 11-01-02 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:34

Schrikdraad!
Het ene stuk land was al omheind met schrikdraad en het tweede stuk -gaan we zelf nog omheinen- doen we ook met palen en schrikdraad. Wel met een adapter op het lichtnet, want op het andere land staat zo'n paddestoel aangesloten en als die grote van mij zijn bui aan heeft, staat ie rustig met zijn tandjes om het schrikdraad er mee te spelen! Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:37

Bij ons op de manege hebben ze ook schrikdraad om de weilanden en om de paddock..

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Omheining/ Prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:37

jantina schreef:
Ik mishandel mijn paarden door ze achter prikkeldraad te zetten, zo komt het soms over van bepaalde mensen. Hoe zit dat bij jullie?


Mishandeling vind ik het absoluut niet. Ben er zelf niet zo'n voorstander van, mits je idd op een andere (betaalbare) manier je omheining kan aanleggen!
Als je regelmatig alle bevestigingspunten van je prikkeldraad aan de palen nakijkt, kan er imo niet veel mis gaan. Ik vind gaas een foutere omheining, dat zie je ook wel eens! Daar blijft een paard (zeker degene met ijzers!) makkelijk in hangen, met alle gevolgen van dien!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:41

Ik heb de tussenweg. Gladdraad afwisselen met stroomdraden (dus 4 draden waarvan 2 met stroom) en op een van de andere weiden ursus draad ('hokjesdraad') aan de buitenkant van de palen en 2 schriklinten (12mm) aan de binnenkant. Dat vind ik nog steeds het beste van al onze omheiningen.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:49

Ik vind prikkeldraad niks, soms hoor je zelfs nog van mensen die prikkeldraad hebben met stroom erop!
Wij hebben aan een kant sloot en aan de andere kant van dat dikke witte schrikkoord.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:55

Wij hebben de bak met hout en band omheind en de wei met dik witte lint van callagher. Ik heb een veulen in dat dunne draad gehad toen hij in pension stond, t is dat het heel los zat ander was zijn been eraf geweest. Ik ben zeker geen voorstander van en prikkeldraad en glad draad, dat is net zo gevaarlijk! Dus mijn paarden gaat achter dik wit lint en ook dat kost behoorlijk wat maar ik betaal veel liever wat meer als dat ik het idee heb dat ze door het draad heen kunnen vliegen met de gevolgen van dien!
gr gabrycha Knipoog

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:05

Wij hebben om het ene land hout ( planken van pallets......is aardig betaalbaar Knipoog ) en dan nog schrikdraad erlangs van glad draad, en om het andere land hebben we prikkeldraad met van dat touw schrikdraad ervoor langs.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:09

Glad draad ligt er bij ons. Ben er een keer doorheen geknalt met paard en al en het brak godzijdank! Paard schrok en sprong opzij en ging dwars door het draad heen, schrok ie zo van dat ie verschrikkelijk ging bokken en ik er naast lag. Ben blij dat ie in zijn paniek niet op me gesprongen is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:17

ook schrikdraad en dik & hoog gaas.
Maar pinky heeft net zo goed in een weide met prikkeldraad gestaan (was niet de bedoeling maarja, hij kwam overal uit..) en heb ook nooit wonden gezien...

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:28

nee voor ons nooit meer prikkeldraad, mijn vorige paardje heeft 2x in het prikkeldraad gehangen, eerst het rechter voorbeen en toen het linkervoorbeen. Hele vieze wonden waren het, heb een halfjaar niet kunnen rijden en de da heeft verschillende keren wild vlees weg moeten snijden.

Nu staan onze paardjes thuis, het eerste wat we gedaan hebben is alle prikkeldraad weggehaald, het gaas is blijven zitten. Voor het gaas langs 3 rijen schrikdraad.

Dit bevalt uitstekend, was wel wat duur, maar goed je weet ook waarvoor je het doet. De da kosten logen er toen ook niet om.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:58

Schapegaas 1.35 hoog met 60 cm lammergaas onder.
Palen doorsnee 8 tot 10 zwart gecr. 2.40 . 1.50 boven de grond.
Op 80 cm een stroomdraad 5 cm vanaf het gaas. Boven over de palen ook een stroomdraad. Verder het gaas 10 cm vanaf de grond. Lange palen 5 mtr. uit elkaar daartussen palen van 1.60 zelfde dikte 90 boven de grond. I.v.m. met helie
haven op 100 mtr. voor de veiligheid aan de buitenzijde een autoband gehangen. Een vreemd geheel maar het werkt afdoende.

*LOL*Wij hebben al een een paard in het prikkeldraad gehad, hele spronggewricht kapot, gleed in onze weide uit, dwars door de sloot en klom in het land van de buurman er weer in, en die had prikkeldraad. Toen hebben wij alles in het hout gezet, paard kwam tegen het houtwerk aan, planken vlogen los en paard liep terug met dien gevolg plank ging mee terug en zette zich vast in de borst. Ja eigenlijk zou ik het ook niet weten
Laatst bijgewerkt door greetje op 12-01-02 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 09:57

bij ons op stal staat alles achter schrikdraad, niet van dat dunne oranje spul, maar een dikke witte draad (ook weer geen band).
Bij een handelaar waar ik gelopen heb hebben we idd een bels met een verschrikkelijke draadwond gehad, dit kwam echter niet door de omheining, maar doordat een of andere onverlaat een rol prikkeldraad in het land had gegooit, waar die bels dus in vast was komen te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:16

Kawa staat nu achter dat brede lint.

Waar ik Kawa gekocht heb stond hij dus wel achter prikkeldraad.

Kawa had toen in die tijd een dure deken van maarliefst 300,- en die deken had maar 1 borst sluiting (een 2e zal wel te duur zijn geweest) Nou die sluiting is dus geknapt en Kawa in paniek gaan rennen toen die deken na achter is gaan schuiven. Met gevolg dat hij dus door de omheining van prikkeldraad is gegaan. Alle draden kapot en 1 zat in een boom getrokken, wel zo strak en diep in die boom dat het leek alsof het met een tractor gedaan was. Maar het was wel mijn lieve knolletje die daar dus wonden aan over heeft gehouden Huilen

Ik werd op mijn werk opgebeld dat Kawa door de draad was gegaan dus ik meteen met spoed er naar toe.

Kawa stond in shock toestand op stal.
Zijn hele borst lag open.
Op zijn kont diepe sneeën.
En zijn benen zaten ook vol met sneeën waarvan 1 bij zijn voorbeen op hoogte van de oksel Verward (weet dus niet hoe dat heet) En die was heel diep.
Volgens de dierenarts had dat dus ook niet 1 mm dieper moeten zijn of het was fataal geweest.

Gelukkig zie je er nu bijna niets meer van.

Bij die zelfde man heeft een 3 jarige merrie in de draad gezeten.
De week ervoor was ze ster geworden.
Dat was maar goed ook want ze zal nooit meer in de sport kunnen.
Haar hele achterbeen lag open en dit is nooit meer mooi genezen en ze loopt nog altijd stijf.

Bij die man heeft ook een 2 jarige zijn bovenste oog lid half eraf getrokken.
Hij was onder de draad door aan het grazen en bleef hangen.
Omdat het gelukkig op tijd is ontdekt en door zeer nauw keurig werk van de dierenartsen in Someren zie je er niets meer van.

En afgelopen jaar heeft er een veulen in de draad gezeten.
Ook zijn hele borst lag open.
Gelukkig alleen maar op vlezige stukken en je ziet er door goede verzorging ook niets meer van.

Dit is allemaal in 7 jaar gebeurd op 1 plaats.
Dus je kunt je wel voorstellen dat ik geen prikkeldraad voorstander ben.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:21

Jantina, dat er nu nog nooit iets gebeurd is, wil niet zeggen dat er nooit iets kan gebeuren.
Stel dat er plotseling een luchtballon laag overvliegt of iets anders engs, dan sla je jezelf toch eeuwig voor je kop als Udinde, Berber of Isolda dwars door het draad rennen en er iets blijvends aan over houden.

Net zoals in de Bit stond en hierboven ook al aangegeven, er gebeuren zo ontzettend veel ongelukken met prikkeldraad dat ik het ook erg onverstandig vind om je paard daarachter te zetten.
Ik zou het iig nooit doen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:03

Mijne staan achter schrikdraad (van dat brede witte band) . Als je met hout wilt omheinen, vind ik dat idee van Jacqueline niet slecht! Pellets zijn de meeste mensen liever kwijt dan rijk! Ook daar zou ik nog extra stroom band/-draad langs laten lopen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:37

Mijn pony had een vreselijk litteken van prikkeldraad...

Bij ons staan is er aan 2 kanten sloot en aan 2 kanten glad draad. Dit draad is ook om de bak heen. De verticale houten palen staan er al, maar de horizontale moeten nog, en daar is nu dat draad. Jur en Razinda zijn er vorig jaar een paar keer doorheen gegaan en toen brak het gewoon. Maar prikkeldraad, nee nooit.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:59

Evita staat achter een schrikdraad (vrij breed lint) en voor de rest ligt er een brede sloot omheen.

Ik zou m'n paard nooit achter prikeldraad zetteb want ik ken 2 paarden die er WEL heel ernstig door verwond zijn Frusty

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 13:05

Wij hebben breed schrikband. Toen we het kochten zat er aan een kant van de wei prikkeldraad, maar dat hebben we er afgehaald. Als ik zie hoe hard spot en (toen nog) Karel soms door die wei rennen en maar net op tijd stopten, Karel vaak net iets te laat, moet ik er niet aandenken dat ze achter prikkeldraar zouden staan!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:24

Draad kan ook hele lelijke wonden geven hoor. Draad krult immers ook.

Op mijn vorige stal gingen ze regelmatig door het draad heen(ze zagen het niet) gelukkig is het altijd nog geknapt.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:56

Tilla en Nelson stonden allebei achter stroomdraad.
een paard dat eerder wel es bij nelson stond was vroeger heel vaak kampioen met mennen.Maar die kwam met zijn been in het prikkeldraad en toen is er een zenuw geknapt.Nu stampt ze met dat been en mennen doet ze niet meer.Best jammer als je zo'n goed paard hebt.
En persoonlijk vindt ik stroomdraad fijner dan prikkeldraad.Als het draad knapt is de stroom eraf(iig bij mij altijd nog wel).Prikkeldraad blijft prikken.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 17:28

ik ben antie prikkeldraad.
er was eerst een paard die stond ook in een omheining met prikkeldraad, en die was er in gelopen met zijn borst, dus dat beest helemaal in paniek stijgeren enzo, dus dat stuk vel was eraf gescheurd en in dat prikkeldraad blijven hangen, toen moest het dicht gemaakt worden ik vond het echt super zielig.
Toen ik dat hoorde Verdrietig