Hoe controleren jullie het WELZIJN van je paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Hoe controleren jullie het WELZIJN van je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 10:51

Ik kijk altijd eerst naar de oortjes en ogen. Ziet ie er vrolijk uit of staan de ogen dof.
, heeft ie een goed orenspel? Kreupelheid is altijd te contateren. Natuurlijk zijn er meer dingen waar je op let, zou het heel graag van jullie horen, misschien zitten er hele handige tips tussen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:55

Ik denk dat heel moeilijk te omschrijven is. Je krijgtop een gegeven moment een soort paarden 'gevoel'.
Zodra je maar een paard kijkt, weet je of hij goed in zijn vel zit of niet, maar om nou te omschrijven waaraan je dat ziet Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:55

Tja, ik let er ook op hoe mijn paardje zich gedraagt. Ze is meestal wel vrij pittig, maar wel 'onderdanig', als ze een keer weinig lust heeft, is er meestal wel wat aan de hand. Of juist andersom, als ze zo gek is als een deur, kan ik er ook vanuit gaan dat er iets niet goed is.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:57

Gedraagt hij zich normaal? Kijkt hij wakker, komt hij naar me toe (als dat normaal is voor je paard), eet hij goed, dat soort zaken. Ik kan niet eens precieze dingen aangeven, je kijkt nl naar het hele beeld van je paard. Als dat anders is dan je gewend bent, ga ik extra opletten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:57

Ik zie van 100 meter afstand of mijn paarden in orde zijn of niet. Kaminka moet stralen, haar blik is bepalend. Als Kaminka "serieus" kijkt voelt ze zich niet goed. En als ze eens niet hinnikt als welkom ben ik ook meteen gealarmeerd.

Bij Toon is het wat minder extreem, die is trouwens nog nooit ziek of beroerd geweest, maar zal dat waarschijnlijk ook minder heftig laten merken dan Kaminka die gewoon heel extrovert is en iedereen laat weten wat er met haar aan de hand is... }>

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:56

in die 2 maanden dat ik bon nu verzorg ben ik vanalles over dr te wetwen gekomen.
Zoals, ze komt ALTIJD naar je toe als je bij dr box staat, doet ze dat neit dan is er wat.
Na het rijden staat ze ALTIJD bij dr voerbak, doet ze dat enit, dan is er wat mis.
Tijdens het rijden is ze vaak rustig, is ze wild en gek dan zit er iets niet goed.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:28

Dat ik bij onze Piropo heel goed te zien, hij is altijd zeer aanwezig als ik op stal kom, dan staat hij (als ik hem roep) keihard en heel hoog te gillen, kom ik dan bij zijn stal aan dan staat hij met zijn kop te schudden en wil hij gelijk actie.
Kom je aan en hij staat in een hoekje of met zijn kop omlaag, is er wat.
het hoeft niet altijd gelijk echt wat te zijn, hij kan ook wel een beetje triest zijn als het constant regent en dan kan hij ook wel zo staan.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:36

ja ik heb daar geen kijk op dat blijkt el weer uit gisteren.. maar ik zweer je.. ze was gode in orde niks aan de hand.. was vrolijk goed oren naar voren zoals ze altijd heeft heel attend... en ik ging uitstappen en in een keer was het foute boel... achteraf gewoon mijn schuld

Love the life that you live, live the life that you love

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:17

Als je je paard door en door kent zie je dat metteen.
Aan de vacht, oren, ogen, benen, neus noem maar op.
Ik zie het meestal vooral aan hoe hij kijkt. ookal zijn zijn ogen altijd zwart Pling Ik zie precies in die ondeugende oogjes als er iets mis is...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:23

Als je je paarden goed kent weet je op een gegeven moment wat normaal gedrag is voor een bepaald paard. Zodra die situatie/gedrag verandert moet je zien te achterhalen wat het probleem is.
Goed kijken en observeren dus.
Ik stap mijn paarden elke dag een stukje op de harde ondergrond en laat ze dan een paar stukjes draven om eventuele kreupelheden meteen te ontdekken. Verder let ik op het stalgedrag en speel daar op in.
Regelmaat en rust werkt heel verhelderend voor paarden heb ik geleerd.
Je moet als het ware ''oog'' ervoor krijgen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:28

Maar dat is precies hetzelfde als dat sommige mensen denken dat jij kan gedachten lezen bij een dier.... Als je je dier kent dan weet je toch hoe hij zich voelt. Hebben jullie dat dan nooit dan je kan zien dat ze wat van plan zijn, en als ze dan corrigerend toespreek, ze zich heel betrapt voelen? Ik heb dat trouwens bij mensen ook hoor, dat ik buien en toestanden kan aanvoelen.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:34

Hoe ze reageert als ik de stal binnen kom en ik roep haar, vacht (glans, mooi glad liggend), ogen, oren. En als ze zich niet lekker voelt dan valt ze altijd in, van een mooi rond paard kan ze in 2 dagen tijd een wandelend skelet (overdreven!) worden. Ook is ze altijd gelijk haar glans kwijt als ze niet lekker is.
Van de week was ze kreupel, waarschijnlijk verstapt of vastgelegen ofzo en ze had duidelijk pijn, ze liep alsof ze een houten been had! Als je op stal aankwam dan had ze gelijk al zo'n sacherijnige blik van 'laat me nou maar met rust' en stappen wou ze ook niet, ze sjokte maar wat achter me aan en stond iedere keer stil, duidelijke foute boel dus.
Inmiddels gaat het al weer veel beter en nu staat ze ook weer vrolijk op stal 'ha ben je daar weer! gaan we wat leuks doen?'
Zelfs een meisje dat pas een week bij ons op stal werkt viel het op!!

