vastpakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 13:18

Hai allemaal!

Mijn paard liep een hele tijd lekker. (goede hals houding, netjes op twee teugels, steeds actiever achterbeen) nu begint hij de laatste maand te "vervelen". het probleem is dat hij een kant van het bit vast probeert te zetten en soms zie ik dan zijn tong verschijnen. voorbeeld:
ik zit op de volte linksom, en hij loopt in de goede buiging. maar wat doet hij nu, hij pakt/hangt op mijn buitenteugel en zodra ik dus knijpjes geef zodat hij moet loslaten probeert hij meteen de binnenkant (en daar is dan die tong weer..deze laat hij trouwens niet uit zijn mond hangen, maar soms komt hij er evenuit). op het moment dat hij buiten vastpakt heb ik binnen niks. heb ik druk op twee teugels, is mijn binnenteugel aanzienlijk korter. het stomme is dat je aan de halshouding/buiging niet kunt zien dat hij zich vastzet in de mond. maar ik voel het wel.
als ik in de spiegel kijk terwijl ik rijd lijkt het of ik hem in zijn mond trek, de mondhoeken gaan richting mijn hand. maar ik heb een licht contact en hij voelt niet zwaar.( hij is wel voorwaarts genoeg volgens mijn instructeur.)
ik weet dat het tong uitsteken komt door druk aan een kant in zijn mond, maar dat zoekt hij zelf op. ik probeer altijd op twee teugels te rijden.
(hij loopt goed door de rug en doorzitten gaat ook gemakkelijk)

wie kan mij tips geven hierover.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:50

Hi,

Wij hebben dinsdag een demonstratie van een "paardetandarts" gehad,
hij noemde een paar dingen op die door haken of niet sluitende kiezen of voortanden veroorzaakt kunnen worden, waardoor het paard pijn in de mond kan krijgen. oa toont zich dat door de tong naar buiten steken, bit vastpakken, aan een kant kauwen etc.

Ik heb geen idee of het gedrag van jouw paard door pijn in de mond veroorzaakt wordt, maar je zou het na kunnen laten kijken.

Succes

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:55

Citaat:
heb ik druk op twee teugels, is mijn binnenteugel aanzienlijk korter


Dan lijkt het mij dat ie dus niet fijn op twee teugels is.

Denk dat je em meer met been moet rijden, niet zozeer het voorwaarts want dat issie wel zeg je. Maar meer het aan het been lopen wat betreft buiging en stelling.

Probeer daar niet teveel de nadruk op te leggen, en hou hem aan het werk je paardje. Rij gewoon en doe oefeningen maar blijf em voor. Dus zoals je normaal het oplost dat hij zwaarder wordt aan 1 kant moet je dit dus sneller doen dan je paardje. Zo heeft ie niet de tijd en de mogelijkheid om te gaan vastpakken... probeer vooruit te voelen en voel aan tot hoever je kan buigen of stelling vragen zonder dat hij vast pakt. Rijd em anders van voren wat rechter (minder of geen stelling) maar wel met wat buiging zodat hij wel aan het werk moet.
Of rijdt eens een schouderbinnenwaarts/voor met wat stelling naar buiten of iig z'n koppie wat rechter.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:10

Vaak is het dan het probleem dat je zelf te veel vast houd op de kant waar het paard op vast houd.
Misschien omste beurten de teugels overdreven ver naar voren te steken en lekker voorwaarts houden , heeft hij niet de tijd om vast te pakken.
Dit geregeld herhalen.
Probeer anders eens de kant waarop het paard vast houd dus los te houden (In een boogje)
En dan gewoon je been constant aanleggen op de kant waarop hij vast houd.
Zo leer ik het .
Maar het probleem bij mij is dat ik zelf vast houd, maar misschien heb je er wat aan?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 12:59

Hier moet je instructeur zeker wel raad mee weten! Misschien kun je hem eens op je paard laten rijden, zodat hij je tips kan geven.

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:21

hai!

Bedankt voor de reacties!
gisteren heb ik hem met een wat langere teugel gereden en de laatste tien minuten weer op normale lengte. niemand heeft de symptonen gezien die hij eerst vertoonde. Ik hoop dat ik hem nu weer zo terug kan opbouwen naar de gewenste nagevelijkheid. aangezien dat hij net 5 is, wil ik misschien toch de tandarts laten langskomen voor een controle.. wie weet een goede tandarts tussen utrecht-amsterdam??

groetjes!