Paardetandarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Paardetandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:50

Gisteren avond hebben we via onze rijinstructrice een demononstratie bij een paardetandarts gehad. Een van de deelnemers had haar paard meegenomen en die kreeg een volledige behandeling. Het was een hele boeiende demonstratie.

De tandarts in kwestie heeft een opleiding in America gevolgd, volgens de geleerden is dat de enige herkende opleiding op dat gebied.

Zijn tarief bij een "gewone" behandeling (haken verwijderen, tanden slijpen, etc) is € 70,= indien het paard verdoofd moet worden (wat volgens hem bijna altijd het geval is) komt er € 15,= erbij. Mocht hij een bezoek aan huis moeten brengen (wat hij liever niet doet omdat hij zijn hele apparatuur dan mee moet slepen en hij zijn routine van blind kunnen grijpen dan kwijt is) rekent hij € 1,= per km.

Heeft iemand van jullie ervaring met gediplomeerde paardetandartsen en wat zijn de kosten ?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:31

Jeetje,deze is wel erg duur zeg....'Mijn'paardentandarts heeft ook zijn 'erkenning' (want er is geen diploma) ook in Amerika gehaald.De kosten zijn 50 euro,ongeacht wat hij moet doen,of hoe lang hij bezig is..Controle of als er niets gedaan hoeft te worden is gratis.
Ik ben erg tevreden over deze jongen!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:35

ik laat de uithof komen en betaald 35 euro voor een behandeling (incl. verdoven)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:36

Mijn veearts doet dit, hij heeft ook die erkenning. Wat de kosten zijn weet ik niet maar we zijn in alle opzichten tevreden over hem.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:42

Okkie1 schreef:
Mijn veearts doet dit, hij heeft ook die erkenning. Wat de kosten zijn weet ik niet maar we zijn in alle opzichten tevreden over hem.

Zelfde verhaaltje hier. Vaak doe ik de tandencontrole in combinatie met de jaarlijkse inenting.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:48

Ik laat wel een aparte arts komen en daar betaal ik € 35,-
De laatste keer heeft hij een kies getrokken en niets extra's gerekend.
Maar wat ik ook erg fijn aan hem vind is dat hij zo goed met dieren overweg kan. Hij stapt de box binnen, praat wat, aait wat en hij kan alles met de dieren doen!

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:08

Mijn paard heeft pas geleden een vrij grondige gebitsbehandeling gehad.
Hij is ca. 30 minuten bezig geweest. Ik was € 60,00 kwijt.

Stalgenoten waren voor hun paarden met "kleine gebitsproblemen" € 50,00 kwijt.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:44

Bij ons ligt het bedrag wat je betaald aan de behandeling die je paard nodig heeft!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:27

Okkie1 schreef:
Mijn veearts doet dit, hij heeft ook die erkenning. Wat de kosten zijn weet ik niet maar we zijn in alle opzichten tevreden over hem.

Zelfde geld hier ook. Vind het hartstikke handig, 2 in 1 Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:30

heeft iemand enig idee wat een veearts berekend voor vijlen? doe het maar even in dit topc, beetje off-topic weet het!

yfande, vind het een dure grap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:41

Ik heb 1x een "echte" paardentandarts laten komen. Wat een ongelooflijke oplichtster en toen moest ik ook nog eens bijna 100 euro per paard betalen plus voorrijkosten.
Afgelopen winter heeft mijn eigen da de tanden geveild. Hier was ik 24 euro per paard kwijt en hij is bijna een uur per paard bezig geweest.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:48

Ik heb vorig jaar in de zomer een paardentandarts laten komen, moest €50,- betalen. Ik ben erg te spreken over hem omdat hij erg vriendelijk was, vooral tegen Ivanka, heel rustig was en er echt de tijd voor nam.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:59

jaco amsems is een goede!!hij rekent tussen de 45 en 65 euro(hoe meer paarden er worden gedaan hoe minder, dan is de prijs voor elk paard ongeacht wat er moet gebeure hetzelfde)
en hij doet ze werk goed!!is rustig met de paarden.
ik zou het niet door de veearts laten doen, die moeten altijd perse verdoven(tenminste de meeste) en dit is helemaal niet perse nodig(okej je hebt uitzonderingen)
maar rond de 50 euro heb je wel een goed hoor!laat je niet oplichten omdat ie toevallig een diploma heeft!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:56

Ik weet begod niet hoe de paardetandarts heet die mijn verzorgpony onder handen neemt, maar hij kost iets van 30 euro, komt aan huis (nou ja, komt op de plaats waar zich minimaal 5 paarden verzameld hebben) bij controle niets te doen is gratis, hij neemt de tijd voor de paarden en geeft goed uitleg van wat hij doet. En vooral; hij zorgt ervoor dat het paard rustig blijft ZONDER verdoving! Soort handoplegging. Ik weet het, het klinkt raar, maar ik zag spettenkampioen Rimaica voor m'n neus kalmeren bij hem!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15448
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:15

Mijn paard is de laatste keer behandeld door een paardentandarts, en dat is niet zo goed bevallen. Het paard kon niet verdoofd worden. En ik heb altijd begrepen dat paardentandartsen dat ook niet mogen doen volgens de wet. De volgende keer laat ik mijn dierenarts, daar kan ze verdoofd worden en dat is voor mij en mijn paard toch een iets beter idee.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:53

Coby, waarom wil je perse dat je paard verdooft word?omdat het voor je paard fijner is?
Ja misschien op dat moment wel even maar daarna ligt ze de rest van haar dag voor pampus in haar stal, en kan soms nog een paar dagen langer duren, van die verdoving gaat ze der eigen echt niet beter voelen hoor. en als ze echt heel veel pijn hebben dan merk je het vanzelf wel aan het verzet, maar een beetje verzet...

