(onterrecht) Ontslagen Wat nu???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

(onterrecht) Ontslagen Wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 10:28

Ik werk al 3,5 jaar als adm. medewerken bij een software bedrijf.
Ik heb er altijd met plezier gewerkt, nooit slechte evaluaties gehad. Ja natuurlijk wel wat opbouwende kritiek maar daar zijn evaluaties voor.
Ik heb ook elk jaar een kerstbonus en loonsverhoging gekregen.
En ik heb sinds 2,5 jaar een vast contract.

Nou is mijn leidinggevende op zwangerschapsverlof geweest en heeft er een tijd een vervangster gezeten. Na de zwangerschaps verlof zou mij collega nog maar 3 dagen in de week gaan werken en ik zou een gedeelte van haar taken gaan overnemen. Als dat allemaal goed zou gaan zou ik een tussentijdse salarisverhoging krijgen.

Nou kreeg ik van de week per e-mail een uitnodiging waarin stond dat we een evaluatiegesprek gingen houden over de periode dat mijn collega weg is geweest. Kom ik daar aan wordt er even doodleuk gezegt dat mijn functie opgeheven wordt en dat ik kan ophoepelen. Een gedeelte gaan ze automatiseren en een gedeelte gaan ze door studenten laten doen.

Ik weet alleen zeker dat ze me oor aan gaan proberen te naaien. Ze kwamen al met 2 maanden premie en 1,5 maand opzegtermijn. En dat ik ook zelf ontslag zou kunnen nemen. Maar volgens mij kunnen ze dat helemaal niet maken. Om het een beetje goed te praten kwamen ze ook met het excuus dat er toch een paar dingen niet helemaal goed gaan e.d. De telefoon zou af en toe een rinkel te laat opgenomen worden en de post 5 min later gehaald worden. Terwijl er vorige week nog is gezegt dat alles zo goed gaat.

Ik heb het idee dat ze mij er nu op een hele rare manier uit willen werken. Terwijl ik me altijd uit de naad gewerkt heb voor de bedrijf.
Wat kan ik nu het beste doen???

Bijna klaar met mijn opleiding!!!


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:30

als de donder je rechtsbijstandverzekering aanspreken of de vakbond als je daar lid van bent!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:37

Sluit me aan bij irisch lady.

En verder nergens mee accoord gaan.

Veel sterkte.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:39

Zelfde antwoord als Irish_Lady

OF een familielid/vriend zoeken die verstand heeft van onstlagrect, watn volgens mij kunnen ze het op deze manier niet maken.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:49

Robyn schreef:
Ik heb het idee dat ze mij er nu op een hele rare manier uit willen werken. Terwijl ik me altijd uit de naad gewerkt heb voor de bedrijf.
Wat kan ik nu het beste doen???


Beste Robyn, inderdaad dit klopt helemaal niet!
Heb je rechtsbijstand? want dit is echt iets waar je een advocaat voor nodig hebt! Dus ga als een speer juridisch advies aanvragen

Je baas is ook wettelijk verplicht om toestemming aan te vragen bij de cwi om jou te kunnen ontslaan als je in vaste dienst ben bij deze bedrijf.

Alleen als je een contract heb voor een bepaalde tijd, dan heb je baas geen toestemming nodig van de cwi.

Wat je wel kan doen is schriftelijk een brief opstellen waarin je niet mee eens bent met je ontslag, en zorg dat het zowel aangetekend als per post naar je baas wordt verzonden. Let wel op dat je ook in het brief zet dat je graag je werk wil goed blijven doen en graag open staat voor extra trainingen te volgen of begeleidingen krijgen.
Verder, blijf gewoon naar je werk gaan! en blijf gewoon je werk doen en aardig zijn voor je collega's, want anders gaan ze dat ook gebruiken tegen je o.a. werkweigering, en storing van de werkomgeving jegens je collega's.
Het is verdomd moeilijk, dat weet ik ook uit ervaring. Je moet zo en zo niet mee werken aan deze ontslag.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Knipoog

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:02

Ik heb hier helaa ervaring mee (niet ik zelf maar een ander).
Als jouw functie wordt opgeheven staan ze in hun recht met wat ze doen. Je contract wordt ontbonden via de rechter en je krijgt een vergoeding mee. Meestal 2 a 3 keer je maandsalaris.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:12

In ieder gaval NIET zelf ontslag nemen, dan neem je afstand van je rechten!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:13

Sorane schreef:
Ik heb hier helaa ervaring mee (niet ik zelf maar een ander).
Als jouw functie wordt opgeheven staan ze in hun recht met wat ze doen. Je contract wordt ontbonden via de rechter en je krijgt een vergoeding mee. Meestal 2 a 3 keer je maandsalaris.



Via een rechter kost veel meer geld dan toestemming aan te vragen bij de cwi.
Om toestemming te krijgen bij de cwi moeten ze eerst de ontstag redenen goed onderbouwen. Doordat het bedrijf aangeeft om gedeelte van het werk door studenten te laten doen.. terwijl je dat ook kan doen, staat het bedrijf niet op harde grond Knipoog

Natuurlijk is het zo dat als een bedrijf van zijn werknemers af willen... op denduur lukt het ook, maar je moet het niet te makkelijk maken voor ze!
Denk nu in je eigen belang! en om jouw aansprak op een uitkering niet in gevaar te brengen moet je niet mee akkoord gaan met deze situatie. Nogmaals een advocaat kan je hiermee goed helpen!! Knipoog En hierdoor krijg je meer tijd om een nieuw baan te vinden, want tegenwoordig is dat in deze tijden zeer schaars... Rolleyes

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:14

ArwenLune schreef:
In ieder gaval NIET zelf ontslag nemen, dan neem je afstand van je rechten!


Dat moet je inderdaad NOOIT doen!! Wel heel sneaky van je baas om dat voor te stellen hoor!
Oh en als het tot ontbinding komt, ga er wel tegen in! Anders heb je kans dat je je WW uitkering verspeeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:15

Gracy schreef:
Via een rechter kost veel meer geld dan toestemming aan te vragen bij de cwi. Om toestemming te krijgen bij de cwi moeten ze eerst de ontstag redenen goed onderbouwen. Doordat het bedrijf aangeeft om gedeelte van het werk door studenten te laten doen.. terwijl je dat ook kan doen, staat het bedrijf niet op harde grond Knipoog

Natuurlijk is het zo dat als een bedrijf van zijn werknemers af willen... op denduur lukt het ook, maar je moet het niet te makkelijk maken voor ze!
Denk nu in je eigen belang! en om jouw aansprak op een uitkering niet in gevaar te brengen moet je niet mee akkoord gaan met deze situatie. Nogmaals een advocaat kan je hiermee goed helpen!! Knipoog En hierdoor krijg je meer tijd om een nieuw baan te vinden, want tegenwoordig is dat in deze tijden zeer schaars... Rolleyes



Dat is zeker waar, maar het CWI gaat in dit geval geen toestemming geven. Als een functie opgeheven wordt, gaat dit meestal met ontbindig via een rechter.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:21

Sorane"]
[quote="Gracy schreef:
Via een rechter kost veel meer geld dan toestemming aan te vragen bij de cwi. Om toestemming te krijgen bij de cwi moeten ze eerst de ontstag redenen goed onderbouwen. Doordat het bedrijf aangeeft om gedeelte van het werk door studenten te laten doen.. terwijl je dat ook kan doen, staat het bedrijf niet op harde grond Knipoog

Natuurlijk is het zo dat als een bedrijf van zijn werknemers af willen... op denduur lukt het ook, maar je moet het niet te makkelijk maken voor ze!
Denk nu in je eigen belang! en om jouw aansprak op een uitkering niet in gevaar te brengen moet je niet mee akkoord gaan met deze situatie. Nogmaals een advocaat kan je hiermee goed helpen!! Knipoog En hierdoor krijg je meer tijd om een nieuw baan te vinden, want tegenwoordig is dat in deze tijden zeer schaars... Rolleyes



Dat is zeker waar, maar het CWI gaat in dit geval geen toestemming geven. Als een functie opgeheven wordt, gaat dit meestal met ontbindig via een rechter.
[/quote]

Daarom probeert de baas juist op deze manier van Robyn af te komen, want anders gaat het hem meer tijd en geld kosten dan wat hij voor kwijt wil..
Via de rechter kan het ook extra tijd kosten, omdat de advocaat het kan rekken.. dmv beroep/verweer aan te tekenen en dat kost een paar maanden heen en weer Knipoog
Hierdoor krijg Robyn langer haar loon doorbetaald en meer tijd om een nieuw baan te vinden.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:25

Gracy schreef:
Daarom probeert de baas juist op deze manier van Robyn af te komen, want anders gaat het hem meer tijd en geld kosten dan wat hij voor kwijt wil..
Via de rechter kan het ook extra tijd kosten, omdat de advocaat het kan rekken.. dmv beroep/verweer aan te tekenen en dat kost een paar maanden heen en weer Knipoog
Hierdoor krijg Robyn langer haar loon doorbetaald en meer tijd om een nieuw baan te vinden.