Nulla tenaci invia est via

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:15

ik zie ook op 100m afstand of mijn beesten wat mankeren.
Van de week viel me dus op dat ze allbei erg lusteloos zijn als ze in de bak staan, ze zijn wel gezond maar niet echt actief. Dus snel maar een extra beetje voer gehaald(energie).
Felix kijkt al op als ie me hoort lopen, als ze op stal staan en ik kom binnen loopt Felix al te schreeuwen.
Danno is rustiger, maar is ook erg attent als ik hem roep.
Zolang ze vreten is het goed, als ze niet vreten dan kan ik gelijk de DA bellen Haha!

Felix heeft een aanrtal jaren terug een slokdarmverstopping gehad.
Hij had nog niet gehoest/kucht/kokhalst en ik zag gelijk dat het fout zat en dat op 30 meter afstand.
Die hele houding zei genoeg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:42

Ik ken Barb door en door en zie het meteen als hij niet in zijn hum is. Hij heeft pas 1 keer krampkoliek gehad en ik kwam aangelopen en zag meteen aan zijn blik dat hij niet in orde was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:19

Als Milena niet lekker is dan kijkt ze me niet aan als ik kom. Dan kijkt ze wel even op, maar is verder niet in me geinteresseerd.
Bij Leonardo merk je dat 'ie niet naar je hinnikt.
Ik kijk naar de ogen, die moeten helder en stralend zijn. De oortjes moeten levendig bewegen. De vacht moet glad liggen en niet open staan of vettig eruit zien.
Verder vooral het gedrag. Geen interesse, minder happig op het eten, beetje hangerig...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:07

Ik merk direct als Berber en Isolda even ietsje minder fit zijn. En hoe ik dat zie? Geen idee. Ze doen dan anders dan anders, hebben niet van die sprekende koppies, kijken lusteloos of niet geinteresseerd.
Van Udinde vind ik het moeilijker, die ken ik natuurlijk nog niet zo lang als Berber en Isolda. Ook al ken ik haar alweer een half jaar, toch let ik bij haar extra op haar doen en laten als ik bij haar ben. Beetje extra controle, let er extra op hoe ze zich gedraagt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:20

Ik zie het ook meteen aan mijn paarden. Gewoon net zoals je het vaak aan mensen ook kunt zien. De hele uitstraling, alles.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:40

Dennis heeft eigenlijk nog nooit wat gehad. 1x vond ik hem iets duf. Maar het was warm en ik was ook sloom. Toen mocht er ff een meisje een rondje op en hij was niet voor uit te krijgen. Toen zijn we ook meteen gestopt. We konden niets aan hem vinden wat echt niet goed was. Toen heb ik hem een beetje slobber gegeven en de volgende dag was het goed.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 21:27

Bij Spot zie ik het meteen, de hele uitstraling is anders, en mevrouw vind zichzelf vaak ook erg zielig, dan staat ze dus ergens treurig in een hoekje... Lovers Als ze kreupel heeft is dat overduidelijk, zij kan dan opeens nauwelijks meer staan, volgende dag rent ze weer vrolijk rond.
Ze is wel zo dat, als ze bijv. last zou hebben van haar rug tijdens het rijden, je dat niet echt merkt, ze protesteert nooit. Kan wel lastig zijn dus.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:34

behalve wat greetje doet ga ik voor of na het poetsen met 1 hand altijd het hele lijf af om te controleren op wondjes of andere rare bultjes/sneetjes weet ik veel.
Daarnaast controleer ik altijd de waterbak, als ie nog helemaal propvol zit vraag ik aan de stalhouder wanneer ze voor het laatst water hebben gehad.
Ook kijk ik altijd in de voerbak of ze al het voer op hebben

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:38

Mijn paard laat het altijd wel blijken als er iets is. Het is meer de blik, de kuiltjes boven haar ogen etc. Haar vacht glanst eigenlijk altijd wel, de ogen staan helder en ze is ook nooit ziek. Laatst hadden we door dat er iets met haar was, maar er was niets te zien. Twee keer gecontroleerd 's ochtends, maar echt niets terwijl ze wel liet blijken dat er iets was. 's Middags kwamen we erachter dat ze een hoefzweer had, toen begon ze te kreupelen. Ook laat ze het blijken wanneer ze te koud is, daar kan ze nl. niet goed tegen. Het is dus niet zozeer vacht, ogen, etc. meer haar uitstraling. Ik denk dat je dat pas gaat zien als het paard je het toont.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 41 bezoekers