[NH] Stil blijven staan en niet meekomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

[NH] Stil blijven staan en niet meekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 14:33

Ik ben aan het oefenen met mijn haflinger merrie (bijna 5 jaar oud) om een vertrouwensband te krijgen. Ik heb haar nu bijna 2 maanden en het gaat steeds beter. Ze stopt nu (bijna altijd *LOL* op stemcommando (Ho) en draven doet ze ook op stemcommando (Drrrrraf). Verder komt ze naar me toe lopen als ze in de wei staat met zo'n 20/30 andere paarden...
Maar het enige wat ze nog wel eens doet is ineens stil blijven staan en dan komt ze ook echt niet meer (ze heeft dan een halster + halstertouw om)... Hoe krijg ik haar nou mee op een NH manier????
Ik wil haar geen tik met een zweep geven ofzo....
Ze moet echt meekomen omdat ze me vertrouwt. En over een join up heb ik zo mijn twijfels, dus dat doe ik liever (nog) niet...
Ik heb nu 2 tips gekregen:

1. Afwachten en dan komt ze vanzelf wel door de ongemakkelijke sfeer...
2. Elke keer als ze stopt haar een paar stappen achteruit laten zetten en het dan nog een keer proberen...

Wat vinden jullie?
Alvast bedankt!

hietske

Berichten: 9
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:48

hey ja dat is een kwaal van paarden he
Ik heb dat ook met mijn paard ze is nog maar 2 dus scheelt *LOL*
ik doe meestal al wil ze niet lopen dan staan we even stil en dan loop ik een klein beetje opzij en dan in een keer vooruit
EN DAN LOOPT ZE MET ME MEE OK dan!
dus probeer dat eens en je zegt niet met zweep maar soms ken niet naders het zijn haflingers niet de makkelijkste beesten eigen willetje Schijnheilig

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:49

ben geen nh expert maar heb wel in het verleden het zelfde probleem gehad (met vorig paard)
bij punt 1 kan je bij sommige paarden lang wachten of ze gaan gewoon eten
met punt 2 achteruit zetten of haar van het been brengen (stapje links of rechts) en dan weer naar voren werkte bij mij goed

het is volgens mij een vorm van verzet (uitproberen)het uitdagen van het leiderschap (kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 14:50

Hietske: Dat is waar...... ze is een echte haflinger Lachen maar toch probeer ik het eerst zonder zweep...

Nickyu: Volgens mij is ze me inderdaad aan het uittesten... het was in het begin (veel) erger.... dus het gaat al beter Lachen

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:06

Cindyt schreef:
..... ze is een echte haflinger Lachen maar toch probeer ik het eerst zonder zweep...

Lachen


ik denk dat je met een zweep der alleen maar bang maakt (moet je der ook eerst nog achter zien te komen want dat hebben ze snel door
daarbij volgt ze dan uit angst niet uit respect lijkt me inderdaad niet de bedoeling enuh shetten zijn erger!!)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 15:45

Haha!!! Is dat zo??? Haha!
En je hebt gelijk, ze komt dan niet uit respect maar uit angst.... vandaar dat ik dat ook niet wil doen....
Ik ga proberen haar achter/zijwaarts te laten lopen elke keer als ze stopt..... en misschien dat het na een tijdje beter gaat! Hopelijk Lachen

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:14

Hey lijkt mij gewoon dat je paard even kijkt waar jullie gezellig met zn tweeen heen gaan. Geef hem gewoon even de tijd.
Als het vertrouwen groter word gaat het over want dan vertrouwd je paard je blindelings dat jullie ergens heen gaan waar het veilig is.
maaruh je hebt twijfels bij een join up?
Dat is zon beetje de beste oefening die je kan doen voor zon probleem.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:19

Haflingers...verzorg zelf ook zo'n grapjas en had hetzelfde probleem. Als ik had moeten afwachten stonden we nu nog in het weiland. Ik zet hem ook even terug en dan loopt ie weer mee. Is het eigenlijk een oefening waar je net mee bent begonnen? Wat dan beter wilt helpen (ik ga er van uit dat je haar vast hebt aan touw); het touw op spanning houden en zogauw ze ook maar een beetje naar voren neigt laten verslappen, ze leert dan dat de druk wegvalt wanneer ze naar voren gaat. Dit werkt zelfs bij de ezel!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 10:31

Ok, thanks! Ik ga het zeker uitproberen!!!!

