2 printers op 1 printerpoort?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

2 printers op 1 printerpoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 23:41

Kan dat? Hoe moet dat? En wat kost dat? Haha!

Ik heb er namelijk een laserprinter bij gekregen (Gekregen ja, was over op het werk van m'n moeder, niet nieuw, wel functionerend, beter!), erg prettig voor het snelle, goedkope zwart-wit werk, dan bewaar ik die dure Ink Jet voor de kleurtjes, maar dat gepruts met die stekkers aan de achterkant van de computer is toch niet echt handig (heb nl. alles strak weggewerkt)

Nulla tenaci invia est via


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 01:00

Als het een Hewlett packard model is ( en dat is de enige waar ik een beetje kaas van heb gegeten omdat ik daar ooit op de technische helpdesk heb gewerkt ) heb je kans dat als je een switch gebruikt om beide printers op een poort aan te sluiten, je de bidirectionale communicatie uitschakeld, die die printer echt nodig heeft om te communiceren met de computer. Dit in het geval dat je een parallele kabel gebruikt. Het is natuurlijk ook nog mogelijk om een van de printers serieel en de ander parallel aan te sluiten, of door een SCSI connector. Wat je altijd kunt doen is de stekkers fysiek te gaan veranderen als je de een of de ander nodig hebt. Maar dat blijft natuurlijk behelpen.

Welke Windows versie heb jij?

Je suis Charlie.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:41

Heb je gewoon switchboxes voor, gewoon een kastje met 3 aansluitingen, 1 voor de PC en 2 voor 2 printers.

Handmatig modelletje: €8,-
Automatische switch: €13,-

Meeste printers kan je niet serieel of via SCSI aansluiten (er zijn trouwens maar heeeeeeel weinig printers die SCSI doen). Of het moet zijn dat het een netwerk printer is? Wat voor een model is het?

ANyway, dat met de hand verwisselen van de stekkers is geen strak plan, je kan vrijwel alle stekkers gewoon verwisselen als een computer aan staat behalve de stroomkabel:)) en de printerkabel (parallel).

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-02 10:46

Het is een HP LaserJet 4L
Ik heb Windows 98 (die de printer gelijk herkende).

Zal wel eens kijken of ik iets kan prutsen met jullie info! En mams zou het ook nog eens vragen op d'r werk, best kans dat ze daar ook nog zo'n ding hebben liggen. (Alle zooi die ze daar over hebben verhuist langzaam naar ons thuis Haha! )

Nulla tenaci invia est via


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:51

4L is een personal printer, die doet niet aan nerwerken enzo Haha!

Let er wel op dat je een bidirectionele switch nodig hebt, die nieuwe printers hebben dat allemaal nodig...

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:55

Heeft een van de 2 printers geen usb? (vierkant dingetje in printer plat stekkertje in PC, zo'n kabeltje kost ongeveer F 10) Dan kan je ze allebei aansluiten zonder moeilijk te doen.
ff beetje offtopic
Wij hebben net gisteren een andere printer gekocht, 920 C Die zeiden ze dat alleen usb had, wij usb poort inbouwen (had die ouwe bak nog niet) maken we de doos open zit er wel een parallelle ingang in! tsssk.

:evaw:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:18

BartVB schreef:
4L is een personal printer, die doet niet aan nerwerken enzo Haha!

Let er wel op dat je een bidirectionele switch nodig hebt, die nieuwe printers hebben dat allemaal nodig...


De Laserjet 4L is inderdaad geen netwerkprinter. Ik denk me heel donkerbruin te kunnen herinneren dat de Laserjet 4L geen bidirectionele printer is. Zorg ervoor dat de LPT1 poort in de bios van je computer op EPP staat. Moet verder eigenlijk geen probleem zijn (van kant van de Laserjet dan. Het kan wel dat je Inkjet begint te mopperen...wat is dat er voor eentje?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-01-02 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:26

Wel hoor, 4L was zelfs een van de eerste printers die dat EPP verhaal echt nodig had.. Zit niet eens een lampje op dat aangeeft dat het papier op is ofzo, gaat allemaal via je printer driver, brr Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 12:17

BartVB schreef:
Wel hoor, 4L was zelfs een van de eerste printers die dat EPP verhaal echt nodig had.. Zit niet eens een lampje op dat aangeeft dat het papier op is ofzo, gaat allemaal via je printer driver, brr Haha!



Hmmm, jeetje, het is alweer zo'n tijd geleden...en ik heb er ook niet meer dagelijks mee te maken...kan best hoor.
Ik vrees alleen dan dat het zelfs met een bidirectionale switch niet gaat werken. Vaak genoeg meegemaakt...Enfin, je kunt het altijd proberen...

Je suis Charlie.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 17:07

tegenwoordig is het wel makkelijk dat bijna alles nieuwe printers USB zijn, lekker handig en snel dus, en als je dan nog een oude printer op je parallele poort hebt aangesloten heb je niet eens een switchbox nodig. Die switchboxen willen trouwens nog wel eens voor de nodige storingen zorgen, zo heeft mijn ervaring op school en thuis geleerd, maar dan moet je de printer gewoon even aan en uit schakelen op de goede poort en dan werkt het perfect.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-02 23:49

Beide zijn geen USB printer, had ik ook al aangedacht (beetje jammer dat beide USB poorten al gevuld zijn met scanner en digicam, maar daar valt vast ook wel op te verzinnen).
De andere printer is een Canon BJC 7100

Dit komt van de site van HP, iemand die het kan vertalen in iets concreets?

ISSUE: Using a printer sharing device (switch box) with an HP LaserJet printer.

SOLUTION: It is safer to use an electronic sharing device with an HP LaserJet printer than a mechanical sharing device. The potential risk in using mechanical devices is that the manual switching action may cause voltage and current disturbances on the communication lines that can potentially cause damage to the printer's interface.

HP recommends using sharing devices that provide surge protection that is either built into the device or external to the device (between the sharing device and the printer interface), or both.

If you select to use a mechanical sharing device, you can reduce the risk of damage to your printer by:

* Checking with your sharing device vendor to ensure that all communications lines are protected from voltage and current transients.

-OR-

* Turning both the printer and computer off before rotating the switch.

Remove the sharing device if the printer is producing random characters or garbage. Attempt to print the job again. Marginal data cables and sharing devices may contribute unexpected output as their performance begins to degrade.

NOTE: The HP LaserJet 4 family of printers are the first HP LaserJet printer models that are able to use multiple connection options into the printer. Therefore, the use of a sharing device may no longer be necessary.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Denise_, Amandavd, Bielsje, Bloesem21, daaf4ever, GoogleAdsense, hel1, janineskolla, JoyenUnory, Kaetibangsi, kosseh, marleen_usar, Slmt9, Suliko, xCherissa, xLaraaj en 59 bezoekers