Wat doe je met een open wondje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Wat doe je met een open wondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-02 16:59

Xantippe heeft een wondje, wat eerst een kale plek, zonder haar was is nu een wondje geworden.
Het zijn meer krasjes, die dus wel een beetje bloeden en er vochtig van zijn.
Het zit op haar dijbeen, waar de haren van onder haar buik in een scheiding lopen. lekkere benaming! Verward
maar wat moet ik nou op dat wondje spuiten/smeren? Of niks aan doen?
Wat doe je trouwens op alle open wondjes? Bij diepe wondjes bel ik de DA hoor.
Maar dat vraag ik me af. Ik gebruik meestal altijd uierzalf.
Heb ook welles gehoord dat dit niet zo goed is?
Groetjes Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:44

Hoi,
Als het gaat over oppervlakkige wondjes maak ik het meestal schoon met water en een schone doek. Evt. wat jodiumzalf erop.
Uierzalf gebruik ik niet op wondjes. Ik heb gehoord dat uierzalf geen zuurstof doorlaat waardoor het moeilijker geneest. Uierzalf gebruik ik meer bij schrale plekken en zonverbrande neuzen. Volgens mij is die vette zalf meer bedoeld om de huid soepel te maken.
Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 01:28

Als het geen gekke diepe wonden zijn doe ik er niets aan.
Alle 'oorlogslittekens' zijn tot nog toe mooi genezen en verdwenen bij War.
Eergisteren had ze een hele winkelhaak, zag er best heftig uit. Het was al opgedroogd toen ik het ontdekte, ik heb er wel even naar laten kijken, maar er hoefde niets aan gedaan te worden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:55

Gewoon niets op doen. Dat is neit een plaats waar je paard veel kans loopt op bijkomende infectie.
Oppervlakkige wondjes/krassen genezen het allerbeste door er niets op te doen. net bij de benen, waar ze vaak op liggen of op een andere manier makkelijk smerig worden, die zou ik even insprayen met betadinespray oid.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:36

ik smeer vaak wat calendulan (schrijf je dat zo?) op een wondje, is homeopatisch dus kan geen kwaad, en bij mensen werkt het ook goed.. soms ontsmet ik het eerst, en vaak doe ik er ook niks aan.. ligt eraan hoe het komt en hoe het eruit ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:45

Ik ontsmet kleine wondjes even, en dan laat ik de natuur z'n werk verder doen. Ik zou er persoonlijk geen uierzalf op smeren, omdat dat de wond afsluit en geen zuurstof doorlaat. En zuurstof is heel belangrijk bij de genezing. Bij grotere wondjes gebruik ik Lothagengel.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 18:46

even schoonmaken, schoon spuiten en dan zou je er wat acederm op kunnen spuiten. (verkrijgbaar bij een ruitersportzaak)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 21:41

ontsmetten en verder zuurstof erbij... das het beste medicijn!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:14

Linda250 schreef:
Hoi,
Als het gaat over oppervlakkige wondjes maak ik het meestal schoon met water en een schone doek.


dit is dus niet goed he?als er nou vuil op je doek zit wat wij met ons blote oog niet kunnen zien dan smeer je dat lekker in de wond van je paard!je kan beter gewoon afspuiten! wij hebben een keer commentaar gehad v de dierearts omdat er eentje aan het bloeden was,heel best ook.. toen zei hij dat dus van die doek,want wij hadden toen op dat moment een doek er op gedaan.. ach ja v je fouten moet je leren toch? ik zou er zelf niks op smeren... het gaat vanzelf wel weer dicht! groetjes sandra!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 11:28

Ik spuit het af met water zodat het zuiver is en dan doe ik er wat betadine op voor te ontsmetten.
Als het niet etterd en mooi zuiver is doe ik dus helmaal niks meer.
Anders herhaal ik bovengenoemde.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:16

ik heb gehoord dat honing erop ook heel goed helpt ,
ik heb het geprobeert en het helpt echt, vel een vies zmeersooitje maar dat maakt niet uit

fietsen is gezond, eet meer fiets

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:33

Je moet niet zelf met een doek ofiets gaan lopen klooien wat ze al eerder zijden hierzo want dan heb je nog meer kans op bacterien
maar wat ik bij mijn paard alijd bij wondjes doe is :
ook al is het aan het bloeden of iets gewoon betadine poeder spray erop spuiten
na 2/3 dagen dat er opsuiten valt het korstje er van af en kan je er ene zalfje van vsm opsmeren (bij de drogist verkrijgbaar) voor kleine verwondingen maar kan je ook gewoon op een grote wond smeren
daar houden ze geen litekens meer van over en dr zitten al weer haartjes na een weekje op en verder geneest het zelf en geen litekentje zie je meer

Party!! *LOL*

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Marije_jiplover

Berichten: 25303
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:35

Bij kleine, oppervlakkig wonden is eventueel schoonspuiten met schoon water voldoende. Wondspray, acederm, betadine etc is meestal niet echt nodig. Een bloedende wond moet je (mist het geen slagaderlijke bloeding is) niet proberen te stelpen, want door het bloeden wordt de wond mooi schoon, het neemt het vuil met de bloedstroom mee naar buiten. Als je het eventueel toch wilt stelpen, bijvoorbeeld omdat het vrij lang blijjft bloeden, dan moet je dat doen met STERIEL gaas, wat je dus schoon en steriel uit de verpakking haalt.
Een slagaderlijke bloeding moet je natuurlijk wel afknellen boven de wond en zo snel mogelijk de dierenarts bellen natuurlijk!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floemii, mylittlejoy en 82 bezoekers