Brommerrijbewijs in Griekenland?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Brommerrijbewijs in Griekenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 19:46

Volgens de reisgidsen moet je tegenwoordig een brommerrijbewijs hebben om in Griekenland een scooter te kunnen huren, maar ik vraag me af of dat echt nodig is.

De laatste keer dat wij in Griekenland waren, was het ook verplicht maar kregen wij zonder zo'n rijbewijs probleemloos een scooter mee.
Doen ze daar tegenwoordig wel moeilijk over of krijg je zo een scooter mee op vertoon van je gewone autorijbewijs?

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:55

Een paar jaar terug dat wij in griekenland waren (rhodos) konden wij ook gewoon een scooter huren zonder papieren, ik hoor hier nu voor het eerst van moet ik zeggen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:41

Wij zijn vorig jaar nog in Griekenland geweest en toen hoorden wij van onze buren dat er idd. niet om gevraagd werd.
Ik vraag me wel af wat er gebeurt als je bijv. een ongeluk krijgt en je blijkt het papiertje niet te hebben.
Verhuurders zijn over het algemeen niet zo streng (geld is geld Knipoog) maar politie en verzekering zouden misschien moeilijk kunnen doen.

Maar gezien jouw leeftijd (sorry Knipoog) ligt het waarschijnlijk anders:
als je voor 1 juni 1980 geboren bent dan geldt er een vrijstelling.
Een autorijbewijs staat weer "hoger in rang" dan een bromfietscertificaat, dus als je een autorijbewijs hebt dan hoef je geen certificaat te halen.

Ik zal zometeen even voor je zoeken of ik deze informatie op een officiele pagina terug kan vinden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:43

Al gevonden Knipoog
http://www.autorijbewijs.nl/

Bromfiets
Het bromfiets certificaat is verplicht als je geboren bent na 1 juni 1980 en een bromfiets of snorfiets wilt gaan besturen.
Heb je al een rijbewijs, dan ben je hiervoor vrijgesteld.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:55

Een jongen uit m'n klas is (half) Grieks, zijn moeder woont ook daar. Hij zei dat je als je 15 bent een cursus moet volgen maar je hoeft ook geen examen te doen! Dan kan hij wel in Griekenland brommer rijden, maar niet in nederland...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 22:38

Ik weet wel dat ik dat ding zo kan halen gezien mijn leeftijd Knipoog maar het duurt ongeveer 2 weken op het postkantoor en je bent ook weer een aantal euri lichter.
Dus als het niet nodig is, doe ik het liever niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:41

Volgens mij hoef je zelfs geen certificaat op te halen, deze formaliteit vervalt (bij mijn weten) als je in het bezit bent van een geldig autorijbewijs.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:42

als je je rijbewijs hebt mag je daar gewoon een scooter huren
als je je rijbewijs niet mee neemt op vakantie kan je ff voor de zekerheid een kopietje maken(ok is officieel niet geldig) maar mocht er dan daar iets gebeuren en doet de verzekering moeilijk kan je iig aantonen dat je een rijbewijs hebt

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:50

Ik ben vorig jaar in griekenland geweest (ook Rhodos) en mijn vriendin had een brommercertificaat en die kreeg er gewoon een mee. En haar ouders gewoon een rijbewijs, en dat kon ook gewoon. Het lijkt me niet dat het zich heeft verandert in de tussen tijd.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:37

Wij zijn afgelopen vakantie in Parga geweest, en daar deden ze nergens moeilijk over.
Officieel is het zo dat je een brommerrijbewijs moet hebben, of als je al een 'gewoon' rijdbewijs hebt mag je ook rijden.

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:46

Ik ben een paar dagen geleden in Santorini geweest en daar was het wel verplicht.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:03

De verhuurders zullen er idd niet moeilijk over doen, maar ik heb zo'n idee dat je een aardig probleem krijgt als er iets gebeurd. Daarbij vraag ik me ten zeerste af of die regel van dat voor 1980 geboren zijn in Griekenland ook geldt. Als je je rijbewijs hebt dan is dat allemaal niet van toepassing.

Wat je het beste kunt doen imo is even naar een ANWB-kantoor bij jou in de buurt gaan en een internationaal rijbewijs aanvragen (gewoon een officieel rijbewijs). Kost bijna niets, en als je rijbewijs in beslag genomen wordt heb je je gewone, Nederlandse rijbewijs nog, dus kun je in Nederland iig zonder problemen verder tuffen.