Rhodesian Ridgebacks op lijst gevaarlijke honden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Rhodesian Ridgebacks op lijst gevaarlijke honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 13:54

hier geloof ik dus nix van, maar nu er vandaag voor de 3e keer in korte tijd iemand naar me toe kwam dat mn honden een muilkorf om moeten(2 ridgebacks, reu van 5 teefje van 1,5) en dat ik er niet mee door t dorp moet wandelen maar in t bos, en dan niet loslaten in t bos maar aan de riem houden, begon ik toch wel te twijfelen

vooral omdat 2 van de 3 mensen zelf aan hondensport doen en dus best op de hoogte zijn van de dingen in de 'hondenwereld'

ook zijn er mensen die willen dat onze reu een agressietest moet afleggen.
hij is al pup van 3 dagen oud gedumpt met een broertje+zusje bij de DA fokker had 13 pups en was bang dat dat teveel was en alle 13 niet goed zouden groeien en ze niets op zouden leveren(als ze wel goed zijn+stamboom zijn ze vrij duur) dus 1 van die 3 hebben we via de DA assistente, kennisje van ons, gekregen toen ie 3 weken oud was
hij is dus zonder moeder opgegroeid en is contactgestoord/gedragsgestoord, sinds we het teefje hebben is ie wel veel bijgetrokken en heeft ie normale reacties, maar hij reageert soms vrij paniekerig op situaties, maar bijten heeft ie nog nooit gedaan(teefje wel, kip dood gebeten en kat bijna doodgebeten maar teefje ziet er veel vriendelijker uit dan de reu)

maar weet iemand wat hier van waar is? en kunnen andere mensen ergens een agressietest voor onze reu aanvragen? want daar komt ie nml niet doorheen, en wat zijn daar dan de consequenties van?

(voor degene die de honden niet kennen:zie profiel)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:59

Hu?

De Rhodesian Ridgebacks staat niet op de lijst van gevaarlijke honden, volgens mijn moeder, en die is toch flink in de honden wereld bezig.

Ik denk dat die persoon jouw honden door elkaar haalt met een ander ras.

Zo'n test kan dacht ik niet gedaan worden wanneer jij daar geen toestemming voor geeft.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:02

Nee. volgens mij staan ze ook niet op de lijst. En als jij weet dat hoe je honden reageren. En je hebt ze goed in de hand. Dan zou ik ze ook niet muilkorven ook.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 14:05

oke gelukkig!

ik kon me nml al niet voorstellen dat de ridgeback gevaarlijk was Verward oke sommige mensen, vooral mensen die niets van honden weten, denken dat ze boos zijn en hun rugharen overeind zetten, die moet je dan eerst uitleggen dat de streep haren zo groeit en ze dus helemaal niet boos zijn Clown

die gedragstest daar hebben meerdere mensen t al een tijdje over, maar we hebben een flink hek om heel de tuin, de honden lopen nooit los op straat, ik laat ze nooit ergens ff achter(bv bij de winkel zoals veel mensen wel doen) en alleen in t hondenlosloop-gebied in Wintelre lopen ze los, en dat gaat altijd goed, maar ja zo'n gedragstest komt ie niet doorheen, omdat ie gewoon wat apart is en paniekerig reageert

maar dan hoef ik me gelukkig nergens druk over te maken Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:06

Ik kende het ras niet maar heb even in je profiel gespiekt en ik vind het hele leuke honden!!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:07

Nee, ik denk dat je helemaal niet druk hoeft te maken Lachen

Als jij je honden niet loslaat op de plekken waar het niet mag, en hij goed naar je luisterd, hoef je niet bang te zijn.


Betreft die rug haren *LOL*
Daar moest ik even om lachen.

Keiji's schoft haar groeit ook omhoog.
Honden zetten hun rug haar inderdaad omhoog wanneer ze boos zijn of dominant over willen komen.
Keiji's haar staat altijd overeind, onze macho Lovers Knipoog

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:10

Rhodesians staan echt niet op die lijst hoor volgens mij.
En zolang de Golden Retriever bijthond nummer 1 blijft zal dat ook niet gebeuren denk ik!
Ik denk dat die mensen beter hun rassenkennis kunnen bijschaven, een rhodesian is geen Mastino, Dogo Argentino of Pitbull!

Don't dream your life, live your dreams!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:16

gabyfedde schreef:
Rhodesians staan echt niet op die lijst hoor volgens mij.
En zolang de Golden Retriever bijthond nummer 1 blijft zal dat ook niet gebeuren denk ik!
Ik denk dat die mensen beter hun rassenkennis kunnen bijschaven, een rhodesian is geen Mastino, Dogo Argentino of Pitbull!

Ik denk dat het probleem zo is; veel mensen dénken dat ze weten waar ze het over hebben, maar wanneer je ze dan vraagt of ze weten van welk ras je hond is kunnen ze niets meer uitbrengen.

Kortom; betweters Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:21

En zowiezo, jou honden kunnen miss van dat ras zijn. Maar dat wi niet betekenen dat ze vals zijn. Wij hebben een Bordercollie. Staat hoogstwaarschijnlijk niet op die lijst. Toch is het met die van ons oppassen met vreemden en kinderen. Dat ligt ook gewoon een groot deel an het karater bvan je hond. Dus niks van aan trekken hoor .

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:36

hier staan ze wel degelijk op de lijst hoor!

Vind het ook dom, maar ja!

Hoe het zit met die agressietest weet ik niet! maar het lijkt me raar dat ieamnd dat zomaar kan vragen/eisen.

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:08

vanity schreef:
hier staan ze wel degelijk op de lijst hoor!

Vind het ook dom, maar ja!

Hoe het zit met die agressietest weet ik niet! maar het lijkt me raar dat ieamnd dat zomaar kan vragen/eisen.


Heb je een website waar dat opstaat?
Ik geloof het eerlijk gezegd niet helemaal!

Don't dream your life, live your dreams!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:11

Nee ik ook niet zo eigenlijk. En die lijst is toch landelijk opgesteld?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:36

Haffielover schreef:
Nee ik ook niet zo eigenlijk. En die lijst is toch landelijk opgesteld?


Jawel, maar Vanity komt uit België.

Don't dream your life, live your dreams!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:44

gabyfedde"]
[quote="Haffielover schreef:
Nee ik ook niet zo eigenlijk. En die lijst is toch landelijk opgesteld?

Jawel, maar Vanity komt uit België.
[/quote]
In België kan dat inderdaad anders zijn.

Ben benieuwd...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:53

Als die honden hier op de beruchte lijst zouden staan dan zou Wims hond allang afgemaakt zijn... Beest loopt gewoon los rond, midden in het dorp (komt overigens niet van de plaats af).

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 18:49

hmm ik woon vrij dicht richting belgie, kan best zijn dat die mensen bij een hondenclub in belgie zitten die mij zeiden dat onze honden dus op zo'n lijst staan

al heeft iemand die in NL veel met honden doet gezegd dat ze nog niet op de echte lijst staan, maar wel op een soort 'nominatie-lijst' waar dus rassen op staan die wrsch op de echte lijst komen te staan

en ze zijn juist zo lief, echte goedzakken zijn het, alleen ja als je ze met zn 2en ziet spelen gaat het er wel vol op en zien ze er vrij agressief uit, daardoor krijgen mensen weer een verkeerd beeld van ze.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:56

Renske20 schreef:
en ze zijn juist zo lief, echte goedzakken zijn het, alleen ja als je ze met zn 2en ziet spelen gaat het er wel vol op en zien ze er vrij agressief uit, daardoor krijgen mensen weer een verkeerd beeld van ze.

Onze honden spelen ook op die manier, als of ze elkaar opvreten.

Ik heb het mijn moeder nogmaals gevraagt, en ze zegt dat ze er niet op staan.
Kan best zijn inderdaad dat dat voor België niet zo is.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:56

Ook hier geldt: een paar mensen maken een x-aantal honden gek genoeg om het voor elke hond te verpesten...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:03

Pervinco schreef:
Ook hier geldt: een paar mensen maken een x-aantal honden gek genoeg om het voor elke hond te verpesten...

Ben ik het met je eens...

Bovendien (en dat is nog wel het ergste); elk gedragstype wat we nu vinden bij honden, kunnen we zelf in de hand houden met een goed fok schema.
Honden rassen die nu verboden zijn hebben we zelf zo gefokt...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:04

vanity schreef:
hier staan ze wel degelijk op de lijst hoor!

Vind het ook dom, maar ja!

Hoe het zit met die agressietest weet ik niet! maar het lijkt me raar dat ieamnd dat zomaar kan vragen/eisen.


In België staan ze inderdaad op de lijst. Ik studeer in België en heb daar inderdaad een keer gehoord (een professor die dat zei dus het zal echt wel waar zijn) dat Rhodesian Ridgebacks op de lijst van agressieve honden stonden. Ik was ook verbaasd hoor, ik vind het juist hele lieve honden Verward .

Maar zolang ze in Nederland niet op de lijst staan, hoef jij je niet druk te maken. Zolang jij ze netjes aangelijnd houdt in gebieden waar veel mensen zijn is het goed. Muilkorven is voor zulke honden niet verplicht dus het is aan jou om te bepalen of ze een muilkorf ommoeten. Maar als ze naar mensen en andere honden geen agressie vertonen zou ik niet weten waarom je dat zou moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 07-05-04 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

:D

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:04

En ik ben het ook met jou eens Fairie Lachen

Dalmatiers zijn ook behoorlijk agressieve honden...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 19:08

dalmatiers kunnen heel fel zijn, net als goldenretrievers, en koningspoedels, ben 1x gebeten door een koningspoedel en ik weet nogsteeds niet hoe dat kwam Verward had heel die hond nog niet gezien, kwam van achteren aangerend en hapte in mn onderarm Scheve mond doen ook niet alle konigspoedels natuurlijk!

maar mn honden krijgen dus mooi geen muilkorf om en als ik een rondje door t dorp wil lopen met ze doe k dat dus ook gewoon weet zeker dat ze niets zullen doen, zelfs niet tegen kinderen die ineens om hun nek hangen en hondje willen aaien enzo Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:13

Toevallig hadden we van de week ook iemand in de winkel die meende dat de Rhodesian op de lijst stond.

Vond het vrij vreemd omdat de Rho's die ik ken allemaal gewoon leuke honden zijn.

Ik heb trouwens veel problemen met Husky's, ben er al een keer door gebeten, en ook in de omgang vind ik ze niet helemaal geweldig.
Maar dat zal wel vooral komen omdat veel mensen zo'n hond nemen en vergeten dat het een echte werk hond is...beest zit de hele dag lekker binnen en als ze dan los gaan gaan ze ook echt los...niet mijn type hond...

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:17

Sily schreef:
Toevallig hadden we van de week ook iemand in de winkel die meende dat de Rhodesian op de lijst stond.

Vond het vrij vreemd omdat de Rho's die ik ken allemaal gewoon leuke honden zijn.

Ik heb trouwens veel problemen met Husky's, ben er al een keer door gebeten, en ook in de omgang vind ik ze niet helemaal geweldig.
Maar dat zal wel vooral komen omdat veel mensen zo'n hond nemen en vergeten dat het een echte werk hond is...beest zit de hele dag lekker binnen en als ze dan los gaan gaan ze ook echt los...niet mijn type hond...

En dàt is nou juist het probleem!! Als mensen met verstand van dat ras aan die honden beginnen zouden veel dingen voorkomen kunnen worden denk ik.
Zolang iedereen maar honden blijft uitkiezen die ze zo mooi en leuk vinden gaat het fout. Een beetje verdiepen in het ras en kijken welk karakter het best bij je past zou een veel beter idee zijn .

:D

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:27

Ben ik emt je eens Marianne, kan de hond die beet er niet eens echt op aankijken.....maar geef eerlijk toe dat ik sindsdien wel wat rillerig voor het ras ben.

Terwijl ik dus met de zwarte lijst honden alleen maar goede ervaringen heb en dus neit snap wat daar nou eng aan is Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, AnoukS_, CynThier, esje01, Eulogy, Facebook, fannetje, Hannanasjuh, Ik_is_Ik, Marleen_L, Myrsky, Pabie, tengeltje11, xSuuzerd en 217 bezoekers