Staartzak en/of vlechten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Staartzak en/of vlechten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 20:26

Wat doen jullie nou altijd met de staart van je paard en waarom ?

Ik ben van mening dat de staart vlechten daar breekt hij alleen
maar meer van af maar, is wel nodig bij het trainen van de stop
met Reining.

En de staartzak zou ik alleen gebruiken voor een wedstrijd
zodat de staart schoon blijft tot dat je de ring in moet !?

Hoe denken jullie hierover ? Verward


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:29

Ik heb altijd een vlecht in Bud zijn staart met een staartzak eromheen. Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 20:43

XoNo schreef:
Ik heb altijd een vlecht in Bud zijn staart met een staartzak eromheen. Lachen


Dus dat doe je dan elke dag ?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:00

Gewoon laten zitten Lachen 1 x in de 2 weken ofzo vernieuw ik de boel. In de zomermaanden gaat wel alles eruit, maar pride staat dan ook 3 maanden in een groot natuurgebied dus dan heb ik liever dat de boel los hangt. Maar dan pluis ik hem wel elke dag uit en vooral heel veel cm erin. Met een vlecht en zak beschadigd zijn staart juist minder dan meer.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:01

Sammy_Jo"]
[quote="XoNo schreef:
Ik heb altijd een vlecht in Bud zijn staart met een staartzak eromheen. Lachen


Dus dat doe je dan elke dag ?
[/quote]

Haha, nee, die laat ik inderdaad gewoon zitten, en dan eens in de twee weken verschoon ik de zak en eventueel was ik de staart Lachen Ik doe hem in ieder geval wel even opnieuw in de vlecht.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:19

Tubes in plaats van staartzak...
Mijn paard heeft normaal gesproken altijd tailtubes in (zo'n staart'zak' in drie delen). Daardoor schuren de haren niet tegen elkaar, zoals ik een vlecht en blijven de haren dus heel. Ook als je de vlecht in een gewone staartzak doet schuren ze ín die vlecht nog steeds tegen elkaar, daarom vind ik dit zelf de meest ideale oplossing. En dat blijkt het ook wel te zijn, als ik zie hoeveel staarten ik zo al twee keer zo dik heb zien worden binnen een jaar tijd...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:21

cornelie schreef:
...en vooral heel veel cm erin.

cm = cowboy magic, toch?


Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 21:29

Tailtubes heb ik veel goede verhalen over gehoord !
En er wordt gezegt dat het idd beter is tegen het schuren van de haren tegen mekaar aan !

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:37

Yep, en van een stukkie lycra maak je ze lekker zelf (heb nog een knalrode en een zacht gele liggen, mocht je interesse hebben). Ik heb gewoon een veter bovenin, dat vind ik zelf een stuk prettiger werken dan het klittenband dat sommige merken hebben. Onderaan maak ik em gewoon met manen elastiekjes vast (2 of 3 tegelijk voor de zekerheid).
Ongeveer 1 keer in de week/2 weken uit doen, staart wassen en in de cremespoeling/cowboymagic/palmers zetten, laten drogen en tubes er weer in. Ik doe dat altijd 's avonds als ze op stal gaat, zodat de staart kan drogen op stal en dan doe ik 's avonds laat of de volgende ochtend voor ze weer naar buiten gaat de tubes er weer in. Doe je de staart nat in de tupbes, dan kan het wel 3 of 4 dagen duren voor de staart droog is...
Trouwens alleen de staart vlechten of in een zak doen als je paard ook een deken op heeft, want zo'n gevlochten staart komt ook bij een paard heel hard aan hoor! Vooral 's zomers geldt dit, want heeft'ie geen vliegendeken op, dan heeft'ie z'n staart nodig om vliegen te verjagen en dat gaat beter met een losse staart als met een vlecht.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:23

Alleen als Ascot op de trailer gaat vlecht ik de staart helemaal in. Hij houdt hem dan schoon en trapt er niet op bij het uitladen (op een of andere manier staat ie altijd op z'n staart wanneer die niet gevlochten is, terwijl de staart ook niet te lang is), verder doe ik geen stops of iets dergelijks waarbij de staart gevaar loopt.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 01:03

Ik had laatst mijn tubes gebruikt om de staart wit/schoon te houden voor de keuring maar ik had hem blijkbaar niet goed vast gemaakt. De volgende dag was hij verdwenen, denk dat hij met het mesten mee is gegaan. Hebben jullie nog een tip voor het vast maken?

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 02:15

ik vlecht de staart van me paard alleen als ik ga rijden

veder doe ik er cowboy magic in zodat het makelijk te kammen is

ik kam zijn staart met een kam met breede tanden
dus niet met een gewoone borstel of mensen borstel.
dan vallen er te veel haren uit.

en met de wedstrijd
was ik zijn staart en daar doe is dust and shine in
dan in een vlecht en in de staartzak
dit moet wel want hij heeft een witte staart en rolt graag in de poep Haha!

ik knip het ook vaak een stukje af want liever een wat kortere staart dan plukken haar eruit Haha!

en dit is dan het resultaat met de wedstrijd

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/241239/incoming/face%20off%20002(2).jpg[/img]

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 08:47

Afhankelijk van de lengte en de gezondheid gebruik ik een staartzak.

Ik 'kweek' lange staarten omdat ik van het laatste stuk dingen maak als shoo-fly's en kwastjes. Als de staart dus te lang wordt gaat hij gevlochten dubbel in een staartzak.
Missy is nog wel eens aan de dunne en omdat ik geen zin heb om elke dag de staart te moeten wassen gaat die dan dus ook gevlochten in een staartzak.

Ik heb niet de indruk dat er meer haren breken door de staartzak, eerder doordat het bovenstuk te strak gevlochten wordt. Als je elke dag de staart normaal onderhoud (borstelen/kammen) en je zou die haren die dan loskomen bewaren heb je denk ik net zoveel 'afval' als wanneer de staart gevlochten in een startzak zit die je eens per week los haalt en borstelt.

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 09:09

vrolijk schreef:
ik vlecht de staart van me paard alleen als ik ga rijden
...

Dat is een mooie staart zeg ! Zo hoort het ook !

{edit SM; lange quote verwijderd}

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:14

bij maxi hou ik de staart altijd los maar meestal met rijden en zowieso voor een wedstrijd (dan na het wassen), doe ik haar staart in een vlecht. een staartzak gebruik ik ook alleen voor de wedstrijd en die haal ik er vlak voor ik moet rijden eruit.

groetjes leanne

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:41

Cheveyo schreef:
Ik had laatst mijn tubes gebruikt om de staart wit/schoon te houden voor de keuring maar ik had hem blijkbaar niet goed vast gemaakt. De volgende dag was hij verdwenen, denk dat hij met het mesten mee is gegaan. Hebben jullie nog een tip voor het vast maken?


Zoals ik al zei, maak ik ze zelf, met een katoenen koord door de bovenkant om ze vast te maken. Dat werkt veel beter dan het klittenbandje was sommigen hebben.
Ik maak hem eerst rond de staartwortel vast, tijdelijk om eerst de plukken staart door de tubes te doen. Door em eerst om de staartwortel vast te maken (niet heel hoog, maar een klein stukje boven het eind van de staartwortel) krijg je de tubes lekker hoog. Hij zakt meestal tijdens dit klusje wel wat af, en als je de staart één keer in de tubes hebt moet je'm niet meer 'ophijsen' omdat de haren dan niet meer glad in de tubes liggen...vandaar.
Dan vlecht ik de tubes, maak hem van onder vast (met 2 of 3 elastiekjes dus) en dan maak ik de bovenkant weer los. Ik organiseer de boel netjes, nu dus wél onder de staartwortel, trek dan de koorden strak aan zodat de tubes mooi strak om de staart heen zitten en dan draai ik de uiteinden koord om de bovenkant van de vlecht met tubes heen. De koorden komen dus óm de bovenkant van de tubes heen. Ik draai ze er zo vaak omheen dat ik nog net genoeg over houd om er een dubbele knoop in te leggen. Ik maak geen strik, want die gaan weer los, en omdat het wat dikker katoenen koord is wat ik gebruik krijg je zo'n dubbel knoopje er vrij makkelijk weer uit.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat m'n paard de tubes kwijt raakte... De enige keer dat ik dat wél meegemaakt heb was toen ze de tubes in had die ik van een vriendin had geleend toen ze daar een tijdje logeerde... die had dus zo'n klittenbandje...

Mocht je (of iemand anders) belang hebben bij nieuwe tubes... ik heb er op dit moment nog twee liggen en kan er altijd nog meer maken... (even via PB dan).

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 10:49

Francis ik heb je een PB gestuurd

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:18

Maar kan je een staartzak ook in de wei omdoen?

Sammy_Jo

Berichten: 1447
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 11:25

Dat kan wel maar, dat is niet handig om de vliegen weg te houden voor je paard !

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:12

horsea schreef:
bij maxi hou ik de staart altijd los maar meestal met rijden en zowieso voor een wedstrijd (dan na het wassen), doe ik haar staart in een vlecht. een staartzak gebruik ik ook alleen voor de wedstrijd en die haal ik er vlak voor ik moet rijden eruit.

groetjes leanne


Mag ik vragen wat de reden ervan is om de staart in te vlechten als je gaat rijden ?

horsea

Berichten: 1544
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Lischoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:23

natuurlijk mag je dat vragen , meestal heb ik er niet echt een rede voor. Ik ben meestal voor het rijden lekker aan het borstelen en doen Lovers en leg ik er ook een vlecht in.
dit doe ik niet als er veel vliegen zijn.

voor de bescherming van de staart tijdens het stoppen hoef ik het niet te doen, ze stopt namelijk niet echt diep Bloos

groetjes leanne

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:28

Als er een vlecht in zit haal ik hem er voor het rijden niet uit, ook laat ik de staartzaak vaak gewoon zitten, puur gemakszucht Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:34

horsea schreef:
natuurlijk mag je dat vragen , meestal heb ik er niet echt een rede voor. Ik ben meestal voor het rijden lekker aan het borstelen en doen Lovers en leg ik er ook een vlecht in.
dit doe ik niet als er veel vliegen zijn.

voor de bescherming van de staart tijdens het stoppen hoef ik het niet te doen, ze stopt namelijk niet echt diep Bloos

groetjes leanne


Oké dus eigenlijk zou het dan voor het stoppen zijn omdat ze dan op hun staart kunnen gaan staan ?
Of natuurlijk zoals Sugarmiss aangeeft uit pure gemakszucht omdat er aldoor één in zit Haha! .

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:31

Trekt het gebruik van Cowboy Magic of Palmers niet extra vliegen aan vanwege het zoetige luchtje?
Ik vlecht trouwens nauwelijks, alleen of even lekker te tutten maar ik blijkbaar het geluk dat ze A. er nooit overheen poept B. er nooit op staat en C. van nature een mooie volle staart heeft.
Ons andere paard is helaas voor aankoop op de engelse manier behandelt qua staart. Bovenkant is net een punk-kapsel vanwege alle aangroei en de onderkant is dun en slierterig.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:10

Uit pure gemakszucht laat ik de staartzak ook gewoon tijdens het rijden om. Ik moet nu wat anders gaan verzinnen nu de paarden geteisterd worden door vliegen. Je hebt staartzakken met 'franjes' eraan, maar dan nog komt de vlecht best hard aan. Ik ga nog even verzinnen Tong uitsteken

Gaitkeeper, het gaat vooral om het achterwaarts tijdens het rijden. Als je paard op zijn staart gaat staan in de stop, dan gaat er iets niet goed. Je paard kan dan alleen op zijn staart gaan staan als hij zijn staart tussen zijn billen knijpt en als dat zo is, dan gaat er iets fout.
Tijdens het achterwaarts kan het nog weleens gebeuren. Dan is het aan de ene kant goed om een vlecht in de staart te hebben, zo wordt de kans kleiner dat je paard erop gaat staan omdat de staart zo korter wordt. Aan de andere kant...als je paard er dan wel een keer op staat, loop je het risico dat je paard zijn gehele staart eruit trekt...is weleens eerder gebeurd Scheve mond

Daarom eindigt mijn staartzak altijd boven de sprong. Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers