Aan de ene kant wel schuimen, de ander kant niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Aan de ene kant wel schuimen, de ander kant niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-02 13:05

Mijn paard wil met het longeren (met touwtjes) wel eens op de rechterkant meer schuimen dan op de linkerkant. Hoe kan dit? Met het rijden is juist de aanleuning op de linkerkant beter dan op de rechter..... terwijl hij dan of wel of niet schuimt, maar iig niet op de ene kant meer dan op de andere.

Hoe zit dit?


Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 20:59

Zou ik ook graag willen weten. Mijn pony schuimt juist met longeren aan allebei de kanten even veel, maar met rijden af en toe niet.
Meestal schuimt ze met rijden ook aan beide kanten, maar soms schuimt ze maar aan een kant Verward .

Ben benieuwd of iemand hier een antwoord voor heeft, misschien doe ik iets fout?

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 21:02

Mmmm, ik weet niet hoe dit kan, maar Nappie heeft dit ook erg lang gedaan!! Hij deed dan ook nog eens heel veel moeite om het schuim binnen te houden door zijn onderlip over zijn bovenlip te duwen Clown

Volgens mij kan het niet heel veel kwaad en heeft het meer te maken dat er net iets meer druk op de niet schuimende kant staat dan op de schuimende kant. Probeer eens de druk te wisselen op je bit als je aan het longeren bent.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 23:18

Britt schuimpt ook maar aan een kant maar dat is makkelijk te verklaren. Ze houd aan de andere kant haar bit vast.

voor mij iets om aan te werken dus(als ik weer kan rijden)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:30

Klopt op de kant dat het paard niet schuimt zit hij vaak vast. Ik merk altijd hoe meer een paard schuimt hoe losser hij in de mond is.

Ga geen gevecht aan maar rij tempo wisselingen op je zit en benen. Als het goed is zal het paard snel het bit aannemen aan beide kant. Controleer jezelf of je recht zit of je ene hand sterker is als de andere.

Er zijn hier al een paar topics over geweest op bokt Knipoog .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:43

dan houdt ie het bit op een kant vast, en dat heeft weer te maken ( vaak) met een verkeerde inwerking van de handen BV, wanneer een paard rechts vast zit, dan zit de ruiter/amazone te veel op links te werken, en omgekeer het zelfde.

dus gewoon zelf proberen "recht" te rijden, komt het paard aan 2 kanten los dan zal hij ook aan 2 kanten gaan schuimen.

groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:34

Hoeft niet eens zozeer van de andere kant te komen.

Je ene hand kan sterker zijn als de andere dus heeft die ook een andere inwerking op de mond. Dit was bij mij het geval daardoor ging mijn paard ook anders schuimen en werd in het andere achterbeen slechter (andere kant als hand).

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:51

idd pris dat kan ook nog

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 16:14

helaas is dat ook de meest voorkomende reden Huilen .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 12:53

ik merkte vrijdag met rijden bij Leo dat hij op rechts ook niet schuimde maar op links wel Verward Nu is het wel zo da thij op links moeilijker is en ik hem op links dus losser maak met ophoudingen, inbuigen, veel slangevoltes rijden en met het tempo werken -> zo leert hij gelijk dat als ik in middendraf wil dat hij zn achterbeen met egbruiken!, maar ik denk dat ik nu ook meer op rechts moet gaanwerken! Watn met rijden was hij op links echt lekker ontspannen maa rop rechts neit!

....

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 16:12

wjerdo schreef:
dan houdt ie het bit op een kant vast, en dat heeft weer te maken ( vaak) met een verkeerde inwerking van de handen BV, wanneer een paard rechts vast zit, dan zit de ruiter/amazone te veel op links te werken, en omgekeer het zelfde.

dus gewoon zelf proberen "recht" te rijden, komt het paard aan 2 kanten los dan zal hij ook aan 2 kanten gaan schuimen.

groetjes Lara


Euh, ik had het over longeren............

Iig, bedankt voor de rest van de reacties


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers