Scheve wervels: de vergeten kwaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Scheve wervels: de vergeten kwaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 17:19

Ik werd er dit keer weer mee geconfronteerd:

Afgelopen week ging 1 van mijn paarden voor geen meter. Viel steeds linksom naar binnen met zijn schouder, hield links de kaak vast en als je wat meer gesloten wilde hebben, kon meneer alleen maar galopperen of dribbelen.

Natuurlijk ga je meteen aan jezelf twijfelen: doe ik wel wat goed? Kan hij het niet aan?

Hij had een tijd hiervoor een verrekte spier aan zijn linkerschouder, maar mijn gevoel zei dat het hier niet van kwam, alhoewel de kwalen dus beduidend van links kwamen.

Begin deze week is mijn fysio/homeopaat/acupuncturist (oftewel: mijn steun en toeverlaat Haha!) langs geweest. Hij kon in zijn rug en schouder neits vinden. Wat bleek: er stonden wat wervels behoorlijk scheef in zijn hals.

We deden de "worteltest" (naast het paard staan en hoofd naar achteren lokken met peen) en inderdaad: meneer kon niet geheel naar rechts buigen. Hij draaide steeds mee met zijn achterhand.

Het is zo ongelovelijk wat een impact de behandeling had, want meteen daarna kon hij helemaal met zijn hoofd op zijn rug komen. En inderdaad, met rijden was er geen wolkje meer aan de lucht! Waarschijnlijk zijn de wervels scheef komen te staan, vanwege die eerdere blessure, waarbij hij zichzelf wilde ontzien en anders is gaan lopen.

Ik denk dat dit toch vaker voor komt dan men denkt. Ook bij mensen.


Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:47

Helaas schieten scheve wervels na correctie wel eens terug in de verkeerde positie (is mijn ervaring, is nooit goedgekomen). Fijn dat het bij jouw paard wel geholpen heeft.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:52

het is altijd een goede tip om mee te nemen als je paard iets mankeert ja. het zal misschien vaak over het hoofd worden gezien.


}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:02

Wat voor behandeling heeft hij dan uitgevoerd?

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:28

mag ik vragen hoe jouw accupuncturist heet?? En wat voor een behandeling hij heeft toegepast?

Ikzelf heb ook zeer goede ervaringen met een manueel therapeut/homeopaat/acupuncturist.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:10

Wijlen mijn Toontje kon ineens niet meer in de rechtergalop. Bleek dat de SI gewrichten in zijn achterhand niet goed stonden. Waarschijnlijk was hij uitgegleden of zo. Na behandeling door een osteopaat heeft hij er geen last meer van gehad.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:27

ik heb het zelf ook, in mn rug en nek, na 2, nu dus 3, ongelukken, en idd dat wordt vaak vergeten!

Quentin wordt ook regelmatig nagekeken door de fysio, zodra ik met het rijden vreemde problemen merk bel ik haar, ze heeft hem heel goed geholpen na een val met zn rug tegen de bakrand, en omdat ik he nog nooit ze gewillig en werklustig had meegemaakt als na haar behandelingen, komt ze nu dus nog af en toe Knipoog

kraker is nog nooit bij hem geweest, maar omdat ik toch vaak dezelfde problemen tegenkom, en hij heel vaak in de wei gek doet, uitglijd, valt, op de pony springt enz kan het best dat er bij hem ook iets niet helemaal goed zit.
meestal als ik een probleem tegenkomen en het is rijtechnisch niet op te lossen, ook niet tijdens priveles, en met een keer extra longeren(dan is ie vaak veel losser) ook niet, dan bel ik de fysio, waarna het probleem vaak is verdwenen!

aan mij merk je ook bijna niets qua beweging, maar ik moet toch iedere 2 maanden naar de kraker om alles weer los te maken, niet vreemd dus dat dat bij sommige paarden ook nodig is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:28

Ik ken het. Zowel ik als mijn paard zijn onder behandeling geweest. Met allebei gaat het weer super.

Niets zo charmant als een paard in her land.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:18

Lekker zo'n fysio. Die van mij wordt ook regelmatig nagekeken. Als er wat mis is roep ik eerder de fysio dan de DA.

Die buigoefeningen doe ik regelmatig met mijn paard lekker beetje loswerken. Ze vinden het vaak nog leuk ook aan de manier waarop hij reageerd weet je vaak al hoe hij die dag is.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 19:08

Mause schreef:
mag ik vragen hoe jouw accupuncturist heet?? En wat voor een behandeling hij heeft toegepast?

Ikzelf heb ook zeer goede ervaringen met een manueel therapeut/homeopaat/acupuncturist.



Bob den Ouden.

Het paard moest mbv peentje naar rechts kijken. Tegelijk duwde Bob die wervels met een korte beweging terug. Dat ging uiteraard niet in 1 x. Toen we dachten dat het goed was, testten we het en het paard durfde nog niet in zijn geheel met zijn hoofd richting rug te gaan, dus toen moest ie nog even een duwtje krijgen.

Daarna ging het zonder problemen Lachen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:11

heel herkenbaar. Het is bij mij nu ongeveer het eerste waar ik aan denk Knipoog

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:37

Mijn paard gaat sowieso 1x per jaar naar de ostheopaat en bij problemen komt ze ook langs. Werkt super!!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:11

Herkenbaar Lachen Ik doe bij Kasje elke dag de worteloefening, naar beide zijkanten en ook tussen z'n voorbenen door, soms hoor je het knakken Brrr...

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:09

In principe doe ik ook ff elke dag die oefening alleen dan met suikerklontje, gewoon voordat je gaat rijden krijgt hij altijd suikerklontje (als ik net afgestegen ben) en als we gaan uistappen krijgt hij er nog een als beloning. Zo controleer je het gewoon elke dag met ingebouwde beloning voor het rijden!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:37

ik ga het van de week ook eens bij Quentin testen, al is die nooit zo hebberig als t om snoepjes/wortels/appels enz gaat maar als ik t probeer vlak voor ie normaal eten krijgt wil ie misschien wel meewerken
eens kijken of hij alles nog mooi los heeft zitten!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 00:47

Heel heel belangrijk om goed bij stil te staan. Maar ook heel belangrijk is de oorzaak van het probleem op te sporen want anders helpt een behandeling maar tijdelijk. Maar dat het meer impact heeft dan velen denken ben ik helemaal met je eens!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:40

Helemaal eens Aqua8horse! Mijn paard heeft lange tijd niet goed gelopen, nu zo'n 2 jaar terug. Via nogal wat omwegen (eigen dierenarts, fysiotherapeut, nog een dierenarts voor foto's van de achterbenen waar niets mee mis bleek) terecht gekomen bij een kliniek, via mijn instructrice. Daar bleek dat hij een te dunne hoefzool had aan zijn rechtervoorbeen, die hij door de pijn probeerde te ontlasten en daardoor zijn hele rug en schouder had vastgelopen. Zijn rug is toen gekraakt, zijn SI-gewricht en de knie en kogel van zijn rechtervoorbeen 2x ingespoten, zooltjes onder zijn hoeven en na een half jaar (!!) rustige training (met dank aan de pessoa tijdens longeren) liep hij beter dan ooit. Dus kijk uit met regelmatig kraken of manipuleren, misschien is er iets anders aan de hand! Overigens train ik nu nog steeds regelmatig met de pessoa om zijn rug los te houden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:02

Inderdaad, voorzichtigheid is zeker geboden. Met training kan je namelijk erg veel doen. Veel meer dan mensen voor mogelijk houden, zonder schade aan te brengen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Channy
Berichten: 14
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Gent/Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:15

Zou iemend mij misschien het telefoonnummer van Bob den Ouden door kunnen geven, ik ben het kwijt en wilde hem vragen weer naar mijn paard te komen kijken...
Thanx

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Scheve wervels: de vergeten kwaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:27

Oud topic en dus komt hier een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 94 bezoekers