Nog tips...? (springwedstrijd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Nog tips...? (springwedstrijd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 15:31

Morgen heb ik mijn eerste springwedstrijd met Elza. Ik heb zelf alleen nog maar wedstrijden gedressuurd, maar nooit gesprongen. Heeft er nog iemand tips, over wat wel/niet mag enz..? Ik las op de startcoupons dat je punten krijgt voor de wijze van binnenrijden, halthouden en groeten. Maar hoe moet je dan binnenrijden? En als je nog ff je parcours wilt bekijken voor de volgorde, doe je dat dan voor of na het groeten? Want je hebt toch na de bel maar 45 sec. om te beginnen? Nou dat vroeg ik me af


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:34

Gewoon binnendraven, meestal rijd ik dan een keer door het parcours, halthouden en groeten wegrijden, galop en dan naar de 1e hindernis.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:35

Succes met je wedstrijd!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 15:35

tnx Lachen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:37

De stijlpunten krijg je in de barrage pas (tenzij er gelijk stijlpunten in het parcours worden geven voor de prijzen maar dat gebeurd niet vaak)

Ik ga als ik het parcour binnenkom eerst even een volte rijden, daarna groeten, wachten op de bel dan zorgen dat ik eerst nog een volte in galop rij en daarna naar hindernis 1!


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:43

Van VMR naar WD Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:14

Je krijgt een punt voor binnenkomen en groeten X 1
wijze van rijden X 3
houding en zit X 3

ze zien graag dat je voorwaards de ring in komt, dus galop of een actieve draf. je hebt tijdens het binnenkomen tijd om rond te kijken, dan groeten en aanrijden na de bel.
rijd je parcours ook voorwaards door (niet racen, maar een lekker grondtempo) en probeer je pony niet te storen met je hand of zit.
Als je in de barrage komt ziet de jury graag, dat je ook werkelijk een barrageparcours rijdt, dus niet op je gemak over sint juttemus omrijden!

veel succes, we horen wel hoe het ging

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 20:57

Ik had de rare gewoonte om tijdens het binnenrijden door de dubbelsprong te rijden. Maar een echte tip heb ik niet gewoon gaan. Mijn 1e wedstrijd was ik heel nerveus maar zodra ik de bel hoor, ging alles eigenlijk vanzelf. Ik hoop over 2 weken weer mijn comeback in het springen te maken(na een half jaar). Maar veel suc6. En geniet ervan. Laat je ons even weten hoe het ging.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:13

Oja, als er iets in het parcours staat waar ik van denk dat mijn paard het eng kan vinden dan rij ik daar expres een keer dicht langsaf. Dan heeft ie dat alvast gezien.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:33

Wat ik altijd doe, lekker voorwaarts de ring in. Rondje om een enge hindernis. Netjes halthouden, rustig groeten. Rustig in de goede galop aanspringen. En nog even 1 rondje door het parcour, en dicht langs enge hindernissen.Echt waar, 45 seconden is op dat moment best lang hoor. En vooral niet haasten. En in de barrage, wel iets kortere lijnen rijden, maar ook vloeiende(dus geen rare gekken hoeken). Want het gaat in de B barrage niet om tijd, maar om de steil. Dus gewoon netjes rijden. Dus niet je pony helemaal omtrekken omdat je een snelle draai wilt maken. En ook absoluut niet gaan racen.

En nog 1 tip, de hoeken goed in. Vooral niet te snel van de "hoefslag" afdraaien, en zorgen dat je er goed voor komt. Je ziet vaak veel mensen, die veeel te snel afdraaien, waardoor j schuin voor de hindernis komt, dat maakt het alleen maar extra moeilijk.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:36

ja, en goed parcour lopen dat je ut kieskeurig bekijkt zodat je weet waar je heen moet rijden en probeer in de goede galop te landen dat is ook wat fijner Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:48

Vergeet niet door de finish te rijden!!!! Haha!

Ik spreek uit ervaring..... Bloos

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:18

Weet je wat ik een keer heb gedaan? ver de verkeerde hindernis gesprongen. Voo de hindernis die ik moest springen stond een hindernis die eigenlijk voor de hogere klassen was bedoelt.Allebei de hindernissen waren blauw en ik wist was dat mijn laatste hindernis blauw was. Dus sprong ik de verkeerde. Ik had het zelf helemaal niet door. Ik wachtte tot de bel ging voor de barrage maar die kwam niet. Pas toen ik de ring uit was kwam ik erachter dat de hindernis die ik had gesprongen echt wel iets hoger was. Dat was wel een grote blunder.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:20

Maar wel een blunder die toch erg knap was! OK dan!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:26

Ja, jammer dat het niet beloont werd.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:36

Vraagje van mij: soms moet je direct na je ronde (als je foutloos bent) de barrage rijden, maar hoe weet je die volgorde dan? Krijg je die van te voren te horen!?

* Horses take you for what you are, but they judge you by what you do *

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:40

Die staan op de parcoursschets.En die hangt altijd aan het begin van de ring. Ik loop de barrage ook altijd bij het parcourslopen.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:31

Inderdaad tijdens parcours lopen ook goed kijken waar de start en finishlijn is. Zodat je die niet mist. En zodat je nadat de bel gegaan is niet per ongeluk door de startlijn rijdt. Dan gaat de tijd lopen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:11

een beetje laat maar alsnog een paar tips:
Lielle schreef:
Wat ik zou doen:
niets veranderen aan wat je altijd gebruikt. Gewoon losrijden (heeft hij al dressuurwedstrijden gelopen?), en op je gemak beginnen met wat kleine sprongetjes. Neem iemand mee die je vertrouwt (eigenaar?) om voor je te bouwen en neem de tijd. Spring niet te veel en te hoog, wel zowel een steil als een oxer op parcourshoogte. Rust en vertrouwen zijn het belangrijkste. Stap evt wat rond, en neem vlak voor je de ring in moet een steiltje van zo'n 10 cm lager dan het parcours, zodat je beiden weer geconcentreerd bent.
Rijd een keer de ring rond voor je groet, zodat je paard al wat gezien heeft, spring rustig aan in galop, rijd nog een volte en galoppeer dan
vol overtuiging
naar de eerste. Zenuwen zijn begrijpelijk, maar als je het zelf absoluut niet ziet zitten, moet je het niet doen.

Let met parcours verkennen op evt moeilijkheden maar meestal zijn oefenparcoursen eerlijk gebouwd.

Zorg dat je het parcours vlot voorwaarts rijdt (ik ga er vanuit dat je paard geen racer is, maar gewoon onder je kan galopperen), iets meer dan je thuis gewend bent zonder te gaan jagen. Zo kun je je paard wat meer overtuiging geven, want jij zult hem moeten helpen, hij heeft nog geen ervaring. Als hij na een sprong te hard gaat, zet je hem rustig op een volte om hem weer bij je te krijgen. Dit zijn toch wedstrijden voor de ervaring, die strafpunten maken niet uit. Mocht je een fout hebben en je paard schrikt ervan, doe je hetzelfde. Zo leert je paard jou vertrouwen. Als het echt niet lukt, spring je evt nog een eenvoudige sprong en groet je af. In de ring forceren heeft geen nut in deze situatie.

Kortom: 'gooi je hart over de hindernis, dan volgt je paard vanzelf'

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:33

Ben benieuwd hoe het gegaan is Loesjuh! Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:22

Ja Loesjuh! Wat heb je gemaakt, of is het zo erg dat je ons niet meer onder ogen durft te komen??

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:19


===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 20:41

Marliesje schreef:
Ja Loesjuh! Wat heb je gemaakt, of is het zo erg dat je ons niet meer onder ogen durft te komen??


dat was dus niet bepaald het geval Schijnheilig

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:58

ik had met konningedag mijn eerste springwedstrijd. ik hoorde de bel niet en reed dus nog een rondje voor de hindernis langs: weigering dus. 2e weiging en derde wou ze al niet meer overheen, volgende keer toch maar met zweepje rijden Haha!

succes iig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bentuh, Carowl, Celebi, Piekosjj en 9 bezoekers