rijden met spijkerbroek gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

rijden met spijkerbroek gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 11:22

hallo!
Ik rijd vaak met een spijkerbroek en ik wou weten of dit gevaarlijk is.
Ik heb meestal een spijkerbroek aan omdat de zitting van ons zadel erg glad is, en met een paardrijbroek glibber ik de hele tijd heen en weer. Ik heb zelf het idee dat ik met een spijkerbroek minder glij en beter zit.

Soms zie ik wel eens bij HAW of ITP mensen die ook in een spijkerbroek oid rijden, en dan komen er altijd reacties van: waar is je rijkleding etc. Ik vraag me af waarom dat is.
Ik zelf denk niet dat het gevaarlijk is, maar ik rij ook met een zogenaamde wortelbroek Bloos! Bloos . Want met wijde pijpen lijkt me geen strak plan Knipoog .

Ik ben wel van plan om een goeie paardrijbroek te kopen met zo'n leren zitvlak, maar helaas zijn ze nieuw een beetje duur dus ik moet ergens een tweedehandsje zien te vinden. Maar op het moment dus nog wel met spijkerbroek.

Ik rij wel met gewone goeie rijschoenen (jodphurs??) en met een goeie cap en body. Maar wat vinden jullie? kan het wel of moet ik het beter niet doen? ik wil nl geen onnodige ongelukken of dat mijn zadel naar de kl*te gaat ofzo Knipoog


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:24

Je kunt ook een broek met een neplederen zitvlak kopen, die zijn niet zo heel erg duur. Bij Divoza heb ik er een keer eentje gekocht voor 65 euro.

Verder rijd ik meestal wel in een spijkerbroek, omdat dat veel beter zit op een westernzadel.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:26

ik heb 1 keer met spijkerbroek gereden en dat doe ik nooooooit meer.
wat deed dat zeer zeg.
dat schuurde zo erg dat ik mijn benen open reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:26

denk niet dat het gevaarlijk is.

De reacties van waar zijn je rijkleren is bij mensen zonder cap en trimschoenen aan.
maar dat heb jij niet.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:31

Nee het is niet gevaarlijk naar mijn idee.. Maar het kan idd wel pijnlijk zijn Carola!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:49

Is niet gevaarlijk nee maar ik had vroeger altijd van die westernspijkerbroek, echt perfect!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:59

Als jij geen last hebt van opengeschuurde benen zou ik er gewoon mee door rijden En idd zijn rijbroeken met kunstlederen zitvlakken ook niet zo duur. Bij divoza heb je bv. hun eigen huismerk mondoni. Hardstikke lekkere broeken voor weinig geld. Ik had 2 mondoni afrika's voor nog geen 100 €! Dat waren wel openingsaanbiedingen, maar volgens mij zijn ze in het echt ook niet zo duur . En anders wacht je gewoon even tot de uitverkoop Knipoog

[o]

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:07

lizzytje schreef:

Soms zie ik wel eens bij HAW of ITP mensen die ook in een spijkerbroek oid rijden, en dan komen er altijd reacties van: waar is je rijkleding etc. Ik vraag me af waarom dat is.


Mijn antwoord: omdat paardrijden zo'n snob-sport is! Ik zie niets onveiligs aan rijden met een spijkerbroek. Het is misschien niet 'deftig', maar wat heb je aan deftig gekleed gaan als het niet comfortabel zit? En wie altijd met witte handschoentjes door de stallen loopt, zal haast nooit een paard borstelen Knipoog .

Voor mij doe je gerust wat je wilt. Wat de veiligheid bepaalt, zijn je schoenen, cap en dus eventueel een 'harnas' (of hoe heet zoiets). Als jij goed rijdt in een spijkerbroek moet je dat gewoon doen.

Zelf heb ik een hele tijd met een stretch-jeans gereden en dat ging prima. De laatste jaren rij ik weer met een rijbroek.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:41

Ik denk niet dat het gevaarlijk is, alleen zou ik het nooit doen.
Ik heb vroeger weleens in een spijkerbroek gereden nou NOOIT meer dat ik dat doe, mijn hele kont lag open Lachen
En ik vindt het niet lekker zitten in het zadel.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:48

Gevaarlijk is het volgens mij niet.
Pijnlijk wel Tong uitsteken .
Ik heb één keer met een jeans onder m'n lange chaps gereden, schuren dat dat deed Bloos! !
Nee, voor mij echt nooit meer!

Over dat op HAW en ITP, ik denk dat het dan gaat over mensen die in 'gewone kledij' (gewone schoenen ed.) gaan rijden, bvb. gewoon om eventjes een paardje te testen ofzo.

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:57

ja tuurlijk kan dit.. enneh waarom niet.. ?? die western mensen. rijden toch ook gewoon in spijkerbroek.. dus waarom wij.niet?


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:01

Niet gevaarlijk, maar het kan met het verkeerde merk echter wel heel pijnlijk zijn. Rij je met een spijkerbroek, dan zou ik voor Wrangler gaan, die heeft de brede naad aan de buitenzijde zitten (is oorspronkelijk hét merk van de cowboys), waardoor je je minder snel doorrijdt.

Toos paardloos

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:04

Nee het is niet gevaarlijk hoor.
Ik heb vroeger ook een tijdje met spijkerbroek gereden. Had nergens last van en vondt het heerlijk zitten. Dus als jij met een spijkerbroek wil rijden moet je dat gewoon doen.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:05

ik vind het oncomformtabel om met een spijkerbroek paard te rijden: het ding kruipt op en na een paar meter zit ik al met blote kuiten.

Maar als jij het fijn vindt zitten, moet je het gewoon doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:11

Ik rij alleen maar met spijkerbroek, en zou niet weten wat daar nu gevaarlijk aan is? Ik rij western, en zoek de spijkerbroeken bewust uit op enkele naad aan de binnenkant van de pijpen. Doordat je anders zit op een westernzadel schuurt het niet zo snel aan de binnenkant van je knieen.

@Smurf: Als je na een paar meter al met blote kuiten zit, is je spijkerbroek te wijd en te kort. In Amerika draagt men de spijkerbroeken bewust langer, zodat ze net goed zitten als je te paard zit. Dus als je het gevoel hebt dat je op je pijpen staat als je je spijkerbroek aanhebt, is dat de juiste lengte voor het rijden.

Je suis Charlie.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:13

Heerlijk om met een spijkerbroek te rijden.
Maar dan wel een zonder wijde pijpen, een gewone recht toe recht aan.
Met wijde pijpen vind ik het wel gevaarlijk, maar verder kan het best.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:17

Citaat:
Dus als je het gevoel hebt dat je op je pijpen staat als je je spijkerbroek aanhebt, is dat de juiste lengte voor het rijden.


dan zou je dus speciaal voor paardrijden een aparte spijkerbroek moeten kopen, dan koop ik toch liever een rijbroek.......maar ja, ik rij ook geen western Clown

Ik had 2 van die stretch spijkerbroeken met strakke pijpen van onderen, waar je je tegenwoordig dus niet meer mee op straat kan vertonen en die kruipen ook op met rijden, al ga ik mee op de kar, ik trek eigenlijk altijd een rijbroek aan: beweegt gemakkelijk vind ik Haha!

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:25

Ik rij 6 dagen per week met een spijkerbroek, gevaarlijk maar of je het lekker vindt rijden is ieder voor zich.
Zelf rij ik als ik engels rij ( paar x per jaar Haha! ) wel met een rijbroek aan omdat ik dit persooonlijk wel met een engels zadel lekkerder vindt rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:33

@ Smurf: ik heb alleen maar een soort spijkerbroeken waar ik mee rij en die ik ook gewoon draag. Als ik er normaal mee loop sla ik de onderkant gewoon om Haha!

Je suis Charlie.

Lanide
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:50

Het is niet gevaarlijk denk ik tenmiste, want ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Summer , here I come !!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:03

Ach ik zeg maar zo, cowboys rijden ook allemaal in spijkerbroek... dus gevaarlijk... naaahhh..... met een rijbroek kun je ook van je paard vallen, hihihii

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:18

je hebt ook spijkerrijbroeken! Ik heb er een van harry`s horse en die is idd als ik gewoon loop net iets te lang maar als ik op lucky zit wel goed! Die broek was iets van E47,- en was ook gewoon van stetchstof..

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 16:26

ik ben blij dat het niet gevaarlijk is *LOL*
ik heb helemaal geen last van een spijkerbroek, geen schuurplekken ofzow, maar dat ligt denk ik ook aan hoe je rijdt en op welk paard enzo.
ik heb een keer gehoord dat je zadel eerder slijt als je met een spijkerbroek rijdt, omdat het van een hardere stof is ofzoiets Verward iemand ervaring mee?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:34

ik rij western, en dus altijd met spijkerbroek. als je zadel er van slijt heb je wel een erg slecht zadel hoor (sorry ik wil nu geen mensen beledigen ofzo).
ik heb zelfs een broek met uitlopende pijpen, geen 10 cm ofzo maar wel net wat ruimer, ik kan dus met die broek net zo goed naar school, krijg ik nog complimenten voor mn goede smaak ook Tong uitsteken
ik heb een wrangler, altijd ook, die hebben de dikke dubbele naad aan de buitenkant en schuren dus een stuk minder dan normale spijkerbroeken.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:51

Welke broek je draagt maakt toch niets uit voor de veiligheid? Net alsof je niet van je paard valt als je een rijbroek draagt.. Alleen zal het een wat ongemakkelijker zitten als het ander. Ik rijdt met een westernzadel en hoor volgens de meesten daar met spijkerbroek aan op te zitten. Dat schuurt nogal bij m'n knieën, dus toch lekker rijbroek onder de chaps.
Nog zoiets; leerstukken op je kont...zit niet zo fijn bij lange ritten, hoe stoer het ook staat.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers