Paard is bang voor andere paarden tijdens losrijde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Paard is bang voor andere paarden tijdens losrijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 16:13

Vandaag liep ik heel erg tegen dit probleem aan. Sinds het buitenseizoen is ie bang voor andere paarden. Ik weet dat het deels bij mij wegkomt (zie profiel > merrie Karola) maar ook deels door een vrouw bij ons op de rv. Zij rijd altijd met een lange zweep en die heeft ze net zo slecht onder controle als dr paard, maar daar heeft Sydney dus een aantal keren een flinke tik van mee gehad terwijl die doodsbenauwd is voor zwepen. Zo is het er langzaam in geslopen. Binnen valt het mee, doordat er vaak niet zon grote bak is en minder paarden.

Vandaag buiten was het dus drama, ik heb eerst ingereden bij de trailers en toen heb ik staan wachten tot ik mocht rijden. Nu was het zelfs zo erg dat ie in mijn ring een paar keer wegsprong voor de paarden in de ringen na ons. Ik wil dus absoluut niet dat ik op hetzelfde uitkom als met mijn merrie hiervoor!

Wie o wie kent dit probleem en wie weet er de oplossing voor!
Vandaag heb ik na me proef nog ff gereden op het losrij toen het een stuk rustiger was en de paarden opzoeken. Dan legde ik me been eraan aan de kant waar heen zou gaan springen en dit hielp best goed, maar hij blijft zich helemaal spannen als er een paard aan komt draven of galopperen.

Help?!?! Knipoog


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:57

Mijn vriendin heeft ongeveer hetzelfde gehad met een jong paard.
Zowel in de buiten- als binnenbak was hij erg bang voor tegemoetkomend verkeer Knipoog
Zodra een ander paard frontaal in de buurt kwam, ging hij op de rem en dan stokstijf staan wachten totdat het gevaar geweken was.
Hij was echt heel erg bang voor een naderend paard.
Gelukkig is ze zelf nogal zelfverzekerd en ze laat zich niet snel uit het veld slaan.
Uiteindelijk is het "trauma" overgewaaid door veel kilometers te maken en het paard positief te stimuleren (vooruit, je kunt het *LOL*) om toch gewoon door te lopen.
Ik denk dat als je zelf sterk in je schoenen staat en je je paard wat meer ervaring op laat doen, dat het dan allemaal wel goed komt.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 17:04

Thanx, ik ben daar dus mede door mijn vorige paard absoluut geen held in. Mijn paard gaat alleen niet stokstijf stil staan, maar die draait om en wil weg! Ik ben er wel al achter dat ik niet boos moet worden, maar verder??

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:08

Echt boos worden lijkt me inderdaad alleen averechts te werken.
Als hij echt bang is, dan heeft het geen nut om kwaad te worden, dat zal z'n vluchtgedrag alleen maar stimuleren.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van ervaring opdoen.
Als je jezelf positief/stimulerend opstelt, weet hij op een gegeven moment dat het allemaal niet zo eng is als het lijkt.
Heb je misschien de mogelijkheid om eens in het bijzijn van vreemde paarden te oefenen zonder dat er een wedstrijdresultaat op het spel staat ?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 17:18

Ja op de les doet ie het momenteel ook, maar das binnen en ach dan springt ie een keer opzij, maar verder niks. Maar buiten wil ie echt wegrennen. Ik moet idd aan me eigen instelling gaan werken, moet niet zo snel boos worden, weet ik ook wel, maar is zoooo moeilijk! Boos!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:34

YvonneS schreef:
Ja op de les doet ie het momenteel ook, maar das binnen en ach dan springt ie een keer opzij, maar verder niks. Maar buiten wil ie echt wegrennen. Ik moet idd aan me eigen instelling gaan werken, moet niet zo snel boos worden, weet ik ook wel, maar is zoooo moeilijk! Boos!


boosheid moet je nóóit op een dier uitwerken, never!! dit bedoel ik echt niet als kritiek hoor, maar het is gewoon zo. er is een groot verschil tussen een reaktie waarbij je jezelf boos MAAKT op een dier, of ééntje waar je echt boos BENT Knipoog .
je boos maken doe je gekontroleerd, je wil hem iets bijbrengen, en heel soms moet je dan wel eens boos reageren.
maar als je echt boos bent stap je beter af. de spanning die je dan zelf opbouwt komt gegarandeerd 10 keer zo hard bij je paard terug...en bij een vluchtdier kan je dan de reaktie wel raden Bloos! .

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 18:01

Klopt, ik weet het!! En er zijn echt paarden waar je wel eens boos op moet worden om er vervolgens weer mee verder te kunnen. Ben er bij de mijne nu achter dat ik niet boos mag worden op hem, maar hem dus idd postief moest stimuleren. Ik ga hier echt heel hard aan werken, want ik wordt er steeds meer door met mijn neus op de feiten gedrukt! Ik heb een superpaard met een superkarakter die echt voor je wil werken en dat besef ik me zo donders goed! Dus ik moet wel!! (wil ik ooit hogerop komen)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 18:41

Maar nog meer mensen met tips???? Behalve niet boos worden Knipoog


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:55

Mijn pony is een keer in het losrijterrein getrapt door een andere pony. Hij was hierna ook een poosje bang voor tegemoetkomend verkeer. Wat ik heb gedaan is eerst met een pony die mijn pony goed kende rustig een aantal keer langs laten lopen. Net zo lang doorgaan toen hij het helemaal niet meer eng vindt als die pony passeert in stap, draf, galop. Toen dat goed ging ben ik begonnen met ponies die hij niet goed kende in de ring gaan rijden. Hij is nu nog wel bang als een pony in het losrijterrein heel druk is maar als de andere ponies rustig doen heb ik nergens last van.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:09

de vrouw met die lange zweep zou ik een eind uit de buurt blijven. Hebben niet meer mensen last van haar? De instructeur zou hierop moeten wijzen. Je krijgt een paard nooit onder controle door verkeerd te meppen en jij hebt er alleen maar last van. Dat is jammer, want jouw paard (en jij) raken hierdoor jullie zelfvertrouwen kwijt. Zoek het samen weer op en probeer te ontspannen.Succes Knipoog

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:54

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Hij staat bij mij thuis dus daar rij ik nooit met andere paarden. Als ik met 1 ander paard in de bak rij (op les of zo), durft hij deze niet 'frontaal' te passeren. Een paard dat achter hem gallopeert of hem in gallop in haalt vindt hij ook doodeng. Als het erg druk is op concours is het eigenlijk een soort van Kamikaze, hij gaat vol op de rem, draait op springt opzij......in de achtbaan zitten is makkelijker!
Meestal pikt hij er dan ook een of twee paarden uit waar hij 'bijzonder' bang van is; meestal Friezen met losse manen (wapper de wapper), grote paarden, of paarden die gestresst zijn door een boze amazone of ruiter!

Verschrikkelijk!

De oplossing bestaat denk ik niet. Veel kilometers maken! Verder doe ik alsof m'n neus bloedt, echt losrijden wordt wel moeilijk maar ja...

Wat ik wel vaak doe, is een groot dominant paard uitzoeken die ik dan vervolgens achterna blijf rijden (wel even vragen)....als het ware vaar je dan in het kielzog van een ijsbreker.......ik hoop dat mijn paniekzaaier ooit gaat beseffen dat andere paarden niet dodelijk zijn.....

Veel succes!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 20:11

Suzan1 schreef:
de vrouw met die lange zweep zou ik een eind uit de buurt blijven. Hebben niet meer mensen last van haar? De instructeur zou hierop moeten wijzen. Je krijgt een paard nooit onder controle door verkeerd te meppen en jij hebt er alleen maar last van. Dat is jammer, want jouw paard (en jij) raken hierdoor jullie zelfvertrouwen kwijt. Zoek het samen weer op en probeer te ontspannen.Succes Knipoog


Ik heb al een aantal keren gevraagd of ze misschien rekening met me kon houden. We rijden vaak met zijn 4 of 5 en en de rest rijd zelf ook met zweep, hun paarden zijn er dus niet zo bang voor. Ze raakt haar paard niet met de zweep, das het kromme als ze van de instr een tik moet geven doet ze dat niet. Dus ik vraag me weleens af wat ze moet met dat ding. Maar ik zoek met haar ook de confrontatie op, als ie bij die van haar goed langs gaat zal het wel beter worden.

Maitu, jou tip ga ik zeker proberen!! Meteen volgende week! Daar had ik nog nooit aan gedacht. Friezen vind ie vaak idd wel veel enger dan de gewone bruine kwpners, maar vandaag was een imposante schimmel ook heel eng!

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:30

Wat Maitu beschrijft, is heel herkenbaar. Mijn paard reageert precies op dezelfde dingen. In het begin van haar africhting ging ze dan KEIHARD rennen !! Inmiddels, idd door kilometers te maken en het probleem niet te ontwijken , raakt ze in dat soort situaties alleen nog gespannen, maar ze doet niet raar meer. Het is wel belangrijk om zelf héél rustig te blijven, dan vertrouwt het paard op een gegeven moment op jou: als jij het niet eng vindt, zal het wel niet eng zijn Haha! . Dat werkt nu nog zo, als mijn paard gespannen wordt van iets waarop ik te laat heb geanticipeerd (want da's ook zoiets Haha!) en ik blijf rustig, ontspant het paard een pas later ook weer.
Maar, ik ben het iig met je eens dat het erg irritant is dat sommige ruiters hun zweep echt als martelwerktuig gebruiken Boos! , i.p.v. als een stokje waarmee ze hun paard af en toe scherp houden. Ik zeg er meestal wel wat van. En ik begrijp dat mijn paard ervan schrikt als andere paarden zo vaak en zo hard Verdrietig geslagen worden!

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:11

ingeo"]
[quote="YvonneS schreef:
Ja op de les doet ie het momenteel ook, maar das binnen en ach dan springt ie een keer opzij, maar verder niks. Maar buiten wil ie echt wegrennen. Ik moet idd aan me eigen instelling gaan werken, moet niet zo snel boos worden, weet ik ook wel, maar is zoooo moeilijk! Boos!


boosheid moet je nóóit op een dier uitwerken, never!! dit bedoel ik echt niet als kritiek hoor, maar het is gewoon zo. er is een groot verschil tussen een reaktie waarbij je jezelf boos MAAKT op een dier, of ééntje waar je echt boos BENT Knipoog .
je boos maken doe je gekontroleerd, je wil hem iets bijbrengen, en heel soms moet je dan wel eens boos reageren.
maar als je echt boos bent stap je beter af. de spanning die je dan zelf opbouwt komt gegarandeerd 10 keer zo hard bij je paard terug...en bij een vluchtdier kan je dan de reaktie wel raden Bloos! .
[/quote]

Helemaal mee eens. Ik ging gisteren alleen naar het bos, en op een gegeven moment komen we dan bij een 'eng' stukje, waar Daisy eerst stokstijf stilhield en toen razendsnel omdraaide. Was ik echt boos op haar geworden, dan had ik haar angst imo alleen maar meer versterkt (Als in: Zie je wel dat ik bang moet zijn!). Gewoon met een ontspannen zit weer teruggedraaid, en net doen alsof mn neus bloedt terwijl ik haar geduldig naar voren reed. Niks meer aan de hand. Het paard reageert zeer sterk op jou, jij moet haar dus eigenlijk laten zien dat er niks is om bang voor te zijn. En dat is idd veel ervaring opdoen, blijven oefenen. Als je het uit de weg gaat wordt het mi alleen maar erger.

Succes ermee!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, SemrushBot en 7 bezoekers