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:31

bij ons op de paardenkliniek zijn ze dus ook opgeleid om het gebit van je paard te mogen doen. Ik heb mijn paard daar altijd laten behandelen. Dit was ca. € 55,00. Ze gaven al bij voorbaat een verdoving.

Toen de paardentandarts bij ons op stal was, heb ik gevraagd of hij voor de zekerheid ook mijn paard na wilde kijken. Nou hij schrok er echt van en ik ook toen ik daarna mocht kijken. Het was echt een enorm rommeltje in haar mond. Iets wat de dierenarts nooit gemeld heeft.

De paardentandarts heeft van een deel van het gebit bijna 1.5 cm af moeten frezen om het gebit een beetje op orde te kunnen krijgen.
Daarna was mijn aanleuningsprobleem met rijden ook ineens verholpen.

Voor mij voor het gebit geen dierenartsen meer, maar een goede paardentandarts!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:33

1 euro per KM?!?! Rijd zijn auto op goud ofzow?? Men, die ik heb is veel goedkoper, weet niet precies hoe duur Verward

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:39

boemel schreef:
bij ons op de paardenkliniek zijn ze dus ook opgeleid om het gebit van je paard te mogen doen. Ik heb mijn paard daar altijd laten behandelen. Dit was ca. € 55,00. Ze gaven al bij voorbaat een verdoving.

Toen de paardentandarts bij ons op stal was, heb ik gevraagd of hij voor de zekerheid ook mijn paard na wilde kijken. Nou hij schrok er echt van en ik ook toen ik daarna mocht kijken. Het was echt een enorm rommeltje in haar mond. Iets wat de dierenarts nooit gemeld heeft.

De paardentandarts heeft van een deel van het gebit bijna 1.5 cm af moeten frezen om het gebit een beetje op orde te kunnen krijgen.
Daarna was mijn aanleuningsprobleem met rijden ook ineens verholpen.

Voor mij voor het gebit geen dierenartsen meer, maar een goede paardentandarts!


Dat is lekker zeg! Wees blij dat de paardentandarts er achter kwam...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15448
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:00

Princess schreef:
Coby, waarom wil je perse dat je paard verdooft word?omdat het voor je paard fijner is?
Ja misschien op dat moment wel even maar daarna ligt ze de rest van haar dag voor pampus in haar stal, en kan soms nog een paar dagen langer duren, van die verdoving gaat ze der eigen echt niet beter voelen hoor. en als ze echt heel veel pijn hebben dan merk je het vanzelf wel aan het verzet, maar een beetje verzet...


Ik dacht ook dat zonder verdoving wel te doen was...dat ging na 10 min. niet meer goed. Van verzet kwam hevige agressie, vandaar de beslissing om mijn paard de volgende keer te gaan verdoven. Voor zowel haar en mij een iets betere beslissing.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:15

De mijne worden netjes bijgehouden door de (paarden)veearts die daar ook een opleiding voor gehad heeft. Gewoon 1x per jaar gelijk met enten. Volgens mij mag een tandarts niet eens goed verdoven. (geen spuitdiploma Knipoog )

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:57

Ik ben van plan om na mijn studie mondhygiene, een cursus te volgen in Amerika, of in Europa (cursus is nog maar net van start) om paardentandarts te worden (hoe toepasselijk, ik zie het al helemaal voor me... mijn eigen praktijk... links de mensen, rechts de paarden graag... hahah)
Heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar in de USA heb je verschillende cursussen... cursus 1, om het zo maar even te noemen, kon volgensmij iedereen zomaar volgen. De verdere cursussen, waarbij je tanden leert trekken en verdoven, is alleen helaas weggelegd voor een dierenarts. Naja, het fijne weet ik er echt niet van. Tot nu toe droom ik alleen maar Haha!

Maar ik denk dat je idd behoorlijk moet opletten of jouw paardentandarts wel bevoegd is voor bepaalde behandelingen!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:33

M'n pa doet het nooit met verdoving, en werkt alles wel heel netjes en snel bij (niet zo sloom, gewoon dat het niet al te lang duurt), als een paardje beetje lastig is krijgt ie een praam om maar dat is dan ook alles eigenlijk. Is trouwens erkend paardendierenarts..

=x= Hester

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:01

yfande schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met gediplomeerde paardetandartsen en wat zijn de kosten ?

Zo ver ik heb kunnen opmaken uit de site van de opleiding voor paardentandarts in Amerika, zijn er geen gedplomeerde paardentandartsen in Nederland.
Wel gecertificeerde

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 19:51

Hi,

bedankt voor jullie reakties. Even voor de duidelijkheid, de paardentandarts in kwestie is een dierenarts en mag dus verdoven.

Verder ben ik er nog steeds niet uit of het een gecertificeerde opleiding of een gediplomeerde opleiding is.