[MH] Tik geven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

[MH] Tik geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 11:37

Als ik over NH lees dan begrijp ik daaruit dat je zoveel mogelijk het paard zijn natuurlijke gedrag mogelijk moet maken en dat zelf moet imiteren. Met sommige dingen ben ik het ook wel eens, zo loop ik altijd voor mijn paard. Maar wat ik dan niet snap is waarom het volgens de meeste NH-methodes zo slecht is als je een paard een tik verkoopt. In de natuur slaan, schoppen paarden elkaar toch ook? Als een paard dat hoger in de rangorde staat bv niet aan de kant gaat voor een paard dat lager in de rangorde staat dan krijgt dat paard dat lager in de rangorde staat na een waarschuwing toch een trap of een bijt. Bij mijn ponies gaat het er soms hard aan toe.
Ik zeg niet dat je paarden bij het minste of geringste moet gaan slaan maar als een pony iets doet wat echt niet door de beugel kan wat is er dan zo erg als je je paard een tik geeft?


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:39

dat is niet vragen om samenwerking, maar eisen....

en daar is NH voor gekomen, eisen gebeurt ergens anders wel...

dus bij NH; Niet eisen....

(mijn principes.... Haha! )

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 11:56

Sorry hoor maar soms moet je je paard toch een tik verkopen. Ik noem even een voorbeeld mijn 2-jarige merrie had laatst de kont naar mijn bijrijder gekeurd en haar geschopt. Als ze dat bij mij had gedaan had ze een dikke tik gekregen. En ik eis niet om samenwerking, ik stel alleen mijn grenzen. Het is niet zo dat ik mijn paarden de hele tijd loopt te slaan ofzo maar zodra ze over mijn grens heendenderen dan kunnen ze een tik krijgen. Ik ben gewoon duidelijk en consequent en dat is waar naar mijn mening paarden ook behoefte naar hebben. Als mijn paarden niet te ver gaan sla ik ze niet. Op een gegeven moment hebben paarden dan door hoe ver ze kunnen gaan en gaan ze niet over mijn grenzen heen en hoef ik ze dus niet meer te slaan.
Maar NH gaat toch ook om met een natuurlijke manier met paarden omgaan en in de natuur zijn paarden echt niet de hele tijd lief tegen elkaar.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:17

Een tik opzich is niet zo zeer verkeerd. Natuurlijk als je de juiste verhouding met je paard heb, kom je deze dingen niet tegen.

Even over die tik. Die tik is niet zo zeer verkeerd als het op de juiste moment en plaats gebeurt. Wat gebeurt als men een paard een tik geeft is dat men geiriteerd is tot zelfs boos. Op dat moment is die tik een machtsmiddel omdat men het zelf niet meer kunnen oplossen. Men voelt zich onmachtig en gaan het parad slaan. Gevolg een paard dat merkt dat je het niet aan kan, maar bang word vanwegen die vaak onterechte tikken dat het krijgt. Het paard luisterd uit angst, maar zou in moeilijke situatie's dit herineren en zelf de leiding gaan nemen, de ruiter te spijt.

Een tik uit corectie en zonder negatieve gevoelens is niet verkeerd en kan zelf wel is verhelderend werken voor het paard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 12:27

Inderdaad daar heb ik het dus over, Josien. Vooral mijn 2-jarige zit een beetje in de hoe-ver-kan-ik-gaan-periode en bij haar moet ik soms een corrigerende tik geven. Want het ligt ook heel erg per paard. Mijn andere pony sla ik nooit omdat die van natuur uit al best wel bang is.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:33

kim16 schreef:
Sorry hoor maar soms moet je je paard toch een tik verkopen. Ik noem even een voorbeeld mijn 2-jarige merrie had laatst de kont naar mijn bijrijder gekeurd en haar geschopt. Als ze dat bij mij had gedaan had ze een dikke tik gekregen. En ik eis niet om samenwerking, ik stel alleen mijn grenzen. Het is niet zo dat ik mijn paarden de hele tijd loopt te slaan ofzo maar zodra ze over mijn grens heendenderen dan kunnen ze een tik krijgen. Ik ben gewoon duidelijk en consequent en dat is waar naar mijn mening paarden ook behoefte naar hebben. Als mijn paarden niet te ver gaan sla ik ze niet. Op een gegeven moment hebben paarden dan door hoe ver ze kunnen gaan en gaan ze niet over mijn grenzen heen en hoef ik ze dus niet meer te slaan.
Maar NH gaat toch ook om met een natuurlijke manier met paarden omgaan en in de natuur zijn paarden echt niet de hele tijd lief tegen elkaar.


sorry, verkeerd begrepen, als je maar niet kwaat word en om die reden een tik geeft. had het idee dat slaan voor jou iets normaals was...maar nogmaals sorry...trouwens ik gebruik zelf ook wel een zweep, maar heb er nog nooit mee hoeven slaan, is meer om aanweizingen te geven...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:35

Het is nu niet direct de bedoeling dat je elke fout van hem straft met een tik. Je geeft hem eerst een waarschuwing door b.v. je stem. Gaat hij dan toch door je lichaamstaal gebruiken, nog niet een tik. Zorg dat het nooit meer dan drie keer hoeft te zeggen. Ik zeg altijd dire keer scheepsrecht.

De tik is dus dus als zowel de waarschuwing en je lichaamstaal niet genoeg zijn. Ga je direct hem een tik verkopen, dan is de kans groot dat hij bang word of juist heel tegen draads. Hij moet natuurlijk wel weten waarom hij die tik krijgt. En dat is niet om wat hij verkeerd deed, maar omdat hij niet luisterde naar je lichaamstaal.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:42

zoiets bedoelde ik ook, moet alleen nog even oefenen met uitdrukken op internet Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 12:45

Dat doe ik ook wel. Ik zeg eerst duidelijk nee. Wordt dat genegeerd dan geeft ik pas een tik. Ik doe slaan niet voor mijn plezier dus doe ik het ook zo weinig mogelijk. Maar naar mijn mening is een tik soms de enige manier om een paard te corrigeren. En ik vroeg me af hoe mensen ,die tegen het slaan van paarden zijn, momenten waarvan ik denk ik moet echt een tik geven oplossen. Maar ik probeer (zoals denk ik de meeste paardenliefhebbers) het slaan van paarden tot een minimium te beperken.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:48

ik heb een verzorgfries die ook nogal opdringerig is. Ik heb een voorbeeld genomen aan onze drijfmerrie tussen de paarden en als hij dat doet, drijf ik hem gewoon weg, hij is er nu dus mee gestopt.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 12:52

Hoe drijf je hem weg dan? Want die 2-jarige van mij moet echt overal bijzitten met haar nieuwsgierige neusje.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:11

ik immiteer een paard met zijn nues naar voren, oren in de nek, boos kijken en aan komen stormen. als ze dan nog niet reageert, krijgt ze 'happen' in haar flank (snelle knijpbewegingen, soms moet ik zo ver gaan, alhoewel 1 stap op het moment voldoende is om hem opzij te laten gaan)

meer info: zie site josien Haha!

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:36

jahjah ik kreeg in eenkeer een mooi uitzicht van dat 2 jarige merrietje!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:37

wat bedoel je????

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:39

Ik vind ook dat soms een tik best moet kunnen, maar dan idd wel om een goede reden. Niet zomaar omdat je paard niet snel genoeg doet wat jij wil, dan ben jij wel misschien niet duidelijk geweest en snapt hij je niet.
Omdat een tek vaak om de verkeerde reden gegeven wordt denk ik dat NH-ers zich ertegen verzetten, maar een "goede" tik past volgens mij best in NH, in ieder geval wel in 'mijn' NH

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:09

Ik sluit mij bij Viola aan. Lachen

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 15:18

kim16"]
Sorry hoor maar soms moet je je paard toch een tik verkopen. Ik noem even een voorbeeld mijn 2-jarige merrie had laatst de kont naar mijn bijrijder gekeurd en haar geschopt. Als ze dat bij mij had gedaan had ze een dikke tik gekregen.
[/quote]

[quote="Alieta"]
jahjah ik kreeg in eenkeer een mooi uitzicht van dat 2 jarige merrietje!
[/quote]

[quote="Duncan schreef:
wat bedoel je????


Alieta is de bijrijder waar ik het over heb.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:28

het probleem is dat ik het niet durf..of naja het durven is er wel alleen ik ben bang dat ze me een trap nageeft!
het vertrouwen is nu ook wel een beetje weg,alleen ik bouw het steeds meer weer op!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:07

Toevallig vanmorgen hierover ook een discussie gehad tijdens een bosritje. Gisteren was ik met een kennisje weg en haar grote KWPN'er ging de trailer niet direct in ('doet 'ie anders wel altijd..'). Beest is groot en supersterk, draait zich om en trekt zich los; nog eens proberen zelfde resultaat, vrouwtje kwaad, geeft beest een schop zogenaamd om de corrigeren maar natuurlijk vanuit haar eigen frustratie. Dit soort fysiek geweld helpt natuurlijk niet, paard wordt er alleen maar onzekerder van. Ik heb hem uiteindelijk rustig pratend op zijn gemak gesteld, niet aankijkend en toen lukte het beter.

Ik heb wel eens begrepen dat de werkelijke 'grote' leider van een kudde vrijwel nooit slaat of bijt. Die leider is leider door zijn/haar persoonlijkheid en misschien heeft 'ie ooit eens een mindere een enorme lel of beet verkocht maar dat was dan om een heel duidelijke reden, die de mindere op dat moment heel goed begreep: eens en nooit meer nodig.
Slaan en bijten komen juist voor in de lagere regionen om voortdurend de rangorde te bevestigen.

Met dit als uitgangspunt denk ik (en dit is maar mijn theorietje hoor) dat je niet teveel fysiek zou moeten strijden (schoppen en meppen) met je paard omdat dat een voortdurende uiting is van rangordebepaling - een op- en neergaande strijd waarbij jij een van de partijen uit de lagere regionen bent - en niet van het bepalen van de werkelijke leider (die je eigenlijk zou moeten zijn).

Ik doe zelf geen NH maar ik denk dat daarbij meer aan een relatie op basis van persoonlijkheid wordt gewerkt en daar is lang niet altijd fysiek geweld bij nodig.

Ik heb mijn paardje nog nooit een mep of trap verkocht, maar ik heb een lief paard en dan is het makkelijk praten. En als ik zie hoe 'ie altijd weer zijn best doet me overal heen te brengen en doorheen te slepen kan je d'r ook moeilijk kwaad op worden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:59

kim16 schreef:
Als ik over NH lees dan begrijp ik daaruit dat je zoveel mogelijk het paard zijn natuurlijke gedrag mogelijk moet maken en dat zelf moet imiteren. Met sommige dingen ben ik het ook wel eens, zo loop ik altijd voor mijn paard. Maar wat ik dan niet snap is waarom het volgens de meeste NH-methodes zo slecht is als je een paard een tik verkoopt. In de natuur slaan, schoppen paarden elkaar toch ook? Als een paard dat hoger in de rangorde staat bv niet aan de kant gaat voor een paard dat lager in de rangorde staat dan krijgt dat paard dat lager in de rangorde staat na een waarschuwing toch een trap of een bijt. Bij mijn ponies gaat het er soms hard aan toe.
Ik zeg niet dat je paarden bij het minste of geringste moet gaan slaan maar als een pony iets doet wat echt niet door de beugel kan wat is er dan zo erg als je je paard een tik geeft?


je kan jezelf nooit vergelijken met een kudde. Gedraag je je verder dan ook precies zo als andere paarden dat doen. Denk je dat je paard jou net zo goed begrijpt als hij andere paarden begrijpt?? nee, dus kan je niet zomaar dingen gaan doen "omdat andere paarden het ook doen"
ik vind niet zozeer het het fysieke van "de tik" erg, meer de houding van de mens en de redenen waarbij normaal een tik gegeven wordt.
Het voorbeeld dat jij aangeeft, is een goed voorbeeld daarvan. Als een paard je probeert te meppen, betekent dat (meestal) dat hij gewoon totaal geen respect heeft voor jou. Het trappen is alleen maar een uiting daarvan. Nh werkt aan jou houding tegenover het paard, zodat hij jou wel als leider gaat zien. Dan zullen dit soort dingen dus ook niet gebeuren.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 19:35

Sanne83, Wat had jij gedaan dan als jouw paard je had gemept? Als ik op Alieta's plaats had gezeten had de pony een tik gehad.
En ik vergelijk mezelf ook niet met een kudde. Ik zeg alleen dat NH zoveel mogelijk vanuit de natuur van het paard werkt(of heb ik dat nou helemaal verkeerd). Ik doe zelf niks aan NH. En mijn ponies hebben zonder NH ook respect voor mij. Mijn pony ziet mij (volgens mij) wel als leider.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:59

Ik ben het echt volkomen met je eens kim!
Ik ben heel acceptabel tegenover Iris (en odessa ed.) maar Iris is een hele dominante merrie en moet zo nu en dan wel eens terug worden gezet op haar plek in rangorde.
Voorbeeld: laatst waren we klaar met rijden, en altijd mogen ze savonds naar "het groene weiland" waar lekker groen gras staat (vandaar de naam) en die dacht dat ze wel een sprintje even kon trekken.
En ze luisterde na 3 keer "Ho" niet.
Dan een ruk aan de teugels, en wie dan niet luisteren wil moet maar voelen hoor.
Dan is het gewoon even een schop, en het is voor de eerst komende maand weer over.

Zolang het maar op een eerlijke manier gaat heb ik er geen problemen, en nog belangrijker, als het niet overdreven word.
Dus 1 tik en dan over, niet onnodig het paard slaan, word hij alleen angstig van.

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:08

Nou Kim,dat jij de leider van Sennie bent daar hoef je niet over te twijfelen hoor,hij loopt altijd achter je aan en luister flink naar je...!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:00

kim16 schreef:
Sanne83, Wat had jij gedaan dan als jouw paard je had gemept? Als ik op Alieta's plaats had gezeten had de pony een tik gehad.
En ik vergelijk mezelf ook niet met een kudde. Ik zeg alleen dat NH zoveel mogelijk vanuit de natuur van het paard werkt(of heb ik dat nou helemaal verkeerd). Ik doe zelf niks aan NH. En mijn ponies hebben zonder NH ook respect voor mij. Mijn pony ziet mij (volgens mij) wel als leider.


Als je van te voren bepaald wie er hoger in rang is gebeuren dit soort dingen niet. ik hoef dus geen tik te geven, want ik voorkom dit soort dingen Knipoog

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:34

Ik kan sommige dingen niet voorkomen. Mijn andere twee ponies zouden dit ook nooit doen maar de twenter is in een uitprobeerfase. En ik probeer dan duidelijk aan te geven hoe ver ze kan gaan. Dus bij mij probeert ze dit soort dingen niet maar bij iemand die wat onzekerder is daar maakt ze gewoon gebruik van. Die tweejarige is gewoon heel dominant. Dat is ze altijd al geweest. Ze heeft eens als jaarlinger een kwart jaar in een kudde van grotendeels ijslanders gestaan. In het begin werd ze verstoten maar binnen een week was ze op twee na de hoogste in de rangorde. Ze was zelfs ponies van 5 jaar de baas.
Dus Sanne83, wat ik wil is dat ze alle mensen gaat zien als hoger in de rangorde, en niet alleen de mensen die wat strenger tegen haar zijn.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers