Bult bij/onder teek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Bult bij/onder teek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 20:38

Ondekte vandaag bij Noor een grote bult.....in het midden zat een dikke teek. Die dus maar voorzichtig weggehaald, maar die bult zit me niet lekker. Het is gewoon opgezet. Net naast die dikkere bult zat ook een kleinere, ik weer die haren goed aan de kant en ja hoor....klein teekje! En toen ik haar weer in het land zette had ze op dr nek ook een klein bultje en ook daar vonden we weer een klein teekje in het midden.

Hoe komen die bulten er zo? Normaliter had ze dat nooit, maar nu ineens wel! Heb die twee onder haar buik, waar de teken uitgehaald zijn, even met wat tea tree spul ingesmeerd, bij gebrek aan betadine. Zodat het toch een beetje ontsmet kan worden.
Maar heeft iemand een idee wat het is en wat ik eraan kan doen. Ernstig of niet??
Eigenaresse zei al: Even goed in de gaten houden...maar die wist ook niet precies wat het wel/niet was.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:02

ik zou het wel even goed in de gaten houden, ik heb bij een paard nog nooit een teek gehad, maar bij mijn honden wel, bij mijn ene hond werd het ook altijd een buldje, dat trok vanzelf weer weg, maar je moest het wel altijd in de gaten houden van de dierenarts, maar ik denk dat het wel verstandig is om het wel goed schoon te blijven houden, en als het lang blijft even iemand inschakelen (da?) maar er is toch weer een nieuwe gevaarlijke teek gesignaleerd?? eentje die al een paar honden heeft gedood, kan dit ook kwaad voor paarden??

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:04


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:46

arkie heeft ook vaak bulten naar teken. Die was ik dan altijd even met betadine shampoo en er is nog nooit wat verder mee gebeurt.

[o]

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:49

Wij hebben afgelopen winter, bij onze hond dan, een teek gehad en die kreeg er ook een hele bult onder. Dat kwam volgens de DA omdat die teek er al wat langer in zat. We hebben toen een antibiotica kuur meegekregen.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:24

Onze paarden hebben hier ook regelmatig last van. Die bult trekt normaal wel weg binnen een paar dagen nadat je de teek verwijderd hebt. Wel altijd zorgen dat je de teek correct verwijderd: best met een speciaal tangetje. De teek niet eerst verdoven met parfum of alcool. En zorgen dat je de kop en al meehebt.

Groetjes!

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:31

Bij ons op stal hebben ze ook altijd een bultje eronder, komt van het antistollingsmiddel denk ik, zelfde principe als een muggenbult!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:48

Heb ik laatst ook gehad bij Lois. Ik schrok me kapot want hij heeft normaal nooit teken. Heb de teek verwijderd, de plek schoongemaakt met teatree olie en er daarna een dikke laag groene leem op gesmeerd. De volgende dag was hij mooi weg. Goed in de gaten houden hoor, want het kan soms ellende veroorzaken.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:03

Ik heb dagelijks teken bij mijn paardje (woon midden in het bos).
Het is idd net als bij een muggebult...de bult trekt vanzelf weg.

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:20

ik heb ZELF weleens een teek gehad op mijn rug echt vervelend hoor ...
Maar bij mijn paard nog nooit 1 ontdekt

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:41

Mijn paard heeft er ook heel erg last van,vooral rond deze tijd dan.
Ik haal ze er altijd gewoon uit met zo'n tangetje,voor zover dat lukt,daarna ontsmetten met betadine.
Ze heeft er 1 keer 1 gehad waarbij de DA het niet vertrouwde en toen heeft ze antibiotica gehad.Ik heb overigens begrepen dat paarden er niet ziek van kunnen worden,maar dat kan ook een fabeltje zijn,ik weet het niet zeker.
Hou het even goed in de gaten,maar het lijkt me vrij onschuldig.
Ik spuit onze paarden altijd in met frontline,is eigenlijk bedoeld voor honden en katten,maar werkt ook prima bij paarden!
Volgens onze DA was dat geen probleem.

Succes ermee!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 13:44

Zit er nu ook sterk over te denken zo'n anti teken middeltje bij haar op te doen. Aangezien ze dag en nacht op het land staan, met mini-bos naast het land, dus dan willen die teken wel komen....zal strakjes even die kant op met tekentang in de aanslag en hoop dat de eigenaresse betadineshampoo gehaald heeft....even zien hoe het eruit ziet!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:53

Tja,ik moet wel zeggen,dat Frontline is wel super spul!
Je moet het wel op juiste manier aanbrengen en je mag geloof ik 1 dag niet poetsen,wassen o.i.d. maar de teken blijven weg!
Onze paarden staan in een weiland omringd met eikenbomen,dus ze hebben er erg veel last van.
Vorig jaar dus voor het eerst met Frontline en heb de rest van het jaar geen teek meer gezien! OK dan!

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:39

Ik vind teken echt zoooooooo smerig he!! Misselijk
Onze hond had er vroeger ook wel eens als we naar het bos waren geweest, en als ik die dan ontdekte ging ik echt zowat over mn nek!!
De dierenarts adviseerde ons juist wel alcohol (Ether) te gebruiken, en dan met de klok meedraaien, dan laat hij altijd in zn geheel los omdat de pootjes dan verslappen.
De bultjes zijn denk ik gewoon puur huidirritatie. Ga maar bij jezelf na als je een splinter hebt, dat word ook wel eens dik.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:27

Teken zitten hier ook vreselijk veel, bleegh beesten, en vaak..
Probleem van alcohol is trouwens dat dat vreselijk prikt, onze kat flipte altijd als we dat erop deden dus bij starlight heb ik dat nooit gedaan.
Ik doe altijd de bult wassen met betadine, teek eruit natuurlijk, en dan is het snel weg.

Die bulten zijn niet erg, Starlight heeft wel eens van die hele grote kwabben gehad, waarvan de da me heeft verzekerd dat het niet erg is. Nou ja, als ie onder de singel zit.. Knipoog

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:49

Koortje schreef:
Ik vind teken echt zoooooooo smerig he!! Misselijk
Onze hond had er vroeger ook wel eens als we naar het bos waren geweest, en als ik die dan ontdekte ging ik echt zowat over mn nek!!
De dierenarts adviseerde ons juist wel alcohol (Ether) te gebruiken, en dan met de klok meedraaien, dan laat hij altijd in zn geheel los omdat de pootjes dan verslappen.
De bultjes zijn denk ik gewoon puur huidirritatie. Ga maar bij jezelf na als je een splinter hebt, dat word ook wel eens dik.


NEE nooit met alcohol doen!!! Want als een teek alcohol voelt
Dan laat hij heel zijn inhoud eruit komen en daar worden paarden en honden nou juist heel ziek van worden....
Als zijn inhoud in die wond komt dat is juist gevaarlijk!!!
Weet niet welke dierenarts dat heeft gezegd??

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 19:13

Knipoog....wanneer een teek in aanraking met alcohol komt of een paard gaat krabben aan de teek dan spuit deze een giftige stof...!! (dat kan ook die ziekte van lyme veroorzaken)

Bij Noor is gelukkig de bult weer bijna weg...zakt met de dag af!

Ga verder niet over mijn nek van teken, maar vind ze ook niet fijn!! Liefst haal ik toch ze eruit met het tangetje, vooral diegen die zich al aardig volgezogen hebben!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:55

Als ze zich hebben volgezogen laten ze vanzelf los. Ik vind ze in ieder geval regelmatig in de woonkamer, mijn ene hond bijt ze kapot zodat er overal bloed zit...lekker ja Boos!.
Ik gebruik zo'n tekentangetje en controleer nu iedere dag, zoms zitten ze op de oogleden, lekker plekje hoor. Bij mijn paard zie ik soms heel kleine bultjes maar kan geen teken ontdekken.
Niet iedere teek veroorzaakt de ziekte van Lyme! Alleen de besmette teken. Ik heb zelf de ziekte van Lyme maar kwam er snel achter doordat ik een grote rode vlek op mijn been kreeg die niet weg ging. Antibioticakuur van 2 weken gehad maar of dat voldoende is??? Na het paardrijden in de bossen moet je jezelf tijdens het douchen goed nakijken.


Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:30

Mijn ponies hebben ze ook dagelijks. Niets om je zorgen over te maken. Met tangetje eruit halen. Vaak kan ik die niet vinden en draai ze er met mijn vingers uit en maak hem dood met een sleutel of hoevekrabber oid.
Mijn tantes hond kwam regelmatig terug vh wandelen met wel 20 teken!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:16

Connor heeft ze ook helaas regelmatig en altijd met grote bulten als gevolg.

2 jaar geleden heeft hij jammer genoeg in zijn oksel geprobeert een teek weg te knagen, met als resultaat nu een ingekapselde tekenkop en een bult van 3 cm die niet meer weggaat. gelukkig heeft hij er geen last meer van, al moetn we het van de DA wel in de gaten houden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:18

De een heeft er meer last van dan de ander en krijgt dan soms flinke bulten. Die moeten binnen een paar weken weer helemaal verdwenen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, Dees, Googlebot, GrapeshotBot, kim_1990, Levita, noordje, scoebje, stella92, Unit en 97 bezoekers