Geen papieren, vader bekend. Stamboekshet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Geen papieren, vader bekend. Stamboekshet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 12:44

Beetje vage titel misschien, maar wist even niet hoe ik het anders moet formuleren, weet ook niet of ik het hier of ergens anders moet plaatsen

Na een zoektocht ben ik er waarschijnlijk achter wie de vader is van mijn shetlandhengst, de moeder weet ik nog niet maar daar word ik over teruggebeld. De vader is Bram vd Gathe, 1e premie keurhengst

Diddle, mijn shethengst van 2 jaar, heeft nu geen stamboekpapieren, die heeft de vorige eigenaresse niet gehad, Diddle zou nl te groot worden voor de fokkerij....

Als blijkt dat de vader echt een stamboekhengst is, kan ik dan alsnog de papieren opvragen of Diddle in laten schrijven in het stamboek??? Moet je dan ook een DNA test doen?
Wie weet hier een antwoord op??? of wie weet waar ik het na kan vragen
Alle tips welkom!!

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:52

ja zoiets heb ik ook mijn shetje zijn ouders hebben bijde papieren maar de vader is nooit gekeurd al dekhengst Verward
dus weet het niet maar zou ik ook papieren aan kunnen vragen, of krijg je die niet omdat de vader niet goedgekeurd is Verward

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:49

Inschrijven kan, mits er een DNA test gedaan wordt, dit kun je allemaal het beste navragen bij het stamboek.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:51

Ik zou gewoon even contact opnemen met het stamboek.
Zij kunnen je precies vertellen wat wel en niet kan.

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 16:29

Amethyst schreef:
Ik zou gewoon even contact opnemen met het stamboek.
Zij kunnen je precies vertellen wat wel en niet kan.


Ja, ik denk dat ik die inderdaad maar eens ga bellen
Volgens de fokker van mijn shet kon het niet, maar ik heb gehoord dat het wel kan via DNA-test (iemand trouwens enig idee wat zo'n test kost??)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:17

www.nsps.nl

Ik denk inderdaad dat er zowiezo DNA getrokken moet worden, van jou hengst, en van allebei zijn ouders. Bij het NSPS nemen ze naar mijn weten enkel nog pony's met vol papier op (althans, voor keuringen enzo wel)

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:20

stef schreef:
www.nsps.nl

Ik denk inderdaad dat er zowiezo DNA getrokken moet worden, van jou hengst, en van allebei zijn ouders. Bij het NSPS nemen ze naar mijn weten enkel nog pony's met vol papier op (althans, voor keuringen enzo wel)


Bij het NSPS hebben ze vorig jaar nog ons veulentje opgenomen met registerpapieren. Alleen de vader heeft papieren, en moeder helaas niet Lachen

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:38

en anders zou je hem eventueel toch ook bij de NMPRS kunnen laten inschrijven, of moet dat als veulen gebeuren? daar kunnen alle kleine paardjes ingeschreven worden.

www.minipaarden.nl

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:51

Mijn shetlandhengstje van vorig jaar is ook in het register opgenomen, zijn moeder is een stamboekmerrie en zijn vader is officieel een goedgekeurde hengst alleen is er geen dekbewijs bij dus moest er ook DNA gedaan worden. Dit heb ik niet laten doen omdat ik hem er voor de aardigheid bij heb

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:27

volgens mij kun je hem dan bij het NMPRS in laten schrijven, maar of het ook een stamboek shet kan 'worden' weet ik niet...

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:27

als vaders inderdaad Bram van de Gathe is (als dat blijkt uit de DNA), maar moeders is onbekend of er is geen dekbon wordt het een registerhengst en kun je er nog niks mee (als je van plan was je hengst goed te laten keuren bij het NSPS), omdat het register is. En dan kan moeders nog zo'n mooi papier hebben, nee is nee en het blijft nee bij hun (maar ze keuren wel hengsten goed waar ik dan mijn twijfels bij heb, mankeert van alles aan, maar de moederlijn is zo goed Frusty )

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:29

skaay schreef:
ja zoiets heb ik ook mijn shetje zijn ouders hebben bijde papieren maar de vader is nooit gekeurd al dekhengst Verward
dus weet het niet maar zou ik ook papieren aan kunnen vragen, of krijg je die niet omdat de vader niet goedgekeurd is Verward


Skaay jou shet wordt dan ook register en de eventuele veulens ook, dit omdat pa niet goedgekeurd is.

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 10:33

Moeders van mijn pony heeft waarschijnlijk ook papieren. Aangezien die man ca 50 shetjes heeft lopen en mijn shetje 2 jaar geleden geboren is bij hem, moest hij even gaan opzoeken wie de merriemoeder is, dat wist hij niet precies uit zijn hoofd

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:42

je kan dus idd wel inschrijven bij het NSPS, maar met een register shet kan je niet naar de keuring (Honey's vader is nl bekend, Honey's moeder ook, Moedersvader ook, maar moeders moeder niet, en daarom ben ik toen overgestapt naar het NMPRS)

Bij het NMPRS kan elk paardje/pony met een max schoft van 106cm ingeschreven worden. hengsten dienen voor de keuring echter minimaal 1 ouder op papier te hebben.
Bij merries is dit niet noodzakelijk.
Honey heeft een volledige blanco afstamming op papier (omdat ik anders idd DNA moest doen, en haar moeder niet te traceren is) maar is gewoon 2x op de keuring geweest.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:55

zonder dekbon heb je er nog niks aan en wordt het nog een registerhengst. En vaak worden hengstveulens niet aangegeven bij het stamboek en dan maakt het echt niet uit of ze te groot worden of niet.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:13

Het staat idd hierboven allemaal al....

DNA van de vader en jouw shet.....
Maar bij het NSPS heb je niets aan een half papier.
Als je slim bent, ga je bij de hengstenhouder van Bram vragen of hij terug kan kijken welk veulen van welke merrie het kan zijn. Een hengstenhouder schrijft namelijk dekbonnen uit..... Alleen bij hengstveulens vragen veel fokkers geen papieren aan.
Met een beetje geluk is er van jouw shet ook en dekbon uit geschreven (denk het haast wel, omdat het om een goedgekeurde dekhengst gaat)
Dan kun je "gewoon" en duplicaat daarvan aanvragen! (dna moet misschien alsnog...dat denk ik wel omdat hij ouder is en niet meer aan de voet van de merrie loopt)