Zavanya heeft Iso-erythrolysis neonatorum (IN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Zavanya heeft Iso-erythrolysis neonatorum (IN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 21:15

Nou ik heb vandaag alle stukken toegestuurd gekregen van mijn dierenarts wat betreft het ziek worden van Zavanya.
Voor diegene die het interressant vinden heb ik beloofd dit te plaatsen op dit forum.
Overigens is Zavanya nu 9 dagen oud en maakt vorderingen, ze begint nu lekker fit te worden maar wordt nog wel iedere dag ingespoten met antibiotica.
Maar ziet er naar uit dat het goed gaat komen.
Ik ben heel erg blij en na het lezen van dit stuk begrijpt denk ik iedereen wel waarom.

Afbeelding
Zavanya 1 week oud.

Ik zal het stuk hieronder plaatsen.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 21:35

Iso-erythrolysis neonatorum (IN)

Incompatibiliteit van de bloedgroepen tussen merrie en veulen geeft slechts zelden problemen. De voornaamste antigene factoren zijn Aa,Qa,Ac en Ca. Voornamelijk de factor Aa en in mindere mate Qa, kunnen aanleiding geven tot de vorming van hemolyserende antistoffen, wanneer een merrie die deze factor(en) mist, drachtig is van een A/Q positief veulen. In amerikaans onderzoek werd gevonden dat bij het engels volbloed het percentage negatieve paarden voor de Aa-factor 15% is, bij het Arabisch volbloed zelfs 25%. Toch bleek uit ander onderzoek dat ondanks een hoog percentage van 14% risicodragende paringen (A/Q-merrie x A/Q + hengst), slechts 1% van de veulens ook werkelijk IN-verschijnselen krijgt.

Het percentage A/Q-negatieve paarden in Nederland is niet bekend, maar in een screening-test door van Haeringen(1989) onder 181 merries, die 1 of meer, overigens probleemloze, veulens hadden gebracht, werd bij 2.8% hemolyserende antistoffen gevonden.
Een toename van het aantal negatieve en hetero-zygote paarden valt te verwachten, doordat in de laatste jaren met enkele A/Q-negatieve dekhengsten is gefokt.
Naast hemolysinen, werden 39,2% van de merries tevens agglutininen aangetoond. De rol van deze agglutininen is niet duidelijk. Helaas is (nog) geen onderzoek gedaan naar de mogelijke invloed van deze agglutininen bij asfyctische en/of septische veulens.

[/b]

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:50

klinkt behoorlijk ingewikkeld, maar wel fijn dat het nu een "naam"heeft. Lachen
Je meisje ziet er goed uit! chique koppie met mooi halstertje! ( ik heb precies dezelfde, alleen heeft Noa hem nooit gepast Haha!)
ik duim voor je mee, maar ze is een vechtertje! dat zie je zo *LOL*

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 21:56

vervolg:

De placenta epitheliochorialis van de Equiden zorgt in principe voor eem strikte scheiding tussen de maternale en de foetale circulatie. Echter, bij geringe lesies van de micro-cotyledonen kunnen foetale erytrocyten in de maternale circulatie terecht komen en als antigenen werken. Hoe vaak deze lesies bij de normale dracht voorkomen is niet bekend. Mogelijk zijn de lesies bij de eerste dracht gering en wordt het immuunsysteem van de merrie slechts getriggerd, maar ook bij een primiparus kunnen al hoge titers voorkomen. Afhankelijk van de ernst van de lesies in een volgende graviditeit, zal de merrie opnieuw antistoffen tegen deze factoren opbouwen. Dit kan al bij de tweede dracht het geval zijn, maar vaak heeft de merrie al een aantal veulens gebracht voordat de verschijnselen van de hemolyse zichtbaar worden.

Syptomen:

Het gezond geboren, goed drinkende veulen wordt na enkele uren sloom; de pols en de ademhalingsferquentie stijgen. Roodgekleurde urine is een van de eerste aanwijzingen voor een ernstige hemolyse, maar wordt vaak niet opgemerkt. Pas enkele uren later worden de slijmvliezen bleekgeel tot duidelijk icterisch. In dit stadium kan de temperatuur verhoogd zijn. Door de hypoxie en de toxiciteit van de vrije Hb kunnen lever en nierdegeneratie optreden en kan het veulen hersenverschijnselen vertonen.

Bloedonderzoek:

In het acute stadium is er een duidelijke discrepantie tussen het Hb-gehalte en de Ht. Het plasma is roodgekleurd. Afhankelijk van de ernst van de antigeen/antistof-reactie, zal na enkele uren de hemolyse afnemen en het vrije hemoglobine omgezet worden in bilirubine

Het totaal aantal leukocyten en de neutrolymfo-ratio is normaal
het totaal eiwitgehalte en de immunoglobulinen zijn niet afwijkend
Het ureumgehalte en de lever-enzymactiviteiten stijgen.

DD: Sepsis; zeker wanneer er geen duidelijke hemolyse is opgetreden, zal een daling van het aantal leukocyten en van het eiwitgehalte uitsluitsel geven.

Een bevestiging van de diagnose kan worden geleverd door direct bloed van de merrie op de antistoffen te laten onderzoeken. De antistoffen verdwijnen meestal binnen 14 dagen na de partus uit het serum. Sneltesten met de biest en het bloed van het veulen berusten veelal op een agglutinatiereactie en zijn in het algemeen onbetrouwbaar.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 22:09

Behandeling:

Het veulen moet onmiddelijk tenminste 72 uur, en bij voorkeur 96 uur na de partus, worden belet bij de merrie te drinken.
Door het achter een laag hek te zetten wordt het contact met de merrie niet verbroken.
Het veulen moet iedere 2 uur worden gevoerd met geschikte biest van een andere merrie, gevolgd door kunstmelk.
De merrie moet elke 2 uur goed uitgemolken worden.
Met corticosteroiden (dexamethason) worden getracht de immuunreactie te stoppen.
Het immuunglobine-tekort kan worden aangevuld met hyperimmuunplama.
In ernstige gevallen kan een bloedtransfusie (geconcentreerd erytrocyten ven een A/Q-paard, idealiter de gewassen erytrocyten van de merrie zelf) of een wisseltransfusie worden overwogen.

In het algemeen is de prognose echter slecht door de hypoxische en toxische beschadigingen van de organen, ook wanneer het veulen nog enkele dagen overleeft.

Preventie:

Een andere henst vooral na een A/Q negatieve hengst, is een mogelijke optie, maar afhankelijk van het beoogde fokresultaat.
Een homozygoot of heterozygoot A/Q-positieve levert weinig risico dat bij een volgende dracht opnieuw antistoffen worden gevormd die met de biest uitgescheiden wordt.Door 14 dagen voor de verwachte partusdatum ht bloed van de merrie te laten testen, kunnen tijdig maatregelen worden genomen.
Zorg voor een voldoende voorraad merriebiest, bij voorkeur van een A/Q+ merrie van dezelfde stal. Het veulen mag in geen geval de eerste 72-96 uur biest van de eigen merrie krijgen. Er zijn gevallen bekend van een opgekanpt veulen dat na 72 uur weer bij de merrie dronk en binnen enkele uren overleed aan heftige hemolytische crisis.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:22

Wat erg!! Maar het is wel te behandelen toch?
Succes !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:23

Fijn dat het toch nog goed komt. En ook fijn dat je verder met de merrie kunt blijven fokken. Laat je haar testen, of zeg je na dit verhaal: nooit meer?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 16:48

ik weet het niet voorlopig fok ik niet meer maar mocht ik dit wel doen laten we haar zeker testen.
Het gaat nu steeds beter met zavanya en ze begint zich nu pas echt lekker te voelen.
Ik ben heel erg blij dat het toch nog goed is gegaan.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:09

Fijn dat het er naar uitziet dat het weer helemaal goed komt met je ukkepuk OK dan!
Geniet maar lekker van d'r!
Als ze net zo lief is als dat ze eruit ziet,lijkt me dat geen probleem Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:01

Kon me bij de titel al wel ongeveer voorstellen wat het in moest houden. Is zeker geen pretje, maar gelukkig lijkt ze er goed doorheen te komen

Dit is toch te vergelijken met de problemen die de rhesus-factor bij mensen kan geven of zit ik helemaal verkeerd te denken Verward (heb het namelijk niet helemaal aandachtig gelezen Bloos )

Sterkte met de kleine iig

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:29

Ik had er inderdaad al eerder van gehoord, bij katten komt het bijv. regelmatig voor, vandaar dat zij ook op bloedgroep worden getest, voor er een geschikte combinatie wordt overwogen.

Ik ben heel blij voor je dat het zo te zien weer goed komt!
Het is een erg leuk en blijkbaar erg sterk meisje.
Ik blijf voor je duimen.