En een join up; ik heb nu meerdere keren gelezen dat zoiets heel erg is voor een paard (om hem weg te sturen) en van anderen hoor ik dat het goed is.... dus ik wil het eerst ff afwachten tot ik zoiets probeer... ik weet het gewoon nog niet...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:37

join-up zou ik niet doen (lees meer in topic: 'join-up' in UZ)

voor info over leiden, kijk op site van josien...(in haar profiel) bij grondoefeningen, leiden. Dan gaat het waarschijnlijk beter...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:28

Cindyt:
Geen join-up doen als je daar nog geen ervaring mee hebt!
Je kan het op de foute manier doen (of bijv. de join-up niet afmaken als je denkt dat het "toch niet lukt" )waardoor het mislukt en het paard denk dat hij boven jou in de rangorde staat en daardoor heel dominant (kan) word(en)

En verder ben ik het met "tip 2" ook niet eens.
Als jij, telkens als je paard stil staat, hem een paar passen achterwaarts laat doen, word dat een gewoonte, en mocht je hem ooit op wedstrijden gaan uitbrengen en je moet halthouden en groeten, denk het paard: "ow ik moet halthouden, dus ik ga achterwaarts"
En dat krijg je er heel moeilijk uit!

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:02

Dat kan je voorkomen door het paard op andere momenten zelf een halt te vragen en hem dan NIET achterwaards te vragen. Paarden zijn slim genoeg om 'in staking gaan' en 'halt vragen' van elkaar te onderscheidenl.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:34

Hoe kan een join up nou slecht zijn voor een paard? als je een andere oefening doet van bv parrelli kan het ook zijn dat je hem niet goed uitvoert en dat je paard denkt dat ie boven je staat dus dat is bij de meest oefeningen zo maar dat is helemaal niet zo erg.
Het klopt dat het niet leuk is voor een paard als je hem bij je weg stuurt (dus uit de kudde) maar je stuurt hem bij een join up niet weg, je laat je paard gewoon los in de penn en dan ga je drijven en dan roep je hem bij je dus een join up is bij je vragen en niet zomaar weg sturen.
Probeer het gewoon het kan nooit heel erg fout gaan.
Als je een join up goed beheerst en je paard volgt je los in de penn zal je paard je ook volgen aan het halster ergens anders en zelf ook los ergens anders.
Na een tijdje heb je er veel profijt van! en is het geweldig als je paard je gewoon los volgt!
Groetjes lconline

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:39

join up kan wel degelijk fout gaan en is ook wel degelijk wegjagen. Je noemt het zelf drijven, maar ik weet het verschil niet tussen jagen en drijven.... Heb je het topic over join-up gelezen, misschien snap je dan wat ik bedoel...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:45

Nee want als je je paard in de roundpenn doet dan begin de meeste al met rennen. als ze gelijk al met je meelopen is er geen reden om te drijven. dus je jaagt je paard niet weg.
En er is een heeel groot verschil tussen drijven en jagen! Als je jaagt dan voelt het paard zich bedreigd, bij het ronddrijven in een roudpenn is dat niet de bedoeling.
Verder kan het niet fout gaan, dan moet je het wel heel bont maken.
Alleen als je een heel bang en onzeker paard hebt pak je het wat voorzichtiger aan, maar vaak willen die het erg graag goed doen en hoef je ze alleen maar duidelijk te maken wat je wilt.
Ik was al bezig met die andere topic maar was nog niet zo ver.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 07:40

lconline schreef:
als ze gelijk al met je meelopen is er geen reden om te drijven. dus je jaagt je paard niet weg.


zijn maar weinig mensen die dat doen, en wat doe je dan als je paard continu over je heen loopt, dan drijf ik hem in iedergeval weg...

maar een join-up is blijven drijven.. ik wil dan toevallig staan waar mijn paard dan staat, gebeurt in de kudde ook zo

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:36

Vraagje:
wat heb je aan het uitvoeren van een join-up als je daarna gewoon met je paard verder gaat zoals je altijd al deed?
Leiderschap is toch niet iets wat je door 1 oefening verkrijgt? Je moet het in je HELE omgang met je paard verdienen.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:44

precies, maar bij de join-up eis je van je paard dat hij jou ziet als leider. En dan gaan mensen er vaak vanuit dat het dan zo blijft, en als het leiderschap weer wat wegzakt doen ze nog een join-up. Want, het paard luisterd niet meer, nee, nee jij syelt je gewoon niet als leider op.

Ook daarom ben ik zo tegen join-up, je bouwd niets op en kan niet aan het paard zien of je goed bezig bent, want het paaard moet wel naar je luisteren...

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 10:26

Mijn haflinger is erg aan het puberen zeg maar Lachen ze is erg nieuwsgierig en volgt me wel (ook in de wei) alleen blijft ze soms stil staan... en zoals gisteren, toen ging ik haar gedag zeggen en ik wou de wei weer uit, toen bleef ze de hele tijd voor me lopen zodat ik er niet langs kon en toen er enige afstand tussen ons was, draafde ze ineens naar me toe en liep me zowat omver. Dit doet ze o.a. omdat mijn jaszak naar snoepjes ruikt. Ze is daar helemaal obsessief door geworden...
Ze ziet me dus wel als maatje en we hebben zeker een band gekregen in de paar maanden dat ik haar heb, maar ze ziet me zeker niet als leider...

En die join-up: ik durf het niet aan..... ik vind het een rotgedachte dat ik haar zomaar opjaag/wegstuur terwijl ze (nog) niets fout heeft gedaan en zij zal dat aanvoelen en zo zal ik de join-up niet goed uitvoeren...
Maar ik ga haar voortaan wel streng wegsturen als ze me weer zo omver loopt. Gisteren deed ik dat nog niet... ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje eng vond (en onverwachts; was de eerste keer dat ze dat deed)...
Ik moet gewoon ook van mijn onzekerheid af...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:34

Cindyt schreef:
Maar ik ga haar voortaan wel streng wegsturen als ze me weer zo omver loopt. Gisteren deed ik dat nog niet... ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje eng vond (en onverwachts; was de eerste keer dat ze dat deed)...
Ik moet gewoon ook van mijn onzekerheid af...


kijk even op de site van josien, bij grondwerk, staat vanalls uitgelecht over goed en eerlijk wegsturen... www.clerx.nl/jvdpoel/Index.html

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 13:56

Ik zie daar wel staan dat ik mijn paard moet laten stoppen en wegsturen, maar ik kan echt niet vinden hóe dat moet...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:44

Cindyt schreef:

En die join-up: ik durf het niet aan..... ik vind het een rotgedachte dat ik haar zomaar opjaag/wegstuur terwijl ze (nog) niets fout heeft gedaan en zij zal dat aanvoelen en zo zal ik de join-up niet goed uitvoeren...


Een join-up is niet opjagen.
Opjagen is met een zweep achter een paard aanhollen in een bak waar dat beest geen kant uitkan.
Een join-up is gewoon een longeerlijn achter de kont van het paard gooien zodat hij in galop blijft.

En Duncan, wat ik ook al in het andere topic had gezegt:
Een join-up is niet eisen van je paard dat hij jou als leider gaat zien,
Een join-up is vragen om leiderschap, zit een heel groot verschil tussen.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:33

Heb eerder ook al eens proberen uit te legen dat een join up niet opjagen is.
En ja het is wel zo dat je na een goede join up de leider bent van je paard, als je je consuquent opstelt dan blijf je dat ok voor een hele lange tijd, en soms zakt het weer een beetje af en dan doe je gewoon weer een join up. Zo gaat dat ook in de natuur het is een groot spel en de leiders zijn nooit altijd dezelfde ze zijn vaak bezig met de leiders bepalen ondeling in de kudde.

En ik heb nog iets toe te voegen aan ikkah dat een join up niet eisen is van je apard dat jij de leider word, ik heb het ook al eens gehad met een hele dominante ruin dat ik pas na een aantal keer de leider werd dus een paard heeft wel degelijk een keus in de join up.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 18:48

Ilkkah: ok, dus als ik haar op die manier laat galopperen en haar dan naar me toe laat komen, is het ook een join up?
Sorry dat ik zoveel vraag maar ik ben bang dat ik het niet goed zal doen...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:55

Cindyt schreef:
Ilkkah: ok, dus als ik haar op die manier laat galopperen en haar dan naar me toe laat komen, is het ook een join up?
Sorry dat ik zoveel vraag maar ik ben bang dat ik het niet goed zal doen...

Ik zou als ik jou was, gewoon join-up nog even schrappen, ik zou veel verder met Tthouch, daar berijk je op den duur ook heel veel mee.
Zou pas beginnen met join-up als er een ervaren volwassen iemand bij is.
Oke, je leert het pas door te doen, maar dan wel het liefst met iemand erbij die tips kan geven ed.

Wat je zei over dat je haar op "die" manier laat galopperen en dan naar je toe laten komen is niet zo eenvoudig,
Je wacht de tekenen af die zij geeft (binnenste oor naar binnen draaien, daarna hoofd laag met kauwbewegingen)
Pas als deze tekenen gegeven zijn kan je je wegdraaien, want als dit niet gebeurt is de merrie nog niet helemaal "onderdanig" (om het zo even te noemen) en aanvaard ze jou niet niet helemaal al "leider", en dat is de fout die heel veel mensen maken...