Wat is een reden dat een pony luchtzuigt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Wat is een reden dat een pony luchtzuigt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-02 17:16

De pony van mijn vriendin de zuigt soms lucht, meestal als ze aan het poetsen is of als ze eten krijgt. aan verveling kan het niet liggen, ze staat tot haar knieen in het schone stro, krijgt 3x per dag te eten heeft een speelappel en een liksteen hangen. wat zijn nog meer redenen dat een pony luchtzuigt.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:38

Stress.
Voeren is vaak een stressmoment, dan worden de paarden onrustig. Poetsen kan ook een stressmoment zijn als ze dat niet zo fijn vindt.

Nulla tenaci invia est via

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-02 18:17

ze is toch afgeleid ze heeft alles een speelappel een bal in een hooinet ze kan genoeg eten gaat elke dag 2 uur op het land en het komt bijna altijd voor als ze gaat voeren of aan het poetsen is ook als ze een hooinet vol heeft met kuilgras. dus wat margreet zegt klopt dan beter stress maar wat kan je daar aan doen dan????

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Collinnnnn

Berichten: 1769
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Rotterdam

....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:01

Ik heb gehoord dat er een stof de hersenen in gaat en dat ze een high-gevoel krijgen,hetzelfde als wanneer je blowt!!!

Waarom noemen ze een bont paard een koe, maar een bruine koe geen paard???

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:58

er zijn meerdere redene waarom een pony zo'n stalondeugd ontwikkeld, dit kwam ik tegen bij www.hoppa.to :


Kribbenbijten, luchtzuigen, weven, ijsberen, hoofdschudden, deurtrappen, lipklapperen en tongslaan: als paarden zich erg vervelen, zich alleen voelen, gefrustreerd zijn, of veel en langdurig onder spanning leven proberen ze een “ondeugende” afleiding te vinden. Een stalondeugd is niet alleen vervelend om te zien en te horen, het is ook ongezond voor het paard. Koliek is het meest voorkomende gevolg van luchtzuigen, weven, trappen, hoofdschudden en ijsberen komen de spieren en gewrichten niet ten goede, en door kribbenbijten slijt het gebit.

Uiteindelijk is een stalondeugd ook slecht voor andere paarden, want het ene paard neemt al snel een gewoonte, ook al is dat een slechte, over van een ander paard. Voor je het weet staat de hele stalgang te hoofdschudden.

De eerste hamvraag is: hoe voorkom je stalondeugden? De tweede: hoe leer je het een paard af?

Voorkomen is beter dan genezen
Over het algemeen kan worden gezegd dat een paard met voldoende afwisseling in zijn leven niet snel een stalondeugd zal ontwikkelen. Veel weidegang, contact met andere paarden, gerichte trainingen afgewisseld met ongedwongen buitenritten, een ruime stal met uitzicht op wat vertier zijn allemaal instrumenten die een paard genoeg afleiding bieden en verveling kunnen voorkomen. Behalve een goed sociaal contact met andere paarden is ook de omgang met de mens belangrijk. Veel aandacht, een langdurige poetsbeurt, uitstappen buiten na een intensieve training binnen, af en toe longeren, en meerdere malen per dag uit de stal halen geven een paard veel voldoening. In ieder geval meer dan een korte zware training van een half uur waarna hij een kwartier in een stapmolen mag uitstappen om vervolgens weer 23 uur op stal te moeten staan.

Niet altijd gaat het om een psychische oorzaak, er kan ook iets mis zijn met de darmflora of sprake zijn van een maagaandoening. Het is dus zaak om per paard te onderzoeken waarom hij zich een stalondeugd heeft aangemeten.

Tips ter voorkoming
. Leg stenen in de voerbak zodat het eten van krachtvoer meer inspanning en tijd vergt
. Strooi wat krachtvoer door het (schone) stro zodat het paard een zoektocht kan beginnen
. Meng hooi door het stro
. Hang (wilgen)takken op, daar knabbelen paarden graag op
. Hang een speelbal op
. Zet een plactic pion neer

Om (te proberen om) het af te leren:
. smeer hertshoornolie of spuit antibijtspray op alle randen tegen kribbenbijten
. doe het paard een keelband om tegen luchtzuigen
. muilkorf het paard tegen kribbenbijten en luchtzuigen tegelijk
. raadpleeg een (homeopatische) dierenarts: medicijnen willen nog wel eens helpen


ik hoop dat je er wat aan hebt!! [/b]

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:16

Collinnnnn schreef:
Ik heb gehoord dat er een stof de hersenen in gaat en dat ze een high-gevoel krijgen,hetzelfde als wanneer je blowt!!!


Klopt, de hersenen maken extra endorfine aan en dat geeft ze een lekker gevoel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:21

samantha5 schreef:
gaat elke dag 2 uur op het land


Tja, dit is dus absoluut niet veel (geen veroordeling, mijn paardjes komen helaas helemaal niet op het land) Maar daar zou het in kunnen zitten.
Helaas werkt luchtzuigen idd verslafend door die stof (is dat ook endorfine?) die vrij komt

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:56

Mijn verzorgpony deed het vooral na voertijd en als ze wat lekkers had gehad (net zoiets als mensen die een sigaretje roken na het eten). Zeker geen stressmomenten voor haar.
De huidige omstandigheden zeggen niet altijd wat, als een pony het ooit in andere omstandigheden heeft aangeleerd, zullen ze het niet snel afleren.

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:53

Het beste is om je paard per dag zo lang mogelijk buiten te zetten.
Dus 's morgens van 8 tot 's avonds 6 ofzo.


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 14:02

Op het land zetten kan niet meer de wei kan ze maar voor 2 uur per dag huur niet meer want voor de rest van de uren gaan er andere paarden in waar ze niet kan bij staan.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, Googlebot, N_B_N, RobinSputnik en 36 bezoekers