Alternatieve geneeswijze... of de dierenarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Alternatieve geneeswijze... of de dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:18

Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig naar jullie meningen hierover.
Wat doen jullie eerder.... ligt er natuurlijk helemaal aan welk kwaaltje of wat het dier mankeert.
Kiezen jullie liever voor de alternatieve geneeswijze... dus een natuurlijke geneeswijze, zoals reiki, magnetiseren, bachbloesem of bellen jullie een da? Mijn mening is nogal verdeeld.

Voor zoe haar pisheid ben ik nu bezig met bachbloesem en een soort reiki. Dit gaat door middel van energieen.
Dit doe ik omdat de da een echo wil laten maken, vervolgens een kweekie wil nemen dat op een laboratorium wil uit laten zoeken om vervolgens een behandeling te kunnen doen Geld, geld!
Kosten tot in de honderden euro's kon tot in de duizenden gaan lopen.
Ik ben hiervoor gewaarschuwd en daarbij is verteld dat dit onnodig is!! Dus probeer ik het via de natuurlijke geneeswijze.

Voor Guus heb ik vaak de da gebeld voor o.a. lichte hoefbevangenheid, hoefzweer ik denk namelijk dat een alternatieve geneeswijze dit soort dingen niet kan verhelpen... verbeter me als het wel zo is!

Wat is de mening van jullie en hebben jullie goede ervaringen met de alternatieve geneeswijze?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:24

De eerste lijn is altijd de reguliere dierenarts. Maar als je een chronisch probleem hebt, zoals bij hormonen bij merries kan een alternatieve geneeswijze ook helpen. Probleem is wel dat garanties nooit gegeven kunnen worden en ook de alternatieve geneeskunst kan soms behoorlijk in de papieren lopen (vaak zelfs duurder dan een reguliere dierenarts). Voor pissigheid zou ik meer gaan kijken naar homeopathie dan met bachbloesem. Het hormonen stelsel moet weer op normale niveau worden gebracht zodat je merrie minder last heeft van de hengstigheid. Dit zijn wel een van de moeilijkste dingen om goed aan te pakken.

Voor je andere vraag, zaken als hoefzweer e.d. altijd de reguliere dierenarts. En alle andere accute zaken. Voor chronische hoefbevang moet je goed onderzoeken wat de oorzaak is en deze wegnemen. Dat is uiteindelijk goedkoper dan de alternatieve circuit induiken voor veel geld.

Op zich heb ik wel goede ervaringen gehad met alternatieve geneeswijze, maar niet met bachbloesem, mangetiseren en reiki (die drie daar geloof ik zelf niet in). Maar wel in accupuntuur en homeopathie. Maar, ga altijd eerst naar een paardenkliniek om mijn paard goed te laten onderzoeken, de uitslagen kunnen nog wel eens verassend zijn en dat je zelf in de verkeerde hoek aan het zoeken was.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 11:37

Zoe heeft op homeopathische middelen gestaan en dit hield de hengstigheid helemaal weg. Op zich heb ik altijd goede ervaringen gehad met de homeopathie!! Het jammere ervan is dat het eerst verergerd voor het gaat werken ... is mijn ervaring Lachen

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:40

Bij chronische dingen ga ik ook vaak richting homeopathie/accupunctuur.

Maar bij acute (spoedgevallen) altijd meteen de DA!

Hoefzweer moet uitgesneden worden en daar zou ik de hoefsmid voor bellen Knipoog

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:45

Ligt er inderdaad aan wat voor kwaal. Maar vaak heb je zelf wel in de gaten wanneer de DA ervoor moet komen. Bij koliek bv.

Bij spier en gewrichtsproblemen haal ik eerst mijn homeopaat erbij. Die is wel zo eerlijk te zeggen of het door hem behandeld kan worden of dat het paard naar een reguliere DA moet.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:03

Hangt idd helemaal af van de kwaal + syptomen, als je nl voor elke sch**t de DA belt ben je een hoop geld kwijt (voorrijkosten) en dan afwachten of deze weet wat je paard/pony mankeert. (maar goed dat is een ander verhaal).

Kortom: als ik zelf weet wat de kwaal is en hoe ik kan behandelen dan doe ik het zelf, en als het kan met alternatieve geneeswijze (mits goedkoper en goed werken) doe ik dat zeer zeker.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:08

Ik ga altijd voor de DA. Mocht ik inderdaad problemen tegenkomen die door de Da niet behandeld kunnen worden (wat me sterk lijkt), dan zou ik misschien al laaste ´redmiddel´ de alternatieve geneeswijze gaan uitproberen.
Mijn paard reageert trouwens wel erg goed op rescue van Bach, dat heb ik ooit gebruikt tijdens een noodgeval.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:25

ik ga niet altijd naar een DA. Lichamelijke problemen die (soms achteraf) een psychische achtergrond kennen probeer ik in het alternatieve circuit op te lossen, met o.a. mineraalstenen en reiki.
Denk hierbij aan futloosheid en onhandelbaar gedrag.

En toevallig wil het dat ik een paardje van stal eens heb behandeld bij een beginnende hoefzweer. Dit heeft hij vaker gehad en ik vond dit zo vervelend voor hem dat ik hem een behandeling heb gegeven. De ene dag liep hij een beetje kreupel en de andere dag niet meer.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:44

Heey!! mijn paard kreeg in februari 2003 binnen 2 maanden opeens 7 keer een koliek aanval, de laatste zelfs zo erg dat ze niet meer kon staan of lopen. Ik had al meerdere keren de vee-arts erbij gehad en die vermoedde darmkanker. Na een bloedonderzoek bleek doerte's (mijn merrie) lever vermalen te zijn door slakken (leverbot) die je met een "normale wormenkuur" niet weg krijgt. Hij vertelde me toen dat ik drie opties had 1)Een Biopsie waarbij een met een lange naald een stukje leverweefsel wouden bekijken. 2) Een lever supplement geven, wat de functie van de lever gedeeltelijk overneemt en versterkt. 3) Een foto van me paard naar een soort paarden psygoloog sturen, en die zou er aan de hand van die foto ook een hoop uit kunnen halen volgens hem. Ik heb doerte meteen een leversupplement gegeven, hier reageerde ze heel goed op en ze heeft sindsdien (ruim een jaar dus) maar een keer een lichte koliek aanval gehad. Ook heb ik een foto naar de paardenpsychoog opgestuurd, ik was erg verbaasd over de uitslag, en herkende mijn paard er niet in. ook vondt ik de adviezen die ze gaf erg nutteloos. ze zei bijvoorbeeld dat bij mijn paard de hoefijzers eraf moesten omdat ze hierdoor last van d'r schouders kreeg, ik heb dit met me hoefsmit overlegt en die noemde dit de grootste onzin ooit. Ik denk dat het belangrijk is dat je altijd moet onthouden dat je zelf je paard het best kent en op je eigen intuitie af moet gaan, Als het paard (lichamelijke) problemen heeft bel ik toch liever iemand die vanuit de wetenschap mijn paard helpt, en niet iemand die uit de lucht gegrepen advies uit bazelt

* Nieuw Profiel, met foto's!!!*

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:42

Wij proberen, als het verantwoord is, het liefste met alternatieve geneeswijzen. Van kruiden tot een accupuncturist. Maar ik ben er van overtuigd dat de reguliere en de alternatieve geneeskunst niet zonder elkaar zouden moeten werken maar veel meer met elkaar! Daar zijn de dieren bij gediend!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:08

ik heb goede ervaringen met alternatief, laat alleen de da wel zeggen wat het is en mocht de alternatieve genezer een andere iagnose stellen, ga ik op onderoek uit...


Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:05

1 Keer in het jaar laat ik zo'n jomanda komen die woont in belgie..Ik zal je vertelllen heb hier hele goeie ervaringen mee.

Mijn haflingertje bokte heel erg..We konden geen oorzaak vinden en de dierenarts ook niet.
Die jomanda kwam toen bij ons op stal en die had zitten kijken en doen en voelen aan de buik enzo toen bleek dat ze een ontsteking had aan de baarmoedermond.
De dierenarts kon niets vinden maar dat jomanda geval wel.
We hebben druppels gekregen en wat denk je na 2 weken was het over!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:17

Omdat Sandor laatst zomaar zonder aanwijsbare reden kreupel was. Heb ik een holistisch therapeute (stalgenoot) hem laten onderzoeken.
Toen bleek het dus in zijn rug te zitten en helemaal niet in zijn benen.
Zij heeft acupresuur op hem toegepast. Het is maar net wat mijn gevoel aangeeft. Maar nu ik haar ken denk ik dat ik toch ook sneller richting het alternatieve cirquit ga.
Maar wonden en dat soort dingen gaan naar een reguliere VA.

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:20

Altijd eerst dierenarts. Daarna eventueel een homeopatische dierenarts (ook in utrecht afgestudeert). Gewone homeopaten die geen (dieren)arts zijn, komen er bij mij niet in.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:28

Smurfie schreef:
Die jomanda kwam toen bij ons op stal en die had zitten kijken en doen en voelen aan de buik enzo toen bleek dat ze een ontsteking had aan de baarmoedermond.
De dierenarts kon niets vinden maar dat jomanda geval wel.
We hebben druppels gekregen en wat denk je na 2 weken was het over!


Kijk, ik sta open voor alternatief, maar als de Dierenarts na deze diagnose nog nix kon vinden, vraag ik me af of het de baarmoedermond wel was. kijk Jomanda heeft vats wel iets wat tegen alles werkt en misschien was het zelfs helemaal niets, maar veranderde jij doordat middetje, weet ik veel, ik zou alleen wel even nadenken, als de dierenarts daarna nog niets kan vinden. Ik heb niet zo'n goede indruk van jomanda...

het kost zeker ook een heel fortuin?!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:38

De dierenarts kon niets vinden maarja het heeft wel geholpen heb liever dat me paardje zo word behandeld dan dat der een dierenarts derin zit te vroeten Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:26

daar heb je gelijk in, maar als je niet zo ruim in de financien zit kun je dat beter laten, er zijn ook andere dingen die ook helpen

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:45

Ik laat ze ook maar 1 x in het jaar nachecken voor de "jomanda"
Vind het wel grappig opzich Haha! en we doen het meestal met een grote groep dus dan vallen de kosten nog mee Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:22

ja lijkt me eigenlijk ook gappig (niet doorvertellen he?!!!) vel plezier in ieder geval...

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:13

Altijd eerst een dierenarts raadplegen, een goede homeopaat of een andere alternatieve geneekskundige zal dit ook altijd tegen je zeggen. Als de dierenarts niets kan vinden kun je een alternatief geneeskundige raadplegen. Of als de dierenarts iets vindt maar waar hij niets aan kan doen of het duurt erg lang voor het beter wordt dan kun je ook de hulp van een alternatief geneeskundige inschakelen. Vaak kunnen zij nog wel wel wat doen als de dierenarts niet verder komt. Gelukkig komen er meer dierenartsen die doorsturen als ze er niet meer uitkomen i.p.v. mensen aan het lijntje houden voor hun eigen kassa.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:40

Ik ga voor allebei.
In eerste instantie komt de dierenarts hier, wij hebben een hele fijne arts die erg op de hoogte is van de laatste ins en outs op gebied van ziekten, en ze kan goed met de paarden omgaan, mijn paarden zijn rustig bij haar.
Maar toen een van mijn paarden in Utrecht niet meer geholpen kon worden, en het een aflopende zaak was, ben ik met hem overgestapt naar een soort natuurgeneeskundige.
En dat is heel goed bevallen, de resultaten zijn verassend tot op de dag van vandaag.

Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan, en een beetje op hear say.
Uit ervaringen van anderen kun je een hoop opmaken of je met een prutser te maken hebt of niet.
En ik moet zeggen, waar Utrecht drie dagen voor nodig had om erachter te komen wat mijn paard had, had de man die hem soort natuurlijk behandelt in vijf minuten gevonden zonder apparatuur.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:42

Klopt Anita, maar dat komt omdat er een andere onderzoeksmethode is in de alternatieve geneeskunde. En het is niet zo dat de alternatieve geneeskunde niets heeft aan bevindingen van een dierenarts, foto's ed. kunnen wel degelijk helpen om tot een constatering te komen voor alternatief geneeskundigen.
Hoop dat het maar snel beter gaat met je paard, succes!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 18:49

ik ga voor de alternatieve geneeswijze.
ik vind het veel natuurlijker, en ik heb hier zoveel goede reacties over gehoord.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 14:20

Zo wat een reacties zeg!! Ik ben nu meerdere malen met de da in de boot gegaan. Ze hebben voor de zoveelste x een fout gemaakt bij Zoe wat me een hoop geld heeft gekost en het probleem niet opgelost is....
Ik laat nu iemand komen die dmv energieen met haar gaat werken. Als dit niet werkt zijn er nog tig manieren om de da te mijden...
Hij zuigt me leeg en ik heb er nog geen gezonde pony voor terug!! Dus ik ben even da off.... Voor ernstige spoedgevallen zal ik hem wel moeten bellen maar zelfs dan zal ik kijken of er een alternatief is, zo niet dan een andere da!!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:07

Estar schreef:
ook vondt ik de adviezen die ze gaf erg nutteloos. ze zei bijvoorbeeld dat bij mijn paard de hoefijzers eraf moesten omdat ze hierdoor last van d'r schouders kreeg, ik heb dit met me hoefsmit overlegt en die noemde dit de grootste onzin ooit.


Ja maar dat moet je dan ook niet aan je smid voorleggen he, dat is zijn broodwinning, hij zou wel gek zijn om het er mee eens te zijn Clown

Maar on-topic: in eerste instantie de gewone da en daarna de alternatieve hoek in. Er zijn er ook de beiden combineren, nog beter! Daar ben ik nog het meeste voor, niet het één of het ander maar samenwerking tussen die twee.

There is no reality, only perception.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers