zemelen met koud water ook goed? of alleen warm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moskai
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Rotterdam

zemelen met koud water ook goed? of alleen warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 17:19

Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht hier Haha! hoop dat jullie mij kunnen helpen OK dan!
ik heb een arabiertje en geef hem af en toe zemelen, nu hebben ze bij mij op stal gezegd dat je dat met koud water kunt geven maar in alle boeken staat het alleen maar met warm water en dan aflaten koelen,
kan het kwaad als ik het met koud water geef? Verward

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:23

ik heb ook allen maar gehoort dat het met warm water moet.
Misschien om het allemaal meer te binden (dat heb je ook met koude chocolademelk, de cacau blijft daar ook op liggen met koud water).

ik denk niet dat het kwaad kan om met koud water te mengen, maar mijn voorkeur gaat naar warm water.

ik hoop dat we je hier kunnen helpen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:26

maakt nix uit hoor!kan makkelijk met koud water!
je kan het ook zonder water geven.....de meeste eten het dan ook nog op!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:32

ik dacht juist dat je at niet zonder mocht geven, omdat het dan in de maag gaat opzetten Verward als ut niet klopt dan vergeet dit antwoord maar Haha!

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:14

Princess schreef:
maakt nix uit hoor!kan makkelijk met koud water!
je kan het ook zonder water geven.....de meeste eten het dan ook nog op!


NIET zonder water geven!!
Het zet enorm uit...als je paard er dan van eet kan hij gemakkelijk darmverstopping krijgen en dus koliek!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:28

dat is dus niet waar!!!
of je nou een schep met of zonder water geeft?als je zonder geeft dan mengt het in de maag, krijg je echt geen koliek van hoor!!(spreek uit ervaring)
ik geef het altijd wel met, maar zonder krijgen ze egt geen koliek van hoor!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:30

Princess, er zijn meerdere paarden dood gegaan aan ongeweekte zemelen.
Dat jij erg veel mazzel gehad hebt, betekent het niet dat dit goed voor je paard is. Zemelen moet je ALTIJD GEWEEKT geven
Eet jij ook brinta zonder melk dan?

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:32

je zou toch denken dat iemand die op deurne zit zoiets zou moeten weten.........

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:34

op een oud stage bedrijf van me gaven ze ook dagelijks zemelen , zonder water
was ook niet 1 van de minste bedrijven trouwens
nooit problemen mee gehad
zemelen zijn vliesjes van een graansoort
deze nemen niet echt heel veel water op
de meeste paarden hebben geen problemen met droge zemelen

hoewel ik me zeker wel voor kan stellen dat droge zemelen niet prettig eten , dat gekriebel
daarom geef ik , als ik al zemelen geef , ook natte
trouwens , brinta en zemelen zijn twee compleet verschillende dingen , brinta is een volgraan product van hele granen
zemelen alleen het vliesje

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:36

Het blijft allebei in je mond plakken als het droog is, en het is haast niet door te slikken.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:38

Klopt het maakt niet uit warm of koud maar naar mijn idee zou je het niet zonder water moeten geven.. is dan niet prettig..!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:08

Billy schreef:
Het blijft allebei in je mond plakken als het droog is, en het is haast niet door te slikken.


dat klopt, en dát is de reden dat je het veiligheidshalve met water moet geven : een paard kan er immers slokdarmverstopping van krijgen als hij het te droog doorslikt (en dat heb je weer minder als het bv. onder muesli gemengd wordt Knipoog ).
zwellen doen zemelen overigens zo goed als niet: zet maar eens een uurtje in water en check het volume.

en moskai : het mag ook met koud water hoor .

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:12

mijn verzorgpony kreeg ook altijd zemelen.. dat kreeg ze gewoon met koud water

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:13

Temperatuur van het water maakt indd niet uit.
Ik zou het alleen niet droog geven. Dat krijgen ze haast niet weg...

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:02

Ik geef het altijd droog. Wel niet veel in 1 keer en altijd gemengd onder het krachtvoer. Uitzetten doet het zeker niet (zoals reeds aangehaald).

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:54

Charos schreef:
je zou toch denken dat iemand die op deurne zit zoiets zou moeten weten.........



zzoo halloo, dit is dus echt een k*topmerking he!!
ten eerste iedereen van bokt(tenminste het merendeel wel) loopt hier te zeiken dat deurne leerlingen nix weten, dus waarom zeg je dit dan??
en ten tweede: ik als deurne leerling weet toevallig dat dit wel kan, goed gestudeert he!

dus welke van de 2 dingen die ik zei je ook kiest(dus of jij vind deurne leerlingen slecht of jij vind dat ze wel degelijk wat leren) moet je toch wel tot de conclusie komen dat dit totaal nergens op slaat!heel flauw hoor...

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:39

Volgens mij maakt het niet uit, als het maar niet droog is denk ik Haha! ziet er niet al te lekker uit

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:33

Het mag wel met koud water. Zonder water kan darmverstopping veroorzaken en Princess daar heb ik óók ervaring in gehad (heb het 2x gezien op een handelstal hier in de buurt), dus je hebt waarschijnlijk gewoon str*nt geluk gehad!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:09

ligt misschien ook aan de kwaliteit van de zemelen, en wat krijgen de paarden nog meer?zijn ze koliekgevoelig...maar uiteindelijk kunnen ze overal koliek van krijgen.....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:11

ik geef het nu in de lente/ zomer ook gewoon met koud water. Alleen op een koude en/of natte dag doe ik er warm bij.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:21

Ik heb het jaren lang met koud water gevoerd, geen probleem hoor.
Idd altijd met water voeren als je dat niet doet dan zet het uit in de maag en dan loopt het niet zo plezierig af met je paard ( is tegen mij gezegt in de kliniek van Utrecht met een opendag)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:26

ik geef het wel met warm water, en laat het dan even staan..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:29

Princess schreef:
ligt misschien ook aan de kwaliteit van de zemelen, en wat krijgen de paarden nog meer?zijn ze koliekgevoelig...maar uiteindelijk kunnen ze overal koliek van krijgen.....


Op die stal geven ze gewoon brokken daarnaast.
De stelling "uiteindelijk kunnen ze overal koliek van krijgen" vind ik erg zwak en onterecht. Dan kun je alles wel op zo'n zwak excuus afschuiven.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:37

Zemelen kunnen niet echt uitzetten, zijn jullie niet in de war met bietenpulp? Dat is echt gevaarlijk om ongeweekt aan je paard voor te schotelen.

Ik zou echter niet weten hoe ik de zemelen droog zou moeten voeren, ook al zou ik het willen Verward . Het is zulk licht, verwaaiend spul... 1 keer ademhalen en de ene helft ligt naast de emmer/ voerbak, terwijl de andere helft in de neusgaten van je paard verdwenen is. Het lijkt me ook niet te vr*ten eerlijk gezegd... dus zou niet weten waarom iemand er zelfs maar over nadenkt om het droog te geven. Maar goed, dat is mijn mening.

Of je het nat maakt met warm of koud water, maakt denk ik niet zoveel uit. Warm is het denk ik smakelijker, je geeft het toch meestal als extraatje of tractatie. Die van mij doet er bij wijze van spreken een moord voor! Kwijl

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:45

Idd, zemelen kun je droog voeren en nat.
Droog als je paard aan de diarree is en erg nat met wat olie mocht er een verstopping dreigen (of net geweest zijn).

In principe kun je het dus zo nat maken als je wilt. Helemaal droog doe ik nooit, want dan blaast hij alles weg Haha! Soms maak ik ze lekker nat en soms alleen iets vochtig (in het voorjaar, als ze nog al eens aan de dunne gaan van het gras bijv.)
En in de zomer vaak met koud water, in de winter met heet (wat ik natuurlijk laat afkoelen Knipoog )

Bietenpulp moet inderdaad altijd geweekt worden, maar nu las ik in een nieuw boek over paardenvoeding dat in Amerika bietenpulp vaak wel gewoon droog gevoerd wordt. Dan zal het volgens mij maar om héle kleine hoeveelheden gaan, maar ik zou dat nooit doen...
Om het sneller te laten wellen kun je er heet water over gieten, dan gaat het echt 3x zo snel als met koud water!