Daarom zou ik het ook op ontbinding via de rechter aan laten komen. Als ze zo graag van me afwillen doen ze er maar moeite voor Schijnheilig Haha!

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:25

Niet zelf ontslag nemen (zoals hier al vaker is gezegd) Dan heb je namelijk geen poot meer om op te staan. Indd als een speer naar de rechtsbijstand vliegen. OF bij CWI navragen. Die zoeken ook uit of je ontslag terecht is of niet.

Hardcore-Soldier
Hardcore-fan#18
Respect2all

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:26

Allemachtig, alsof ik mijn eigen verhaal lees... Scheve mond
Alleen probeerden ze het bij mij tijdens mijn ziekte (van 6 weken).
Mijn functie zou een keer gesaneerd worden, alleen was het nog niet duidelijk wanneer. Toen ik ziek werd, hebben ze daar meteen gebruik van gemaakt door mijn werk onder anderen te verdelen en mij doodleuk mee te delen dat er geen werk meer voor me was. Ze wilden op de goedkoopste manier van me af. Ik moest zelfs een (nietszeggend, bestond maar uit 2 regeltjes) papiertje tekenen, waarin ik verklaarde zelf ontslag te nemen. Dat heb ik geweigerd, een aangetekende brief gestuurd daarover en toen ik meldde dat ik eerst juridisch advies wilde inwinnen, voordat ik verder wilde praten, stuurden zij hun advocaat op me af, die zijn poot stijf hield en nergens over wilde onderhandelen. Alles moest zoals hun het wilden.
Uiteindelijk ben ik toch "netjes" via de kantonrechter ontslagen en heeft het hun toch geld gekost. Ik heb helaas óók een advocaat moeten nemen, dus ik heb ook flinke kosten gehad... Scheve mond

Je hebt al hele goede adviezen gehad, ik zou daar zeker iets mee doen. Ze proberen je op een goedkope manier kwijt te raken. Het beste voor hun is, als je zelf ontslag neemt. Maar dan heb je geen recht op WW of wat dan ook. Onderneem aktie, want ze proberen je inderdaad een oor aan te naaien!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:57

In ieder geval nergens mee akkoord gaan en gewoon je werk blijven doen. Als je kunt aantonen dat er korte tijd geleden zelfs sprake is geweest van een promotie, onderschep je daarmee het argument dat je je werk niet goed doet.

Hier nog meer info:
http://www.ontslag-krijgen.nl/

Sterkte!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:21

je hebt niks aan mijn reactie, maar ik vind dit weer iets wat te schandalig is voor woorden zeg. Zo je personeel wat goed functioneert eruit proberen te krijgen, waarschijnlijk omdat iemand een 'leuk' idee had ergens voor............Kan me je woede erg goed voorstellen.

Tis al vaak gezegd, maar inderdaad, neem zelf NOOIT ontslag, dan kun je fluiten naar alles !!!!
sterkte!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:25

Het meeste is al gezegt, maar wat die 1,5 maand opzegtermijn betreft... Hoelang is jouw opzegtermijn als jij ontslag zou nemen? Je werkgever moet nl de dubbele opzegtermijn handhaven...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 14:39

Heel erg bedankt allemaal voor de geweldige adviezen. Ik ga maandag gelijk naar m'n rechtsbijstand bellen.
Ze zeiden ook dat ze maandag nog een gesprek wilde om alles af te wikkelen. Dat moet ik dus gewoon niet doen dan? Ik heb vrijdag gewoon alles over mijn heen laten komen, ik was eigenlijk zo geshockt dat ik geen woord kon uitbrengen. Ik ben ook zeker nergens mee accord gegaan. Maar ik heb ook niet gezegt dat ik het ging aanvechten.

Ze vonden het zo vreselijk. En ze hadden er zoveel moeite mee .

Ze zeiden ook dat ze eigenlijk wilde dat ik tegen mijn collega's zou zeggen dat ik gewoon een andere baan gevonden heb en uit mezelf wegga. Maar ik kan met bijna iedereen heel goed opschieten. Ik zou het ook zeker niet willen om lekker iedereen voor te zitten liegen. Het is een redelijk klein bedrijf van ong. 40 medewerkers die iedereen kent iedereen. Ze zeiden ook steeds: hou de eer maar aan jezelf pak het geld en ga lekker wat anders doen.
Net alsof ze me bang willen maken om vooral niet er tegenin te gaan.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:40

jee, wat een rotsituatie zeg!
Ik zou je adviseren om in ieder geval niet te dnel akkoord te gaan met je ontslag, daarmee komt je eventuele recht op een WW-uitkering in gevaar. Voer altijd verweer, (zgn proforma-ontbinding bij de kantonrechter als je wel akkoord gaat met de vergoeding en het ontslag, dan blijft je kans op ww namelijk het grootst)
Een bedrijf moet zowel bij het CWI als bij de kantonrechter heel hard kunnen maken dat er bedrijfseconomische redenen zijn waarom ze jouw functie willen opheffen.
En dan bestaat er ook zoiets als Ancienniteitsbeginsel.... Last in first out. Ze moeten je dan in ieder geval een andere functie binnen het bedrijf aan bieden.
Ik hoop voor je dat je lid ben van een vakbond, of een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar als je dat niet hebt denk ik dat je toch het best naar een buro voor rechtshulp kan gaan voor advies.
(en ga in de tussentijd toch ook maar vast goed rondkijken naar andere banen, wie weet waar je misschien tegenaan loopt, de werksfeer zal door dit gedoe allemaal niet beter worden vrees ik).
Heel veel succes!

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 14:41

Pervinco schreef:
Het meeste is al gezegt, maar wat die 1,5 maand opzegtermijn betreft... Hoelang is jouw opzegtermijn als jij ontslag zou nemen? Je werkgever moet nl de dubbele opzegtermijn handhaven...


Ik heb 3 maanden opzegtermijn.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:45

Mooi dan hebben hun dus officieel 6 maanden opzegtermijn! Zorg idd dat je met een advocaat gesproken hebt voordat je weer een gesprek met hun aangaat!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:52

irish_lady schreef:
Mooi dan hebben hun dus officieel 6 maanden opzegtermijn! Zorg idd dat je met een advocaat gesproken hebt voordat je weer een gesprek met hun aangaat!


Inderdaad, dus ZEKER NIET akkoord gaan met een opzeg van 1,5 en 2 maanden oprotsalaris...

Ik zou dat gesprek om alles af te wikkelen wel laten doorgaan, maar dan niet om het af te wikkelen. Niets tekenen, geen mondelinge toezeggingen doen (ook die zijn rechtsgeldig). Zolang je gewoon deelneemt aan het gesprek is jou niets te verwijten.

Tegen je collega's zeggen dat je zelf weggaat zou ik ook niet doen. Dan heb je nl een x-aantal mensen dat het verhaal van je baas bevestigt dat je zelf ontslag genomen hebt.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:53

Zorg dat je iemand mee neemt als je toch naar dat gesprek gaat!

pmarena

Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:09

Ik heb zelf ook wel eens zoiets aan de hand gehad , qua a-sociaal management....

In jouw geval zou ik maandag direct advies inwinnen bij CWI , en rechtshulp , en gewoon dat gesprek aangaan met de instelling : ze kunnen me dit niet maken en we komen er wel uit zodat mijn functie blijft bestaan. Dus ga er even vanuit dat je daar plezierig blijft werken Knipoog

Anders zit je daar direct zo vijandig Haha!

Willen ze je toch ECHT kwijt dan moeten ze maar een erg goed voorstel doen , dat jij in ieder geval nog een half jaar salaris doorbetaald krijgt (opzegtermijn) , of je daarvoor nu bij ze moet werken in die periode of niet.

Ik zou tegen mijn collega's eerlijk zeggen hoe de vork in de steel zit ,
en ondertussen per direct ander werk gaan zoeken , want daar zou ik niet eens meer WILLEN werken

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:53

Maandagochtend meteen bellen voor advies en dan denk ik wel het gesprek aangaan met als standaardantwoord , dat moet ik overleggen met mijn advocaat en daar wil ik eerst goed over nadenken en kunt u me dat op schrift geven? Niet tegen je collega's of wie dan ook gaan liegen om de hierboven al genoemde reden. Speel het open.

Nogmaals sterkte!