bandages of beenbeschermers tijdens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

badages of beenbeschermers

bandages met of zonderlappen??
6 (100%)

Totaal aantal stemmen: 6


ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

bandages of beenbeschermers tijdens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 12:47

waar zouden jullie als je moest kiezen het liefst mee rijden tijdens een buitenrit of endurancerit en waarom. bandages met onderlappen,bandages zonder onderlappen of beenbeschermers??


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:49

Ik zou kiezen voor de 3 in 1 omdat je volgens mij minder kans hebt dat ze losgaan dan met bandages.
Stel je rijdt in het bos, tak blijft achter bandage hangen en alles gaat los om de benen van het paard zitten. Nee voor buitenrijden zou ik voor de 3 in 1 gaan!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:54

Het liefst met blote benen! Heb je ook geen gezeur met knellende, schurende, afzakkende dingen. Een ervaren paard let zelf wel op waar hij z'n voeten neerzet.
Verder zweer ik bij Professional's Choice SMB. Lijkt op Action, maar is beter.

Nulla tenaci invia est via

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:04

Ik rij het liefste zonder bescherming, maar als ik moet kiezen dan toch de beenbeschermer. Met bandages heb ik altijd een beetje schrik voor het losraken of afzakken. Als je ze goed aanbrengt zou je hiermee natuurlijk geen problemen moeten hebben. Maar stel dat je paard met zijn benen ergens achter blijft hangen.
Die kans is buiten wel aanwezig en een bandage kan dan meer schade aanrichten dan de beschermer.
Bij mijn tinker rijd ik altijd bloot, maar op de manegepaarden reed ik met peesbeschermers.

* To Belg, or not to Belg *

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:07

Omdat bandages los kunnen raken en je paard zo achter bomen en takken enzo kan blijven haken. Ik rijd buiten het liefst voor en achter met peesbeschermers+strijklappen, en daar overheen Ducktape (net als bij de cross). Als je dan door het water gaat, verlies je ze niet zo 1 2 3. Knipoog

Toos paardloos

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:12

Peesbeschermers, van bandages krijgen ze (overdreven gezegd) slappe beentjes van.
Goede peesbeschermers is het beste.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:20

Peesbeschermers. Van bandages krijgen ze zwakke pezen, ze gaan los en ze worden giga smerig. Peesbeschermers vind ik ook veel praktischer, stukje tape erop heen er het is verzekerd. Met bandages moet je ze gaan vastnaaien.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:26

Zonder, zodra het even kan. Ze kunnen alleen maar gaan schuren, zeker zodra ze nat worden (modder, zee of meer, regen etc.). Als een paard het echt nodig heeft peesbeschermers.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:30

Maar dat was de vraag niet, de vraag was .. of .. ! Ik neem toch aan dat het leeuwendeel van ons kiest voor 'blote benen', zoals Margreet dat zo leuk placht te omschrijven.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:45

door bandages worden de pezen lui. Dat is met beenbeschermers niet zo. Daarbij zijn beenbeschermers veel harder dan bandages dus beschermen ze beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:46

ik ben dus zo'n doos die eerst op de poll stemt en dan pas leest. ik ben dus ook degene die bandages heeft ingevuld!!!!

maar ik zou voor ene buitenrit of endurance rit NOOIT geen bandages gebruiken. want als deze nat worden worden ze langer en is de kans erg groot dat ze afzakken en dat is levensgevaarlijk!!
toen ik nog croste is er ooit een meisje gewiegerd omdat ze met bandages croste. endat was nog wel in het Z. raar vind ik dat want dan weet je eigenlijk toch wel waar je mee bezig bent of niet?

groetjes [naam]

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:48

ik mis optie 3: met blotebenen!
ik denk dat jemaar weinig professionele endurance-rijders tegekomt die met beenbescherming cq bandages rijden. DAt kan ook niet, want ze rijden vaak wel 12 uur achter elkaar die mensen!

Maar als Roos gelijk heeft en je wilt ons laten kiezen tussen die 2, dan zou ik gaan voor bandages met Eskadron onderlappen. Waarom? die ademen denk ik meer dan die volledig luchtdicht afgesloten neopreen beschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:52

het is trouwens een fabeltje dat pezen lui of slap worden van het werken met bandages.

Bij echt bosrijden, of sgw zou ik uitsluitend van die elastieken bandages pakken, die niet zoveel water opnemen. Overigens vind ik dat krengen.

Ik rijd eigenlijk nooit meer in het bos. Stappen op de weg doe ik meestal na een korte training en dan zitten er dus bandages om.

In de wei of in de stapmolen gebruik ik van die eskadron 3 in 1 dingen. Harde peesbeschermers geven vaak schuur- of drukplekken.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:42

Zep bandageer je eigen knie maar eens. spreek uit ervaring.


On topic: Ik ook zonder al die tierelantijnen.
Bij trainingen in de bak gebruikte ik altijd pijpkousen tegen het strijekn tijdens het oefen van cirkeltjes(western)
Maar nu staat het stil dus rijd ik zonder, buiten rijd ik ook altijd zonder.
Als ik weer erg fanatiek aan het trainen kan(als ik dus weer les krijg) schaf ik misschien die 3 in 1 van Proff. choice aan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:48

cowgirl: je knie is niet te vergelijken met het pijpbeen van een paard. Het kogelgewricht is een totaal ander gewricht dan een kniegewricht.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 15:37

de optie niets had ik er wel bij willen zetten maar de poll deed vaag. overigens, als ik endurance zou gaan rijden zou ik nooit onbeschermd gaan starten. met een bosrit rijd ik ook liever op save. maar de optie niets zou er idd wel bij moeten staan maar ik kreeg hem er niet bij.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:40

beenbeschermers met tape erom heen.
Bandages kunnen makkelijk losschieten, of afzakken.


susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:04

ik heb de beenbeschermers op divoza gezien, en het is dus 3 in 1 ja, eerlijk gezegd heb ik hiervoor nooit stil gestaan hierbij, ik hoor er ook bijna nooit over...dus wat is er dan 3 in 1? ik bedoel 3 in 1 van bandage strijklappen en peesbeschermers ? of een andere combinatie? misschien een beetje domme vraag maar ik wil het graag ff weten wat het nou voorstelt Verward

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:07

hoi, ik zou voor de beschermers gaan.

beschermers krijg je als eerste sneller droog en schoon dan bandages.
en als je door het bos rijd, heb je erg veel kans dat ze verschrikkelijk vies en ook nat worden en natte bandages om lijkt mij nou niet echt fijn, gewoon in een droge bak lijkt het mij wel kunnen maar buiten niet, ze gaan trouwens ook veel sneller los (takjes ed) of zakken af.
en dan ben ik trouwens ook nog altijd voor bandages met onderlappen.

bandages en de onderlappen moeten dan in de was oid en dan nog lekker lang opdrogen en de beschermers doe je ff onder de kraan en vaak drogen ze lekker snel op (ligt er dan aan wat voor beschermers je hebt, je hebt harde die snel opdrogen en de wat zachtere waar het ff wat langer duurt) of je gaat er gewoon even met een harde borstel over heen.

en beschermers kun je trouwens ook makkelijker omdoen, vooral bij een paard dat het moeilijk vind om een hele tijd stil te staan of de benen op de grond te laten, beschermers heb je 1-2-3 om en bij bandages duurt het toch net ff wat langer, vooral als je nog niet zo geoefend bent.

en dan nog altijd het feit/fabel van dat de benen er niet zo optimaal van blijven/worden van bandages.

zelf rijd ik altijd met bescherming, binnen en buiten met rijden maar zeker buiten (voor en achter, soms ook hoef), met longeren (voor iig) maar vaak ook als ik haar losgooi in de bak of de wei (voor) en verwacht dat ze nog wel eens gekke sprongen kan gaan maken (in de zomer is het anders want dan komt ze elke dag buiten en vaak ook nog lang, dus dan is de gekkigheid vaak achterwege) en als ik wil gaan springen gaan er bij mij ook springschoenen om.

een ongeluk zit in een klein hoekje, zelf meegemaakt, daarom doe ik dus zelfs soms bescherming om als ik haar losgooi.
khad een keer de springschoenen nog niet om toen ik haar los in de bak liet lopen, maar de rest wel (voor en achter), en ja hoor, mevrouw trapt op haar hoef en het gaat bloeden, kreupel liep ze er niet door, maar de da heeft er wel een stuk van de hoef weg moeten snijden en een tijd lang heb ik elke dag wat moeten spuiten.
dat liever niet meer, dus beter voorzorg dan nazorg.

kijk, wat ik vind is ff wat neertellen voor goede bescherming van te voren(als jij gaat rijden doe je ook een cap op of in de auto een gordel om of met skeeleren, knie, pols en elleboog beschermers om als het goed is, waarom je paard dan niet?), beter dan na de tijd de kosten van de da dokken en je paard een tijdje uit de running en pijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:34

Het liefst met blote benen, maar dat staat niet in de poll. Als het moet zou ik voor beenbeschermers kiezen, en liever nog voor peesbeschermers, en ga met bovengenoemde argumenten mee. Bandages worden nat, kunnen schuren, afzakken en loslaten. Maar wat nog het belangrijkste is dat de pezen van je paard hun warmte niet kwijtkunnen als je ze te dicht inpakt, en zwaar werk laat verrichten (wat een endurance rit van 160km toch wel is.
In dit geval zijn bandages niet goed, maar beenbeschermers ook niet. En waar je dan helemaal niet aan moet beginnen zijn beenbeschermers met gelbekleding ("want die sluiten zo goed aan"), want het paardebeen kan zijn hitte dan niet kwijt.

Als een paard zwaar werk verricht kan de temperatuur in de pezen soms oplopen tot over de 41ºC. Dit is een heel gevaarlijke temperatuur, omdat eiwit vanaf 41ºC kan gaan stollen. Een pees is opgebouwd uit eiwitten, als deze stollen verliest de pees zijn elasticiteit en kan gaan scheuren. Als je al wilt kiezen voor beenbescherming, kies dan peeskappen.

Omdat een endurancepaard toch best wel wat te verduren krijgt, moet je hem ongeveer 3 jaar gaan trainen op harde bodem om botten en pezen harder te maken. Als je met een jong paard aan het werk gaat zijn de spieren in hele korte tijd heel snel gegroeid. Het hardmaken van botten, banden en pezen duurt veel langer. Daarom kun je het best op een paard starten vanaf een jaar of 7. Gedurende de voorbereidingsperiode zou ik niet teveel met beenbeschermers werken. Dan heeft een paard het in de wedstrijd ook niet nodig...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:40

Ook ik mis optie drie: blote benen. Geen geschuur en te warme pezen tijdens rustpauzes...
Ik gebruik alleen beenbeschermers bij springen of reiningoefeningen, en dan altijd 3 in 1 beschermers.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:17

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 07:01, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:27

Cowgirl schreef:
Zep bandageer je eigen knie maar eens. spreek uit ervaring.


Wat gebeurt er dan met je knie? Worden de aanhechtingen van je banden op je gewrichten dan minder?


1 groot fabeltje. Bandageren is het beste wat je kan doen voor je paard. Vraag maar aan elke professional. Of sla er maar eens een boekje op na.....

Wel is het idd niet aan te raden om te gebruiken als het nat weer is en het bos in wil.

99% doet ze niet goed om volgens mij.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:40

peesbeschermers.
Ik heb ze altijd en eeuwig om gewoon voor de zekerheid.
Nou breng ik geen dagen achter1 door in het zadel maar met de peesjes van BR voor en escadron achter(hoge beschermers) heb ik geen last van schuren etc.

bandage's zijn slecht vanwege de warmte die niet weg kan uit de pezen oid.
ik vind het ondingen ze moeten altijd na 1 keer gebruik gewassen worden ,laten los of zakken omdat ze water opnemen.
ik rijd er alleen met shows mee of op wedstrijden mee los en dan is het dus eigenlijk voor de sier.

Ik ken ook wat profs (teminste mensen die voor hun werk paarden rijden vanaf Z2 t/m zzlicht etc. dus geen anky of tineke die ken ik niet) die gewoon met peesbeschermers rijden.
in hun trainingen thuis

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, greendragon en 33 bezoekers