clichés tussen merries en ruinen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

clichés tussen merries en ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 18:34

een heel stom onderwerp hoor maar wou het toch even met jullie delen.

Ik was zo even aan het denken wat welke persoon van geslacht van paard zou nemen.
volgens mij nemen jongens eerder een merrie en meisjes eerder een ruin. Maar mijn theorie klopt niet echt hoor Haha!

andere cliches (volgens mij Schijnheilig ):
-ruinen schrikken sneller als ze iets raars zien
-ruinen zijn veel aanhankelijker
-ruinen hebben een veel vaster karakter

-merries zijn nogal wisselend wat betreft temperament
-merries zijn relatief braver onder het zadel omdat ze niet echt gaan steigeren en schrikken en dat soort dingen
-merries hebben minder aandacht nodig dan ruinen

ook denk ik dat merries zich eerder hechten aan mannelijke ruiters en ruinen aan vrouwelijke ruiters (vrouwenpaardjes)

Wie gaat hier tegenin, of heeft dingen toe te voegen???
ik wil het nl. graag horen *LOL*

wat je tijdens studie op school allemaal uitdoktert he Knipoog

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:37

Bayan schreef:
-ruinen schrikken sneller als ze iets raars zien

-merries zijn relatief braver onder het zadel omdat ze niet echt gaan steigeren en schrikken en dat soort dingen


Ik vind dit juist andersom.. ik ken iig meer merries die klieren dan ruinen. De rest vind ik wel kloppen Knipoog

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:38

Iemand bij ons op stal:
"Ruinen zijn makkelijker onder het zadel, en nemen makkelijker en sneller dingen op dan merries. Bovendien zien merries bijna alles als concurrentie."

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:42

ik heb ook als ervaring dat de meeste merries eerder schrikken dan de meeste ruinen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.

Verder het dat mannen eerder voor merries kiezen en vrouwen voor ruinen kan er ook inzitten dat vrouwen vaker aan dressuur doen en hierdbij zijn de meeste toppers ruin... en mannen sneller springen en hierbij zie je weer meer merries.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:48

PriscaZ schreef:
ik heb ook als ervaring dat de meeste merries eerder schrikken dan de meeste ruinen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.


Dat vind ik dus ook. Verder denk ik dat merries afhankelijker zijn, vooral als ze hengstig zijn. Het verschilt gewoon allemaal heel erg per paard. Ik ben blij met mijn ruin, ik moet echt niet aan zo'n mieterige pismerrie denken hoor Tong uitsteken (sorry voor de mensen die er wel een hebben). Ik vind ruinen ook meestal stoerder tonen, ik weet ook niet waarom. Hengsten vind ik meestal ook veel mooier tonen dan een merrie, ik vind dat die meer uitstraling hebben met zo'n dikke nek.

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 18:54

[/quote]Ik ben blij met mijn ruin, ik moet echt niet aan zo'n mieterige pismerrie denken hoor[/quote]

Ja, vind ik ook. mijn verzorgpaard is ook een ruin.
Ruinen zijn volgens mij een beetje vriendelijker en aanhankelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:01

Bayan schreef:
-merries zijn relatief braver onder het zadel omdat ze niet echt gaan steigeren en schrikken en dat soort dingen


O? Is dat echt zo? Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:02

gelukkig valt mijn merrie wel mee... daar merk je alleen op stal aan dat ze hengstig is, niet als je rijdt.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:12

Ik heb 1 keer een merrie gehad en 2 keer een ruin.
Over het algemeen is mijn ervaring dat Ruinen wat koeler in de kop zijn, om het zo maar even te zeggen. Wat simpeler, beetje van : wij vinden alles best.
De merrie die ik had was echt een dametje, een tutje, hittepetit... zoiets.
Dat gevoel heb ik vaker bij ruinene en merries, vooral tijdens de hengstigheid worden merries vaak van die hitepetitterige tuthola's Haha!

Maar dat is dus over het algemeen gesproken, ik ken ook klieren van ruinen die alles eng vinden en springerig zijn waar tegenover hele brave suffe merries staan...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:10

Merries zijn juist aanhankelijker dan ruinen volgens mij en minder standvastig onder het zadel. Al geldt dat laatste niet voor mijn merrie. De rest vind ik een beetje vage cliches....ieder paard is anders daarin, merrie of ruin maakt daaarin volgens mij niet echt uit.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:20

merries zijn grotere mutsen, van de paarden die bang zijn voor water is 80% merrie geloof ik Tong uitsteken

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:04

Ik heb een merrie, het is echt een damespaardje Tong uitsteken
Ze vindt zichzelf het allermooiste, en ze maakt zich nooit vies en je mag ook niet aan d'r mooie koppie zitten :

Verder denk ik dat merries eerder "kattig" of "aanstelliger" zijn
Ik heb zelf nooit een ruin gehad, altijd merries

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:05

Ze is ook erg lief en braaf op stal, ze is ook erg aanhankelijk

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:21

Ik heb een hengst en een merrie. De hengst trekt meer naar mijn man toe, de merrie en ik hebben een hechte band. Je theorie klopt in mijn geval dus helemaal niet Haha!.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:46

Ik ken meer voorbeelden om je theorieën volledig lek te schieten dan dat ik voorbeelden ken die kloppen en als actief NVVR-lid ken ik toch nogal wat paarden.
Ik heb 17 jaar een slet van een merrie gehad, ze kon bijna niet meer lopen van de arthrose, maar gedekt wilde ze worden door haar vriendje. De stemmingswisselingen had ze ook wel maar dat viel allemaal wel mee. Ze was echter bomproof en een legende binnen de NVVR voor mensen met angst. Ik heb met haar heel wat mensen weer op het paard gezet en over hun angst geholpen. Ze was voor de-duvel-en-z'n-ouwe-moer niet bang, op honden jagen was haar grote hobby naast verschrikkelijk hard kunnen en willen galoperen.
Ik ken echter verschillende ruinen die zeker niet voor mijn paard onder deden, in alle opzichten.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:48

ik heb een ruin en een merrie,
De merrie is een iedereens vriendidinnetje,loopt met iedereen weg,
de ruin merk ik toch wel dat ie zich bij mij het beste gedraagd,

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:47

Aramat"]
[quote="Bayan schreef:
-ruinen schrikken sneller als ze iets raars zien

-merries zijn relatief braver onder het zadel omdat ze niet echt gaan steigeren en schrikken en dat soort dingen


Ik vind dit juist andersom.. ik ken iig meer merries die klieren dan ruinen. De rest vind ik wel kloppen Knipoog
[/quote]

d8 ook andersom hoor
wij hebben een merrie en ruin, maar die merrie schrikt 10 keer meer dan de ruin

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 11:48

Ik denk idd dat ruinen liever een amazone hebben dan een ruiter. Bij mij is het ook

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:15

Ik heb eigenlijk vaker dat de ruinen braaf en alles zijn en de merries juist kunnen vervelen...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:24

Yessy schreef:
merries zijn grotere mutsen, van de paarden die bang zijn voor water is 80% merrie geloof ik Tong uitsteken


O-ow... ik heb een mietje... mijn hengst is bang voor water Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:25

Bayan schreef:
-ruinen schrikken sneller als ze iets raars zien

-merries zijn relatief braver onder het zadel omdat ze niet echt gaan steigeren en schrikken en dat soort dingen
-merries hebben minder aandacht nodig dan ruinen

ook denk ik dat merries zich eerder hechten aan mannelijke ruiters en ruinen aan vrouwelijke ruiters (vrouwenpaardjes)



Ik heb een ruin gehad, die een veel grotere held was dan de merrie die ik nu heb. Als hij schrok was het misschien een keer een pasje of een sprongetje opzij. De merrie, kruipt het liefst snel weg achter de andere paarden.

Deze merrie is ook echt niet braaf (braver) onder het zadel. Ze ziet overal spoken, kan overal voor wegrennen.
Bovendien ben ik vorige week met een (andere) merrie achterover geklapt omdat ze recht overeind kwam en zich achterover liet vallen.

En ook het aandachtsverhaal gaat niet op. Mijn merrie wordt heel ongeduldig en chagerijnig als ze een dagje geen aandacht krijgt, het is echt een heel aanhankelijk paardje geworden.
Ze valt overigens flink mee, wat hengstigheid betreft, ik heb hier vrijwel nooit last van gelukkig.

Deze merrie moet ook nog eens niets van mannen weten, en accepteerd wel alles van mij. De ruin die ik gehad heb, was weer een echt mannenpaardje. M'n zusje en ik hebben flink wat moeite moeten doen voordat ie ons accepteerde. Terwijl een (mannelijke) stalgenoot zo alles met hem kon.

Maar goed, ik denk dat je bij elk punt wel voorbeelden kan bedenken waarbij het wel of niet klopt. Punt is, dat het volgens mij allemaal veel afhankelijker is van karakter, ras en opvoeding dan van geslacht.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:30

mijn ervaring is dat ruinen knuffeliger/aanhankelijker zijn dan merries.
merries zijn vaak weer wat pittiger en wisselender in stemming.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:34

Ireentjuh schreef:
mijn ervaring is dat ruinen knuffeliger/aanhankelijker zijn dan merries.
merries zijn vaak weer wat pittiger en wisselender in stemming.



je haalt me de woorden uit mn mond Knipoog

maar dit verschilt natuurlijk ook weer per paard/pony
Laatst bijgewerkt door eefke op 08-05-04 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:58

Dan nu even wat anders; mijn merrietje is zo mak als wat. Heel rustig en relaxed, terwijl mijn ruintje de hele dag door druk aan het doen is, echt een doenertje dus.

Mijn merrietje is ook veel aanhankelijker, en wil ook heel graag knuffelen terwijl mijn ruintje dat nou weer helemaal niks vind.

xJustMe
Berichten: 247
Geregistreerd: 26-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:07

Mijn ervaring is dat merries en ruinen gelijk zijn aan elkaar. Wanneer echter de merrie hengstig is begin je pas verschillen te merken, want dan worden ze wat 'zeikerig'.
Het schrikkerige ligt denkt ik meer aan hun bloedlijn en opvoeding.
Misschien kun je hier wel onderzoek naar laten doen: Merries en ruinen onder dezelfde omstandigheden laten opgroeien...
Laatst bijgewerkt door xJustMe op 08-05-04 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt